"הדבר האמיתי" - מסלול טיול בציר המוסכים הדרומי

החלק "אמיתי" של "ציר המוסכים" – קשוח ומטלטל, זרוע בסלעי בזלת מאיימים, מעברי מים זורמים ובוץ חלקלק בשיא הקיץ עד כדי בלתי עביר ביום חורף גשום. בזכות אתגרי העבירות המסלול שומם באופן יחסי, פראי ומאוד מיוחד, גם אם קצר במרחק. לאורכו של המסלול מקורות מים זכים ו"בריכת קצינים" אחת.

 

המסלול בחסות:

המסלול בחסות:

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 90, צומת גדות, כביש 918, גשר הפקק, נחל דבשה, עין תינה, חרבת דרבשייה, נחל א-תינה, נחל אל פ'גר, תל הילל, בריכת הקצינים של הג'ילבון, עמק החולה, מצפה גדות.

המסלול יכול להיות המשך לקטע הצפוני (והקל יותר) של ''ציר המוסכים'':

מסלול טיול בציר המוסכים הצפוני 

כך שמנ.צ. 15 במסלול הצפוני (שהיא נ.צ. 4 במסלול הנוכחי) ממשיכים ישר לעבר נ.צ. 5 במסלול הנוכחי (הדרומי).

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית לנהג מנוסה בקיץ, בעבירות קשה לנהג מתחיל ועד כדי בלתי עביר ביום גשם חורפי או לאחריו. שימו לב כי המסלול מחייב כלי רכב 4X4 גבוהים עם הילוך כוח. חשוב לצאת לדרך עם מינימום 2 כלי רכב בשיירה וציוד חילוץ וגרירה מתאים.

המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול ימי השבוע. אך זהירות – אין לחצות גדרות או לרדת מהשביל בשל סכנה של כניסה לשדה מוקשים ישן!

המסלול הוא על שבילים צרים, ולא תמיד ברורים. השבילים מסומנים בלב ולצד שמורות טבע מוכרזות בהן יש להקפיד שבעתיים על השביל המיועד לכלי רכב (וגם אין סיבה ‘‘להתנפץ’‘ על סלעי הבזלת שלא על השביל).

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

טיפ לשמירת טבע - ביקור בטבע שאינו פוגע

אורכו של המסלול כ-11 ק’‘מ והוא יארך כ-5 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמני העצירות במקורות המים.

ניווט לאורכו של מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 2 של הכתבה.     

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. 

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.     

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.     

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים, 

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים, 

מפות סימון שבילים מס1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל), 

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת, 

לא לשכוח: מים ומזון לחצי יום של טיול. 

קישור לרשימת הציוד המלאה לשטח

מים, בזלות ושרידים למבנים הסורים שהיו כאן עד 1967

המדרונות של רמת הגולן מערבה לעבר עמק הירדן שופעים במי מעיינות גם בשיאו של הקיץ. כיום רוב המעיינות נשאבים ע’‘י חברת מקורות לטובת מי שתייה וחקלאות. אך בתחום שמורת הטבע ‘‘משחררת’‘ מקורות מעט מים לטובת הצמחייה והחיות ולהנאת המטיילים בנחלי רמת הגולן. כך שגם במסלול יבש וחם (בשיא הקיץ) אפשר לפגוש זרימה צלולה וקרירה.

בין נחל זורם לבריכה צלולה מוביל ‘‘ציר המוסכים’‘ הזרוע בסלעי בזלת קשוחים ובולטים ומאיים לשלוח את כלי הרכב לתיקונים במוסך הקרוב שבעמק החולה.

מומלץ לשלב הילוך כוח לאורכו של כל השביל, לנסוע לאט בין הסלעים ובעיקר לבחור את הדרך המתאימה המטפסת על הסלעים, על מנת שלא ישפשפו או יתקעו תחת גחון הרכב. מכאן גם ההמלצה לצאת לדרך עם שני כלי רכב ורצועת גרירה וזאת על מנת לעזור ולחלץ כלי רכב ש’‘התיישב’‘ ונתקע על סלע בולט.

