דף מתוך

כללים בסיסיים לחילוץ בשטח

חכם, אמנם, לא נכנס למקומות ולמצבים שהפיקח יודע לצאת מהם אך כל מי שנוסע בשטח ובטח מי שמאתגר את עצמו, כדאי שיהיה מוכן לחלץ את הג'יפ שלו או את הג'יפ של החבר שלו, או בשפה פשוטה אחרת - כדאי לכל מי שנוסע בשטח להתכונן גם למקרה בו יצטרך לחלץ!
כללים בסיסיים לחילוץ בשטח בשילוב סרטוני הדרכה אמריקאים לחילוץ באמצעות הייליפט וכננת.

מצבים היכולים לגרום לג'יפ להיתקע ולכם לחשוב על חילוץ:

·         נסיעה שלא על שביל מסודר

·         מעברי סלעים גבוהים

·         טיפוס עליות או ירידות חדות

·         מעבר בר בשטח בין שבילים

·         נסיעה בשטח חולי

·         נסיעה בבוץ

·         נסיעה בשלג

·         נסיעה בשטח לאחר גשם או שיטפון

לא לנסוע לבד בשטח

אחת ההנחיות החשובות בנסיעה בשטח היא לנסוע עם ג'יפ נוסף!

עם שני רכבים בשטח ניתן להחלץ באופן פשוט מאשר בג'יפ בודד שיתכן וייאלץ להמתין לרכב חילוץ נוסף. 

סוף מעשה במחשבה תחילה

ההמלצה הכי טובה לחילוץ היא, כאמור, להימנע ממנו. זאת אומרת שאם השטח לא ברור או שהנסיעה בו קשה, כדאי לרדת מהג'יפ, ללכת ברגל, לסרוק את השטח ולהחליט מהי הדרך הטובה ביותר לעבור מבלי להיתקע.

הערכת מצב -   נתקעת?! כדאי לעצור לרגע, להסתכל ולחשוב. לנתח את כל האפשרויות העומדות. בפניך , לחשוב על הסיכונים הכרוכים בכל אפשרות ורק אז להחליט כיצד לחלץ

את החילוץ יש לבצע עם הרבה סבלנות - ככל שתעצרו, או שתוכלו להיעצר יותר לאורך החילוץ, לחשוב שוב ובעיקר להירגע - כך מובטח לכם כי החילוץ יהיה קל ובטוח יותר.

שימו לב שלאורך כל תהליך החילוץ יש לחשוב על בטיחות, להרחיק צופים ולהתכונן גם להחרפת המצב.

כמה דוגמאות ואפשרויות לחילוץ:

שקיעה בשטח חולי

הכלל האומר שהדרך הארוכה היא הקצרה, נכתב כנראה בשביל חילוץ מהחול (וגם מהבוץ). היה ושקעתם בחול יש לפעול במסודר ולעצור את השקיעה כמה שיותר מוקדם (כלומר אין לתת גז ולהעיף חול שלא לצורך ובכך רק להעמיק את השקיעה).

מומלץ להוריד אוויר בצמיגים - כמה? כלל האצבע אומר לרדת ל-15 PSI ובמקרים קיצוניים אפשר גם לפחות מזה (חשוב לזכור לנפח בעלייה לכביש!!!).

היה והרכב יושב על החול יש לחפור מתחתיו ולפנות את החול.

אפשר להשתמש בשטיחים שברכב או בכל משטח דק אחר על מנת לייצר בסיס אחיזה לצמיגים.

מומלץ לחלץ בכיוון הירידה - אפילו שהשיפוע קטן.

טיפ נהיגה בשטח חולי

דוגמה לחילוץ מורכב בלב הדיונות בסהרה של מרוקו:

שקיעה בשטח בוצי

בדומה לחילוץ משטח חולי גם כאן יש להכין טוב את הרכב בטרם נותנים גז ומחמירים את השקיעה.

בבוץ אין להוריד אוויר אלא מומלץ אף להוסיף אוויר בצמיגים (על מנת שהצמיג יחפור עמוק לקרקע קשה).

יש לפנות מכשולים ובעיקר את הבוץ מהצמיגים ותחתית הרכב. כדאי להתמש במשטחים לאחיזה תחת הצמיגים.

יש לחלץ בכיוון הירידה ולהיזהר מהחלקה הצידה.

יש לשמור על המצמד (הקלאץ') או הגיר האוטומט ובמקרה של חוסר יכולת לחלץ לבד כדאי להיעזר ברכב נוסף וזאת על מנת למנוע נזקים לרכב.

לאחר החילוץ חשוב לשטוף את הבוץ ממכלולי הרכב ובעיקר מהתחתית - בוץ גורם נזק גדול לחלקים מסתובבים.

טיפ נהיגה בשלג ובקרח

טיפ נהיגה בבוץ

סרטון של חילוץ עצמי - ג'יפ בתוך ביצה

שימוש נכון במגבה

לשם החלפת גלגל בשטח, במקרה של פנצ'ר או צמיג קרוע, או לשם הרמה לחילוץ הרכב אשר תקוע יושב על תלולית או גל אבנים יש להכיר היטב את נקודות ההרמה של הרכב מבעוד מועד (וכדאי לבדוק ולהכיר אותן שלא בשטח).

יש לעגן את הרכב ולייצב אותו באמצעות הילוך, בלם יד ואבנים בגלגלים. במקרה קיצוני יש לעגן את הרכב באמצעות רצועות לרכב אחר או עצם גדול (גזע עץ או סלע).

