שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ב.מ.וו BMW X3

יציבות - החבר הוותיק ביותר בסגמנט הצעיר ביותר מראה איך דגם וותיק יכול לשמור על מקומו מול שחקים חדשים

עמדתי מול השלולית. הסתכלתי עליה, בחנתי אותה. והיא מביטה בי חזרה במבט מעופש ואפל, שעלה מתהום של ריקבון וחמצון. בוחנת אותי, מודדת אותי, מגחכת בחיוך מלא זחלי יתושים וקצף צהוב. יצאתי מהב.מ.וו להישיר מבט בעיני המפלצת. אבל זה לא עזר לי. עיניה השחורות והאפלות לא מגלות דבר אודות עומקה או הרכב הקרקעית ורק ציפוי דק ומסריח על הנעליים היה הערך הנוסף שהפקתי מדריכתי מחוץ לחלל הבאוורי.
התיישבתי מאחרי גלגל ההגה הגוצי, מישיר מבטח בעיני המפלצת, מבין שזה ''או אני או היא'' שזה מקרה קלאסי שבו אני עשוי להפסיד ולבזבז שעות יקרות בהמתנה לחילוץ או לוותר ולחזור הביתה מובס ואכול מבפנים. רק כדי להיות בטוח ביטלתי את בקרת היציבות, כיוונתי את סמל המדחף למכרז-מסה ולחצתי על המצערת.

פז''מ

ה-X3 הוא הוותיק בסגמנט ה''פנאי פרימיום קומפקטי'' אשר זוכה לעדנה בימים האלו והוא אולי עדות לראיה ארוכת טווח של היצרן. הוא הוצג בסתיו 2003 וכבר אז ניסה להידמות ל-X5 של 2001 במראהו, עבר ''מתיחת פנים'' מקיפה למדי ב-2006 שכללה גם עדכוני מנועים ומערכות הנעה.
כמקובל בסגמנט, מתבסס ה-X3 על הפלטפורמה של הסדרה 3, חלק מהיצע המנועים של המשפחתית הגדולה ובשילוב מערכת ההנעה X-דרייב, הייחודית לב.מ.וו. לא תמצאו ב-X3 יחס העברה ''קצר'' או דבר הקשחה אחר. ובקיצור קרוסאובר קלאסי.

פז''מ

רכב המבחן הגיע אלינו עם מנוע 3.0ל' שישה ציל' טורי שמפיק בגרסתו העדכנית 272 כ''ס ו-32 קג''מ. למנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה וממנה יורד הכוח לגלגלים דרך מערכת X-דרייב המפצלת את פיזור המומנט לפי הגלגל שבו הוא הכי נדרש.
פעולת המערכת ''שקופה'' מבחינת הנהג שלא נדרש ללחוץ על מתג כזה או אחר ויש לה את היכולת להינעל נעילה מלאה – ממש כמו טרנספר מכאני.
 בין שלל מערכות העזר תמצאו כמובן, בקרת משיכה, בקרת יציבות (עם מצב ביניים דינאמי) ובקרת מורד – ירושה מהשת''פ עם לנדרובר.

תא הנוסעים הוא ב.מ.וו טיפוסי. עיצוב מאוד נקי, על גבול המינימליסטי, חומרים מאוד איכותיים וגימור מוקפד. אישית, אני אוהב את הסגנון הזה, אחרים חושבים שהוא דל ואינו משדר את תחושת ה''פרימיום'' לה הם צופים ממותג כזה.
ריפוד המושבים דמוי עור פיל, מצליח לשכנע בתחושה שהוא מעביר ומצאתי את המושבים מאוד נוחים בימי הנהיגה הארוכים. הוסיפו לכך תנוחת נהיגה טבעית, ראות מעולה החוצה, וגלגל הגה שמנמן ועתיר משקל בידיים, ותקבלו קוקפיט שנעים לבלות בו נהיגה ארוכה כקצרה.
המעצב שבי חייב להאיר את תשומת לבכם לדיפוני הדלתות ולאופן שבו הן מעוצבות, מאוד מתוחכם, חכם, ומעביר יפה מאוד את האופי העירוני-מתקדם של הכלי. אהבתי.
דלת תא המטען מתפצלת ופוערת פתח רחב לתא גדול ומרווח מאוד. ברצפתו תגלו מסילות עיגון מאוד שימושיות לקשירה איתנה של מגוון רחב של מטענים. ויש גם שקע מתח שימושי – כמובן.
עוד אציין שרכב המבחן צויד בתוספות הכוללות צבע מטאלי, מושבים מחושמלים ומדרגות צד. אלו תוספות של 25,500 שקלים למחיר המחירון של הדגם העומד על 330,000 שקלים (לא כולל כמובן מבצעים וכו').

