שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - לנד-רובר דיסקברי 5

מכניקה חדשה בגוף חדש - הדור החמישי של לנד-רובר דיסקברי יוצא לאותה דרך קצת אחרת All-NEW Discovery כפי שקוראים לו ב-Land Rover.
תוספת של עופר אוגש בסוף הכתבה - ה-SUV הכי טוב בשטח.

גילוי מחדש

קראו לי שמרן, רומנטיקן, או שאל תקראו לי בכלל ואני אבוא לבד - אבל אהבתי את המראה הרבוע של משפחת הדיסקברי לדורותיה. אומנם הדור השלישי (שכולל מבחינתי גם את דיסקברי 4, שהיה רק מתיחת פנים יסודית ולא באמת דור נפרד), שעבר למתלים נפרדים, היה בעל מראה שונה מאוד מזה של שני הדורות הראשונים, אך שמר על הגנטיקה המשפחתית; על הזוויות הישרות, על השמשה הקדמית הזקופה, ובעיקר על המראה המאוד מובחן. כאשר ראית דיסקברי מרחוק, לא משנה מאיזה דור, ידעת מיד שזה דיסקברי, ולא שום דבר אחר.

קישורים למבחני דרכים לדגמים הקודמים של הדיסקו:

מתיחת פנים לדיסקברי 4 

לנד-רובר דיסקברי 4 Land Rover

לנדרובר דיסקברי 4 Land Rover Discovery 

חדש ומשוכלל - לנד רובר דיסקברי 4

דיסקברי 3 מול דיסקברי TDI במבחן של ראש הממשלה 
דיסקברי 3 מול פאג'רו דקאר לימיטד מול לנדקרוזר
בזרוע נטויה - לנד רובר דיסקברי 3
לנד רובר דיסקברי 2 מול מיצובישי פאג'רו במבחן השוואתי

אייקון משנה כיוון

ואת זה - מראה מזוהה שהפך לאייקוני - הדור החמישי של הדיסקברי נוטש. צעד לא ברור בעולם שבו מותגים מחפשים בנרות ''אופי'' ו''ייחוד'' שיגרמו ללקוחות לבחור דווקא בהם ולא במתחרה מאולם התצוגה הסמוך. החרטום המשופע עם הגריל הצר נראה מתאים יותר לרכב פנאי מאשר לרכב שטח, קורה C הנטויה קדימה נראית כמו פלגיאט מאקספלורר ומאחור הדיסקו 5 פשוט נראה מוזר. המעצבים ניסו לשמור על הא–סימטריות בדלת האחורית שהופיעה בדור השלישי, אבל העסק פשוט נראה פוזל. כל צמרת 'המזרח', היבואנית, התייצבה להשקה. לא פלא - הדיסקברי הוא השחקן הראשי בקבוצה הקטנה (גם אם הולכת וגדלה) שלהם. ולכן למרות שמדובר בתקופה עמוסה מאוד מבחינתם - החברה בדיוק קיבלה את יבוא יגואר - הם הגיעו בהרכב מלא ליום ההשקה הארוך, שהתחיל בהרצליה פיתוח, הצפין עד רמת סירין וטיפס אל פסגות בבקעת הירדן.

