אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

קסם המדבר עם אופנוע

אחרי גל הגשמים הראשון התקבצו 125 רוכבים מבני שבט זולו בחוות האנטילופות שבערבה. השָׁנְטִיָה, קבוצה קטנה ואיכותית מבני השבט הגדול, הזמינה אותי למסע במחיצתה. ארזתי את מגפי המדבר ויצאתי על גבו של הונדה CRF250L אל ההרפתקה.
סיכום המסע, עם קובץ המסלול - למי שרוצה לטייל בדרום הרחוק ומשולב במבחן דרכים להונדה.

התעוררות

המסלול ארוך וקבוצת הרוכבים מקיצה לפני הזריחה. השמש עולה מעבר לרכס הרי הירדן וצובעת את המדבר בגוונים רכים של בוקר. ארוחת בוקר קלה, כריכים לדרך ואנו על הכלים בדרך לעומק השטח. תנוחת הישיבה על ההונדה נוחה, תפעול המנופים והמפסקים נוח ונעים. מנוע ה- 250 אינו חזק ומתוך כך מצליח להיות נשלט ולא מאיים. יצאנו מפארן דרך נחל פארן והתחברנו לנחל ציחור.

הקרקע בנחל זרועה בחלוקי נחל קטנטנים, הנקראים בעגה המקומית – ''דשדש''. הדשדש מטלטל אופנועים הנוסעים לאיטם וכאן המקום להתעוררות של היום כשהרוכבים מאיצים כדי לשמור על יציבות. ה- CRFL אינו מתבלבל מהדשדש. חביקת האופנוע בעמידה נוחה בין הרגליים. הפרופורציה הכללית של האופנוע קטנה מעט מהממוצע, אך עדיין היחס בין מיקום הרגליות, המושב והכידון נוחה. אני מעלה הילוכים במהרה ומתייצב על מהירות גלישה מהנה. הבלמים מתפקדים מצוין. ברגש, בחדות ובעוצמה ראויה. הבולמים מתפקדים טוב, כל עוד הדרישות והקפיצות אינן גבוהות מדי. חוצים את שמורת הנחלים הגדולים ומגיעים לקניון הלבן. 

פעם ראשונה במדבר...

ביקרתי כאן פעמים רבות, אך זו לי פעם ראשונה בה אני טובל בגבים של הקניון הלבן. בין הרוכבים שנכנסו למים רוכבת, שזו לה רכיבה ראשונה במדבר. נשית ומטופחת, על אופנוע ורוד וקצוות של שיער בלונדיני המתנפנף מפאתי הקסדה. נרגשת מהמסע נאותה לסכם עבורי את המפגש הראשון שלה עם המדבר:

אני מתאהבת.

''עוד רכיבה מתוכננת עם קבוצת השנטייה והפעם רכיבה במדבר. מדובר ביומיים רכיבה של 250 קילומטר לערך. השתכנעתי. עוד חוויה שעליי לעבור.

אך מה יש שם במדבר? שממה, חם, יבש, אבק... למה?! הגעתי לחוות האנטילופות והכול סביב צהוב. יצאתי לרכיבה. מביטה סביב ווואוווו מה זה המקום הקסום הזה? זה המדבר?! אני מגלה אותו עכשיו?! בגיל 40 פלוס. כן, המקום החם והשומם הפך בן רגע למשהו מיוחד שיש בו קסם. הנוף, הצבעים, תוואי הקרקע המשתנה מרגע לרגע... באמצע שום מקום מתגלה עוד מקום קסום: נווה מדבר. אני מתרגשת מהמראה המיוחד שנגלה לעיניי...

אני מתאהבת. זה המקום שמרגש אותי. מחסיר בי פעימת לב זה המדבר!''.

הונדה HONDA CRF250L

אני מביט בהונדה וחושב שיש לו את הלוק הנכון. האופנוע עושה שימוש במנוע המוכר מדגם הכביש, 250CBR, כאשר יחסי ההעברה השתנו לטובת המומנט. התנהלותו כבדה, משקל ובתגובות המנוע, לעומת דגמי אנדורו בנפח זה. אך בתמורה לכך, מתקבלת צריכת דלק חסכונית ומרווח טיפולים רחב. 

אופנוע וטבע

מהקניון הלבן המשכנו בכיוון דרום מזרח לנחל שגיא בכיוון הר צניפים. האדמה משנה גוונים ומולנו גבעה נישאת, הצמיגים הדו שימושיים מספקים אחיזה נאותה ולא מאבדים ממנה לכל אורך ההעפלה. מהלך הבולמים הנדיב מצליח להשאיר את האופנוע יציב, גם כאשר דילגתי על גבי מדרגת סלע.

