שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

VOLVO XC90

ה- XC90, המבוססת על מכונית נוסעים, היא הדגם המוביל מסדרת XC של יצרנית המכוניות השבדית.
''ה- XC90 שלנו, בעל ההנעה הכפולה, היא מכונית המייצגת את הדור הבא בקטגוריית הפנאי שטח, ומתוכננת להיות אחת מהמכוניות הבטוחות והמרגשות ביותר בשוק'', אומר הנס וויקמן, מנהל הפרויקט.

עיצוב שרירי

''גברית אך לא מאצ'ואית; שרירית אך לא אגרסיבית'' – כך מתוארת הוולוו XC90 החדשה על-ידי פיטר הורברי, סגן נשיא ומעצב ראשי בוולוו. ה''אופי'' השרירי של המכונית הוא תולדה של שילוב של מספר סממנים ידועים ומסורתיים, אך יחד עם זאת, ייחודיים, לוולוו: החלק הקדמי הזקוף, עם הגריל בעל העיצוב האובלי. מכסה המנוע בצורת V, המודגש אף יותר בוולוו XC90. הכתפיים הרחבות. הפנסים הרוחביים האופייניים. ''שלא יהיה ספק לאיש כי מדובר בוולוו מודרנית'', מוסיף ואומר פיטר הורבורי. השריריות של הוולוו XC90 מתואמת לחלק הקדמי והאחורי, בצורת זווית מתכנסת, עיצוב המביא למראה עדין ולא אגרסיבי, ומעניק למכונית מראה אחיד יותר.

עיצוב שרירי

פיטר הורברי מדבר בשמחה על העיצוב המתקדם כדוגמת תא טייס בוולוו XC90, שבו תא הנוסעים הוזז קדימה בצורה המרבית והחלון הקדמי מוקם בקדמת המכונית בצורה השונה מאשר מרבית מכוניות הפנאי-שטח. דבר זה אפשר לוולוו לבנות מכונית פנאי-שטח המכילה שבעה מושבים בתוך ממדי גוף קומפקטיים. אורכה של הוולוו XC90 הוא 4.80 מטרים - רק 87 מ''מ יותר מהוולוו V70. הפנים של וולוו XC90 מאופיין באווריריות, מרחב וחומרים איכותיים. לפני הנהג ניצב לוח מחוונים ברור וארגונומי מהמתקדמים בעולם, המאופיין בקווים ותיפקוד בעלי פשטות סקנדינבית: מידע רב מוצג על-ידי מספר מצומצם של מכשירים המעוצבים בקפידה מירבית.

בטיחות

עם כניסתה של וולוו לשוק מכוניות הפנאי-שטח חלו פיתוחים רבים במספר תחומים חדשים, ביניהם תאונות התהפכות, בהן המכונית מתהפכת על הגג פעם אחת או יותר. על מנת לסייע להפחית את הסיכון להתהפכות, הוולוו XC90 מצוידת במערכת אקטיבית להגברת יציבות המוכרת בשם ''מנגנון המייצב בעת התהפכות''RSC - . במערכת זו יש שימוש בחיישן ג'ירו הרושם ומתעד את מהירות וזווית ההתהפכות של המכונית. השימוש במידע זה מאפשר חישוב מיידי של הזווית הסופית ועל-ידי כך, גם את מידת סיכון ההתהפכות. כשהזווית הנמדדת חדה ומצביעה על סיכון ברור להתהפכות, מופעלת המערכת הדינמית לבקרת ייצוב ומניעת החלקה המכונה - DSTC. מערכת זו מגיבה על-ידי הפחתת הספק המנוע ובלימה של גלגל אחד או יותר, ככל שנדרש, עד להשלטת יציבות והשבת השליטה בהגה. הדבר מסייע להפחית את הסיכון לתאונות התהפכות הנגרמות על-ידי תמרון יתר. ה-RSC - roll stebility control - בקרת גלגל ויציבות - פיתוח משותף של חברות וולוו ופורד - היא המערכת היחידה בשוק להגברת היציבות על-ידי מדידת זווית ההתהפכות של המכונית. פלדה מיוחדת על גג המכונית במקרה של התהפכות הוולוו XC90, נכנסות לפעולה מערכות הבטיחות הפסיביות. אלה מצמצמות את הסיכון ליצירת מגע בין ראשי הנוסעים במכונית לפנלים בגג הפנימי או בצידיו. וולוו חיזקה חלקים ממבנה הגג ב- XC90 באמצעות קשתות הגנה מיוחדות העשויות פלדה מסוג בור, החזקה פי ארבעה או חמישה מפלדה רגילה. כדי להבטיח שהנוסעים יושבים במושביהם בבטיחות, כל המושבים מצוידים במנגנון להתאמה אוטומטית של גובה חגורות הבטיחות הקדמיות. למניעת חבטת ראשי הנוסעים בצידי המכונית, הוולוו XC90 מצוידת בוילון מתנפח - IC . וילון זה מצמצם את האפשרות להשלכת הנוסעים החוצה בזמן תאונה.