המעצב שבי חייב להאיר את תשומת לבכם לדיפוני הדלתות ולאופן שבו הן מעוצבות, מאוד מתוחכם, חכם, ומעביר יפה מאוד את האופי העירוני-מתקדם של הכלי. אהבתי.
דלת תא המטען מתפצלת ופוערת פתח רחב לתא גדול ומרווח מאוד. ברצפתו תגלו מסילות עיגון מאוד שימושיות לקשירה איתנה של מגוון רחב של מטענים. ויש גם שקע מתח שימושי – כמובן.
עוד אציין שרכב המבחן צויד בתוספות הכוללות צבע מטאלי, מושבים מחושמלים ומדרגות צד. אלו תוספות של 25,500 שקלים למחיר המחירון של הדגם העומד על 330,000 שקלים (לא כולל כמובן מבצעים וכו').

בעבר הלנו על התוספת השלילית שיש ל-X דרייב על ההנהגות (הופך אותה ליותר מדי מתונה), זה בלט מאוד בדור החדש של ה-X5 אולם הפעם נראה שהמערכת מתאימה טוב יותר לאופי של השלדה והיא אינה כופה את רצונותיה על הפיזיולוגיה של המתכת. עם שישה יחסי העברה אורך נשימה מרשים תמיד יהיה המנוע בנקודה מועילה בעקומת ההספק כשקט המעטפת העליון נקבע על ידי מנתק הצתה ב-7500 סל''ד סטראטוספריים למנוע כזה.

את הגבולות בפיתולים קובעים דווקא המתלים שעד כה היו מצוינים. כשהעומס הצידי גובר, הם מתקשים לרסן את המסה ולא אחת נתקלתי בתופעת קיפוצים שנגרמת ממחסור בריסון. יתרה מזאת מורגש הבדל בין הריסון של החרטום למחסור בו באחוריים וכשאלו מתחילים לקפץ, רצוי מאוד להוריד את העומס.
תגזימו, ובקרת היציבות תתערב באופן מאוד קיצוני להרגיע אתכם. בכל מקרה, יצאתי מהכביש הפתלתול מלא הערכה ליכולת הדינאמית של הכלי.

אל היעד

הדרך ל''יעדי תרצה'' רצופה בורות וחריצים. לא משהו שרכב שטח אמיתי עשוי להתרגש ממנו אולם זה די על הקצה העליון של מה שאמור ה-X3 לעשות בשטח. ובכל זאת, הצליחה ה-X-דרייב להתגבר על הצלבת שני גלגלים, ממצב נייח או בגלגול, ועל כל אבדן אחיזה שנגרם – כמעט תמיד, בגלל מחסור במהלך מתלים.   כמובן שכדאי מאוד לקחת בחשבון את הגחון הפגיע (20 ס''מ), מיגון פלסטי מקורי שנועד יותר להחליק את זרימת האוויר מתחת לגחון ופחות למנוע פיצוח תיבת הילוכים, ואת זווית הבטן השטוחה. ובכל זאת, בוודאי ביחס לרבים ממתחריו בני הדור האחרון, מאפשר ה-X3 נסיעת שטח אמיתית ויכולת של ממש להתמודד עם מכשול לא צפוי על דרך עפר מסודרת.

היום אחרי המבחן, לא הייתי מהסס לרגע להיכנס עם ה-X3 לכל שביל קק''ל באשר הוא ולרבים ממשעולי הדרום הקלים יותר. ומראש לוותר על דרכים השמורות לכלים המיועדים לכך. בשורה התחתונה, יכולת השטח הטבעית של ה-X3 מספיק טובה כדי להציק את הרחבת מעטפת השימוש בו מעבר לאספלט.

אל היעד

תבוסה

נהמת מנוע קצרה וה-X3 גולש לתוך השלולית, מסלק/מפלס קצף תסיסה צהוב, נורית החיווי מאירה את מה שישבני מרגיש כשבקרת המשיכה נכנסת לפעולה מנסה להתגבר על שכבת הסחף המעופש שבקרקעית השלולית. עוד מטר קדימה וצליל מבחיל של גחון הפוגש בקרקע מכווץ את קיבתי, אבל אינני מרפה והבווארי העקשן ממשיך להתקדם.  גל שחור ומלא רוע מטפס על מכסה המנוע מנסה כאילו לזחול ולהגיע אליי, אלא שאז משתנה הזווית ואנו מתחילים לעלות מהשלולית כמו וונוס מבריכת חמצון של בו-תצא-לי.

יורד מהאוטו ומביט לאחור ומרגיש גיבור. איך ששלולית קטנה שלא הייתי סופר עם לנדקרוזר יכולה ליצור כזו דרמה.