קישור לטיפים לנהיגה בשטח

מסביב לציר, בצמתים וליד המעיינות, בתים הרוסים ונטושים שנבנו מאבן המקום – בזלת, ואשר שימשו את הקצינים הסורים אשר שלטו ברמת הגולן עד מלחמת ששת הימים בשנת 1967, עת כבש צה’‘ל את רמת הגולן והסיר את האיום וההטרדה הקבועה של הסורים מעל יישובי הירדן ועמק החולה. 

תחילת מסלול הטיול:

בצומת גדות, כ-170 ק’‘מ מאזור המרכז, על כביש 91 וכ-7 ק’‘מ מזרחה מצומת מחניים, שעל כביש 90.

נ.צ. 1 – צומת גדות

מתחילים ומאפסים מד אוץ

בצומת גדות פונים צפונה לכביש 918.

3.3 ק’‘מ חוצים את גשר הפקק שעל הירדן וממשיכים צפונה על כביש 918.

8.9 ק’‘מ מימין לכביש ובדיוק בעיקול הדרך - רחבת חנייה מימין לכביש.  

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לתוך רחבת החנייה ומיד שמאלה ומזרחה לשביל המסומן בירוק. 

חוצים מעבר בקר שקוע בקרקע ומיד פונים ימינה ודרומה עם השביל לחציית נחל דבשה המלא במים גם בקיץ. 

0.5 ק’‘מ צומת שבילים עם שביל הפונה שמאלה לכיוון מדרונות רמת הגולן.

נ.צ. 3 – צומת שבילים

למי שרוצה עם מעיין ‘‘על הבוקר’‘ מומלץ להמשיך ישר על השביל כ-500 מטרים עד לעין תינה – עין נוטרה. בצמוד למגרש החנייה הקטן מספר בריכות רדודות של מי זכים. (נ.צ. 17 במסלול הצפוני של ''ציר המוסכים'' - קישור).

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

בצומת השבילים פונים שמאלה מזרחה ולמעלה ומטפסים את המצוק של רמת הגולן. 

0.8 ק’‘מ לאחר שמקיפים בריכה רדודה פונים חזק ימינה ולמעלה על השביל המשובש הזרוע סלעי בזלת - מומלץ לשלב הילוך כוח LOW ולבחור היטב את מסלול הנסיעה.

2 ק’‘מ על רמת הגולן מגיעים לצומת דרבשייה, כשמסביב מבני צבא סורים הרוסים.

נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן בירוק ומתחילים את הנסיעה על ‘‘ציר המוסכים’‘ הדרומי. 

0.3 ק’‘מ חציית מעבר בקר ואת ערוץ נחל א-תינה היבש בקיץ.

0.5 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה ודרומה עם השביל המרכזי המסומן בירוק. 

0.9 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה למטה עם הסימון הירוק. 

1 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה. 

1.2 ק’‘מ חוצים את ערוץ הנחל היבש. 

1.5 ק’‘מ נכנסים לתוך הקטע הרטוב, הזורם והסבוך של נחל אל פ'גר

1.8 ק’‘מ חוצים מעבר מים זורמים נוסף של הפג'ר

לאחר החציה אפשר לעצור משמאל לדרך בפינות המוצלות שעל הנחל (שמרו על הניקיון במקום! - כי אף אחד לא מנקה כאן). 

1.9 ק’‘מ צומת שבילים במרכז שמורת הטבע ‘‘מורדות הגולן’‘. 

נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ודרומה עם השביל המרכזי המסומן בירוק. 

0.6 ק’‘מ מתחיל קטע שביל כבוש וטוב (שביל שנכבש לטובת המטעים שבמורדות הרמה). 

1.3 ק’‘מ צומת עם דרך לא ברורה משמאל לדרך הכבושה (הסימון הירוק לא בולט לעין). 

נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לדרך המשובשת הבזלתית וממשיכים דרומה על השביל המסומן בירוק (המשך ‘‘ציר המוסכים’‘.  

1.1 ק’‘מ חציית הערוץ היבש של נחל ג'ילבון.

1.7 ק’‘מ כמעט בסוף העלייה ולמרגלות עצי האקליפטוס צומת שבילים קטן בו אפשר לפנות ימינה ולמטה לשביל היורד כ-100 מטרים לרחבת חנייה קטנה מעל בריכת הקצינים של הג'ילבון. ברכה של מי מעיין זכים, שפעם הייתה מלאה עד גדותיה וכיום יש בה מעט מים לשכשוך הרגלים. הבריכה נמצאת למרגלות בית רחב עם מרפסת מרשימה שבנו הקצינים הסורים אשר שלטו במקום עד מלחמת ששת הימים, 1967.