בטיחות

בוולוו XC90 מוגנות כל שלושת שורות המושבים (בגרסת שבעת המושבים) על-ידי וילונות מתנפחים.

בעיית ההתאמה - כאשר מכונית פנאי-שטח גבוהה מתנגשת במכונית נמוכה ממנה - הייתה במוקד פעולותיה של החברה לכל אורך פיתוח ה-XC90 החדשה. מכונית פנאי-שטח טיפוסית מוגבהת מעל הקרקע ולכן מאובזרת לרוב בפגושים גבוהים. הדבר מגביר את הסיכון לנזק למכונית הנוסעים המתקרב ולפגיעות קשות יותר לנוסעיה, כיוון שהקורות ואזורי הקריסה בחלק התחתון של המכונית ממול מחליקים מתחת לחלק הקדמי של מכונית הפנאי-שטח מבלי שיפעלו לספיגת המכה. כדי להפחית סיכון זה, החלק התחתון של המתלה הקדמי של הוולוו XC90 מצויד בקורה נוספת, נמוכה יותר, הממוקמת בגובה הקורות במכוניות קונבנציונליות. קורה תחתונה זו משולבת במבנה של הXC90- וחבויה מאחורי הספוילר. מבנה זה מפחית את הסיכון בפציעות בהתנגשויות חזיתיות, כמו-גם בהתנגשויות עם החלק האחורי והצדדים. הקורה התחתונה מכה במסגרת המגנה של המכונית המתקרבת ומפעילה את אזור הקריסה כמתוכנן, כך שלנוסעי הרכב מסופקת הגנה מקסימלית.

הוולוו XC90 היא מכונית שתוכננה לנסיעה בכל סוגי הדרכים, ללא כל קשר לפני השטח ותנאי מזג האוויר. אף שאינה מכוונת לנהיגת שטח בלבד, השילוב של מכונית בעלת מערכת בקרה אלקטרונית ל-4 גלגלים והגבהה של 218 מ''מ מהקרקע, יוצר את המצב הנוח ביותר להתקדמות בתנאי שטח קשים. המתלה האחורי, בעל החיבורים הרבים, מבודד לחלוטין, כאשר המשככים והקפיצים מחוברים ישירות למרכב התחתון. הדבר מעניק נסיעה חלקה ושקטה יותר, כיוון שהרעשים של צידי הדרך ורעשי התמסורת מסוננים החוצה ברובם טרם הגעתם לשלדת הרכב. המתלה הקדמי מסוג MacPherson ותיבת ההגה החדשה מסוג ZF מגבירים את הדיוק וחדות התגובות. הוולוו XC90 רחבה במיוחד (1634 מ''מ בחלק הקדמי, 1624 מ''מ בחלק האחורי) ובעלת מרחק רב בין הסרנים (2859 מ''מ בין הציר הקדמי והאחורי). עובדה זו יוצרת יציבות רבה בנהיגה, התנהגות עקבית ביותר של המכונית גם כשמדובר בפניות חדות, פיתולים ועיקולים.

הנעה קידמית

מרכיב חשוב אחד במרשם להנאה מנהיגה בטוחה בוולוו XC90 הוא המערכת האלקטרונית להפעלת ארבעת הגלגלים: ה- AWD, פרי פיתוח משותף עם אחד המומחים הידועים בתחום - חברת Haldex השבדית. בדיוק כמו בדגמים קודמים של מערכת זו בוולוו, שיטת הנהיגה הארבע-גלגלית בדגם XC90 פועלת בצורה בלתי-תלויה לחלוטין מההספק של הנהג, לשון אחר: הכוח מועבר באופן אוטומטי בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים לצורך אחיזה טובה ביותר אפשרית בכל תנאי השטח השונים. המערכת האלקטרונית להפעלת ארבעת הגלגלים ה- AWD היא מערכת חכמה במובן זה שהיא מפקחת ועוקבת אחר המגע של המכונית עם תנאי הכביש ומאבחנת את האותות הנקלטים מההגה, הבלם והמאיץ. מידע זה מסייע למערכת לקבוע האם, וכיצד להגיב. בנהיגה רגילה בכבישים יבשים כמעט כל הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים. במידה ופני הכביש גורמים להחלקת הגלגלים הקדמיים, מועבר יותר כוח לגלגלים האחוריים. בנהיגה בהנעה קדמית מבוקרת, המעבר להפעלת כל הגלגלים מתרחש במהירות רבה, לאחר שביעית הסיבוב של הגלגל בלבד, דבר המונע סיבובי גלגל ומבטיח אחיזת כביש מהימנה.

