מסלול טיול על ציר המוביל בכיוון צפון

טיול שבילים לאורך ציר מוביל המים הארצי בקטע שבין כפר סבא לכיוון חדרה ומערבה לכיוון בריכת הדגים של קיבוץ גן שמואל. מסלול הטיול נוסע צפונה, או דרומה, במקביל לכבישי האורך הראשיים של מדינת ישראל – כביש 2 (כביש החוף), כביש 4 וכביש 6 ומאפשר חצייה בשטח של אזור השרון ללא פקקים או תשלום, אך בזמן ארוך יותר של טיול שבילים....

 

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כפר סבא, כיכר המוביל, בית ברל, ניר אליהו, רמת הכובש, טירה, כפר יעבץ, קלנסווה, תנובות, נחל אלכסנדר, בארותיים, עולש, נחל יכין, נחל בחן, אמץ, אחיטוב, להבות חביבה, שדה יצחק, נחל מענית, נחל חביבה, נחל חדרה, תלמי אליעזר, גן שמואל, מפעלי גרנות.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך מסלול הטיול

המסלול נוסע על שבילים כבושים, מעט חוליים. בקיץ כשיבש המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל ג'יפון – גם בעל הנעה בודדת. בחורף המסלול יכול להיות בעבירות בינונית בזכות הבוץ ומעברי המים ואף בעבירות קשה, כשהשטח מוצף ומאוד בוצי.
קישור לטיפים לנהיגה בשטח

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בעיקר בשדות סביב שם פרנסת החקלאי.

המסלול אינו עובר בקרבת שמורת הטבע.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
טיפ שטח - שמירת טבע

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה באמצע השבוע.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
קישור לטיפ שטח: 
רשימת ציוד חילוץ, גרירה ותיקונים 

אורכו של המסלול כ-39 ק"מ והוא יארך כ-4 עד 5 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
 


 

שיטת הניווט לאורכו של מסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו, ואפשר לשתף בניווט גם את נוסעי הרכב הגדולים והקטנים יותר.
המסלול מפורט בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אפשר להסתדר רק עם סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

 

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
 

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 7 (השרון ומערב השומרון),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.
טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח
 

 

תחילת המסלול:

על כביש 4 במחלף רעננה-כפר סבא צפון.

נ.צ. 1 – מחלף כפר סבא צפון

 

מאפסים מד אוץ

נוסעים מזרחה על הכביש הראשי הצפוני החוצה את כפר סבא וחוצים צמתים ורמזורים בכניסה לשכונות הצפוניות של העיר.

4 ק”מ מגיעים לכיכר הראשונה שעל הכביש החוצה את רחוב המוביל בכפר סבא.

נ.צ. 2 – כיכר המוביל
 

מתחילים ומאפסים מד אוץ

 

בכיכר פונים שמאלה וצפונה לרחוב המוביל (כמה מפתיע...).

0.3 ק”מ צומת בו ממשיכים ישר לעוד אספלט קצר.

0.4 ק”מ האספלט הופך לשביל, נפרדים מכפר סבא וממשיכים ישר וצפונה על ציר המוביל.

1.5 ק”מ נעצרים לפני כביש 5503 המחבר את בית ברל ממערב עם ניר אליהו ממזרח.

נ.צ. 3 – כביש 5503
 

מוביל המים הארצי

 

העורק הראשי של מפעל המים של מדינת ישראל, לאורכו מחוברים מפעלי מים אזוריים ועיקר תפקידו הוא להעביר מים מצפון לדרום ולאחרונה גם מים מותפלים מהמרכז צפונה ודרומה. הצינור הראשי של המוביל הארצי מתחיל בכנרת, חוצה את מרכז הארץ לאורך של 130 קילומטר ומגיע לנגב. התכנון (והביצוע) של המוביל הינו חלק מ"התוכנית הציונית" ליישוב והפרחת הנגב ועם סיום הקמתו בשנת 1964 אפשר הזרמה של מי הכנרת לשדות הנגב הצמאים.

