שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מעודכן על הכביש: וולוו Volvo XC60

אחרי נצח במונחים מוטוריים וולוו מציגה יורש לרב המכר שלה — Volvo XC60.
סיפורו של דייט ראשון בספרד.
ביום 18.9.17 הושק הוולוו XC60 בארץ ומוצע לקהל בכמה גרסאות גימור ומנועים, בתמחור החל מ- 329,900 ₪ ועד 369,900 ₪.
כל הפרטים מההשקה בארץ נוספו בסוף הכתבה.

בערב, סביב שולחן הארוחה, קלחה השיחה בכל מיני כיוונים — סרטי הפרודיה המשוגעים של שנות השמונים, סדרות טלוויזיה מומלצות, אוכל ספרדי וכמובן, ה־XC60 החדש של וולוו. ומכיוון שאיתנו בשולחן ישבה מלין לבקר — שבדית חביבה וחייכנית עם מבטא בריטי לחלוטין, שהיא גם האחראית על פיתוח מערכת המולטימדיה של ה־XC60 — השיחה נסובה סביב מערכת המולטימדיה.

המהפכה

לפעמים קל לפספס את המהפכה שעבר תחום המידע והבידור (infotainment בלעז') במכוניות. אם לפני עשרים שנה היה מקובל לשווק מכוניות עם חריץ פנוי בקונסולה המרכזית, שבה הלקוח מתקין מכשיר רדיו־דיסק לפי בחירתו, הרי שהיום מדובר במערכות שתופסות חלק נכבד בחוויית הנהיגה ברכב, והחלפתן היא עניין מורכב — ויקר. עדות לכך היא העובדה שבוולוו צמחה מחלקת ה"אלקטרוניקה הבידורית" מכ־15 אנשים לפני עשרים שנה לכ־400 היום. עדיין קטנה יותר מאשר מחלקת פיתוח המנועים (שמונה 1500 אנשים), אך הפער הולך ומצטמצם. וזה עוד לפני שסופרים את המחלקות שעוסקות באלקטרוניקה אחרת ברכב — מערכות בטיחות, למשל.

בספירה הכוללת, מלין מעריכה שמספר העוסקים בצורן (סיליקון בלעז) כבר קרוב מאוד למספר העוסקים בברזל ואלומיניום — אם לא גדול יותר. מלין חשפה בפנינו חלק מהעולם המורכב שנמצא מאחורי המסכים ההולכים וגדלים שברכב — למשל את העובדה שמעט מאוד ספקים בעולם יכולים לספק רכיבים שעומדים בדרישות המחמירות — רכיבים שצריכים לשרוד את כל חיי הרכב, משמע 15 שנים לפחות, בתנאי חום וקור קיצוניים. גם הקישוריות שהפכה לחלק מכל רכב מעמידה אתגרים חדשים בפני העוסקים בתחום — עד עכשיו רכב היה נשאר עם אותם רכיבים עד סוף ימיו. אבל בעידן הקישוריות הוא חייב להיות מסוגל להתעדכן כדי להישאר מחובר.

דוגמא לכך היא המערכות המקושרות הראשונות, שהיו עם מודם סלולרי בתקן 3G, ואלה יהפכו בקרוב לחסרות תועלת במדינות רבות, בגלל המעבר לרשתות 4G ופירוק הרשתות הישנות. היום מתכנני המערכת צריכים לקחת בחשבון את הצורך בשדרוג עתידי של רכיבי הקישוריות — מודם סלולארי כמו גם רכיבי wi—fi ובלוטות' — וזה דורש חשיבה שונה בנושאי המודולריות של המערכת והאריזה שלה (כדי שיהיה נוח להחליף רק את החלק הרלוונטי). לא פשוט...