בעירה פנימית והקצר הנעדר

שלושה כלים חונים בחניית המלון, אבל משתי גרסאות: עם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר המפיק 240 כ''ס(!) ומנוע דיזל בנפח 3.0 ליטר המפיק 258 כ''ס. מנוע הדיזל הבסיסי - גם הוא בנפח 2.0 ליטר אבל עם הספק של 180 כ''ס - יגיע ארצה אך לא הגיע להשקה. מנועי הבנזין לא מתוכננים להגיע ארצה אך רמי וקסמן, מנכ''ל החברה, הצהיר כי ''נשקול את הנושא אם יהיה ביקוש''. גרסת הבסיס, זו עם 180 כוחות הסוס, היא הראשונה בה מוצע לקהל דיסקברי בלי תיבת העברה עם יחס העברה נמוך. כאילו העובדה שדיסקברי 5 נטש את שלדת הסולם המסורתית היא לא הלם גדול מספיק עבור לקוחות שמרנים עם לב חלש... הדיסקו החדש גדול יותר מקודמו כמעט בכל ממד - הוא ארוך יותר ב–13.5 ס''מ, בסיס הגלגלים שלו ארוך יותר ב–3.8 ס''מ והוא רחב יותר 4.4 ס''מ. רק בנתון הגובה נתקלים במינוס - 3.6 ס''מ פחות מהדור הקודם. זוויות המרכב נותרו טובות, אפילו מאוד ביחס לקטגוריה - זווית הגישה היא 34 מעלות (2 פחות מהקודם), זווית הבטן היא 152 מעלות (שיפור של מעלה אחת) וזווית הנטישה היא 30 מעלות (בלי שינוי). מרווח הגחון צמח מ–24 ס''מ ל–28.3 ס''מ. כל הנתונים הם במצב השטח הגבוה - יש שניים, 7.5 ס''מ מעל המצב הרגיל ו–4 ס''מ יותר (בדור הקודם היה מצב אחד - 5.5 ס''מ) - וכולם טובים יותר משל המתחרים הישירים. אגב, לגרסת הבסיס יש קפיץ סליל רגיל, ואין יכולת שינוי גובה. ולאחר היכרות, אני יוצא צפונה עם ה–2.0 ליטר.

רשמים בתנועה

תא הנוסעים עשוי היטב ועתיר בגאדג'טים. נעלם המראה הזקוף, דמוי המבצר, של הדור הקודם. הקונסולה המרכזית אלכסונית והקווים עדינים יותר. אולם לא הכל חדש - חוגת השליטה בהילוכים עדיין מתעוררת מתוך הקונסולה המרכזית עם ההנעה, נאה כתמיד - ועדיין פחות אינטואיטיבית לשימוש מאשר בורר הילוכים מסורתי. שפע כפתורים וחוגה נוספת לא רחוק ממנה אחראים לאופציות השטח השונות, ומסך גדול עם גרפיקה נאה אחראי על תפעול מערכת המולטימדיה. אבל עוברות דקות ארוכות עד שאני מצליח להבין איך מאפסים את מד צריכת הדלק... הדיסקו 5 שומר על האופי הנינוח של קודמו. אומנם נדמה שהוא קצת פחות מרחף מעל הכביש, קצת יותר מערב אותך בתלאות האספלט, אבל עדיין מדובר בשייט אוטוסטרדות נעים מאוד. המנוע הקטן מספק ביצועים נאים על הנייר ומול השעון, אבל גם מספק תימוכין לאמרה האמריקאית, שאין תחליף לסמ''קים. יש לו די והותר כוח - והדיאטה החריפה שעבר הדגם (עד 480 ק''ג, תלוי בגרסה ובמפרט) גם היא עוזרת - אבל העברת הכוח מושהית ולא חלקה לגמרי.

על הכביש...

כשאנו מגיעים אל הגלבוע אני מגלה שלמרות הדיאטה, הדיסקו עדיין לא ממש משוגע על הרעיון של נסיעה מהירה בכביש מפותל. אומנם יש פחות מאסה מאשר בעבר, אבל עדיין יש די הרבה מאסה. הדור החדש אולי לא נותן תחושה של משאית בכביש מפותל כמו קודמו, אך גם רחוק מלהיות קל רגליים כמו חלק מרעיו לקטגוריה. ולמקרה שאתם עדיין חיים בעבר, הקטגוריה אליה משייכת לנד רובר את הדיסקו היא לא זו שכוללת את לנד קרוזר - קישור, אלא זו שכוללת את ה-Q7 - קישור.

בהמשך היום אני עובר אל גרסת ה–3.0 ליטר המאובזרת, שלמרות פער ההספק הקטן על הנייר מציעה תחושה שרירית בהרבה. רכב ההשקה נועל צמיגי AT נאים למראה על חישוקי ה–''20 שלו. גרסאות ה–2.0 ליטר, עם מידת צמיג 255/60–19, נאלצו להישאר עם הנעליים המקוריות; לדברי היבואן אין צמיגי שטח, או אפילו חצי שטח, זמינים כרגע במידה הזו.  

