שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

עלייה שנכשלה

למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים!

עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים?

טיפ שטח משנת 2016 שעולה שוב ומתרענן

image

הכישלון בטיפוס והסכנות בעקבות זאת:

לא להצליח לטפס עלייה (ובשפה המקצועית: עלייה שנכשלה) זו לא בעייה! זה קורה לכול מי שנוהג בשטח ובטח ובטח למי שמאתגר את עצמו ואת כלי הרכב שלו בעליות חדות או ארוכות או גם חדות וגם ארוכות.

הסיבות לכשלון הן לרוב פשוטות ומתחילות בחוסר תכנון נכון של העלייה (מקצועיות), הערכת חסר של תלילותה, חוסר הכרה של משטח הטיפוס והאחיזה שהוא מספק, חוסר ''כוח'' של כלי הרכב, כשל טכני (המנוע שובק, משהו נשבר ברכב...) ואף בגלל רגע אחד של חוסר תשומת לב.
ובקיצור- עלייה שנכשלה: ניסיתם לטפס עלייה ובשלב מסוים נתקעתם באמצע!
מה הסכנה? אבדן שליטה, התדרדרות לאחור ו/או כניסה למצב של שיפוע צד ובהמשך (מגיע מהר בדרך כלל) גם התהפכות!

דוגמה להתהפכות בעלייה שנכשלה:

(הסרטון רץ ברשת ואנו לא מכירים את הנפשות המצולמות בו)

אז מה עושים כשהעלייה נכשלה?

עוד בטרם העלייה נכשלה מומלץ לתכנן טוב את העלייה, להכיר אותה, לקחת ''מרווח'' ביטחון ולנהוג כראוי או בקיצור: לשפר מקצועיות בנהיגת שטח (ראו טיפ נהיגה: טיפוס עלייה).
אבל היה וכבר נכשלה העלייה - מה עושים?
ראשית: יש לייצב מצב! אם אפשר לעצור, לקבע את כלי הרכב, למנוע ממנו להחליק לצדדים ולאפשר לנהג זמן חשיבה ללא לחץ. (ובשפה אחרת: נסו לעצור הכול ואף קודם כל הירגעו ושתו קפה).
שנית: יש לתכנן היטב כיצד מחלצים לאחור (כנראה שקדימה תתקשו ואף מסוכן לנסות לנסוע כדי לא להכנס לשיפוע צד מסוכן). מומלץ לקרוא את כל ההנחיות בטיפ נהיגה: ירידה תלולה ולהתכונן לירידה לאחור כמו אל ירידה קדימה ובמשנה זהירות.
ושלישית: יש להכיר את הסכנה בכניסה לשיפוע צד (קישור) היכולה להוביל למצב של התהפכות ולנסות להימנע מלהיכנס לשיפוע צד - דבר היכול להחריף את המצב ולסבך את החילוץ. כי אז צריך לחלץ בשיפוע צד וזה כבר מורכב יותר - ראו לדוגמה:
סיפור החילוץ מהר חמרן - יצאנו שלושה, חזרנו ארבע
סיפור החילוץ מהשיפוע צד שבהרי האטלס - מרוקו

image

ולמה מתהפכים ב"עלייה שנכשלה"?

המצב הפיזיקלי הוא פשוט: בעלייה חדה במיוחד יש מעט משקל על הגלגלים שמקדימה (רוב המשקל עובר אחור בגלל השיפוע), לרוב המשטח הוא בעל אחיזה נמוכה, ואז הגלגלים הקידמיים שלא אוחזים (בגלל המשטח ובגלל שאין עליהם משקל) מחליקים! והכלל אומר: גלגל שמחליק רוצה להוביל!
וכך כשאתם בשיפוע חד ונותנים גז קדימה - הגלגלים הקידמיים מחליקים ומושכים את הרכב הצידה לעבר שיפוע הצד המסוכן. היה ושיפוע הצד חריף ו/או יש קצת מהירות וטילטול של הרכב (דבר המחריף את השיפוע) ימצא עצמו הרכב (והנוסעים שבתוכו) מתהפכים על הצד ובמקרה הגרוע גם ממשיכים להתגלגל מטה מבלי יכולת שליטה על כלי הרכב.

דוגמה לעלייה שנכשלה ושיפוע צד מסוכן

(הסוף היה טוב...)דוגמה לעלייה שנכשלה ושיפוע צד מסוכן (הסוף היה טוב...)

ועוד טיפ קטן וחשוב - חגורת בטיחות!!!

חזרו והסתכלו שוב בסירטון הראשון וראו את הנהג עף מהרכב באחד הגלגולים (ואולי הרכב אף מתגלגל עליו ודורס אותו). לו הנהג היה מקצועי וחוגר עצמו בחגורת בטיחות (קישור) הוא היה ממשיך להתגלגל עם הרכב, כשהחגורה, כריות האוויר וכלוב ההתהפכות (קישור) של הרכב היו שומרים עליו!

ועוד עלייה שנכשלה ונגמרה בהתהפכות!

