שיפוע צד - סכנה!!!

מה הכי מפחיד ג'יפאי? (או למה אנשים מפחדים מרכב 4X4 ?)
התהפכות!!! - כמובן!
ואחת מהסיבות הנפוצות להתהפכות היא שיפוע צד!
אז מה עושים? שלב, אחרי שלב ...
הטיפ מיום 5.12.2005 ועבר עדכון ותוספות ביום 11.3.2014

גם שיפוע צד קטן/קצר יחסית מספיק כדי להפוך את הרכב

גם שיפוע צד קטן/קצר יחסית מספיק כדי להפוך את הרכבגם שיפוע צד קטן/קצר יחסית מספיק כדי להפוך את הרכב

שיפוע צד - לא רצוי ורק אם אין ברירה

ההמלצה הטובה ביותר בנוגע לשיפוע צד היא להימנע ממנו!   אם ניתן לעקוף את קטע השביל/השטח שבו קיים שיפוע הצידה כי אז מומלץ שלא לבדוק מה היא הזווית המכסימלית איתה יודע להתמודד הרכב בטרם יתהפך. ובטח שיש לזכור כי בשטח, בשונה משטחי הניסוי המבוקרים של היצרן, גם אבן קטנה מתחת לגלגל יכולה לשנות את זווית השיפוע ולהפוך מזווית בטוחה לזווית חדה בה הרכב יכול להתהפך.

הנהג תומך עצמו כדי לא ''ליפול'' מטה עם השיפוע

הנהג תומך עצמו כדי לא ''ליפול'' מטה עם השיפועהנהג תומך עצמו כדי לא ''ליפול'' מטה עם השיפוע

מהו שיפוע צד?

שיפוע הוא היחס בין ההפרש האנכי להפרש האופקי שבין שתי נקודות. השיפוע יכול להיות לכל אחד מהכיוונים - קדימה, אחורה או לצד ובכל זווית שבניהן. על האספלט הסלול השיפועים מבוקרים ומחושבים כך שכלי הרכב יוכל להסתובב במהירות ובבטחה. בשטח פני הקרקע אינם אחידים ואף משתנים מפעם לפעם. בשטח - שיפוע בכיוןן העלייה או הירידה צריך להיות חריף, עד כדי ''קיר'' של 90 מעלות על מנת להפוך את הרכב קדימה או אחורה. ישנם מצבים רבים בשטח לאורכם של השבילים או לצידם הגורמים לכלי הרכב להיות בשיפוע לרוחב הרכב.  בר דעת ירגיש בשיפוע הצד בקלות - תחושת הבטן והזווית של הרכב יגרמו לכם להבין כי אתם מצויים בשיפוע צד בעייתי ולא נוח לכם ולרכב. אבל כאמור ''חוכמת השטח'' היא לזהות את השיפוע בטרם נכנסתם אליו.

משטח חלקלק יכול לגרום לרכב להחליק לכיוון התעלה ולהעמידו ב''שיפוע צד''

משטח חלקלק יכול לגרום לרכב להחליק לכיוון התעלה ולהעמידו ב''שיפוע צד''משטח חלקלק יכול לגרום לרכב להחליק לכיוון התעלה ולהעמידו ב''שיפוע צד''

מה גורם לשיפוע צד?

פני כדור הארץ אינם ישרים! - תנועות טקטוניות אדירות וזרימת מים (בעיקר זמנית) על פני הקרקע, גורמים למשטח שעליו אנו נוסעים להיות עקום (עד כדי הפיכתו למצוק).  תוספות של אבנים/סלעים/בולי עץ, תעלות/חריצים/ערוצי זרימה של נחלים ושאר מכשולים הקיימים בשטח יכולים להחריף את השיפוע. 

מצב לא נעים כתוצאה משיפוע צד

מצב לא נעים כתוצאה משיפוע צדמצב לא נעים כתוצאה משיפוע צד

מהן יכולות הרכב ומגבלותיו בנוגע לשיפוע הצד?

