חילוץ בהר חמרן - הגענו שלושה חזרנו ארבעה

מוצאי שבת 18:30 טלפון מהשטח: "כמעט סיימנו את טיול המעלות בנגב - אבל יש לנו רכב בשיפוע צד של הר חמרן שירד מהשביל...".
התחלה מבאסת לשיחה אבל ההמשך מלמד ומהנה...

כך זה מתחיל...

שיחת טלפון במוצאי שבת הביאה אותנו להחלטה להשאיר את הרכב התקוע בלב השטח, לסיים את טיול המעלות כראוי ולהוציא את כל הקבוצה מהשטח בטרם ירד הלילה. במקביל הפעלנו את ''רשת הגיוס'' של מדריכי האתר וקיבצנו נבחרת של מדריכים ורכבים לשם כניסה מחודשת לשטח, להר חמרן, לשם ביצוע החילוץ בשעות הבוקר המוקדמות. באמצע הלילה העמסנו את הרכבים המחלצים בכל טוב של ציוד חילוץ (הרשימה בהמשך), ויצאנו לדרך דרומה לכיוון ניצנה. עם עלות השחר נכנסנו לשטח בנסיעה מהירה -  3 רכבי חילוץ ו-5 מדריכים בדרך לטיפוס מצפון על הר חמרן.

שיפוע צד מסוכן

מצפון לאמבטיה המפורסמת של הר חמרן, למרגלות פסגת ההר, עמד הרכב המחולץ (הטרופר התקוע) ''קבור'' בתוך הסלעים כשמצידו שיפוע צד מסוכן הידוע כשיפוע הצד של הר חמרן - קטע דרך המגיע לאחר הטיפוס מהאמבטיה שלמרגלות הפסגה, נראה פשוט ומספיק רחב אבל כולל בתוכו מדרגות סלע קטנות המכניסות את הרכב לשיפוע צד חריף, כולל הצלבה, הרמת גלגל ופוטנציאל התהפכות גדול. טעות בעלייה יכולה להביא להתהפכות או להחלקה הצידה לעבר הסלעים הגדולים שלצד הדרך - וכך היה! 

הדגמה של השיפוע צד

הדגמה של השיפוע צדהדגמה של השיפוע צד

50 דקות של תכנון - 7 דקות של חילוץ

אומרים ש''סוף מעשה במחשבה תחילה'' וכך היה. אל הרכב התקוע הגענו לאחר הזריחה והתחלנו לתכנן. ביצענו ''הערכת מצב'', בחנו את האפשרויות העומדות לרשותנו בניתוח הסיכונים האפשריים והחלטנו על דרך פעולה עם אופצייה לשנות זאת בהתאם להתפתחות של החילוץ. הבנו כי הטרופר בסכנת התהפכות - היה והסלעים עליהם הוא תפוס ידרדרו במורד - דבר שיחריף את שיפוע הצד עד כדי אבדן הבסיס של הסלעים עליהם תפוס הטרופר. לכן עיגנו את הטרופר באמצעות רכב נוסף (הלנד קרוזר) אשר ביצע עיגון במאונך (ב-90 מעלות) עם אפשרות להרפות או למתוח את העיגון בהתאם להתקדמות החילוץ. העיגון בוצע באמצעות רצועות גרירה. רצועה אחת לופפה סביב קורה B (הקורה שבין דלת הנהג לדלת הנוסע היושב מאחורי הנהג), עם הגנה על הקורה של שק שינה ומפר ליפופים של הרצועה על מנת למנוע פגיעה ברכב. הרכב המושך בעל הכננת, הדיפנדר, הגיע מלמעלה, עיגן עצמו באמצעות אבנים וסלעים והתחבר לרכב המחולץ, הטרופר, בזווית של 30 מעלות. רכב הגיבוי, הדיסקברי, הכין עצמו למתיחה מלמטה באמצעות כננת ורצועות, למצב בו הרכב המחולץ לא יצליח לעלות לשביל במהלך הגרירה קדימה.

החילוץ והפינאלה...