ושוב למה זה קורה?
הגלגלים הקידמיים, שכמעט ואין עליהם משקל, מאבדים אחיזה ואז מחליקים. ולפי הכלל: גלגל מחליק רוצה להוביל! מושכים את הרכב לשיפוע צד ומשם הדרך להתהפכות / התגלגלות קצרה.
המלצה: ראשית שמרו על הטבע! (מקום ההתהפכות אסור לנסיעה) ושנית - אל תתגרו ואל תנסו לבדוק מה מגבלת כלי הרכב שלכם - כי כשזו מגיעה - לא ניתן לחזור לאחור!



ועוד סרטון של עלייה שנכשלה (מרץ 2022)

תגובות

9 תגובות

1

leornevo

24 בפברואר 2016 ב 22:12

טיפ נהיגה - עלייה שנכשלה

אתר השטח 4X4 כתב/ה:
" למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים! עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות? והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים? "
עד שעופר אוגש מורנו יענה או אחד ממדריכיו 1 - הירידה לאחור רק בקו ישר וחובה עם מכוון 2 - בטויוטה יש כפתור DAC לבקרת ירידה ותשים  על LOW 3 -הברקסים מסוכנים וזה תלוי באורך הירידה , בקצרה עדיף ללא ברקסים אבל ממש ישר --- כל ההתהפכויות ברוורס  הם בגלל פניה ימינה או שמאלה לפני ההגעה למטה - אם יש ספק אז אין ספק, !!  עצור חבר לכננת שתגיע מעליך ושיורידו אותך לאט לאט לאחור , זה ממש לא מישחק של גברים ,, אשמח לשמוע עוד טיפים מהמדריכים האחרים המכוון צריך לראות שאין אבנים מאחור שיקפיצו את הרכב לאובדן שליטה של הנהג

2

אורח/ת

17 ביולי 2016 ב 20:51

טיפ נהיגה - עלייה שנכשלה

חשוב מאוד - לדעת וליישם

3

leornevo

09 בספטמבר 2016 ב 21:53

עליה שניכשלה =- מה קרה לנהג

במיקרה הזה היה לנהג הלא מנוסה אולי מזל שלא היה חגור,, הוא עף בסלטה השביעית ופונה עם מסוק "רק" עם רגל מרוסקת ,, לפי התמונות איך הרכב הגיע למטה אחרי עוד 100 מטר וכ13 גלגולים - ה"כלוב" לא החזיק מעמע וכל התיקרה קרסה,,,,(מפא אנשים שהיו שם) ,, ללא קשר הוא כמובן לא הקשיב לאף אחד גם כאשר ביקשו שיעצור, יעגן ויגרר ,,,,

4

Ogash Ofer

17 בספטמבר 2016 ב 16:45

עליה שנכשלה והתהפכות - סרטון חדש

הוספתי סרטון חדש שאפשר ללמוד ממנו. אומרים שהמנוע של הטויוטה כבה לפני סוף העלייה ומכאן אובדן האחיזה וההתגלגלות.

5

Ogash Ofer

26 במרץ 2018 ב 19:28

קבלו טיפ חשוב של מיכה קראוס:
בעלייה הפעילו את מערכת בקרת הירידה במדרון HDC - כדי שאם העלייה תיכשל תוכלו לחזור ברוורס בבטיחות ובקלות.

6

שאולין

29 בינואר 2021 ב 11:04

עצירת הגלגלים הקדמיים חזקה בהרבה מהאחוריים, מאחר ואין עליהם משקל הם מחליקים ומאבדים אחיזה, לכן השימוש בברקס צריך להיות זהיר מאוד.
ברכב ידני ניתן לשלב לרוורס ולתת למנוע לבלום תוך סיבוב מתמיד של כל הגלגלים.
ניתן גם להיעזר במעצור יד אשר יגביר את הבלימה לציר האחורי.

7

Ogash Ofer

29 בינואר 2021 ב 11:11

שאולין כתב/ה:
"

עצירת הגלגלים הקדמיים חזקה בהרבה מהאחוריים, מאחר ואין עליהם משקל הם מחליקים ומאבדים אחיזה, לכן השימוש בברקס צריך להיות זהיר מאוד.
ברכב ידני ניתן לשלב לרוורס ולתת למנוע לבלום תוך סיבוב מתמיד של כל הגלגלים.
ניתן גם להיעזר במעצור יד אשר יגביר את הבלימה לציר האחורי.

"
צודק!
גם ברכב אוטומט כדאי לשלב לרוורס ובהילוך כוח על מנת להעזר במנוע.
ובחלק מכלי הרכב בקרת הירידה עובדת גם בנסיעה לאחור.

8

Ogash Ofer

08 במרץ ב 11:05

נוסף סרטון משבת של רכב המאבד שליטה ומדרדר לאחור בעקבות "עלייה שנכשלה".
סעו בזהירות ובמקצועיות!

9

אורח/ת - אלעד התותח

08 במרץ ב 15:16

חשוב מאוד!
תודה רבה על השיתוף