לקוחות של Q7 אולי לא היו מוטרדים מזוטות שכאלו, אבל זה לנד רובר דיסקברי, רכב שמצהיר על כך שיש לו את יכולת השטח הטובה ביותר בקטגוריה...

תוכן בשטח

ולא מדובר בהצהרה ריקה. כדי להוכיח זאת לוקח אותנו רובי, מי שארגן את יום ההשקה, למסלול שטח לא פשוט, כזה שבעלי רכבי שטח לא משופרים כנראה לא יעזו לתקוף - המסלול שמטפס אל הסרטבא, כולל טיפוס מאתגר המשלב בין דרדרת ומדרגות סלע. והדיסקברי 5 יכול לו, עם הצמיגים המקוריים בעלי פרופיל הכביש הלפלפי ונהגים שלא כולם מיומנים בנהיגת שטח. הטכנולוגיה המתקדמת עושה את מה שפעם הייתה עושה המכניקה הבסיסית. מהלך המתלים קצר יותר מבעבר? לא נורא - יש בקרת משיכה מתוחכמת. אין שלדה חסונה שתגן על המכלולים? מתלי האוויר מגביהים את הכל גבוה מעל הסלעים המרושעים. ויש כמובן בקרת גלישה במורד, שאליה הצטרפה בקרת זחילה במעלה. ובסופו של יום, שלושה דיסקברים חדשים, שניים מהם עם צמיגי כביש, נכנסו למסלול שטח לא פשוט ויצאו ממנו בלי שריטה, אפילו בלי פאנצ'ר. מה עוד אפשר לדרוש? 

ההפסד והיכולת - סיכום המבחן:

אנשי לנד–רובר החליטו לקחת צעד אמיץ או מטופש (והעתיד יכריע) עם הדור החדש של הדיסקברי, ולנטוש את המראה המזוהה של הדגם.

אך מתחת למראה החדש, ולמרות ההבדלים במכניקה, מסתתר רכב עם אותו DNA של הדיסקברי - שייט אוטוסטרדות רגוע בעל יכולת שטח טובה בהרבה מהמצופה מרכב בקטגוריה הזו.

פרטים טכניים: לנד רובר דיסקברי 2.0 ליטר דיזל (בסוגריים: גרסת 3.0 ליטר דיזל )

מנוע טורבו-דיזל 4 צילנדרים, קדמי, אורכי, 1999 סמ''ק

(V6 דיזל, 2993 סמ''ק, שני מגדשי טורבו)

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים (24 שס')

הספק/סל''ד 241 כ''ס/4000 (258 כ''ס/4000)

מומנט/סל''ד 51 קג''מ/1500 (61.1 קג''מ/2000)

תמסורת אוט' 8 הילוכים, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח

ביחס 1:2.93, נעילת דיפרנציאל אחורי

מתלים קדמיים עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר

מתלים אחוריים רב-חיבורי, קפיצי אוויר

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר: ניטור שטח מת במראות, התרעת סטייה מנתיב

(מערכת אקטיבית לשמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ותאורת דרך אדפטיבית)

צמיגים 235/65-19 (255/55-20)

בסיס גלגלים 292 ס''מ

אxרxג 184.5x207x497 ס''מ

משקל 2,109 ק''ג (2,223 ק''ג)

תא מטען  258 ליטר

מיכל דלק 77 ליטר (85 ל')

מהירות מרבית (יצרן) 207 קמ''ש (209 קמ''ש)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.3 שניות (8.1 ש')

צריכת דלק (יצרן) 15.9 ק''מ/ליטר (13.9 ק''מ/ל')

ציון מבחן ריסוקE-NCAP)) (2017) 5 כוכבים

בטיחות מבוגרים 90%,

בטיחות ילדים 80%,

הולכי רגל 75%.

על 4 גרסאות ומחירים: לנד רובר דיסקברי 5

ההיצע של דיסקברי 5 מתחיל בגרסת 2.0 ליטר דיזל עם 180 כ''ס ברמת גימור SE שמחירה 508,000 שקלים - ללא שורת מושבים שלישית, הילוך כוח וקפיצי אוויר. כל החוסרים האלו נמצאים בגרסת 2.0 ליטר עם הספק של 240 כ''ס באותה רמת גימור, הכוללת גם מדף חשמלי מתקפל בתא המטען ועוד זוטות, ומחירה 578,000 שקלים. גרסת ה-3.0 ליטר ברמת הגימור HSE  עולה 668,000 שקלים. גרסה זו מוסיפה מערכת טריין ריספונס 2, בקרת זחילה, חיישני חניה קדמיים, גג שמש, תא נוסעים מועשר, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים ומערכת שמע טובה יותר. רמת האבזור הבכירה, HSE PLUS, מוסיפה דיפון עור איכותי יותר, עוד אפשרויות כיוון למושבים, כיוון חשמלי גם לשורה השלישית(!) וקיפול מושבים חשמלי ומערכת שמע איכותית. וגם בבטיחות: בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי לאור גבוה ותצוגה עילית. והמחיר (רק)  765,000 שקלים.
 

חמש בדרכים במבחן לדיסקברי החדש - בועז קורפל, גיא לואל ועופר אוגש


דיסקברי חמש / דיסקברי חדש - עופר אוגש:

יצאנו עם הדיסקברי החדש לצלם כתבת טלויזיה לערוץ הספורט (קישור לתוכנית יעלה לאחר השידור) ולשם כך בחרתי את השטח הטרשי (והמאובק) של יער צרעה עם המעלות שמראשיהם צופים לנחל שורק ולטל שחר
הרושם הראשוני של מראה עיניים משדר משהו רך יותר, מעודכן, מעודכן ומיישר קו עם שאר כלי הרכב שבעליהם קוראים להם "ג'יפ" אך רובם מסתפקים בהנעה בודדת והכי הרבה שטח שתוכנן להם זה מגרש החנייה מהכורכר של הפארק העירוני. הצורה כבר לא ריבועית, השמשות אינן זקופות ובכלל נראה כי הדיסקברי החדש, בגרסתו החמישית, התרחק מאוד מ"הדיפנדר המעודן" שם הייתה תחילת דרכו.
המתלים נפרדים, אבל זה עוד מהגרסה השלישית של הדיסקו, ועכשיו גם השלדה איבדה את שתי קורותיה והפכה לשלדה אחודה ובכך נטש לדעתי הדיסקברי את עולם "הג'יפים" והפך להיות SUV מודרני.
מבחינת הפינוקים וההדר (שלא לשם כך התכנסנו) אפשר לכתוב כי "יש לו את זה". אמנם לא ברמה הכי גבוהה שאפשר לפגוש בשוק רכבי היוקרה, ובשביל הדוגמא: כסאות העור שלו אינם מאווררים ואינם מזרימים אוויר קר לגב הנוסעים, אך עדיין זה רכב 7 מושבים עם מלא פינוקיםשקעי USB לרוב, פתחי מיזוג לשורה השנייה בצדדים ומהגג, פתחי מיזוג לשורה השלישית מהצדדים, שפע של אפשרויות לסידור ולתנועה של המושבים, המון פתחים ותאים גלויים ונסתריםובכלל איכות החומרים טובה ונראה כי הדיסקו החדש בנוי קשוח גם בתוך תא הנוסעים. ה"גליק" הגדול לדעתי הוא  וו הגרירה הנשלף חשמלית (לא פטנט של לנד-רובר) אך עם כפתור לכיוון גובה הרכב מאחור כדי לאפשר גישה נוחה ליצול של העגלה מבלי שצריך לשנות את גובהה.

 