החילוץ עצמו היה פשוט ומהיר! הכננת של הדיפנדר משכה ביעילות (אפילו בדקנו - והצלחנו - משיכה ללא מכפילי כוח, למרות שהיו לנו 3 כאלו) - הלנד קרוזר שמר על מתיחה קבועה של העיגון הצידי - והטרופר עלה לאיטו חזרה לשביל.   אומרים שסוף מעשה במחשבה תחילה... אז מעבר לציוד החילוץ הרב שהבאנו לשטח, על כל צרה שלא תבוא - כננות גלגל, מכפילי כוח, מכושים, אתי חפירה, כריות הרמה, רצועות, כבלים, שאקלים, עוגנים, כלי עבודה ועוד... (הרשימה המלאה לציוד חילוץ בשטח)  - וייזל דאג להביא מצרכים טובים ולמרגלות הר חמרן בצל השיטה הגדולה הכין לנו ארוחת בוקר עם שקשוקה מדהימה (מתכון לשקשוקה) ולאחר כשעה היינו על הכביש בדרך ליום העבודה הראשון של השבוע... (בכל זאת מדובר כבר ביום ראשון!).

כאן המקום להודות למדריכים על ההתגייסות המהירה ולמחולץ על קור הרוח וההזדמנות שהעניק לנו...

כאן המקום להודות למדריכים על ההתגייסות המהירה ולמחולץ על קור הרוח וההזדמנות שהעניק לנו...כאן המקום להודות למדריכים על ההתגייסות המהירה ולמחולץ על קור הרוח וההזדמנות שהעניק לנו...

תגובות

11 תגובות

1

Yoramd

28 ביולי 2013 ב 06:17

חילוץ

בפעם הבאה שתצטרכו
אשמח לעזור

2

אורח/ת

28 ביולי 2013 ב 17:01

תודה מדני בר תקוה

עופר ידידי, הערכתי העמוקה על הנחישות, המקצועיות, האחריות, האכפתיות והנכונות להשקיע שגיליתם הבוקר בחילוץ הג'יפ שלי

בצוע למופת

נא מסור הערכתי העמוקה לכל הצוות שהשתתף

תודה תודה תודה!!! דני בר תקוה

3

Sgill

29 ביולי 2013 ב 17:53

מאוד מזכיר לי את זה:

כל הכבוד עופר ושותפים.
אז עוד לא הכרנו אותךעופר, זה היה קצת לפני ירדן:

https://plus.google.com/photos/104734081236234323345/albums/5906049545692117841?authkey=CNHYoPOQ6bTN_wE

שי

4

nissim levi

29 ביולי 2013 ב 18:04

בניתם סיפור מתח , הכל בשביל השקשוקה

אין על השקשוקה של עדי , הוא בטח דרש מכם לעבוד קשה כדי לקבל מנה חחחחח

5

adini

30 ביולי 2013 ב 01:51

נחמד אבל..........

עופר את ויזל .......בניתם סיפור יפה אבל ביננו "קטן עליכם" החילוץ מהאמבטיה בדיונת החול אמנם משהוא אחר לגמרי אבל........זה היה באמת משהוא מהסרטים. בכל מקרה יישר כח לכל הצוות לעניין הנחוש והאחראי!!

6

אורח/ת

30 ביולי 2013 ב 22:14

תראה להם את חילוץ הגיפ בחולות במרוקו

7

יניב גולן

31 ביולי 2013 ב 13:52

אחלה כתבה לקראה אחרי ארוחת הצהריים בעבוד

8

רועי רז

03 באוגוסט 2013 ב 09:31

בשם כל מזילי הריר

על המקלדת- חווית הלימוד עברה יפה דרך המסך - מאוד מהנה ומלמד.
שאפו עפר וכל הצוות
רועי

9

ygal59

04 באוגוסט 2013 ב 08:15

אכן חילוץ פשוט בסופו שיכל להדרדר לבאלגן

אכן חילוץ פשוט בסופו שיכל להדרדר לבאלגן אמיתי

10

ygal59

04 באוגוסט 2013 ב 08:17

אבל...

מצאתם סיבה לברוח ממטלות הבית ולאכול שקשוקה בשטח, תקראו לי פעם הבאה

11

faitn11

14 בפברואר 2014 ב 19:19

כל הכבוד, חילוץ מקצועי וכתיבה יפה !