שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים פורד אדג' Ford Edge

הפורד אדג' אורז מנוע אירופאי לתוך העטיפה האמריקאית.
האם זה שילוב מנצח?

 

לקראת סוף החיים...

 

 

יש אנשים שטוענים שהכי טוב לקנות רכב בסוף חיי הדגם שלו – מחלות הילדות כבר אחריו והמחיר יורד לרמה אטרקטיבית. כמובן שניתן להתווכח על הטענה הזו, אבל נראה שהמקרה של האדג' דווקא תומך בגישה הזו.

הרכב הלא צעיר הזה, שהוצג ב-2006 ועבר מתיחת פנים ב-2011, מגיע אלינו עכשיו עם מנוע ה-2.0 ליטר טורבו (איתו הוא מוצע בחו''ל כבר יותר משנתיים) המוכר (מהמונדיאו וה-S-מקס הבכירות) של פורד.

אלא שכאן הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית ולא רובוטית. הטורבו נמכרת ברמת האבזור הגבוהה בלבד, במחיר זול יותר ב-11 אלף שקלים מגרסת ה-3.5 ליטר המקבילה, ועם הנעה קדמית בלבד! (ובלי הנעה כפולה).

קישור למבחן דרכים לפורד אדג' הנעה כפולה משנת 2011

 

מזדקן בכבוד

 

 

האדג' מזדקן בכבוד, והגריל המאסיבי והנוצץ נראה מרשים גם היום – זו ממש לא מכונית למופנמים. תא הנוסעים מציע גם הוא מראה שעדיין נראה עדכני ונעים, ומציע שפע של מקום. מושב הנהג גדול ונוח, אבל לא ממש אוחז, בעיקר באיזור הירכיים, והבסיס מעט קצר.

רשימת האבזור בגרסה זו נדמת אין סופית – מושבי עור, חשמל מלא לנהג וחלקי לנוסע, מסך מגע שהוא חלק ממערכת myford touch הכוללת שני חיבורי USB, בלוטות' ולחצני מגע. נציין שתפעול המערכת נוח למדי, והתצוגה במסך או בשני המסכים שמשני צידי מד המהירות, ברורה גם היא.

מה עוד? גג שמש כפול ענק (נפתח), כניסה והתנעה ללא מפתח והנעה מרחוק דרך השלט. מה חסר? היינו שמחים לראות פנסי קסנון, ואולי גם קצת מערכות בטיחות אקטיבית, אבל זהו בערך.

איכות החומרים לא אחידה, חלקם טובים ורכים, וחלקם, כמו בדלת למשל, פלסטיק פשוט ונוקשה. המושב האחורי מרווח מאוד, אבל המושב עצמו נמוך, מה שכופה תנוחת ישיבה לא נוחה למי שגובהו ממוצע ומעלה.

זה מוזר, כי באמת שאין כאן בעיה של מרווח ראש (או בכלל) ולא ברור מדוע מוקם המושב נמוך כל כך. ניתן, אגב, לכוון את זווית המשענת מאחור, והמושב האמצעי, כמקובל היום, פחות נוח. תא המטען ענק (פתיחה וסגירה חשמלית), אבל משום מה אין וילון שיסתיר את תכולתו.

 

מנוע טורבו

 

 

מנוע ה-2.0 ליטר המוגדש מציע פחות הספק (240 כ''ס מול 285 כ''ס ב-V6), אבל קצת יותר מומנט (כ-2.5 קג''מ יותר) שגם זמינים 1000 סל''ד מוקדם יותר. יחד עם חסכון של 130 ק''ג – רובם בזכות הויתור על ההנעה הכפולה – לא נראה לנו שתהיה בעית ביצועים. ואכן, הלחיצה הראשונה על דוושת התאוצה מפיגה כל חשש קל שהיה בנושא.

התגובה הראשונית קלה ומהירה, והאדג' מרגיש זריז. מה שכן מורגש, הוא לוחמת מומנט בהגה, ונראה כי הגלגלים מעט מתקשים בהורדת הכח לכביש. תיבת ההילוכים עובדת טוב, אבל מדי פעם היא איטית בצורה מוזרה.