הנעה קידמית

העברת המומנט

להפקת תכונות הנהיגה המיטביות בכל תנאי הנהיגה, המצמד מעביר ברציפות ובצורה משתנה את המומנט לסרן האחורי. בתאוריה, המצמד מגיב מיידית לשינויי מהירות בין הסרן הקדמי לאחורי. המצמד מגיב באותה מהירות לסבסוב גלגל איטי כמו לסיבסוב גלגל מהיר. על מנת שניתן יהיה לבנות לחץ מירבי, ולכן גם להעביר מומנט מירבי, נדרש הבדל של כ- °90 בזווית היציאה שבין גלי הכניסה והיציאה של המצמד. המומנט המירבי הניתן להעברה דרך המצמד הוא Nm1000, שסתום מגביל לחץ בתוך המערכת ההידרולית מגביל את לחץ השמן המקסימלי, אשר מגביל בהתאם את המומנט אשר מצמד AOC (מצמד על=פי דרישה) יכול להעביר. ביחידה ההידרולית ישנו שסתום המגביל את לחץ השמן המירבי, אשר כתוצאה מכך מגביל את המומנט שניתן להעביר דרך המצמד. הערך מפוקח על ידי ה- DEM (מכול בקרת דפרנציאל).

העברת המומנט

המנועים המוצעים לבחירה

בוולוו XC90 ישנה אפשרות בחירה בין שלושה מנועים, שעשויים מאלומיניום: מנוע בנזין בעל שישה צילינדרים בטור, בנפח 2.9 ליטר, מצויד בשני מגדשי טורבו. הוא מייצר 272 כ''ס ( kW200) ומומנט של לא פחות מ-380 Nm מ-1800 סל''ד בלבד. האצה מ- 0 עד 100 ק''מ/שעה ב- 9.6 שניות ומהירות מקסימלית של 206 ק''מ/שעה (מוגבל). מנוע בנזין עם חמישה צילינדרים בטור, בנפח 2.5 ליטר, עם הגדשת טורבו בלחץ נמוך. למנוע זה הספק של 210 כ''ס (154 kW) ומומנט של 320 Nm מ-1500 סל''ד. האצה מ- 0 עד 100 ק''מ/שעה ב-9.2 שניות ומהירות מקסימלית היא 206 ק''מ/שעה (מוגבל). מנוע דיזל בעל חמישה צילינדרים בטור, בנפח 2.4 ליטר עם טכנולוגית מסילה משותפת. מנוע זה מייצר 163 כ''ס (120 kW) ומומנט של 340 Nm מ-1750 סל''ד. האצה מ-0 עד 100 ק''מ/שעה ב-12.3 שניות ומהירות מקסימלית היא 185 ק''מ/שעה.

המנועים  המוצעים לבחירה

איכות הסביבה

מאחר ומכוניות פנאי-שטח הן מכוניות גדולות יחסית, בעלות מנועים חזקים, פיתוח הוולווXC90 יצר אתגר קשה ביותר. וולוו XC90 תהיה המכונית המובילה בפלח מכוניות הפנאי-שטח - הן מבחינת חיסכון בדלק והן מבחינת רמת הפליטה. מנוע הבנזין בעל ששת הצילינדרים עומד בדרישות האמריקניות המחמירות (ה-ULEV) ביותר לפליטה נמוכה ואילו מנוע הבנזין בעל חמשת הצילינדרים עומד בתקן חדש - ULEV-II אשר ייכנס לתוקף בשנת הייצור 2004. בנוסף, עמידתה של הוולוו XC90 בשלושה תקנים ב-50 מדינות ארה''ב מוכיחה בבירור כי אחד השיקולים המרכזיים של מכוניתי וולוו הוא שמירה והגנה על הסביבה. באירופה מנועי הבנזין בוולוו XC90 עומדים זה מכבר בארבע הדרישות של האיחוד האירופאי, אשר ייכנסו לתוקף רק בשנת 2005. מכוניות הוולוו החדשות בעלות מנוע הדיזל וחמישה צילינדרים הן בין המכוניות הנקיות ביותר הקיימות בשוק כיום, ומציעות חיסכון בדלק מהשורה הראשונה.

איכות הסביבה

בדגם וולוו XC90 חשיבות רבה ניתנה להתקנת מערכות מידע מקיפות וחדשניות להגברת האינפוטיינמנט (שילוב של הנאה ועסקים) בזמן הנסיעה. אחת התוצאות של התמקדות זו, הביאה לכך שוולוו היא יצרנית המכוניות הראשונה בעולם אשר משלבת את Dolby ProLogic II במערכת השמע של המכונית. מערכת זו יוצרת את התנאים האופטימליים לשמיעה, אפילו עבור הנוסעים במושב האחורי, כאשר הצליל עצמו הוא מלא וטבעי יותר. ניתן להתקין עד 13רמקולים בוולוו XC90, כאשר אחד מהם הוא רמקול 8 אינץ' וסאב-וופר של 140 ואט, לקבלת איכות בס טובה יותר. לנוסעים במושב האחורי יש גישה ליחידת בקרה משלהם על מערכת השמע, וזו ממוקמת, לשם נוחות, בעמוד השלישי. בעמדה זו הם יכולים לחבר את האוזניות ולהאזין למקור שמע נפרד, כך שהם אינם מוגבלים להקשבה למוזיקה המתנגנת ברמקולים של המכונית. משמעות הדבר כי הורים וילדים כאחד יכולים ליהנות מטעמם השונה במוזיקה בו-זמנית, ולהפוך נסיעות ארוכות בוולוו XC90 למהנות אף יותר.

תגובות

0 תגובות