שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מסלול טיול אתגרי ביער צרעה

טיול מאתגר לג'יפים - כלי רכב 4X4 קשוחים, ובליבו קטע "אנדורו" הרפתקני הגורם ל"פתיחת מתלים". שבילים צרים זרועי סלעים ואבנים, דרדרות, הצלבות, שיפועים ואלמנטים טבעיים ומאתגרים.
מסלול טיול בעבירות בינונית, מחייב הילוך כוח, יכולת וניסיון בנהיגה טכנית. כייף של כמה שעות ממש במרכז הארץ.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת נחשון, טל שחר, נחל שורק, יער צרעה, כפר אוריה, נחל הראל, מנזר דיר ראפת, הר תנופה, תרום, כביש 44.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית ומחייב רכב שטח (ג'יפ) עם הילוך כוח!
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
שימו לב כי בחורף השבילים של טל שחר יכולים להיות בוציים, עד כדי בלתי עבירים והסלעים של אזור צרעה יכולים להיות חלקים.
קישור לטיפים לנהיגה בשטח
המסלול עובר על שבילים ברורים, אף שחלקם צרים ומסולעים, חלקם מסומנים ואין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים, לפגוע בשדות או "להשתפד" על הסלעים.
המסלול אינו עובר בתוך שמורות טבע ועם זאת אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
טיפ שטח - שמירת טבע
המסלול אינו עובר ליד או בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.
אורכו של המסלול כ-14 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט לאורכו של מסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו, ואפשר לשתף בניווט גם את נוסעי הרכב הגדולים והקטנים יותר.

המסלול מפורט בצורה של סיפור דרך עם 14 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אפשר להסתדר רק עם סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS (למי שיש) והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לחצי יום טיול בשטח.

טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת מסלול הטיול

בצומת טל שחר, על כביש 3 בין צומת לטרון לצומת ראם.

נ.צ. 1 - צומת טל שחר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים לתוך מושב טל שחר וחוצים את המושב דרומה על הכביש הראשי.

0.6 ק”מ חוצים ישר את הכיכר במרכז המושב.

1.2 ק”מ חוצים את השער הצהוב ביציאה לשטח מהמושב ועוברים לשביל כורכר.

1.6 ק”מ צומת שבילים, לפני הגשרון של נחל שורק.

נ.צ. 2 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה ורואים מרחוק את העליות הראשונות לצד מושב כפר אוריה.

0.5 ק”מ השביל מתעקל ימינה, הופך אספלט וחוצה גשר אירי.

בהמשך הכביש מתעקל, עובר לצד מתקן שאיבה מגודר וקו מתח משמאל לשביל.

1.5 ק”מ השביל/כביש מתעקל בחדות ימינה וחוצה את נחל הראל בגשר אירי.

נ.צ. 3 – גשר אירי

מאפסים מד אוץ

בדיוק בעיקול ולאחר הגשר האירי פונים שמאלה לשביל (השביל השני שמאלה) מהצד המזרחי של הערוץ נחל הראל.

0.6 ק”מ בקצה מטע עצים צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה לצד ערוץ הנחל.

1.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה.

1.5 ק”מ צומת קטן לפני עץ האשל בו פונים שמאלה חוצים את הערוץ הקטן וממשיכים באותו כיוון מזרחה מהצד השני של הערוץ (לפעמים אפשר גם להמשיך ישר - תלוי בעיבוד של השדה שמימין).

1.8 ק”מ צומת בקצה המזרחי של השדה.

נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה ונכנסים לשביל מסומן בכחול, הנוסע בין גבעות נמוכות.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים על השביל הראשי שמאלה.

0.8 ק”מ צומת שבילים בקצה כרם הענבים בו ממשיכים ישר.

1.7 ק”מ צומת שבילים ובמרכזו בור בטון של חברת הכבלים, מימין כרם ענבים, משמאל כפר אוריה, ולפנים שתי העליות, בו ממשיכים ישר ולמעלה.

2 ק”מ צומת שבילים גדול למרגלות הגבעה.

ישר וממול עלייה קלה ומתונה ו-100 מטרים משמאל עלייה בעבירות בינונית ובקצה שלה למעלה דרדרת לצד מדרגת סלע קטנה - לבחירת המטפס.

טיפ לטיפוס הדרדרת או מדרגת הסלע שלצידה: בשיא הטיפוס, כשהזווית היא כזו שהנהג רואה רק שמיים, ודאו כי גלגלי הרכב ישרים ומופנים מעלה לשיא העלייה!
קישור לטיפ שטח לטיפוס טרשי

2.2 ק”מ בגובה של 207 מטרים, ולמרגלות נקודת גובה 258 מ'- תצפית מדהימה מראש העליות מערבה לטל שחר, הנמצאת בגובה 90 מטרים, והשדות סביב נחל שורק, הנמצאים בגובה של 80 מטרים.

נ.צ. 5 – ראש המעלות

בשביל הידיעה

נחל שורק – 70 ק"מ אורכו! ולצידו קו הרכבת הישן המטפס לבירה. הנחל מתחיל בלב הרי ירושלים ליד רמאללה, חוצה את שפלת ההר, ליד בית שמש ונשפך לים התיכון ליד קיבוץ פלמחים. המים של הנחל הם השפכים המטוהרים של ירושלים מעורבבים עם השפכים הגולמיים המגיעים מהרשות הפלסטינית (מכאן הקצף שבמים).

מאפסים מד אוץ

יורדים מהתל ונוסעים על השביל הלבן צפונה לכיוון כפר אוריה.

300 מטרים צפונה (או 400 מטרים – אם ירדתם בירידה המתונה) – צומת שבילים, לצד מתקן מגודר של "שיבר" – ברז לשדות.

נ.צ. 6 – צומת השיבר

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ובוחרים בשביל הצר הכי ימני המטפס למעלה.

0.3 ק”מ בקצה השביל קטע תלול וסלעי בו אפשר לבחור באחד משני השבילים המטפסים מעלה. אפשר ומומלץ – לעצור, לדומם ולהשאיר את כלי הרכב בהילוך ועם בלם יד נעול, לרדת מהרכב, לסרוק רגלית את ציר הטיפוס ולהחליט באיזה מהם מטפסים ואיך מטפסים.

0.4 ק”מ רחבה קטנה ושטוחה בה פונים שמאלה לעבר הגבעה השפיצית.

נוסעים בדרך סלעית וצרה - ממש "אנדורו" לכלי רכב.

0.8 ק”מ שיא הגובה לצד מסלעה שבה בור מים מסותת וכמה כוכים בסלע, בשיא הגובה של 307 מטרים.

מומלץ לעצור ולטפס כמה מטרים לראש המסלעה לתצפית מדהימה דרומה למנזר דיר ראפת, מערבה לשדות עד טל שחר וצפונה לכפר אוריה.

נ.צ. 7 – ראש המסלעה

מאפסים מד אוץ

פונים בחדות שמאלה ויורדים מעט למטה.

השביל מתעקל ימינה ומזרחה וממשיך בקטע צר וסלעי.

0.35 ק”מ לאחר שחוצים קטע סלעי - צומת שבילים באוכף שבין גבעה 329 מ' לגבעה בגובה 310 מ', וצפונה למבנים של הבדואים בצמוד לחורבות של חרבת כפר שורק.

נ.צ. 8 – צומת באוכף

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה לשביל היורד לכיוון כפר אוריה.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה לשביל צר (נראה שאין לשביל המשך – אבל יש גם יש!).

0.4 ק”מ צומת שבילים בתחתית הירידה - שימו לב לספסל המגניב תחת העץ בצמוד לצומת.

נ.צ. 9 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הצר (אפשר להמשיך ישר, לטפס לתוך כפר אורייה ולסיים את המסלול).

0.1 ק”מ חוצים את הדרך הלבנה הטובה ומטפסים מעלה, כשמצד שמאל כפר אוריה.

0.4 ק”מ מדרגת סלע קטנה ומאתגרת, ניתנת לעקיפה על השביל הצר שמצד שמאל.

0.6 ק”מ צומת רחב מרובה שבילים באוכף המתון.

נ.צ. 10 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה, חוצים ישר את הצומת הרחב וממשיכים ישר לשביל השמאלי ביותר היורד לכיוון תרום עם סימון השבילים השחור.

הקרקע של השביל הופכת חומה ויש להמשיך ולנסוע לפי הסימון השחור.

0.7 ק”מ צומת בו מתעקלים חזק ימינה עם השלט לתרום וסימון השבילים השחור.

1.1 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 11 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר עם השביל המסומן בשחור.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה עם הסימון השחור.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון השחור.

0.7 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה.

0.8 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם הסימון השחור.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים חד שמאלה, למטה עם הסימון השחור.

0.5 ק”מ צומתT בקצה בו מתחילים השדות בו פונים ימינה ועם השביל המפתל לצד השדות.

1.2 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

בצומת ממשיכים ישר.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה.

1 ק”מ הכניסה לתחנת הדלק סונול וסוף השביל.

מימין תחת העצים כמה שולחנות פיקניק שיכולים לשמש לעצירה בסוף מסלול הטיול.

נ.צ. 14 – תחנת דלק

סוף מסלול הטיול

לצומת של תרום עם כביש 44 יש לנסוע לכיוון המושב, להסתובב ולחזור לכיוון הצומת, וזאת בגלל קו הפרדה הרצוץ הנמצא מול היציאה מתחנת הדלק.

עד כאן 13.7 ק”מ של מסלול הטיול

בצומת תרום פונים ימינה על כביש 44 לכיוון צומת שמשון, בית שמש וירושלים.

בצומת תרום פונים שמאלה על כביש 44 לכיוון צומת נחשון, רחובות ומרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא...
עופר

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1135374

140631

2

1133903

140356

3

1133227

141323

4

1133119

142896

5

1132575

144762

6

1132894

144789

7

1132345

145148

8

1132301

145418

9

1132663

145344

10

1132840

145809

11

1132594

146397

12

1132792

146772

13

1133639

146773

14

1133685

147596

מפת המסלול בקנה מידה של 1/50,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/50,000

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - אבי

04 במרץ 2021 ב 14:02

אני עם רכב סוברו 4X4 שנת 2021

מתכנן לעשות לבד את המסלול.

אשמח להמלצות

תודה
אבי

2

Ogash Ofer

06 במרץ 2021 ב 08:48

אורח/ת - אבי כתב/ה:
"

אני עם רכב סוברו 4X4 שנת 2021

מתכנן לעשות לבד את המסלול.

אשמח להמלצות

תודה
אבי "
המסלול במלואו לא מתאים עבור סובארו.
אפשר לעשות חלקים ממנו לא הטיפוסים.
כפי שרשום בכתבה: "המסלול בעבירות בינוניתומחייב רכב שטח (ג'יפ) עם הילוך כוח!"
והכי חשוב היזהר עכשיו בתקופה כזו של הרבה בוץ - חובה לצאת עם שני כלי רכב וציוד גרירה מתאים.

3

אורח/ת - דן

15 במאי 2021 ב 22:27

שלום
היום עשיתי כל המסלול עם פורסטר ללא הגבהות. עם צמיגי 50/50. היה אכן לא פשוט אבל עבר הכל. והמשכתי בשביל השחור עד תל צרעה מצפה שמש. מומלץ לעלות לתצפית

4

Ogash Ofer

16 במאי 2021 ב 06:28

אורח/ת - דן כתב/ה:
"

שלום
היום עשיתי כל המסלול עם פורסטר ללא הגבהות. עם צמיגי 50/50. היה אכן לא פשוט אבל עבר הכל. והמשכתי בשביל השחור עד תל צרעה מצפה שמש. מומלץ לעלות לתצפית

"
יפה מאוד. כל הכבוד לך ולסובארו.