יכולת הרכב לצלוח שיפוע צד ולהישאר על גלגליו תלויה במבנה הרכב, בגובהו ובמידותיו, במהלך ובסוג המתלים שלו, בחלוקת המשקל בתוך הרכב ומחוצה לו (מרכז הכובד),במהירות שבה הוא מנסה לעבור על פני שיפוע הצד והכי חשוב במיקום הגלגלים בעת חציית המכשול.

שימו לב: הגה לכיוון השיפוע

שימו לב: הגה לכיוון השיפועשימו לב: הגה לכיוון השיפוע

אז מה עושים אם חייבים לעבור בשיפוע הצד?

ראשית, מתכננים וסורקים היטב את השיפוע ואת מסלול הנסיעה המתוכנן.  שנית, מכינים את הקרקע ומפנים מכשולים בדרך (אפילו אבן קטנה יכולה להפוך רכב). 
מכינים את הרכב ומורידים את מרכז הכובד (מפנים את הגגון וכו'). 
אפשר גם להוריד אוויר מהגלגלים בצד הגבוה של השיפוע.  שלישית, עושים זאת לאט! אבל בנחישות וברצף!!! (בהילוך LOW כמובן). 

חשוב להשאיר לעצמנו את האפשרות לחזור לאחור - במקרה שבו אנו מבינים (ובעיקר מפחדים) כי אין לנו את היכולת לעבור את שיפוע הצד.

הגה לכיוןן הירידה, אפילו קצת, יכול להציל את הרכב והנוסעים מהתהפכות

הגה לכיוןן הירידה, אפילו קצת, יכול להציל את הרכב והנוסעים מהתהפכותהגה לכיוןן הירידה, אפילו קצת, יכול להציל את הרכב והנוסעים מהתהפכות

הדבר החשוב ביותר: הגה לכיוון הירידה/השיפוע

כמובן שפיקח לא נכנס למצבים מהם חכם יודע לצאת
אבל בכל זאת לפעמים אין ברירה ולעיתים אנו טועים בהערכת המצב - והשיפוע חריף מידי, או שהרכב מחליק תוך כדי מעבר שיפוע הצד ולכן חשוב לזכור - בשיפוע צד:  מפנים את ההגה לכיוון הירידה!!!  רכב שגלגליו מופנים כלפי מטה מוריד את מרכז הכובד ומשנה את הזווית שלו כך שהרכב נמצא בשיפוע במישור האורכי ולא במישור הרוחבי.  הערה
ישנם מצבים בהם יש ''לעזור'' לרכב להתיישר בכיוון הירידה ואז נדרש גם כוח מנוע (''לתת קצת גז'') - שימוש בטכניקה זו מחייב מיומנות, ניסיון והכרת הרכב.

שני חברים ב''מפרשית'' עוזרים לרכב להתיישר

שני חברים ב''מפרשית'' עוזרים לרכב להתיישרשני חברים ב''מפרשית'' עוזרים לרכב להתיישר

שימוש ב''מפרשית''

אפשר לעזור ולהוסיף משקל בצד הגבוה באמצעות משקל החברים. 
נעמדים על מדרגת הצד (ולא על הגלגל, או בקרבתו), מחזיקים בחלק העליון של החלון או הגגון (בצורה יציבה) ומפנים את משקל הגוף החוצה. 

זהירות!!!
מצב שבו נוסע רכב ואנשים תלויים מבחוץ מזמין צרות - שימו לב!!! ונהגו במחשבה ובזהירות! 

עיגון לקורה B מהצד השני של הדיונה

עיגון לקורה B מהצד השני של הדיונהעיגון לקורה B מהצד השני של הדיונה

שימוש בעיגון צד

במקרה שבו הרכב מצוי בשיפוע צד חריף או שאתם צופים שהוא בדרכו לשיפוע צד קיצוני, אפשר לעגן את הרכב מהצד הגבוה של השיפוע לעץ, לרכב אחר או לכל דבר שיוכל לתמוך במשקל הרכב.  אפשר לבצע זאת באמצעות רצועות ו/או כננת בתוספת מכפילי כוח - על-מנת לאפשר תנועה עם התקדמות הרכב לאורך השיפוע.