מצד שני, הכח שמגיע אח''כ פותר את הבעיה. מוזר גם שאין תפעול ידני (שקיים ב-3.5 ליטר). בשיוט נינוח רשם האדג' כ-11 ק''מ/לליטר ובימי המבחן 8.5 ק''מ/לליטר שירדו לאיזור ה-7 בנהיגה עירונית נטו.

נתון לא מבריק, אבל בהתחשב בגודלו וקצב הנהיגה זה סביר בהחלט, וטוב יותר ממה שהשגנו במבחן עם ה-V6.

 

נוחות בעיר ומחוץ לעיר

 

 

האדג' הוא רכב נעים ובעיקר מאוד שקט, כל עוד המהירות לא גבוהה, אז כן יורגשו רעשי רוח ומעט רעשי כביש. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה למדי, אבל שיבושים חדים יורגשו בתא, ושיבושים גדולים יביאו לתנועה מדודה.

בעיר הוא פחות טוב, ומתקשה על שיבושים קטנים וגם שיבושים גרועים יותר כמו בורות גדולים יורגשו, אבל במרבית הזמן הוא נעים. נקודה שהועלתה על ידי כל הבוחנים הוא נושא הראות לפנים, וכדאי לשקול התקנת חיישני חניה מלפנים.

גם תמרונים לאחור בעייתיים, בגלל מראות שהן אומנם גדלות, אבל לא מספקות שדה ראיה טוב. 

 

דינאמיות ובלמים

 

 

הצד הדינאמי של האדג' מעט מוזר. התחושה הראשונית היא של רכינה משמעותית ומהירה הצידה, אבל אחרי כמה מעלות הוא נעצר ומפסיק לנטות, כך שבסך הכל זוית הגלגול סבירה. ההגה כבד בחניות, אולי אפילו מדי, ובנהיגה הוא בסדר ולא יותר.

אבל הבעיה בנהיגה דינאמית, כמו שעלתה גם במבחן הדרכים הקודם (קישור), היא הבלמים. אלו התעייפו מהר מדי בירידה, למעשה אני מתקשה לחשוב על רכב בו הבלמים התעייפו במהירות רבה כל כך, עם דוושה ששוקעת וירידה מורגשת בעוצמת הבלימה, למרות שכל אלו לא הורגשו בנהיגה רגילה ורגועה.

 

מעט שטח

 

 

הלקוחות של האדג' לא יקחו אותו הרבה מעבר לשבילים, ושם גם העדר ההנעה הכפולה לא תפריע, כל עוד תנאי האחיזה טובים (לבוץ וחול לא היינו נכנסים גם עם אדג' 4X4).

אולם המתלים לא ממש מסתדרים עם השיבושים הנפוצים בשבילים, ומתקבלת נסיעה קופצנית למדי. 

 

בחירות

 

 

האדג' הוא עדיין רכב עם ניחוח אמריקאי בלא מעט תחומים, אבל דווקא בצד הטוב של המשוואה. הוא מרווח מאוד (עם הערה על גובה המושב האחורי), מאובזר מאוד, נעים למדי ושקט.

מנוע ה-2.0 ליטר טורבו הוא תוספת מבורכת להיצע – הוא עדיין לא באמת חסכוני, אבל הוא פחות זללן ממנוע ה-V6 (וגם זול ממנו), ועדיין מספק ביצועים זריזים.

חבל שגם הגרסה הזו סובלת מבלמים לא מספיק עמידים, אבל בסופו של יום, אם אתם רוצים אדג' (מאובזרת), גרסת ה-2.0 ליטר טורבו צריכה להיות הנבחרת שלכם.

 

פורד אדג' טורבו Ford Edge

 

 

מנוע

מנוע רוחבי, 1999 סמ''ק, מגדש טורבו

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 240 כ''ס/5500

מומנט/סל''ד 37.3 קג''מ/3000

 

מרכב

הנעה קדמית

הילוכים אוטו', 6 הילוכים

מתלה ק'/א' מקפרסון/רב חיבורי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר: ABS, ESP, ירידה במורד

צמיגים 245/60-18

 

מידות

בסיס גלגלים 282.5 ס''מ

אxרxג 467.9x193.0x174.6 ס''מ

משקל 1842 ק''ג

נפח תא מטען 912 ליטר

צריכת דלק (מבחן) 8.5 ק''מ/ליטר

 

מחיר

מחיר 249,000 ש''ח

אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות