טיפ שטח: טיפוס עלייה בשטח טרשי

כל מי שנוסע בשטח יגיע בדרכו לעלייה!!! ולאחר שיטפס אותה יגיע לעלייה הבאה!
אם אתם מטיילים בשטח ובמיוחד אם ''הקטע'' שלכם הוא טיפוס מעלות - מיומנות בטיפוס עלייה בשטח היא חובה!
טיפ שטח משנת 2005, עודכן ב-2019

 

שלב ראשון - תכנון הטיפוס

1. בחן את העלייה בעין או בסריקה רגלית (עדיף).
2. בחן את סיום העלייה ואת המשך המסלול.
3. אתר בורות, מדרגות ומכשולים לאורכה של העלייה.
4. בדוק מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: טיפוס בקו הניצב לעלייה (גלגלים בכיוון העלייה), אידיאלי אך לא תמיד אפשרי! או  תמרון בין מכשולים לאורכה של העלייה במקומות המחייבים זאת (ואי אפשר לעבור את המכשולים ישר ולמעלה).
5. הגדר את מסלול הטיפוס ואם יש צורך - סמן נקודות בולטות בשטח.

שלב שני - הכנת הרכב לטיפוס

1. שלב 4X4, נעל דיפרנציאל מרכזי (אורכי), בטל בקרת יציבות (ESP).
2. שלב להילוך כוח LOW
3.  נעילות דיפרנציאל רוחביות:  שלב נעילה אחורית (אם קיימת). החלט האם לשלב נעילה קדמית - ומתי? - זכור כי כאשר נעילה קדמית משולבת, יש למעט בהפניית ההגה (סכנת שבירת ציריות קדמיות) - קישור להסבר.
4. התקדם מעט על מנת לבדוק כי כל הנעילות משולבות (זאת אומרת שיש לשלב/לנעול ולהתכונן לפני הכניסה לעלייה התלולה).
5. שלב להילוך ראשון בגיר רגיל או DRIVE בגיר אוטומטי.  

שלב שני - הכנת הרכב לטיפוס

רגע לפני שנותנים גז... עוד מספר הערות חשובות לפני תחילת טיפוס

* השתמש במכוון קרקעי אם צריך.
* זכור כי בזמן הטיפוס אינך רואה את מה שקורה קרוב לגלגלים.
* רצוי לטפס עם חלונות פתוחים כדי לשמוע את הרכב ואת המכוון ולהתרכז בעלייה.
* הרחק את הצופים מצידי מסלול הטיפוס שכן הרכב יכול להעיף אבנים לאחור (כואב) או לסטות בפתאומיות מהמסלול המתוכנן (כואב מאוד).
* הקפד להיות חגור בחגורת בטיחות לרבות שאר הנוסעים ברכב.
חשוב לקרוא:
   טיפ שטח - נעילת דיפרנציאל : מתי משתמשים?
   וגם טיפ שטח - לא בכוח!

שלב שלישי - הכנות לקראת הטיפוס

1. פנה מכשולים לאורך ציר הטיפוס.
2. מלא בורות ומדרגות באבנים ו/או בשקי חול - הקפד על שימוש בכפפות  - אין/מסוכן לזרוק או לדרדר אבנים כלפי מטה.
3. נקה משטחי סלע מחול ופודרה על מנת לשפר את אחיזת הצמיגים בקרקע.
4. בדוק לחץ אויר בצמיגים - לרוב מסוכן (לצמיג) להוריד אויר בקרקע סלעית וקשה אך לצורך שיפור האחיזה בעלייה:  אפשר להוריד 5 עד 15 PSI בכל צמיג (לא לשכוח לנפח בסוף העלייה).
   שימו לב! הורדת אוויר בצמיגים עלולה לגרום לתקר (פנצ'ר) ו/או לירידה של הצמיג מהחישוק (ג'נט).