בנבכי הצילינדרים

לא פשוטים הם גם האתגרים העומדים בפני אנשי הברזל. הדרישות הנוגדות של ביצועים וצריכת דלק נמוכה דורשות מהמהנדסים יצירתיות מצד אחד, וירידה לפרטים הכי קטנים מצד שני. אולה פאסט (Fast) - שם הולם מאוד למי שמפתח מנועים, לא? - מספר בגאווה על ההמצאה החדשה שלהם, שאמורה לקצר משמעותית את השהיית הטורבו. היא זכתה לשם power-pulse, 'פעימת כוח' בתרגום חופשי לעברית, וכוללת מדחס אוויר עם מיכל מלאי קטן, ובעת לחיצה על דוושת התאוצה משחררת זרם אוויר דחוס לעבר טורבינת המגדש, ובכך מקצרת את הזמן הנדרש להאצת הטורבינה ובניית לחץ הגדישה. כרגע המערכת תוצע רק במנוע הדיזל הבכיר -D5, שמציע 235 כ"ס מנפח של 2.0 ליטרים — וזה השאיר עלי רושם חיובי מאוד בהשקה: חלק, חזק, נעים ושקט.

ואגב, למי ששכח, כל מנועי וולוו היום, דיזל ובנזין, חולקים בלוק אחד - ארבעה צילינדרים, שני ליטרים; רק סידור וכמות המגדשים משתנה, וההספק בהתאם. ה־XC60 מושק עם שני מנועי דיזל (190 כ"ס ו־235 כ"ס), שני מנועי בנזין (254 כ"ס ו־320 כ"ס) וגרסה היברידית־נטענת אחת (407 כ"ס). בעתיד יצטרף להיצע מנוע דיזל נוסף (150 כ"ס), אך מנועי שלושת הצילינדרים שיוצגו בקרוב לא יותקנו ב־ XC60. הם יחכו לרכב החדש והקטן יותר - כנראה רכב פנאי גם כן — שוולוו מתכננת להציג עוד לפני סוף השנה.

על הגובה

ובכלל, וולוו, שהייתה מזוהה בעבר עם סדאנים גדולות וסטיישנים רבועים, עברה לערוץ הפנאי.
ה־XC60 הקודם (והראשון) היה הרכב הנמכר ביותר של החברה. אולי בגלל זה לקח להם תשע שנים להציג לו מחליף. הדור החדש שומר משהו מהפרופורציות של הקודם בפרופיל, עם זנב "עבה" שנותן תחושה שרירית. אבל הקווים העגולים והחלקים הוחלפו בשפת העיצוב הזקופה והזוויתית יותר של הדור החדש של מכוניות וולוו, אותו פגשנו באחיות 90 (XC90 ו־S/V90), והדמיון ל־XC90 אפילו קצת מוגזם מחלק מהזוויות.

גם סביבת הנהג מזכירה מאוד את אלו של האחים הגדולים. אותו מסך אנכי גדול ששולט בקונסולה המרכזית ואותם קווים נקיים ואלגנטיים. יוקרתי - מבלי להיראות כמו חיקוי של אחת הגרמניות. העובדה שכל רכבי ההשקה היו ברמת האבזור הגבוהה ('אינסקריפשן') וכללו את כל התוספות האפשריות, בוודאי לא הזיקה לרושם החיובי שיצר תא הנוסעים. והוא בהחלט חיובי - מרווח, נעים, עשיר ואוורירי. רק תפעול המערכות השונות, עניין שדורש לא פעם צלילה לתוך תפריטים בגלל מיעוט הכפתורים הפיזיים, לא הכי מוצלח ואינטואיטיבי. מזל שיש שפע מערכות בטיחות שיגבו את הנהג כשעיניו נעוצות במסך בניסיון להפעיל את העיסוי במושבים...

ובוולוו, כמו בוולוו, יחד עם ה־XC60 מוצגות מערכות בטיחות חדשות. שימו לב — יחד איתו, אבל לאו דווקא בו. כי לא כל המערכות יהיו סטנדרטיות.
ב־XC60 (אבל כן בדגמי ה־90). שני החידושים העיקריים הם מערכת City Safety משופרת - כזכור, הדור הקודם היה הראשון בעולם בו הותקנה המערכת  - שבמקרה הצורך יודעת להסיט את הרכב הצידה כדי למנוע התנגשות, מה שמגדיל משמעותית את הסיכוי שלה למנוע תאונה. המערכת בולמת בלבד עד מהירות של 50 או 60 קמ"ש (נמסרו שני נתונים שונים, ולא היה ברור מי הנכון) ומעל זה, ועד מהירות 80 קמ"ש היא מוסיפה גם תמרון התחמקות כדי להימנע מתאונה. מעבר לכך השבדים כבר לא מבטיחים מניעה של התאונה, אלא רק הפחתה משמעותית בנזק. מערכת חדשה נוספת שיודעת לתמרן כדי להתחמק מתאונה היא "מערכת התחמקות מתנועה נגדית" - היא יודעת לזהות מתי יש סכנת התנגשות עם רכב שנוסע ממול, ומתמרנת כדי להתחמק מפגיעה.

