שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

טויוטה היילקס

טויוטה ההיילקס על דגמיה השונים נהפכה ללא ספק לסוס העבודה של המשק הישראלי. אמנם, ההילקס לא היתה זו שהחלה את מהפכת הטנדרים כפולי הקבינה, כבוד זה שמור למיציבושי, אך הפכה חיש מהר למובילה במכירות(בסגמנט הטנדרים היפאניים) והגיעה למקום השני המכובד בקטגוריית המסחריות.

הטנדר, אפילו כרכב עבודה, היה גס יחסית, עם בידוד צנוע מרעשים, נסיעה קופצנית, איבזור מינימאלי, גימור פשטני ןספרטאני ומנוע איך אגדיר זאת בעדינות… לא הכי חזק. אבל מה ההיילקס הוכיח עצמו כרב סופר אמין וסופר עמיד. אני מכיר אישית היילקס אחד שנסע 75,000 ק''מ ללא החלפת שמן וטיפולים(עד שעוקל ע''י ההוצל''פ… לא נעים). הוורסיה כפולת ההנעה של ההיילקס שהגיעה לארץ היא מודל המיועד לארצות אפריקה ואוסטרליה וככזה הוא צויד בסרן קשיח לפנים עם צמד קפיצי עלה חסרי פשרות. אין ספק שזו מכונת עבודה רצינית אבל הגב וי הגב… האוטו קיפץ ודילג על כל מהמורה קטנה כגדולה ובנוסף מנוע הדיזל בנפח 2,446 סמ''ק היה חלש מדי מכדי להתמודד ברצינות עם מעבר שטח קשה יותר משבילי עפר כבושים(עם מטען כמובן) מי שמטיל ספק בכתוב מוזמן לנסות לטפס דיונה גבוהה או לנסות לחצות את עמק יזראל בחורף גם ללא מיטען ואז נראה אותך כחם בלילה. גסותו הבלתי מתפשרת של ה- 4X 4 התבטאה באולמות המכירה, שם הטויוטה הפסידה בגדול לאיסוזו איפון המצויין ולמציבושי באפלו ולמגנום.

היילקס החדש בא לפתור רבות מהמיגרעות של הדגם הקודם. אפילו קמפיין הפירסום של יבואנית טויוטה בארץ אומר ''הטנדר המשפחתי הראשון'' לאחר שקובעי המדיניות שמו לב לכך שרבים מהטנדרים ''מחפפים'' ואינם ניקנים לצורכי עבודה נטו. תרומה לכך הרימה המדינה כשקבעה שהג'יפים העירוניים אינם מוכרים יותר לצורכי מס. ובכן, רשימת השינויים בדגם החדש ארוכה כארוך הגלות לכן אתמקד בעיקר; המנוע מקבל כעת עזרה ממגדש טורבו המעלה את ההספק ל 90 כ''ס ואת המומנט ל- 23 קג''מ. הסרן הקשיח וקפיצי העלים פינו את מקומם למיתלה ניפרד ומוטות פיתול, הקבינה הכפולה הוארכה ב- 20 ס''מ(על חשבון הארגז) לטובת שוכני המושב האחורי, הארגז זכה לדופן פנימית, חזות הרכב שונתה אף היא והיא כעת עגלגלה וחלקה יותר ונוספו אביזרי בטיחות כ-ABS כריות אויר לנהג ולנוסע, קורות חיזוק בדלתות, איזורי סופגי אנרגיה בשילדה, בקיצור כל מה שיש לצפות ממכונית מודרנית. כעת נשאלת השאלה האם ''סדרת העידון'' שעבר ההיילקס פגעה בעמידות המיתולוגית של הדגם הקודם? זאת לא ניתן לבחון במחן דרכים כה קצר, מה שכן ניתן לבחון זה את יעילותו של המנוע החדש את איכות מערכת המיתלה החדשה ואת הפינוקים שמציעה הקבינה המחודשת.