הרכב בשיפוע צד ומניף גלגל מקדימה ובפנים הנוסעים לא מרגישים ולא מתרגשים

הרכב בשיפוע צד ומניף גלגל מקדימה ובפנים הנוסעים לא מרגישים ולא מתרגשים

ה-SUV הכי טוב בשטח

ראשית נסעתי עם הדיסקברי על הכביש כדי "להרגיש אותו". אמנם הדיסקו החדש קל מהדגם הרביעי וגם "יושב" על שלדה אחודה, כאמור, אך עדיין מרגיש גמלוני וכבד. 258 סוסים אינם נמרצים במיוחד ואם לקצר אז זה לא הרכב בו הייתי בוחר כדי "לתקוף" פניות מרובות.
משכך פנינו במהרה לשטח - השבילים הכבושים כורכר והמלאים בבורות וסלעים קטנים ממחישים מיד כי אנחנו נוהגים בלנד-רובר. איכות "הגיהוץ" של הדיסקו 5 היא לא פחות ממשובחת. גם כניסה מהירה לבור או מפגש עם תלולית במהירות גבוהה אינם מפריעות לנוסעים ברכב ולא מאיימות על היציבות והשלווה שלו. הביטחון שהדיסקו משדר לנהג מאפשר להאיץ את הקצב, מבלי שהנוסעים יחששו ובעיקר מבלי שהנהג יידרש להרבה ניסיון בנהיגה על שבילים מהירים בשטח.
אבל את היתרון האמיתי שלו מפגין הדיסקברי החדש בטיפוס וירידה של מעלות חדים ומסולעים בשטח. כאן הדיסקברי מאפשר לכל נהג, גם לנהג המתחיל, לטפס מעלות חדים, מוגבלי אחיזה (דרדרת) וזרועי סלעים בקלילות המייתרת את התואר "ג'יפאי". פשוט לשלב להילוך כוח, להגביה את הרכב, לשמור על הגה ישר ואת כל שאר העבודה עושה הרכב. כמעט... כי בכול זאת כשהזווית חדה ואין אחיזה לאף אחד מהצמיגים נדרש מעט ניסיון בנהיגה ונחישות כדי להתגבר על הבעיה. אך עדיין זה קורה מתוך תא הנהג הנוח והממוזג מבלי שנדרש מהנהג לרדת, ללכלך את נעליו ולפעמים גם את ידיו (כי קשה לעמוד יציב בשיפועים ובדרדרות אותם הדיסקברי יכול לטפס)כך שבהחלט אפשר לקבוע שזה ה- SUV ובעברית: רכב כביש - שטח, הכי טוב שיש כיום לשטח!

 

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת

12 ביוני 2017 ב 11:59

 

מבחן דרכים - לנד-רובר דיסקברי 5

אהבתי

יעקב בלום

2

Ogash Ofer

14 בספטמבר 2017 ב 18:51

בסוף הכתבה הוספתי את חוות דעתי לאחר נסיעה על הדיסקברי החדש.
ה-SUV הכי טוב בשטח!

3

אורח/ת - משה

19 בספטמבר 2017 ב 18:54

הדיסקברי 5 - איבד את זה. הדיפנדר לא השתנה ! משנת 48 - הצללית נשארה - וניתן לזהות אותה.
הדיסקברי 1 - 2 - 3 - 4 הצללית נשארה בשינויים קטנים.
הדיסקברי 5 - הוא לא דיסקברי - הוא SUV חבל.
זו טעות שיווקית קטלנית לחברת לנד רובר...

4

אורח/ת - צחי

12 באוקטובר 2017 ב 07:08

בשטח טרשי היכן שהדגם הראשון הרגיש בבית הדגם הזה ישאר בלי פלסטיקה.
טוסון / פורסטר משופר..
500,000 ?

5

Ogash Ofer

12 באוקטובר 2017 ב 09:11

אורח/ת - צחי כתב/ה:
"

 

 

בשטח טרשי היכן שהדגם הראשון הרגיש בבית הדגם הזה ישאר בלי פלסטיקה.

טוסון / פורסטר משופר..

500,000 ?

 

 

"
אכן - זה כבר לא הדיסקברי הקשוח המבוסס על מכלולי דיפנדר.
וכנראה שיש רבים שיאמרו - שטוב שכך!
ועם זאת - זה ממש לא טוסון משופר... כי אם SUV מפנק ועם יכולת שטח אמיתית, כולל הילוך כוח, יכולת שיוני גובה בהתאם לסוג הקרקע והמון טכנולוגיה שעוזרת לנהג לתלוח גם קטעי עבירות קשה.
האם שווה את מחירו? 
זה כבר תלוי בעומק הכיס וברצון להשקיע.

6

Ogash Ofer

26 באוקטובר 2017 ב 19:59

נוסף סרטון: חמש בדרכים (ערוץ הספורט) במבחן לדיסקברי החדש - בועז קורפל, גיא לואל ועופר אוגש.