תחנתו הראשונה של המוביל היא באתר ספיר שעל שפת הכנרת (מינוס 215 מטרים), משם  נשאבים המים אל צלמון / עילבון, שיא הגובה של פרויקט המוביל (147 מטר מעל פני הים), זורם בתעלה פתוחה למאגר אשכול שבבקעת בית נטופה, ומשם בצינורות ומנהרות לאתר של חברת מקורות ליד מבצר אנטיפטרוס שבראש העין. מראש העין זורמים המים דרומה בצינורות של מפעל ירקון-נגב.
 

מאפסים מד אוץ

 

חוצים את הכביש בזהירות! הנהגים הנוסעים מהר על הכביש לא מצפים לכלי רכב המגיח מהשטח.

ממשיכים ישר וצפונה על ציר המוביל בקטע שביל המסומן באדום על גבי המפות והסימון אינו נראה בשטח.

0.3 ק”מ סוף קטע האספלט בו ממשיכים ישר וצפונה על שביל המוביל.

2.1 ק”מ תחילת הגדר של קיבוץ רמת הכובש, שימו לב לגדר החשמלית המקיפה את הקיבוץ. 

3.4 ק"מ נכנסים ליישוב הערבי טירה וממשיכים ישר.

3.9 ק”מ כיכר המזרקה של טירה, במפגש עם כביש הכניסה הראשי – כביש 554.

נ.צ. 4 – כיכר המזרקה
 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים ישר וצפונה על כביש האספלט החוצה את טירה.

1.1 ק”מ סוף קטע האספלט וממשיכים ישר צפונה לשביל החולי בין השדות של מושבי השרון. 

3.9 ק”מ חוצים את כביש 553 המחבר את צומת דרור במערב עם המושבים יעבץ ועזריאל ממזרח (בק"מ ה-12 של הכביש).

נ.צ. 5 – כביש 553
 

מאפסים מד אוץ

 

חוצים בזהירות את הכביש וממשיכים ישר וצפונה.

1.5 ק”מ הגדר של מושב יעבץ מימין לדרך.

2.4 ק”מ חוצים את קלנסווה. 

4.5 ק”מ השביל עובר לצד מושב תנובות.

5.7 ק”מ כמאה מטר לפני כביש 57 (צומת בית ליד – מחלף ניצני עוז) ואיך שרואים את הקשתות של הגשר מעל נחל אלכסנדר פונים ימינה, יורדים עם השביל לתוך התעלה של הנחל ונוסעים לכיוון הגשר. 

5.9 ק”מ מתחת לגשר של כביש 57.

נ.צ. 6 – גשר הקשתות
 

מאפסים מד אוץ

 

חוצים ישר ומטפסים שמאלה לכיוון השביל המסומן באדום.

0.1 ק”מ מעל גדת הנחל נוסעים מזרחה לעבר השביל לצד קו המתח הנמוך.

0.2 ק”מ פונים שמאלה וצפונה לשביל המסומן באדום לצד קו המתח הנמוך.

1.9 ק”מ חוצים את הכביש המחבר בין עולש ובארותיים לבורגתא.

נ.צ. 7 – כביש בארותיים
 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן באדום. 

3.2 ק”מ חוצים את הגשר של נחל יכין. 

4.2 ק”מ מגיעים לכביש 5803 בעיקול של אמץ.

נ.צ. 8 – עיקול אמץ
 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה ועולים בזהירות! על כביש 5803 צפונה.

1.9 ק”מ מגיעים לכביש 581 מדרום למושב אחיטוב.

נ.צ. 9 – כביש 581
 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה על הכביש הראשי נוסעים איתו מזרחה וצפונה לכיוון להבות חביבה (מצד ימין תחנת דלק של דור אלון).

3.1 ק”מ צומת להבות חביבה - שדה יצחק. 

נ.צ. 10 - צומת להבות חביבה

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה על הכביש לכיוון שדה יצחק. 

0.1 ק”מ פונים ימינה לשביל הכורכר הכבוש לצד הנחל. 