שלב שני - הכנות לקראת הטיפוס

שלב רביעי - טיפוס העלייה

1. הסתכל לעלייה בעיניים - נחישות מחייבת!!!  
2. לחץ גז קבוע והתחל לטפס!  ואם לדייק אז המהירות צריכה להיות קבועה! ויש להוסיף או להחסיר גז בעדינות בהתאם לשיפוע והתקדמות הרכב.
3. במקרה שבו אחד הגלגלים מאבד אחיזה (מחליק או מפרפר), הרפה מעט מהגז על מנת לנסות לחדש אחיזה ולהמשיך בתנועה.
בכלי רכב חדשים עם מערכת בקרת אחיזה או בקרת יציבות ESP (הכוללת גם את בקרת האחיזה) יש לשמור על גז קבוע על מנת לאפשר למערכת ''לנעול'' את הגלגל המחליק ולהעביר את המהירות לגלגל שעל הקרקע.  
4. אם הרכב אינו מתקדם והגלגלים ''מפרפרים'' - עצור! בלום!!! שלב להילוך אחורי וסע לאחור עד לנקודה ממנה ניתן לחדש תנועה קדימה לצורך ניסיון טיפוס נוסף. ראה טיפ שטח עלייה שנכשלה - ונהג בהתאם!  
5. לאחר כשלון בטיפוס אפשר לנסות לטפס מעט מהר יותר! שימו לב והקפידו לא לקפוץ או לטלטל את הרכב בעוצמה על מנת לא לשבור חלקים מכאניים ו/או להתהפך!
6. לא הצלחת לטפס?! עצור! סע לאחור, ובחן שנית את מסלול הטיפוס תוך שימת לב מיוחדת לנקודה הספציפית שלא עברת. כנראה שנקודה בעייתית זו מחייבת בנייה או מעקף.   
אם אין אתה מצליח לטפס את העלייה - אין טעם להילחם בה שכן הדבר מסוכן הן לנוסעים והן לרכב. זכור כי מהירות גבוהה בשילוב נגיחות בסלע וקפיצות, עשויים לגרום לשבירת מכלולים ברכב
קפיצה תוך כדי טיפוס עשויה להסיט את הרכב ממסלולו  - מסוכן מאוד כאשר לצד המעלה - תהום וגם סכנה של כניסה ל- שיפוע צד בשל החלקת הגלגלים (פרפור) והחלקה הצידה.

שלב חמישי - ממשיכים הלאה

1. שחרר נעילות, בדגש לנעילה אחורית וקדמית (מומלץ להשתמש בנעילה מרכזית ושילוב 4X4 לאורך כל הנסיעה בשטח).
2. בדוק תחת הרכב כי אין שברים ו/או נזילות.
3. אסוף את מה שהשארת במעלה (שקי חול, את חפירה וכו').
4. סע לשלום, עד לעלייה הבאה.

חשוב לדעת

* הטיפוס בשטח מחייב ידע, ניסיון ומקצועיות!
* אין להיכנס לשטח ללא רכב נוסף! בטח שלא לטיפוס עלייה. חשוב לצאת לשטח עם הציוד הדרוש.
   ראו: טיפ ציוד  בשטח
   הערה חשובה: השימוש בלשון זכר נעשה רק מטעמי נוחות (נשים לרוב עושות את זה טוב יותר!).

כתבות טכניות וטיפים נוספים לנהיגה בשטח:

מושגים נקראים מהויקישטח של אתר השטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייהשיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, עלייה שנכשלה, HDC, ABS, ESP  

מערכות ההנעה והבטיחות  ברכב:
דיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות  איתו
שימוש בנעילת  דיפרנציאל
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית  ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי –  בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא  לנתק

עוד טיפים לנהיגה בשטח : טיפ לטיפוס  עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים  המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד  בשטח

הדרכות נהיגה של אתר השטח

להדרכת נהיגה שבטח טרשי - הקליקו כאן
להדרכה מתקדמת - טיפוס מעלות בעבירות קשה - הקליקו כאן
קורס נהיגת שטח מתקדמת - 6 מפגשים - הקליקו כאן
לכל הדרכות הנהיגה -הקליקו כאן

לאט ובטוח

תגובות

17 תגובות

1

אורן39

15 באוגוסט 2005 ב 20:36

להכיר את מגבלות הרכב

וכמובן אם יש ''נעילות'' לנעול, להבין כי רכב עם דיפרנצאל מוגבל החלקה LSD חייב להיות בתנועה כדי שהמערכת תפעל.עצירה מבטלת את פעולת ה-LSD

2

yanir

10 בדצמבר 2005 ב 20:31

להימנע מהצלבה!!

האוייב של הג'פאי בעליות. עופר, שווה להתייחס לנושא בפרוט.

3

yanir

10 בדצמבר 2005 ב 20:34

אחלה עלייה. משלט 22 ע''י שער הגיא

לכל המעוניינים לעליה יפה ואתגרית במרכז. משלט 22 ע''י דרך בורמה. במחלף שער הגיא פונים לכיוון בית שמש ואחרי כקילומטר שמאלה לכיוון דרך בורמה (בתוך יער קק''ל). אחרי כמה מאות מטרים פניה שמאלה עם שביל ישראל. למעלה יש תצפית מהמממת וגם חתיכת הסטוריה. מומלץ. ספרו אח''כ איך היה.

4

אתר השטח 4X4

13 בדצמבר 2005 ב 17:58

הצלבות

בנושא הצלבות אוסיף ''טיפ שטח מפורט''. בתוספת לטיפ הנוכחי: אכן הצלבה בעייתית במיוחד בעליה. שכן בירידה כוח הכובד מושך את הרכב למטה ובמישור אפשר להתגבר עליה בתוספת מהירות. בעליה יש להקפיד ולתכנן מסלול ללא הצלבות או לסדר את המסלול ''עבודות מע''צ'' כדי למנוע מצב בו הרכב יכנס להצלבה. כמובן שנעילות לסוגיהן עוזרות להתגבר על הצלבות ביתר קלות. עופר אוגש

5

אתר השטח 4X4

13 בדצמבר 2005 ב 18:00

טיפוס למשלט 21

במסלולי הטיול באתר מופיע מסלול משער הגיא לנחל כסלון הכולל טיפוס למשלט 21 ולמשלט 16 - אכן אתגרי ויפה. עופר אוגש

6

edr

01 בינואר 2006 ב 02:02

משלט 21

חברים עליתי את המשלט יום שישי אחלה עליה ובאמת מאתגרת מומלץ בחום........