תמיכה מהצד - יכולה לעזור...

תמיכה מהצד - יכולה לעזור...תמיכה מהצד - יכולה לעזור...

סרט דוגמה: רכב בשיפוע צד (נראה פשוט - אך עדין מפחיד)

הרכב מסוג טאטא - עמוס במשקל עודף, מרכז כובד גבוה (שימו לב לציוד והתיקים שעל הגגון) ובעל מתלים רכים מאוד, נמצא בשיפוע צד לצידו של עלייה. שני תומכים ב''מפרשית'' מייצבים את הרכב, מורידים את מרכז הכובד כלפי העלייה והנהג חוזר לאחור ומיישר את הרכב עם הפנים לעלייה.

מסקנה: טיפוס עלייה רק בניצב - כאשר הפנים של הרכב לכיוון העלייה

ג'יפ בשיפוע צד (הקליקו על PLAY כדי לראות את הסרט):

התהפכות בשיפוע צד בגלל טעות נהג:

חילוץ לילי בשיפוע צד

חילוץ לילי בשיפוע צדחילוץ לילי בשיפוע צד

תחקור אירוע - כניסה וחילוץ לשיפוע צד ביער יתיר

המקרה: בעת טיפוס מעלה, בשביל צד, מחורץ בחר הנהג להיצמד לחלק הימני של העלייה, נפל לתעלת זרימה קטנה ונעמד בשיפוע צד קרוב מאוד להיתהפכות למדרון. החילוץ: לאחר ''סיעור מוחות'' קצר הוחלט להשטיח את התעלה מלפנים, לעגון את הרכב לרכב מוביל שיעזור לו במשיכה, רכב מאחור אשר ישמור על הזנב מהחלקה לתעלה ועיגון צידי לקורה B עם רצועה כששלושה אנשים מושכים הצידה. תוך שניות קצרות ולאחר הנפת גלגלים מכובדת מקדימה עלה הרכב חזרה לשביל וסוף טוב לאירוע! מסקנות: ראשית יש להכיר את הרכב בו נוהגים - הנהג רק ''חשב'' ששילב הילוך כוח ו-4X4 אך בפועל נשאר עם הנעה אחורית (ונוריות מהבהבות בלוח השעונים). שנית יש להיצמד בשיפוע צד, ככול שניתן, לצד הגבוה של השיפוע וזאת על מנת לאפשר מרווח פעולה גדול יותר במקרה חירום או כלל לא להגיע למצב של שיפוע צד. יש להקפיד על הפניית הגה לכיוון הירידה גם אם זה סותר תחושת הבטן, שכן גם תעלה קטנה, אבן או גבשושית יכולים להחמיר את הזווית בשיפוע עד כדי התהפכות. ושלישית יש לפעול בזהירות, לאחר מחשבה ובנחישות בעת חילוץ מתוך השיפוע.

עוד תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר

עוד תמונות מחילוץ הלילה ביער יתירעוד תמונות מחילוץ הלילה ביער יתירעוד תמונות מחילוץ הלילה ביער יתירעוד תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר

קישורים:

סיפור החילוץ מהר חמרן - יצאנו שלושה, חזרנו ארבע

תגובות

10 תגובות

1

אדיר לב

23 במאי 2006 ב 21:51

תשובה לקודם

אתה צודק מאה אחוז לגבי הניתוח שלך של מרכז הכובד של הרכב וההתהפכות. אבל לא לשכוח כי בזמן נסיעה בשיפוע צד הגלגלים הגבוהים יותר עלולים לעלות על אבן ובכך לבצע מעין קפיצה קטנה אשר תחריף את מצבינו. לכן מןמלץ לנסוע מאוד לאט בזמן שאנו נימצאים בשיפוע צד. מצורף קישור למאמר בנושא: https://arts.bev.net/roperldavid/rollovers.xml אדיר לב, אתר השטח

2

Raanan

02 ביוני 2006 ב 17:37

הסרט עם ''הטאטא'' = בדיחה !!