מן קבוצה שכזו

קבוצת הרוכבים גדולה והטרוגנית. מייד בולטים מתוך הקבוצה הרוכב הכי הנחמד, לידו זה שיודע לעקוץ בהומור, מאחוריהם הנחבא אל הכלים וכל אחד שונה בדרכו המיוחדת. מעבר לכך, הרוכבים מגיעים ממקומות שונים בארץ, טווח הגילאים רחב יחסית וגם תחומי העיסוק מגוונים. אך בכולם טמונה האהבה לאופנוע ולטבע, אשר מחברת כה טוב בין כולם. ההונדה נחשב לקליל מקרב הדו-שימושיים וקל לתמרן איתו במקומות צפופים או בשינויי כיוון מהירים. קשה לייצר התפרצויות של כוח לטוב ולרע. וזה רע כאשר נדרשים לעיתים להניף גלגל קדמי מעל מכשול. מרווח הגחון מעולה ולא פגשתי מעבר שהפריע להונדה לחצות.

מחשב מסלול מחדש

לקראת הר צניפים הדרמנו, דרך נחל קטיפה, לגב צניפים. פינת קסם מוצלת וגם כן מלאה במים אחרי השיטפונות. במקום מצפה לנו עידן, שלא היה יכול להצטרף ברכיבה, לכן הגיע ברכב ופתח במקום פריסה עשירה של פירות, מים ותדלוק לאופנועים – מושלם.

תצרוכת הדלק הממוצעת של ההונדה מעולה ועומדת על 26 ק''מ לליטר. נתון המעניק טווח רכיבה נאה בן כמאתיים ק''מ. ביציאה מגב צניפים המשיכה הקבוצה על הציר השחור של נחל צניפים צפונה לכיוון שיטים. גיל ואני, שלא הבנו את סימונו של המרשל, שעטנו מזרחה לכיוון נחל גרזי. כשהבנו את הטעות עלינו בקשר עם הקבוצה וקבענו נקודת מפגש צפונית, בצומת ציחור.

לפתע, כשהקבוצה כה קטנה, קשה לחיות לשמוע אותנו ממרחק. וכך, יוצא לנו לראות צביים יפים החולפים לפנינו על הדרך הראשית בנחל ציחור. עלינו את מעלה ציחור כדי לצפות מלמעלה בנופה המרהיב של שמורת הנחלים הגדולים והתחברנו אל הכביש ולשאר הקבוצה. 

מרטיט

השעה כבר הייתה מאוחרת ולכן בחרנו לסיים את הרכיבה בכביש אל החווה. ההונדה משלב שטח וגם כביש מבלי לגבות על כך מחיר יקר, תרתי משמע. בכביש המהיר מנוצל ההילוך השישי, שלשמחתי מתגלה כהילוך כוח שמצליח להביא את ההונדה למהירות מרבית של כמאה ושלושים קמ''ש. במהירויות הגבוהות חשתי רטט לא נעים מהמושב וחוסר במיגון רוח.

פנס החזית סיפק תאורה מצוינת בחושך. במעבר לאור גבוה, האלומה מרחיקה מבלי לגרוע מהשטח הקרוב לאופנוע. לוח המחוונים, אשר סיפק תצוגה ונוחות שימוש מהטובות ביותר שנתקלתי עד כה, אינו מאכזב גם בלילה עם תאורה אחורית ברורה ונעימה. 

חברים

אין מקום להשוות את ההונדה לאופנועי שטח מקצועיים, הן במעטפת הביצועים לנפח והן ברמת המחיר. רוכב מתקדם עלול למצות את יכולות המנוע והבולמים מוקדם מדי. בעיר מאוד נוח להשתחל איתו בין רכבים, הבולמים הארוכים מדלגים בקלילות על תלאות הדרך ומדרכות גבוהות.

אופנוע המתאים לרוכבים מתחילים השוקלים לבחון את תחום השטח מבלי לוותר על היכולת לרכוב בכביש אל העבודה, בהנחה שלא מדובר במרחקים ארוכים מדי.

חוויתי חבר של אופנוע ועל הדרך הכרתי קבוצה ססגונית של רוכבים. היה מדהים לראות עד כמה המרקם האנושי הזה חובר לו יחדיו לכדי מסע כה מופלא. מסע עתיר אתגרים, אחווה ורעות לצד מתחים ויצרים - כמו כל משפחה נורמלית. אלא שקשר הדם כאן הוא האהבה לאופנוע, לשטח ולחופש. אשמח לרכוב אתם שוב.