7

חמשם

03 בפברואר 2006 ב 23:48

מה זו הצלבה?

אני ג'יפאי צעיר שאינו מכיר את המושג הצלבה . מבקש הסבר.

8

עופר אוגש

06 בפברואר 2006 ב 12:24

הצלבה היא:

הצלבה היא מצב בו גלגל אחד בסרן הקדמי באויר או ללא אחיזה וגלגל נוסף בסרן האחורי באויר או ללא אחיזה. המצב נקרא הצלבה שכן בדרך כלל הגלגלים שנמצאים באויר אינם באותו צד של הרכב אלא קדמי-ימני ואחורי-שמאלי באויר (או להיפך).

9

ehoudha

25 באפריל 2011 ב 23:30

תמונה מספר 1- לא חגורים!

בתמונה מספר 1 שני הנוסעים אינם חגורים, בניגוד לטיפ שלכם.
כדאי למצוא דוגמה יותר חינוכית לנהגים ונוסעים.

10

Ogash Ofer

26 באפריל 2011 ב 09:20

תמונה מספר 1- לא חגורים!

ehoudha כתב/ה:
"בתמונה מספר 1 שני הנוסעים אינם חגורים, בניגוד לטיפ שלכם.
כדאי למצוא דוגמה יותר חינוכית לנהגים ונוסעים."
צודק גם צודק! אנחנו אכן מאמינים מתוך ידיעה וניסיון כי חגורת בטיחות מצילה חיים - ובטח בשטח! קישור לטיפ בטיחות על חגורת בטיחות. אנחנו מאוד מקפידים בנושא בהדרכות הנהיגה ובטיולים. ואני באופן אישי מקפיד כי לא יופיע תמונות שלי ללא חגורה. וכנראה שגם כאן הייתה סיבה (לדוגמא אם מנסים לחגור שהרכב כבר בשיפוע - אי אפשר) או שפשוט לא שמתי לב ולא הערתי למודרכים בעניין. אני משאיר את התמונה למען יראו וילמדו!  

11

אורח/ת

06 במרץ 2013 ב 13:54

משלט 22 ?!

הכוונה למשלט 21, אני חושב

12

Ogash Ofer

06 במרץ 2013 ב 18:14

משלט 22 ?!

אורח/ת כתב/ה:
"הכוונה למשלט 21, אני חושב
"
אכן משלט21. הקישור למסלול הטיול המטפס למשלט 21: https://www.4x4.co.il/articles/article.aspx?pCat=TRAILS&catID=303&articleId=3478

13

Ogash Ofer

30 באוגוסט 2013 ב 14:26

טיפ שטח לטיפוס עלייה קשה - עדכון 2013

עדכנתי את טיפ הנהיגה לשנת 2013.
בעיקר עם דגשים לרכבים בעלי בקרת אחיזה / בקרת יציבות.
אם לכם יש הערות, תוספות, סרטים ותמונות שלחו אלי למייל ogash@4x4.co.il ואת המתאים אוסיף לכתבה.

14

avner.elia

24 במאי 2016 ב 14:44

צריך לבטל בקרת יציבות esp בדיסקברי 3

אם נטרול esp מבטל גם את בקרת האחיזה יצא שכרנו בהפסד?

15

avner.elia

24 במאי 2016 ב 23:56

צריך לבטל בקרת יציבות esp בדיסקברי 3?

avner.elia כתב/ה:
"אם נטרול esp מבטל גם את בקרת האחיזה יצא שכרנו בהפסד?"
יש מי שיודע?

16

Ogash Ofer

25 במאי 2016 ב 00:54

צריך לבטל בקרת יציבות esp בדיסקברי 3

avner.elia כתב/ה:
"אם נטרול esp מבטל גם את בקרת האחיזה יצא שכרנו בהפסד?"
הנטרול של ה-esp מנתק רק את החלק של סירוס המנוע בהחלקה. ולא את שאר המרכיבים כמו לדוגמא נעילה של גלגל בודד מחליק (מה שמדמה נעילה של דיפרנציאל).  כך שמי שלוחץ על כפתור הביטול נהנה ממלו עוצמת המנוע גם כשגלגל או יותר מאחד מפרפר ומחליק. ובקיצור מי שיש לו esp הרוויח!

17

Ogash Ofer

12 ביוני ב 06:00

טיפ השטח נכתב בשנת 2005 ועבר עכשיו (2019) עדכון של הטקסט.