חשוב לייצב את בסיס המגבה כך שלא ישקע או יחליק הצידה ואפשר לעשות זאת באמצעות אבן שטוחה ורחבה או משטח ייעודי מעץ או ברזל אשר הוכן מראש. חשוב מאוד כי המגבה יעמוד באופן יציב וניצב לקרקע באופן כזה שלא יחליק הצידה ויפול יחד עם הרכב.

לפני פירוק הגלגל או כניסה מתחת לרכב יש לבדוק כי הרכב יציב ולא מתנדד ולהרחיק סקרנים. אפשר לאבטח את הרכב המורם באמצעות צמיג תחת הסרן, כך שאם הרכב יפול הצמיג יתמוך בו.

סרטון עבודה עם הייליפט:

שימוש נכון ברצועת גרירה ושאקלים

רצועת גרירה היא אביזר החילוץ הבסיסי ביותר ויש להשתמש ברצועות תיקניות לגרירה בעלות תווית יצרן המפרטת את חוזק הרצועה ומגבלותיה. גם השאקלים (הטבעות) צריכות להיות עם תו תקן (מוטבע על השאקל).

יש להכיר היטב את נקודות העיגון ברכב וכדאי לבדוק את האמצעים בטרם תגיעו למצב חילוץ.

כדאי להשתמש ברצועת רסן ובאמצעותה לחבר את רצועת הגרירה לשתי נקודות עיגון ברכב.

יש לזכור כי את הפנים של השאקלים יש לשחרר מעט על מנת לאפשר לפתוח אותם בסיום החילוץ.

מומלץ לתכנן את החילוץ בקו ישר ככול שניתן.

לפעמים נדרשת תנופה ומכה בעת החילוץ - יש להתחיל במכה קטנה ולהגביר את העוצמה בהתאם לצורך.

בעת המשיכה יש להרחיק צופים ולהתכונן למצב רע בו הרצועה או השאקלים יכשלו ויעופו לכל עבר.

חילוץ הדדי בו ג'יפ מושך ג'יפ באמצעות כננת

שימוש נכון בכננת ומכפיל כוח

חשוב להכיר את הוראות היצרן הנוגעות לכננת הסצפציפית המתוקנת על רכביכם.

יש להשתמש בעיגון בטוח ויציב לכבל הכננת.

יש לבדוק טוב את כבל הכננת בטרם השימוש ולוודא כי הכבל תקין, לא קרוע וללא מעיכות.

חשוב להשאיר מינימום 5 כריכות של כבל על תוף הכננת.

חשוב להשתמש במכפיל כוח על מנת להכפיל את כוח הכננת למשיכה ולהקל את פעולותה.

מומלץ לעבוד עם כפפות ויש להקפיד על משקל (שק / שטיח / חולצה) על כבל הכננת על מנת למנוע הצלפה במקרה קירעה של הכבל.

בעת המשיכה יש לעבוד רצוף עם המנוע החשמלי ובמקביל להיות רגישים להתחממות.

חשוב לשמור על גז נמוך ברכב המפעיל את הכננת על מנת לאפשר טעינה רצופה של המצבר ולהקטין את התחממות הכננת.

שימוש בהייליפט ככננת לג'יפ

רשימת ציוד גרירה וחילוץ:

דבר נוסף שיש להכין מראש הוא ציוד גרירה וחילוץ. להלן רשימה של ציוד גרירה וחילוץ מהקל אל הכבד עם המלצה לציוד חובה, כאשר לא תמיד כל המרבה הרי זה משובח.

ציוד חילוץ חובה:

רצועת גרירה  9 מטר רצועת רסן 3 מטר שאקלים מתאימים לטבעות העיגון ברכב.

טיפ חשוב: בדקו והכירו את נקודות העיגון ברכב בטרם נסעתם לשטח!

 כפפות עבודה.

גלגל ספייר תקין ומלא באוויר (יש לבדוק מעת לעת ).

קומפרסור מד לחץ אויר - למי שנוסע בשטח חולי.

את חפירה.

כבלים להתנעה

כלי עבודה בסיסיים - מברג, פלייר, מפתחות ופטיש.

וכדאי שיהיה בג'יפ: ערכת עזרה ראשונה ומטף כיבוי אש.

ציוד חילוץ אפשרי:

מכשיר הרמה מסיבי יותר מג'ק רגיל: כרית הרמה,  הייליפט ליפטמייט מפזר לחץ.

רצועה אנרגו-קינטית - מצויינת לחילוץ מבוץ או חול אך חובת זהירות מוגברת במשיכה.

רצועות נוספות ושרשרת ברזל לעיגון.

כננת ומכפיל כוח ולמהדרין גם כננת גלגל.

עוגנים המתאימים לקרקע – מחרשה / בורג / הקשה (דקביל) ומוט החדרה / בזנט.

כלי חיתוך: גרזן ו/או מסור ו/או לום.

וכמובן כלי עבודה מתקדמים יותר - רתכת, ערכות דבקים, דיסק חשמלי לחיתוך...

קישור לציוד חילוץ וגרירה בחנות של אתר השטח

חילוץ מורכב של ג'יפ בבוץ

קישורים לכל סדרת כתבות החילוץ של אבירם ברקאי:

נוהל חילוץ כללי בכננת - פרק רביעי בסדרת כתבות החילוץ  

חילוץ משקיעה בבוץ - פרק שלישי בסדרת כתבות החילוץ 

''התקיעה הגדולה'' - פרק שני בסדרת כתבות החילוץ 

''חילוץ בשטח'' - פרק ראשון בסדרת כתבות החילוץ 

תגובות

0 תגובות

דף מתוך