שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

השבילים הארוכים והגלים - ''פסי הקורדרוי'', שלרוחבם

נכון שזה מעצבן לנסוע על שביל כורכר מלא גלים לרוחבו כמו ''פסי האטה'' הגורמים לרכב לקרקש ולקפץ?
מספר טיפים לנסיעה נכונה ובטוחה על שבילים אלה

כיצד נוצרו הגלים - ''פסי הקורדרוי'' לרוחב השביל

בין אנשי השטח קיימות שפע סברות לסיבת היווצרות הגלים לרוחב השביל:
הרוח והמים ובעיקר הפרשי הטמפרטורה בין היום ללילה הם אלה שגורמים לגלים שלרוחב השביל, זאת למרות ששבילים רבים נמצאים במקומות שחונים.
סברה נוספת מעלה את האפשרות שהגלים נגרמו בשל תנועה ברכב זחלי (טנק, נגמ''ש, טרקטור)- למרות שלא מעט מהשבילים נמצאים בשמורות טבע שאליהן כלים אלו אינם רשאים להיכנס.
הסבר משכנע ביותר הוא שעל שבילים אלו נוסעים גם רכבים ללא הנעה כפולה (4X4) שלהם רק עם הנעה קדמית או אחורית (2X4). ברכב ללא הנעה כפולה רק סרן אחד, מקדימה או מאחור משתתף בפעולת ההנעה, מושך בהנעה קדמית או דוחף בהנעה אחורית. כאשר רכב ללא הנעה כפולה נע על השביל הוא חופר ומעמיק בו, דבר היוצר עם הזמן את הגלים לרוחבו.
ואולי כל ההסברים יחד יוצרים את השטח הגלי - "פסי הקורדורוי" המעצבנים שלרוחב השביל.

כיצד נוצרו הגלים - ''פסי הקורדרוי'' לרוחב השביל

ומה אפשר לעשות?

יש למצוא את ה''קצב הנכון'' של הרכב בנסיעה על שבילים שכאלו. ה''קצב הנכון'' הוא זה המאפשר למתלים (הבולמים והקפיצים) של הרכב לספוג את הגלים בצורה הטובה ביותר ובהתאם לתדירות שלהם. בדרך כלל הקצב הנכון הוא מהירות קצת גבוהה שבה הרכב ''מרחף'' מעל הגלים.
שימו לב : יש להיזהר ולנסוע במהירות המאפשרת פניות בטוחות ובלימה בחירום ולכן, בשבילים שבהם לא ניתן לנסוע מהר יש לנסוע לאט, לסבול בשקט מהקפיצות, ולחכות לשבילים שבהם נוסעים רק 4X4.

ומה אפשר לעשות?


הדגמת נסיעה על שבילים מהירים:

תגובות

3 תגובות

1

idosit

01 בינואר 2011 ב 17:10

דרך עפר גלית

שלום,
יש לי ברקע מס שנים של עבודות עפר, ואני מכיר את התופעה של טרקטוריסט לא מנוסה פורץ דרך חדשה, מייד היא נהיית גלית אבל מה גורם לדרכי עפר בתוליות שרק כלי רכב עברו עליהן, להפוך לגליות ?
מה גורם לתופעה, מה קובע את אורך הגל? תודה

2

Ogash Ofer

01 בינואר 2011 ב 17:18

אני מחבר את שאלתך לכתבה על הגלים

מעבר לעניין שכלים זחליים יוצרים את הגלים ההסבר המשכנע ביותר לתופעת הגלים הוא נסיעה ברכב עם הנעה אחורית (או קדמית) בלבד על השביל. הסרן המניע יוצר חפירה וכל רכב דומה המגיע אחריו מעמיק את החפירה (את הגל).

3

Ogash Ofer

14 ביולי 2020 ב 15:07

נוסף סרטון חדש המסביר על נסיעה מהירה על שביל עם פסי קורדורוי