1 ק”מ בצומת השבילים פונים שמאלה בכיוון צפון מערב לצד נחל מענית. 

2.2 ק”מ הגשר הגדול של כביש 9 המחבר את כביש 6 עם חדרה (תחת הצל של הגשר כמה שולחנות פיקניק).

נ.צ. 11 – גשר כביש 9
 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה חוצים את הגשרון ומיד פונים ימינה מתחת לכביש 9 ולצד נחל חביבה. שימו לב למפגש הנחלים חדרה וחביבה בדיוק מתחת לעמודי הגשר. 

ממשיכים צפון מערבה על שביל הכורכר הלבן ובצמוד לנחל.

1.5 ק”מ עולים על קטע אספלט קצרצר. 

1.9 ק”מ עוד קטע אספלט קצרצר ולאחריו יש להיצמד לשביל הימני. 

2.3 ק”מ פונים ימינה לכיוון הגשר שחוצה את הנחל. 

2.4 ק”מ גשר בטון מעל נחל חדרה.

נ.צ. 12 – גשר בטון
 

נחל חדרה

על נחל חדרה כתב המשורר נתן יונתן  – "חופים הם לפעמים געגועים לנחל, ראיתי פעם חוף שנחל עזבו..." – נחל חדרה הוא נחל אכזב ממעיינות וזורם ר לאחר הגשמים או לאחר שמזרימים בו שפכים. תחילתו בעמק דותן שבשומרון, ליד ג'נין, הוא זורם מדרום לבאקה א-שרקייה ובאקה אל-גרבייה ובין מאור ושדה יצחק אל נקודת החיבור בין נחל יצחק ונחל עירון מדרום לתלמי אליעזר ומשם זורם מערבה מצפון לחדרה ומדרום לתחנת הכוח אורות רבין (חדרה). נחל חדרה אינו מגיע  תמיד עד לים ובקיץ השחום מסתיים הנחל בחול של חוף הים, ומכאן השורה בשיר.
 

מאפסים מד אוץ

 

חוצים את הגשר ופונים שמאלה ומערבה. 

0.9 ק”מ עוברים גשר מעל נחל יצחק ובו ממשיכים ישר על השביל. 

1.4 ק”מ חוצים גשר מעל נחל חדרה. 

1.5 ק”מ צומת שבילים בקצה חורשת עצי אקליפטוס קטנה עם שני שולחנות פיקניק וחיבור לשביל המסומן בכחול. 

נ.צ. 13 – צומת שבילים
 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים ישר ומערבה על השביל המסומן בכחול לכיוון המאגורות (סילואים) של מפעלי גרנות הנראים באופק.

0.9 ק”מ צומת שבילים למרגלות בריכות הדגים של קיבוץ גן שמואל.

נ.צ. 14 – צומת שבילים
 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה לכיוון הברכות של גן שמואל ועוזבים את השביל המסומן בכחול. 

0.3 ק”מ צומת שבילים ממול שער הכניסה לאזור תפעולי של הקיבוץ בו פונים שמאלה ומערבה. 

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה, חוצים גשר, ומיד פונים שמאלה ומערבה לכיוון מפעלי גרנות. בהמשך דרך העפר הטובה הופכת אספלט. 

1.3 ק”מ צומת הכניסה למפעלי גרנות, היא צומת קיבוץ גן שמואל שעל כביש 65.

נ.צ. 15 – צומת גן שמואל
 

עד כאן 38.6 ק”מ של המסלול

 

ממשיכים ישר בצומת לקיבוץ גן שמואל, לתחנת הדלק ולשטח המסחרי.

פונים ימינה על כביש 65 לצפון הארץ ולכביש 6.