נ.צ. 7 – ברכת הקצינים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים לשביל המסומן בירוק, ממשיכים דרומה ומטפסים מעלה עם השביל שבין האקליפטוסים. 

0.9 ק’‘מ צומת שבילים מיד לאחר מעבר הבקר השקוע בקרקע ומתחת לקו המתח הגבוה. 

נ.צ. 8 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק ומטפסים במתינות מעלה על שביל הבזלת. 

2.1 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה על השביל המרכזי. 

2.2 ק’‘מ עולים על כביש האספלט של מצפה גדות. 

‘‘מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים’‘ אמר אל’‘מ עמנואל שקד, מפקד חטיבת אלכסנדרוני, לאנשי קיבוץ מצפה גדות הנמצא מערבית לירדן ולמגלות המוצב הסורי הנישא מעליהם. עד מלחמת ששת הימים, בשנת 1967, שלטו הסורים במוצב אל-מורתפע (‘‘הנישא’‘) והטרידו באופן קבוע בירי והפגזות את אנשי העמק בעבודתם בשדות ובבתיהם שבקיבוץ מצפה גדות. בתחילת מלחמת ששת הימים כבשו אנשי החטיבה את המוצב, אשר שלט על העמק אך בעיקר על הדרך העולה לרמת הגולן, לעבר צומת בית המכס העליון. כיום נשארו מעט מהתעלות והביצורים שהיו במקום ועליהם נבנתה אנדרטת זיכרון לנופלים מחטיבת הגולן.

2.4 ק’‘מ צומת מצפה גדות שעל כביש 91 בין צומת המכס העליון לצומת המכס התחתון. 

נ.צ. 9 – מצפה גדות

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול טיול - עד כאן רק 11 ק’‘מ של שטח

פנייה ימינה ולמטה על כביש 91 חזרה לצומת גדות, לצומת מחניים ולמרכז הארץ.

פונים שמאלה ולמעלה לכיוון צומת נפח ומרכז רמת הגולן.

להתראות בטיול הבא... 

עופר

סוף מסלול טיול  - עד כאן רק 11 ק’‘מ של שטח

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1268839

208548

2

1276736

210264

3

1276308

210368

4

1276123

211374

5

1274593

211020

6

1273323

210894

7

1271855

210323

8

1270995

210289

9

1268758

210323

 

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.    


לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''. 

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

המסלול בחסות:

המסלול בחסות:


קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול מפורטים נוספים בארץ
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד  
 מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח עבירות  

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם
הדרכות נהיגה וניווט | טיולי ג'יפים בארץ   
מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים  | טיולי אופנועים  

תגובות

10 תגובות

1

shlomoaaaa

20 באוקטובר 2016 ב 15:29

אני משתגע

איך הגימני האדום הזה מופיע בכל התמונות ועובר את המקומות הכי קשים ועדיין יש לו את הטמבון המקורי?????!!!!!
איך ?
אני עם גימני מוגבהה ובציר המוסכים היה קשה בעיקר במעבר בחציית המים!

2

Ogash Ofer

20 באוקטובר 2016 ב 16:23

אני משתגע

shlomoaaaa כתב/ה:
"איך הגימני האדום הזה מופיע בכל התמונות ועובר את המקומות הכי קשים ועדיין יש לו את הטמבון המקורי?????!!!!!
איך ?
אני עם גימני מוגבהה ובציר המוסכים היה קשה בעיקר במעבר בחציית המים!"
אתה משתגע ואני מחייך :)  הג'ימיני החמוד הזה, הוא רכב הדגמה של היבואן, עובד קשה אצלנו ותמיד חוזר שלם וולא שריטה! (אחרת יורידו לנו את הראש). ולשאלתך אשיב בעדינות - כשהרכב לא שלך אתה נדרש לנהוג בזהירות ובמקצועיות שבעתיים מאשר היה זה הרכב שלך.