בכביש:

אם חשבתם שטויוטה נפרדה סופית מהרגשת ''סוס עבודה'' חישבו שנית. תא הנוסעים, על אף מתיחת הפנים, נותר ספרטני ופשטני, לוח השעונים מכיל האמצעיתו מד- מהירות שניתן לראות מלווין שסובב את כדהר''א אבל, אבל אין סימן או זכר למד סל''ד. הקונסולה המרכזית מכילה מערכת בקרת אקלים פשוטה ויעילה וצד הנוסע מצוייד בכרית-אויר(אופציה) ותא כפפות מכובד בהתחשב הימצאותה של הכרית. דפנות הדלתות עוצבו מחדש עם ריפוד התואם את ריפודי המושבים ומדפי איכסון. פשט ופונקצונאלי היא מילת המפתח כאן. יאללה לדרך. בידוד תא הנוסעים מרעשים בינוני כשהיה. קולות הדיזל חודרים מבעדו ללא בעיה מיוחדת, עדיין חזק מספיק כדי להישמע אך לא בשביל להפוך למיטרד. עמדת הישיבה, כבכל רכב כפול הנעה גבוהה, דומיננטית עם שדה ראיה מעולה לכל הכיוונים וגם לאחור בזכות צמד מראות חדש. כאן המקום להגיד מילה על המראות. גדולות הן, יפות מראה וזקופות גו אך קיפולן(במיגרש חנייה) ויישורן מחדש דורש כיוון חוזר מאפס. המושבים הקדמיים, תומכים היטב בגוף הנהג והנוסע שלידו. למרות שהם נראים פשוטים למדי המושבים עושים עבודתם נאמנה. מאחור המרחב המוגדל נותן אותותיו אך הספסל גס ובסיסי למדי. הנסיעה בכביש נעימה ומהירה יותר לעומת הדגם הקודם. מגדש הטורבו נושף חיים חדשים למנוע שבאים לידי ביטוי בתאוצות ביניים חזקות ובמהירות שיוט גבוהה בסל''ד איטי יחסית(אין מד טורים אז אני לא יודע לומר לכם כמה סל''ד…). המילה החדש רך ונעים הרבה יותר והוא הולע באצילת את מהמורות הדרך. מאחור הזנב עדיין קופצני, בעיקר ללא מטען. נוחות של מכונית פרטית לא כאן מערכת ה-ABS נוטה לסבול מרגישות יתר ולוקחת חלק פעיל בנהיגה. לא רע בכביש, רע מאוד בשטח. בניסוי בלימה שעשיתי בירידה לשוליים עם מחצית הרכב על חצץ ומחציתו על אספלט ההיילקס עצרה מ - 70 קמ''ש ישרה כפלס ובשליטה מלאה. בטוח ביותר דוז- פואה ל- ABS. לסיכום פרק הכביש ניתן לומר בביטחה שההיילקס החדש מצד אחד מעודן יותר, ומצד שני חזק יותר. בכל זאת נטייתו המובהקת היא לכיוון רכב עבודה יותר מאשר לכיוון רכב משפחתי.

בכביש:

בשטח:

מסלול הנהיגה בשטח מעביר אותנו בנתיב הקבוע אליו אני לוקח את כל מכוניות המיבחן. אני יודע שיש בזה מן השיעמום אך זו היא הדרך היחידה בה ניתן לקבל איזו שהיא פרספקטיבה על ביצועי המכונית. בחול, ייתרונו של מנוע הטורבו מורגש מייד עם יכולת עלייה מהירה יותר לסל''ד גבוה ונפילת הספק מתונה יותר מעבר לשיא, ההיילקס החדשה עברה היכן שקודמתה התנשפה ונכנעה. ''לתפוס שוונג'' לטיפוס דיונה? אין בעיה! אפילו הצמיגים הסטנדרטיים, שאמנם אינם נמנים על הרחבים ביותר עם 205 מ''מ רוחב סוליה, מתמודדים מצויין עם החול!! למגינת ליבי מצאתי שאת נועלי הטבורים (מחברים את הגלגלים הקידמיים למערכת ההנעה) יש לסובב ידנית. ברכב המבחן הם היו במצב נעול כל העת ורק שילוב תיבת ההעברה המרכזית שילבה כוח. אבל, המצב עשוי להפוך ללא סימפטי אם נתקעת באמצע שלולית עם נועלי טבורים לא משולבים… בשביל המוביל הארצי, מהירות הנסיעה מוגברת. תיבת ההעברה משולבת למצב H4 מעבירה כוח לארבעת הגלגלים. נהיגה מהירה עם הנעה כפולה מוסיפה רבות ליציבות הרכב ולאחיזה בקרקע (אגב, טיפ זה נכון גם לגבי נהיגת כביש אם הכביש חלק או שקיים חשש לקרח וכו'. שילוב ההנעה הכפולה יתרום רבות לסיכוי שלכם לחזור הביתה בשלום ואין לחשוש מנזק לרכב). כל עוד דרך העפר נטות מהמורות ההיילקס נעימה למדי אך עת תיתקלו בבורות או באבנים שתולות (אילו שלא זזות שפוגעים בהן), ההיילקס מתחילה לקפץ ולנתר. הנסיעה הנוקשה ממילא הופכת במצבים מסויימים לבלתי נסבלת וחייבים להאיט את המהירות. במערכת ה- ABS מתערבת כל העת בנהיגה וחשוב לתכנן על-פיה את הבלימה אחרת פשוט לא תספיקו לעצור! מי שמתכנן לבלות הרבה בשטח כדאי שידאג למתג ביטול ה- ABS הקטע האחרון של נסיעת המיבחן עובר בדרכים הסלעיות של הר חורשן. מדרגות סלע, שיפועי צד ומבחר מכשולים שיאיצו את הדופק גם לנהג קר המזג ביותר. מיתלה הקפיצים האחורי מגביל את מהלך גלגלי הסרן האחורי וקל יחסית להגיע למצב ''הצלבה'' שבו גלגל מיתרומם לאויר וכל כוח ההנעה אובד דרכו. (בכך ההיילקס אינה שונה מהטנדרים האחרים הנימכרים היום). אבל, לטויוטה פיתרונים בדמות נעילת דפרנציאל אחורי. הנעילה החשמלית היא , מחירה כ- 5000 ש''ח אך ערכה שווה יותר ממחיר החלק. '',מתג הקסמים'' מאפשר לצאת ממצבים שכחם לא היה נכנס אליהם. גלגל מיתרומם באויר? אין בעיה. המשטח חלק ואין אחיזה? אין בעיה. הטויוטה עוברת הכל, אבל הכל! בנונשלנטית . תיבת העברה ב 4L והמנוע בסל''ד שייתן מומנט מירבי ואפשר להתגבר על מיכשולים מרשימים. הפעלת נועל הדפרנציאל מבטלת את ה- ABS ומקנה עבירות יוצאת דופן לטנדר החסון. לסיכום פרק השטח ניתן לראות שיפור משמעותי ביכולת של ההילקס ל''תקל'' ולהתמודד עם מגוון רחב של סוגי קרקע. בעזרת ההיילקס החד שתוכלו להגיע למקומות שהדגם הקודם לא יכל להם. כמו הטנדרים האחרים, גם ההיילקס בחיסרון כשצריך מהלך מיתלים ארוך וכוח מנוע מתפרץ אך עם נעילת הדפרנציאל תוכלו להתגבר על מרבית המיכשולים כשצריך להגיע למיכל הסולר לציוד שעובד בשטח או להגיע לראש גיבעות הכלנוית לפיקניק בשבת. נוחות ונעימות? שיפור לעומת הדגם הקודם, מיישר קו עם הטנדרים האחרים אך רחוק מהסופרלטיבים של היבואן.

בשטח:

לסיכום:

אילו ההיילקס החדשה היתה הטנדר היחיד שנמכר בארץ אזי היתה לי סיבה טובה להתלהב ולקפץ חנוק מדמעות אושר. אך מכיוון שכרגע קיימות אלטרנטיבות במחיר זהה או נמוך במעט ממחיר ההיילקס, שמציעות מנועים חזקים יותר, מרווח פנימי רחב יותר, שפע חישמולים ואפילו תיבת הילוכים אוטומטית, הייתי מציע לעשות ''קניות'' ולחשב נכול את הייתרונות והחסרונות של כל אלטרנטיבה לפני הקניה. לזכות ההיילקס עומדים, עיצוב אגרסיבי אך לא מוגזם, אמינות ועמידות יוצאת דופן, איכות בנייה יוצאת מן הכלל גם אם היא אינה מהמפוארות ביותר, אביזרי בטיחות רבים וסחירות כיד שניה. טנדר משפחתי? לא בטוח, סוס עבודה? בוודאי! -סוף-

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - אחלה רכב!

10 בינואר 2019 ב 00:54

סוס עבודה.