פונים שמאלה על כביש 65 לכיוון חדרה, כביש 4 ולכביש החוף – כביש 2.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש
 

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

 

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1177391

139779

2

1176701

143658

3

1178148

144012

4

1181836

144960

5

1185519

146048

6

1191097

147400

7

1192906

147787

8

1196833

148807

9

1198585

149545

10

1200390

150811

11

1202238

150172

12

1203906

148700

13

1204630

147496

14

1205001

146690

15

1205958

146216

 




























מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע דרומי

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע דרומי

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע צפוני

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע צפוני


קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:


מסלולי טיול בארץ
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
 
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם

טיולי ג'יפים בארץ  | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים  | טיולי אופנועים  | טיולי כביש בעולם

 

תגובות

4 תגובות

1

karliork130

10 בנובמבר 2017 ב 17:43

זהירות במעבר כביש בית ברל ניר אליהו יש קו לבן ושוטרים נותנים דוחות . צאו מהשטח ימינה לניר אליהו פרססו בכניסה לקיבוץ וחיזרו על הכביש לכניסה ימינה שוב לכיוון צפון ..

2

Ogash Ofer

10 בנובמבר 2017 ב 22:07

karliork130 כתב/ה:
"

זהירות במעבר כביש בית ברל ניר אליהו יש קו לבן ושוטרים נותנים דוחות . צאו מהשטח ימינה לניר אליהו פרססו בכניסה לקיבוץ וחיזרו על הכביש לכניסה ימינה שוב לכיוון צפון ..

"
לא זכור לי הקו הלבן.
או שלא ראיתי או שחדש...
בכול מקרה - אין לחצות קו לבן! זה קודם כל מסוכן ואחר כך גם אסור על פי החוק!!

3

cherizli

01 בדצמבר 2017 ב 18:59

מי שרוצה להתחיל את המסלול דרומית יותר, יכול לעלות על ציר המוביל כבר באיזור מחלף קסם. נוסעים בכביש 444 דרומה, ולאחר שחולפים מול הכניסה למושב חגור (לבאים מדרום מפרססים בכניסה למושב חגור) פונים מערבה לשטחים החקלאיים וממשיכים מערבה עד שמגיעים לציר המוביל.
נוסעים על ציר המוביל צפונה במקביל לפסי הרכבת (בדרך חולפים במעבר לרכב מתחת למסילת הרכבת ועוברים לצידה השני), חולפים מזרחית למושב אלישמע, וממשיכים עד למעבר תחת כביש 531.

חולפים במעבר תחת כביש 531 ומיד אחריו פונים שמאלה (מערבה) ועולים על כביש שמוביל לאיזור תעשייה עתיר ידע. ממשיכיבם צפונה עם הכביש עד לצומת עם כביש 55. ימינה לכביש 55, אח"כ שמאלה לתוך כבר סבא, ותגיעו לרח' המוביל (נ.צ. 2 בסיפור דרך).

4

Ogash Ofer

01 בדצמבר 2017 ב 19:36

cherizli כתב/ה:
"

מי שרוצה להתחיל את המסלול דרומית יותר, יכול לעלות על ציר המוביל כבר באיזור מחלף קסם. נוסעים בכביש 444 דרומה, ולאחר שחולפים מול הכניסה למושב חגור (לבאים מדרום מפרססים בכניסה למושב חגור) פונים מערבה לשטחים החקלאיים וממשיכים מערבה עד שמגיעים לציר המוביל.
נוסעים על ציר המוביל צפונה במקביל לפסי הרכבת (בדרך חולפים במעבר לרכב מתחת למסילת הרכבת ועוברים לצידה השני), חולפים מזרחית למושב אלישמע, וממשיכים עד למעבר תחת כביש 531.

חולפים במעבר תחת כביש 531 ומיד אחריו פונים שמאלה (מערבה) ועולים על כביש שמוביל לאיזור תעשייה עתיר ידע. ממשיכיבם צפונה עם הכביש עד לצומת עם כביש 55. ימינה לכביש 55, אח"כ שמאלה לתוך כבר סבא, ותגיעו לרח' המוביל (נ.צ. 2 בסיפור דרך).

"
אכן תוספת מתבקשת למסלול הטיול.
אפשר לקחת את המסלול - הזה, ולעשות אותו הפוך. וכך להתחבר לציר המוביל מאזור ראש העין.