3

shlomoaaaa

20 באוקטובר 2016 ב 22:54

אני משתגע

Ogash Ofer כתב/ה:
"[b]shlomoaaaa כתב/ה: [/b]איך הגימני האדום הזה מופיע בכל התמונות ועובר את המקומות הכי קשים ועדיין יש לו את הטמבון המקורי?????!!!!!
איך ?
אני עם גימני מוגבהה ובציר המוסכים היה קשה בעיקר במעבר בחציית המים! אתה משתגע ואני מחייך :)  הג'ימיני החמוד הזה, הוא רכב הדגמה של היבואן, עובד קשה אצלנו ותמיד חוזר שלם וולא שריטה! (אחרת יורידו לנו את הראש). ולשאלתך אשיב בעדינות - כשהרכב לא שלך אתה נדרש לנהוג בזהירות ובמקצועיות שבעתיים מאשר היה זה הרכב שלך. "
חזק!!!!!!!!!!! אמשיך ללמוד.......

4

ליאור שרון

07 בדצמבר 2017 ב 18:47

מסלול מדהים . 
ממש קל לניווט
לקח לנו כ4 שעות . 
תודה עופר
 

5

Ogash Ofer

07 בדצמבר 2017 ב 19:51

ליאור שרון כתב/ה:
"

מסלול מדהים . 
ממש קל לניווט
לקח לנו כ4 שעות . 
תודה עופר
 

"
איזה כייף.
תודה לכם על הפידבק

6

ben.ashkar170

02 בפברואר 2018 ב 15:32

עשיתי נסיעת מבחן לפני שבועיים ברכב הזה. אני יכול להעיד שהרכב ללא אף שריטה ! ללא אף מכה או שיפשוף בגחון! ועכשיו בעקבות הצילומים החלטתי לקנות רכב חדש כזה . הרכב עם יותר מ 23000 קמ ונוסע ונעים כמו חדש ! היה לי קשה להחליט בינו לבין דאסטר ,אבל עופר ללא ספק גרם כאן להכריע את הכף. תודה רבה עופר על העבודה על המסלולים שבוודאי נעשה עם הרכב החדש ותודה על כך שחסכת לי כסף כי כרגע אינני עומד להשקיע אגורה ברכב בהגבהה וכו. היה לי פאגרו במשך 22 שנה הילדים עפו ונשארנו רק שניים .השבוע עומד לקבל את הרכב. שוב תודה רבה! 

7

Ogash Ofer

04 בפברואר 2018 ב 06:09

ben.ashkar170 כתב/ה:
"

עשיתי נסיעת מבחן לפני שבועיים ברכב הזה. אני יכול להעיד שהרכב ללא אף שריטה ! ללא אף מכה או שיפשוף בגחון! ועכשיו בעקבות הצילומים החלטתי לקנות רכב חדש כזה . הרכב עם יותר מ 23000 קמ ונוסע ונעים כמו חדש ! היה לי קשה להחליט בינו לבין דאסטר ,אבל עופר ללא ספק גרם כאן להכריע את הכף. תודה רבה עופר על העבודה על המסלולים שבוודאי נעשה עם הרכב החדש ותודה על כך שחסכת לי כסף כי כרגע אינני עומד להשקיע אגורה ברכב בהגבהה וכו. היה לי פאגרו במשך 22 שנה הילדים עפו ונשארנו רק שניים .השבוע עומד לקבל את הרכב. שוב תודה רבה! 

"
תתחדש על הג'ימני.
אתה מוזמן להדרכת הנהיגה של סוזוקי - זה נועד גם לותיקים בשטח ולהם ההדרכה מחדדת את הניסיון הקיים (ובחינם לרוכש סוזוקי חדש).
https://www.4x4.co.il/journey/1092
​​​​​​​

8

yaniv

28 במאי 2018 ב 16:57

עשינו הסופ"ש את המסלול עם ג'ימני מוגבה 2" ממוגן בטרנספר בלבד. היה מעולה. תודה רבה :)

9

Ogash Ofer

28 במאי 2018 ב 20:09

yaniv כתב/ה:
"

עשינו הסופ"ש את המסלול עם ג'ימני מוגבה 2" ממוגן בטרנספר בלבד. היה מעולה. תודה רבה :)

"
תענוג! איזה כייף!!

10

נעמוקה

17 ביולי 2018 ב 20:39

האם המסלול מתאים לגרנד ויטרה שנת 2014, מוגבהת וממוגנת? תודה