לנתונים טכניים של הונדה CRF250L, מפות וקובץ מסלול הטיול עברו לדף 2 >>

מפרט טכני: הונדה HONDA CRF250L

מנוע: ארבע פעימות, ארבעה שסתומים, צילינדר בודד, קירור נוזל

נפח: 249.4 סמ''ק

הספק: 23 כוח סוס ב- 8,500 סל''ד

הנעה: חשמלית בלבד

שלדה: פלדה

מיכל דלק: 7.6 ליטר

הזנת דלק: הזרקת דלק אלקטרונית, לוע מצערת בקוטר 36 מ''מ

בלם קדמי: דיסק בודד בקוטר 256 מ''מ עם קליפר כפול בוכנה

בלם אחורי: דיסק בקוטר 220 מ''מ עם קליפר בעל בוכנה אחת

תיבת הילוכים: 6

משקל רטוב: 145 ק''ג

גובה מושב: 880 מ''מ

מרווח גחון: 254 מ''מ

צמיג קדמי: 3.00 – ''21

צמיג אחורי: 120/80 – ''18

בולם קדמי: מזלג טלסקופי הפוך בקוטר של 43 מ''מ – מהלך של 250 מ''מ.

בולם אחורי: בולם פרולינק יחיד – מהלך של 240 מ''מ

בסיס גלגלים : 1445 מ''מ

מחיר: 35,400 שקל אחרי רישוי ומיסוי

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק''מ

אבני דרך לאורך המסלול וקובץ TWL למכשירי GPS:

שמורת הנחלים הגדולים: כביש 90, כביש הערבה, מושב פארן, נחל פארן, נחל ציחור, בקעת צחיחה, נחל עורקן, נחל שגיא, הקניון הלבן, נחל סעיף, נחל צניפים, נחל קטיפה, גב צניפים, נחל גרזי, מעלה עקוף, גבי חיון, נחל חיון, שיטים, כביש 40, גבעות חמדה, נחל חמדה, נחל מנוחה, כביש 13, עמק דממה, שמורת עשוש, נחל שברים, הרי עשת, תלם עשת, פארן. קישור לכתבות הניווט באתר השטח   להורדת קובץ בפורמט TWL לשימוש בתוכנות ניווט ומכשירי GPS הקליקו כאן:  

להורדת הקובץ לחץ כאן

אבני דרך לאורך המסלול וקובץ TWL למכשירי GPS:

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק ראשון וצפוני

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק ראשון וצפונימפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק ראשון וצפוני

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שני ומרכזי

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שני ומרכזימפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שני ומרכזי

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שלישי ודרומי

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שלישי ודרומימפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - חלק שלישי ודרומי

מסלול הטיול במפה דינאמית של טריילז

תגובות

8 תגובות

1

rogel-y

16 בנובמבר 2015 ב 16:25

עבירות ?

שלום, נשמע יופי של חוויה

האם המסלול עביר לג'יפים?
באיזו רמה ?

תודה

2

Ogash Ofer

16 בנובמבר 2015 ב 18:19

עבירות ?

rogel-y כתב/ה:
"שלום, נשמע יופי של חוויה

האם המסלול עביר לג'יפים?
באיזו רמה ?

תודה"
העבירות בינונית ונוחה לכל רכב גבוה עם הילוך כוח. תעלה את הקובץ לתוך תוכנת ניווט ותראה שהמסלול על שבילים מסודרים (רובו בתוך שמורות טבע ואין לרדת משבילים).

3

אורח/ת

16 בנובמבר 2015 ב 19:24

תענוג של כתבה! ויש בה הכול

גם אני רוצה

4

אורח/ת

17 בנובמבר 2015 ב 17:15

שאפו! המשיכו כך

5

אורח/ת

18 בנובמבר 2015 ב 11:05

אחלה

שאפו תמשיכו כך תענוג של כתבה יופי של מדבר היי היי היי אחלה לצביקה כהן ושורותיו

6

סיגל אדלשטיין

19 בנובמבר 2015 ב 12:50

אין כמו רכיבה על אופנוע לא היה ולא יהיה

7

דורית נשר

19 בנובמבר 2015 ב 13:54

חלום שיישאר בגדר חלום. אין מצב להשתלט על הדבר המגושם הזה כשאת במשקל תרנגול, ואין לי שום כוונה/רצון לפתח שרירים. שוויון הזדמנויות -כן, בילבולציה בין המינים- לא.  

8

Ogash Ofer

30 בנובמבר 2015 ב 06:43

נוספה למסלול מפה דינאמית של טריילז