על הכביש

אבל בסופו של דבר, מעל לכל האלקטרוניקה והטריקים, יש אוטו שאמור לנסוע. וה־XC60 נוסע לא רע בכלל, בעיקר כאשר מותקנים בו מתלי אוויר עם בולמי זעזועים מתכווננים כמו ברכבי ההשקה (אופציה גם ברמת האבזור הגבוהה). בהתאם למצב הנבחר
ה־XC60 נוח מאוד - ומרוסן מאוד. הוא לא מתעלה דינמית - ההגה מנותק מדי ועד כמה שאפשר היה לשפוט בתנאי ההשקה, ה־XC60 לא מלהיב לנהיגה. כוח לא היה חסר ב־D5 ובטח לא ב־T6, מנוע הדיזל הבכיר ומנוע הבנזין הבכיר, בהתאמה.

אבל מבין השניים העדפתי דווקא את הראשון. מלבד מעט רעש דיזל אופייני בסרק ובעיר, הוא היה שקט יותר ממנוע הבנזין ונעים ממנו לנהיגה. למרות פער ההספק הגדול (85 כ"ס) התחושה הייתה שדווקא מנוע הדיזל הוא השרירי יותר, עם תאוצות זמינות ולא מאומצות. מנוע ה־T6 יודע להזיז את ה־XC60 מהר, אבל משדר תחושה קדחתנית ועסוקה בכל תאוצה. כל לחיצה על הדוושה גוררת ב־T6 הורדה של הילוך או שניים שמזניקה את המנוע לסל"ד גבוה, בו הוא מייצר גם צליל לא נעים. אין מה לעשות - יש דברים שלא רואים על עקומת הדיינו, ולפעמים הם חשובים לא פחות.

ואגב צליל, בידוד הרעשים ב־XC60 טוב למדי, אך לא מושלם, עם קצת יותר מדי רעשי רוח בשיוט. 

בדרך לארץ

ה־XC60 החדש ממשיך היטב את דרכו של אביו - הוא לוקח את היתרונות של הדור הקודם ומעדכן אותם. השיפור במראה, באבזור תא הנוסעים ובמערכות הבטיחות (לפחות האופציונאליות) הוא דרמטי. הדור השני של רב המכר השבדי בהחלט ערוך לקרב עם המתחרים הגרמניים. עכשיו רק נשאר לראות איזו חבילת אבזור ומחיר יתפור היבואן בארץ.

כמה קישורים:
מבחן דרכים משנת 2014: וולוו Volvo XC60
מבחן דרכים משנת 2012: וולוו XC60 דיזל VOLVO
וולוו Volvo XC-90


 

XC60 -  הדגם הכי מצליח של החברה והנמכר ביותר בקטגוריה באירופה הגיע לישראל

 

  • גרסת פלאג אין הייבריד עם 407 כ"ס  והאצה של 5.3 שניות בלבד
  • טכנולוגיות בטיחות חדשות ופורצות דרך
  • מחיר: החל מ-   329,900 ₪ ועד 369,900 ₪

הדגם החדש מחליף את ה-XC60 המקורי והמצליח, אשר במשך 9 השנים מאז השקתו הפך לרכב הפנאי-שטח SUV היוקרתי, בגודל הביניים, הנמכר ביותר באירופה, עם מכירות של כמעט מיליון יחידות ברחבי העולם. ה-XC60 מהווה כיום כ-30% מהמכירות העולמיות של וולוו.

 

המודל החדש ממשיך את הקו המודרני החדשני של וולוו שהוצג בדגמי ה-XC90 וה-S90 החדשים, הן מבחינת שפת העיצוב: פנסי החזית בהשראת "הפטיש של ת'ור", הגריל הקדמי החדש עם סמל וולוו והשימוש האקספרסיבי במילה VOLVO מאחור, והן מבחינת פלטפורמת ה-SPA  החדשה שתשמש כבסיס לכל המכוניות בסדרות ה-90 וה-60 של וולוו.

