שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

נחל הירקון - שבילים מאחורי הבית

ממש מאחורי הבית בין כפר סבא לפתח תקווה, בין ציר המוביל, לפסי הרכבת לנחל הירקון אפשר למצוא שבילים פתוחים שמאפשרים חצי יום טיול בשטח, בחלק שעדיין ירוק ופסטורלי בגוש דן.
מסלול טיול בעבירות קלה בקיץ, בינונית בחורף ואף יכול להיות בלתי עביר בימי סופת גשמים.

אבני דרך לאורך המסלול:

כביש 40, כפר סבא, א.ת. עתיר ידע, ציר המוביל, אלישמע, נחל קנה, מסילת הברזל, נווה ירק, כביש 5, בית הבטון, נחל הירקון, צומת ירקונים, טחנת אבו רבאח, כנף לבנה, מבצר אפק / אנטיפטרוס, גבעת השלושה, פתח תקווה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות משתנה בהתאם לבוץ ולשלוליות של עונות השנה. בקיץ בעבירות קלה ומתאים לכל רכב שטח. בחורף, במיוחד לאחר הגשם, בעבירות בינונית עד קשה ומחייב הילוך כוח, שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
אורכו של המסלול כ- 18 ק''מ של שבילים בין שדות ואפשרי לטיול של 2 עד 5 שעות, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.
המסלול עובר בין שדות חקלאים ובין שמורת טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול בו בכל יום בשבוע.

שיטת הניווט:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 14 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ מד אוץ עדל: מאפסים מד אוץ מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
רצוי להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
בחורף: מומלץ מגפיים לבוץ ולשלוליות העמוקות,
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר,
מפות סימון שבילים (מספר 10: גוש דן),
מצפן,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
אם רוצים: שולחן וכסאות להפסקה,
מים ומזון לחצי יום טיול בשטח.

תחילת המסלול:

בצומת הכניסה לאזור התעשייה ''עתיר ידע'' שעל כביש 40.
בין מחלף אלישמע עם כביש 531 לצומת מתחם G בכפר סבא (סוף כביש 40).
נ.צ. 1 - עתיר ידע

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נכנסים לאזור התעשייה עתיר ידע - מימין תחנת דלק פז ובהמשך תחנת דלק טן.
0.3 ק''מ כיכר - ממשיכים ישר.
0.7 ק''מ צומת קטן על רחוב עתיר ידע.

נ.צ. 2 - צומת קטן

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכביש צר כשממול חומת הבטון המסתירה את כביש 531.
לאחר כ-50 מטרים פונים שמאלה לשביל.
0.5 ק''מ פונים ימינה וחוצים מעבר תת קרקעי כפול מתחת לכביש 531 .
0.6 ק''מ צומת שבילים בקצה של מושב אלישמע.

נ.צ. 3 - צומת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על ציר המוביל.
0.8 ק''מ חוצים בגשר אירי את נחל קנה - נחל שבו כל השנה זורם ביוב לעבר נחל הירקון.
1.6 ק''מ השביל מתקרב ונוסע במקביל למסילת הברזל.
3.9 ק''מ צומת עם שער פתוח מימין לדרך. (בהמשך השביל רואים את תחנת רכבת ראש העין צפון).

נ.צ. 4 - צומת השער

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה, חוצים את השער ונוסעים על השביל שלצד השדה.
0.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה לצד מטע זיתים.
1.1 ק''מ צומתT לפניכביש 5.

נ.צ. 5 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על השביל במקביל לכביש 5.
(בימים יבשים אפשר לפנות ימינה על השביל לכיוון נ.צ. 11).
0.2 ק''מ לפני פסי הרכבת השביל מתעקל ימינה וחוצה תחת כביש 5.
0.5 ק''מ השביל מתעקל ימינה ומערבה במקביל לכביש 5.
0.7 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 6 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ובמקביל לכביש 5.
1.9 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השלט ל''גשר בית הבטון''.
2 ק''מ - השביל מסתיים לפני גשר בית הבטון.

מעברו השני של הנחל ניצב מבנה דו קומתי מגודר הנקרא בית הבטון - בית משאבות שהוקם בשנת 1912 על מנת לספק מים לחקלאים של פתח תקווה. מבנה זה נחשב לבית הראשון בארץ ישראל שהוקם כולו מבטון וברזל. אפשר לטייל ברגל על השבילים ולעצור במקום לארוחת בוקר בצל עצי האיקליפטוס.

נ.צ. 7 - בית הבטון

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

בצומת של בית הבטון פונים שמאלה וחוזרים לשביל מערבה במקביל לכביש 5.
0.2 ק''מ השביל פונה ימינה וחוצה תחת כביש ולצד נחל הירקון.
0.3 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה חוצים בגשר אירי את הזרימה של נחל הירקון וממשיכים מערבה במקביל לכביש 5.
0.4 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 8 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים ישר לכיוון הירקון והקנים הצומחים מסביבו.
לפני הערוץ של הירקון השביל מתעקל ימינה.
0.8 ק''מ השביל פונה שמאלה וחוצה בגשר אירי, מול בית אבן נטוש, את הזרימה נחל הירקון.
עולים ישר לכיוון המבנה הנטוש ''בית לאה'' ולשדות של נווה ימין.
0.9 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל המסומן שחור, במקביל לקו המתח ולכיוון כביש 40 (צומת ירקונים).
1.6 ק''מ צומת שבילים לפני כביש 40 ולצד מבני חווה חקלאית ישנה - בשם ''כנף לבנה''.