שיפוע צד ?, הייתי מגדיר זאת שיפועון ... הרבה תקלות רואים בסרט : א. גגון עמוס, מה קרה עצלנות להסיר ולהחזיר הציוד ? ב. הליצן שמלווה הרכב מצד השיפוע, לביטחונו היה עדיף שיעזור לחבריו על מדרגת הצד. לסיכום, זה לא שיפוע צד ובכלל אפשר לקרוא לסרט ''איך לא רצוי לצאת משיפוע צד'' רענן

3

Ogash Ofer

04 ביוני 2006 ב 08:52

הסרט עם הטאטא - להדגמה בלבד

בהסבר מעלה רשום - שימו לב לתיקים על הגג! שהכוונה היא לדוגמה השלילית שבעניין! נשמח לקבל הערות בונות ושיפורים לטיפ- לטובת הגולשים אתר השטח הישראלי

4

sapireng

08 באוקטובר 2006 ב 12:19

שיפוע צד בחול

מבקש לקבל טיפ, כיצד לנהוג, כאשר נקלעים לשיפוע צד בחול, תוך כדי טיפוס על דיונה, והחלקה הצידה,ואז נמצאים במצב עליה חדה, עם שיפוע צד. תודה - יוסי מזרחי

5

אתר השטח 4X4

09 באוקטובר 2006 ב 08:43

יוסי, תשובה לשאלתך תקבל מעופר כש...

הוא ישוב מהמסעות שלו (חוצה ישראל ואחריו 3 ימים בירדן). עופר יחזור ביום ראשון ה-15/10 ואז יוכל לענות. בינתיים אני יכול להציע לך לשאול את השאלה גם בפורום השטח באתר ובטוח שתקבל גם שם תשובה, לפחות עד שעופר יענה. תודה מראש, אמיר

6

udi2323

07 במרץ 2011 ב 09:31

הדגמה - טטה

לא יכולתי לפתוח.את הסרט השני כן יכולתי.תודה - אודי.

7

Ogash Ofer

11 במרץ 2014 ב 13:00

טיפ השטח - שיפוע צד עודכן היום

הטיפ המקורי עלה לאתר בשנת 2005 והגיע הזמן לעדכן...

8

Ogash Ofer

11 במרץ 2014 ב 13:01

נוסף תחקור אירוע - חילוץ משיפוע צד

החילוץ התבצע במהלך סדנת ניווט דרום של קורס מדריכי ג'יפים - קישור לגלריה

9

אורח/ת - בקשר לתמונה מסוימת

16 ביוני ב 18:30

היי עופר.
יש פה תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר.
יש תמונה של 3 אנשים מושכים ומאזנים בחבל רכב כלשהו.
האמצעי נדמה לי זה מיקי
מי זה השמאלי ? מכנסיים צבאיות ?
זה פשוט נראה אני ! לחלוטין !
אבל לא מסתדר לי משהו. ואתה מכיר אותי אישית.פיזי.
אני גם לא זוכר כזה ארוע בחושך.
או שיש לי כפיל זהה לי או שזה צולם יותר מ 25 שנה.
עופר (כנף שבורה).

10

Ogash Ofer

19 ביוני ב 06:59

אורח/ת - בקשר לתמונה מסוימת כתב/ה:
"

היי עופר.
יש פה תמונות מחילוץ הלילה ביער יתיר.
יש תמונה של 3 אנשים מושכים ומאזנים בחבל רכב כלשהו.
האמצעי נדמה לי זה מיקי
מי זה השמאלי ? מכנסיים צבאיות ?
זה פשוט נראה אני ! לחלוטין !
אבל לא מסתדר לי משהו. ואתה מכיר אותי אישית.פיזי.
אני גם לא זוכר כזה ארוע בחושך.
או שיש לי כפיל זהה לי או שזה צולם יותר מ 25 שנה.
עופר (כנף שבורה).

"
ל"בחור" השמאלי במכנסי הצבא קוראים רועי זכרוני