 

השקת ה-XC60 החדש מתבצעת בשנה שבה וולוו מציינת 90 שנים לרכב הראשון שייצרה. וולוו העולמית רואה בדגם החדש חלק מהחזון המתקדם שלה לשנות את עולם הרכב. "וולוו גאה מאוד בהיסטוריה שלה. 90 השנים שחלפו היו מרגשות ביותר, אבל העשור הקרוב עד לחגיגות ה-100 יהיה מרגש עוד יותר, שעה שתעשיית הרכב מעבירה את הפוקוס לרכבים אוטונומיים, הנעות חשמליות וקישוריות. ה-XC60 החדש הוא במובנים רבים התגלמות המגמות הללו", אמר האקאן סמואלסון, נשיא ומנכ"ל קבוצת וולוו.

 

טכנולוגיית נוחות ובטיחות חדשה

 

ה-XC60 מצויד במערכות טכנולוגיות חדשות: מערכת City Safety לבלימה עד 60 קמ"ש, Steer Assist המסייעת בהיגוי, מערכת בטיחות חדשה הנקראת Oncoming Lane Mitigation, משתמשת ב-Steer Assist כדי לסייע למנוע התנגשויות חזיתיות, BLIS מערכת Blind Spot Indication System  לחיווי שטחים מתים ויחד עם מערכת Steer Assist מפחיתה את הסכנה של התנגשות עקב מעבר נתיב, Pilot Assist  - מערכת סיוע לנהג הדואגת להיגוי, האצה ובלימה בדרכים מסומנות היטב עד למהירות של 130 קמ"ש, המגיעה כסטנדרט ברוב הדגמים.

 

ביצועים

בראש מערך המנועים של ה-XC60 החדש נמצאת יחידת הנעה היברידית בנזין פלאג-אין T8 Twin Engine, המספקת 407 כ"ס באופן משולב עם האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות בלבד.

ה-XC60 תושק גם עם מנוע הדיזל D5 עם טכנולוגיית PowerPulse המספק 235 כ"ס או עם מנוע בנזין T5 עם 254 כ"ס או T6, שבסיוע שילוב של מגדש טורבו ומגדש-על מספק 320 כ"ס ומומנט של 400 ניוטון-מטר.

היצע מערכות המידע ובידור והשירותים המקושרים של וולוו זוכים שניהם לעדכון גראפי עם שימושיות משופרת. כמו בדגמי סדרה 90, ניתן לקבל גם שילוב עם סמארטפון באמצעות
 או  Apple Car Play  Android Auto.

מחירים ורמות גימור:

XC60 T8        R-DESIGN

XC60 T8 INSCRIPTION

XC60 D5 MOMENTUM PLUS

XC60 T5 MOMENTUM PLUS

XC60 D5 MOMENTUM

XC60 T5 MOMENTUM

369,900 ש"ח

369,900 ש"ח

369,900 ש"ח

359,900 ש"ח

349,900 ש"ח

329,900 ש"ח

* לא כולל אגרת רישוי

 

 

תגובות

2 תגובות

1

Ogash Ofer

01 בינואר 2018 ב 13:22

עדכון לסוף 2017:
'מאיר חברה למכוניות' מדווחת כי מאז השקת ה-XC60 בישראל נרשמו 400 הזמנות לרכב, כאשר מירב ההזמנות הנן לדגם הפלאג אין הייבריד שנמכר ב-370,000 ₪.

2

Ogash Ofer

29 במרץ 2018 ב 10:26

XC60 נבחר לרכב השנה בתערוכת הרכב בניו יורק
וכך עדכנו בוולוו:

Mar 28, 2018ID: 226762

The new Volvo XC60 midsize SUV has been named World Car of the Year 2018 at the New York Auto Show, adding another accolade to Volvo’s growing list.

The XC60 also scooped the prestigious North American Utility of the Year Award earlier this year, while the XC40 small SUV was named European Car of the Year at the Geneva Motor Show earlier this month. The World Car of the Year win is the first in this competition for Volvo Cars, the premium car maker.

“I am pleased to see our company’s product investments paying off,” said Håkan Samuelsson, president and CEO of Volvo Cars. “We are up against some tough competition, but this award for the XC60 show that Volvo has the right combination of design, connectivity and safety that appeals to customers across the world.”