תבוסה

ה-X3 מסתיר את גילו היטב באמצעות יכולת דינאמית והתנהגות מהמשובחים שיש.
מהצד השני של המטבע, מראהו החיצוני כבר מראה סימני התיישנות למרות שהפנים עדיין מאוד נכון ומושך.
יכולתו מעבר לאספלט טובה מספיק כדי אפשר תנועה חופשית בשטח ולשפר את התמורה לכסף בזכות היכולת להגיע רחוק יותר לאתר הפיקניק או למעיין הנסתר.

משימה

פרופיל נסיעת הניסוי כלל מגוון כבישים פתוחים ומולם הדוקים, נהיגה עירונית וכמובן נהיגת שבילים בהתאם להגדרת היצרן לגבי ייעוד הכלי. בנוסף, תיבלנו בעוד מכשולים ''מעבדתיים'' כדי לבודד רכיב כזה או אחר ולבחון את פעולתו.
זה לא סוד שאנו מאוד אוהבים את המנועים הטוריים של היצרן וגם הפעם פשוט התמוגגתי מזמינות הכוח הטובה, אורך הנשימה המרשים, תפוקת ההספק הנדיבה והצליל הנחמד ששמור רק למנועים טוריים. זה נכון שיש לו כבר מתחרים בעלי נתוני תפוקה עדיפים וצריכת דלק דומה או טובה יותר, ובכל זאת זה עדיין – לטעמי – אחד ממנועי ששת הצילינדרים הטובים ביותר שיש. למנוע מהלך בוכנה ארוך מקוטרה – וזה מסורתית מלמד על גמישות ומומנט רב בסל''ד נמוך – ומהעבר השני של עקומת ההספק מצויד המנוע בהרמת שסתומים משתנה ותזמון שסתומים משתנה. וזה אומר שבשום שלב או מצב המנוע לא ישהק, יחמיץ פעימה, או יעשה דבר מה שאינו בעירה פנימית יעילה.

משימה

הנסיעה בעיר מוצקה למדי – באופי גרמני טיפוסי – אך גם מצליחה לספוג יפה את רוב השיבושים. לא מעט בזכות צמיגים בעלי חתך 55 שפעם נחשב נמוך אך היום כבר די ''שמן''. ממדים כשל משפחתית גדולה, קוטר סיבוב שימושי וראות מצוינת החוצה הופכים כל השתחלות עירונית לקלילה.
מחוץ לעיר יכול המנוע לתת דרור להספק שבו ולהביא את ה-3X למהירות שיוט – די מהר. ההיגוי מתקשח עם המהירות והופך לעתיר משקל – אך נותר מאוד מדויק וכמעט כירורגי. מעט רחשי רוח נשמעים מקורה A, ורחשי כביש מתחלפים יחד עם תחלופת האספלט תחת הגלגלים. על רשת הכבישים החדשה יחסית, הב.מ.וו הקטן מרגיש מאוד נעים, מהיר וכל שנותר הוא להחליק לתוך נגן הדיסקים את המוזיקה העדיפה.
אבל לא תיארתי לי מה מחכה לי כשהגעתי לכביש מתפתל. ה-X3 מתנהג באופן רהוט וצלול, מהיר כברק בין הפניות, ומשנה כיוון עם מעט מאוד תת-היגוי. כאן ההגה המדויק, חובר לבלמים מאוד חזקים ושלדה המגיבה באופן טבעי ונכון ליצור יחד מכונת נהיגה מאוד מרשימה ומספקת.

ב.מ.וו X3 3.0

מנוע
מנוע 6 ציל' טורי, אורכי
תזמון 24 שס'
נפח   2996 סמ''ק
מהלךxקדח 85X88 מ''מ
הספק/סל''ד 272 כ''ס/6650
מומנט/סל''ד 32 קג''מ/2750
מרכב
הנעה כפולה קבועה, X-דרייב
הילוכים אוטו', 6
מתלים ק' עצמות עצה כפולות, קפיצי סליל, מוט מיצב
מתלים א' רב-חיבורי, קפיצי סליל, מוט מיצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר DTC, HDC
צמיגים 235/55R17

מידות
בסיס גלגלים 279.5ס''מ
אxרxג 457X186X167.5 ס''מ
משקל 1740 ק''ג
תא מטען 480 – 1555ל'
מיכל דלק 67 ל'
 
ביצועים
מהירות מרבית (יצרן) 228 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.5 ש'
צריכת דלק (מבחן) 8.5 ק''מ/ל'
טווח נסיעה (מבחן) 570 ק''מ

מחיר

מחיר (רכב מבחן) 355,000   ש''ח
אחריות 24 חודשים
 
זווית גישה 26
זווית גחון 161
זווית נטישה 24
מרווח גחון 20 ס''מ
קוטר סיבוב 11.7 מ'

תגובות

0 תגובות