שטח 4X4 > כתבות > למען הקהילה

מסע ג'יפים לזכר הנופלים באסון המסוקים

לציון 20 שנים לאסון התעופתי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל יצא מועדון ה-CJ והסופה הישראלי למסע לזכר 73 הלוחמים שנפלו בהתרסקות שני מסוקי היסעור.
כתב: עדי צפתי
צילם: ארז בן שוהם

אסון המסוקים

בליל כ’‘ח בשבט ה'תשנ’‘ז, 4 בפברואר 1997 חגו מעל עמק החולה שני מסוקי יסעור עמוסים בחיילים. הם המתינו לאישור לחצות את הגבול צפונה ע’‘מ להכניס לוחמים למוצבי צה’‘ל ברצועת הבטחון שבדרום לבנון.

בזמן ההמתנה פגעו המסוקים אחד בשני והתרסקו על הקרקע. האחד בתוך חצר של מבנה ששימש כצימר בישוב שאר ישוב והשני נפל בשדה פתוח ליד קיבוץ דפנה.

באסון זה נהרגו 73 לוחמים ושתי כלבות בשרות הצבא. אסון זה נקרא אסון המסוקים ונחשב לאסון התעופתי הגדול ביותר שאירע במדינת ישראל.

בין הנספים היה פאדי קזאמל בן הישוב בית ג'אן שאחיו רוני פנה למנכ’‘ל מועדון הcj והסופה הישראלי וביקש ממנו לארגן טיול עם 73 ג'יפים מנקודת ההתרסקות ועד האנדרטה שהוקמה לזכר פאדי בישוב.

מנהלי המועדון (ליאור, נועה ונוני) נרתמו לנושא ושלחו קריאה באתר המועדון ובדרכים נוספות לכלל החברים להגיע ולהצטרף למחווה המרגשת.

מסע ג'יפים לזכר 73 הנופלים

וכך, בבוקרו של יום שבת, 4.2.2017 , במלאת 20 שנה לאסון, התקבצו ובאו מכל קצוות הארץ 73 ג'יפים – סיקסים וסופות (ועוד כמה מסתננים) בנקודת המפגש -  האנדרטה לזכר הנספים ליד שאר ישוב.

בהגיע הג'יפים לחניה קיבלו דגלים ומדבקות לסימון הג'יפים. לאחר תדריך קצר, הכרת המשתתפים וכמובן הנחיות בטיחות, חולקו המשתתפים ל-7 קבוצות, לכל קבוצה הוגדר מוביל אשר מכיר את מסלול הטיול.

השיירה הארוכה יצאה לדרך לכיוון בית ג'אן, חלפה על פני הנופים המוריקים של עמק החולה, הירדן, ועלתה לגליל העליון עד האנדרטה לזכרו של פאדי ושאר חללי אסון המסוקים, שנמצאת על הציר המחבר בין חורפיש לבית ג'אן.

באנדרטה עצרה כל השיירה, נערך טקס קצר בו דיברו משפחתו של פאדי והונח זר על האנדרטה ע’‘י מנכ’‘ל מועדון ה-CJ והסופה הישראלי ליאור לבנת.

לאחר הטקס הקצר המשיכה השיירה למועדון הקהילתי בבית ג'אן שם המתינה ארוחה טעימה במיוחד עליה עמלו נשות הכפר. בסיום הארוחה התקיים טקס מכובד מאוד בנוכחות ראש הכפר, חברי המועדון, נציג של חטיבה 7 ומכובדים נוספים. בסיום הטקס חולקו למשתתפים מחזיקי מפתחות וכלל המשתתפים התפזרו לבתיהם.

האירוע עצמו היה מאוד מרגש, עוצמתי ומשמעותי למשתתפים בכלל ולמשפחות בפרט. ריכוז ג'יפים כמניין ההרוגים, שיירה ארוכה שלא נגמרת גרמה למשתתפים ולכל מי שראה את השיירה עוברת לרגש חזק והבנה של מספר הנופלים הגדול. המשתתפים התרגשו מאוד לקחת חלק באירוע זה אשר מזכיר את כלל הנופלים ומנציח אותם בצורה של טיול ואהבת הארץ עליה נהרגו.

מסע לזכר אסון המסוקים 2017 from Erez Ben Shoham on Vimeo.

נקודה בשטח - האנדרטה ליד שאר יישוב

הכניסה לאנדרטה היא דרך שביל כורכר המתחיל בצומת של חורשת טל – במפגש כביש 99, היוצא מזרחה מצומת המצודות (צומת גיבור) שבקרית שמונה לעבר צומת שיאון בואכה רמת הגולן. 


שביל הכורכר המתחיל כאמור בצומת חורשת טל נוסע מזרחה במקביל לכביש 99 כ-700 מטרים עד שפונה ימינה ודרומה לכיוון בית העלמין של שאר ישוב. 


ממשיכים עוד כ-400 מטרים עד לסוף האספלט וכ-200 מטרים לאחר מכן מגיעים לחניון המסודר של האנדרטה.

 

לפירוט על האנדרטה - ראו קישור: נקודה בשטח

תגובות

0 תגובות