נ.צ. 9 - צומת שבילים ''כנף לבנה''

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר, מערבה וחוצים תחת הגשר את כביש 40.
מתעקלים עם השביל לרכב המסומן בשחור לצד ומעל הערוץ של הירקון.
0.7 ק''מ מבנה וחורשת איקליפטוס - טחנת אבו רבאח.

נ.צ. 10 - אבו רבאח

מאפסים מד אוץ

אבו רבאח

שייח אבו רבאח, היה פקיד תחת השלטון העותומאני (התורכי), והקים על הירקון לפני כ-120 שנים סכר ותחנת קמח המופעלת בכוח המים.
בנקודה זו ולאורך השביל שלצד הירקון אפשר להתרשם מפיתוליו הרבים של נחל הירקון אשר הקנו לו בערבית את השם ''עוג'ה'' שפירושו הפתלתל.


אפשר להמשיך ולהסתובב ברכב וגם ברגל בשבילים שלצד הירקון ובים השדות ולסיום לחזור לצומת השבילים שממזרח לכביש 40 .

נ.צ. 9 - צומת שבילים ''כנף לבנה''

אבו רבאח

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה, חוצים בגשר האירי את נחל הירקון וממשיכים על השביל דרומה לצד השדות.
0.5 ק''מ צומת לפני הגשר של כביש 5. (שלט ''תנובה'' מציץ מעבר לגשר).
פונים שמאלה על השביל ונוסעים מזרחה לצד כביש 5.
1 ק''מ חולפים על פני הצומת של נ.צ. 8.
1.1 ק''מ חוצים מזרחה את נחל הירקון ונעצרים בפנייה ימינה בגשר הרחוק שתחת כביש 5.

נ.צ. 11 - כביש 5

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה חוצים תחת כביש 5 ומתעקלים עם השביל מזרחה במקביל לכביש 5.
2.1 ק''מ צומת שבילים, שעברנו דרכה - נ.צ. 6.

נ.צ. 6 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לעבר חורשת האיקליפטוס הגדולה שרואים באופק (תל אפק).
0.5 ק''מ גשר רכבת בו פונים שמאלה, חוצים תחת הגשר ומיד לאחריו פונים ימינה וחוצים את הנחל בגשר אירי שתחתיתו מבוטנת.
0.8 ק''מ צומתT מול פסי הרכבת בו פונים ימינה ונוסעים מערבה במקביל לפסים.
1.1 ק''מ מעבר פסי רכבת מסודר עם מחסום.

נ.צ. 12 - מעבר פסים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את מעבר פסי הרכבת ופונים שמאלה ומזרחה לאורך הגדר של תל אפק.
1.1 ק''מ שער הכניסה לגן לאומי תל אפק - מבצר אנטיפטרוס.

נ.צ. 13 - תל אפק

מאפסים מד אוץ

תל אפק

אפשר ומומלץ להיכנס לגן הלאומי (בתשלום) ללכת בשבילים שלצד הירקון ולבקר במבצר אנטיפטרוס.

תל אפק כשמו כן הוא! תל המורכב משכבות של ישובים אשר נבנו אחד מעל השני ואפק על שם אפיקי המים הזורמים למרגלותיו. במקום נמצאו שרידי יישובים מלפני 5,000 שנה. למרגלות התל עברה דרך הים ההיסטורית אשר חיברה את מצרים העתיקה מדרום עם טורקיה בצפון. המקום נזכר בכתבים מצריים מלפני 4,000 שנים, בתנ''ך בסיפור כיבוש הארץ ע''י בני ישראל מהפלשתים, הורדוס בנה כאן יישוב לפני 2,000 שנה, הערבים ולבסוף גם העות'מאנים התיישבו כאן וכולם נהנו מהמים של מקורות הירקון.

תל אפק

מאפסים מד אוץ

יוצאים מהשער של הגן הלאומי ופונים ימינה על הכביש.
0.5 ק''מ צומת על כביש 483 - ממערב גבעת השלושה וצומת גנים וממזרח צומת ראש העין.

נ.צ. 14 - צומת כביש 483

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן 18 ק''מ של מסלול הטיול

פנייה ימינה על כביש 483 תיקח אתכם לצומת גנים, צומת סגולה ופתח תקווה.
פנייה שמאלה על כביש 483 לכיוון ראש העין וכביש 6.
ומי שהשאיר נגרר ורכב בנקודת ההתחלה יכול לחזור בשטח, בנסיעה מהירה של 45 דקות, במקביל למסילת הברזל, עד לעתיר ידע.

תודה גדולה לשלום ולמאיר מטריפ טרקטורונים שהתגייסו מייד לעזור והעמידו קומנדר מדוגם לצילומים ביום שמש בהפוגה של שבוע גשום.

להתראות בטיול הבא...
קישור למסלול טיול משנת 2006:
הפתעות ונפתולים לאורך הירקון

סוף מסלול - עד כאן 18 ק''מ של מסלול הטיול

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

נקודות ציון ברשת ישראל ישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1174847

143359

2

1174382

143785

3

1173884

143853

4

1170123

143940

5

1169368

143794

6

1169127

143806

7

1169513

142013

8

1169757

141732

9

1170214

141192

10

1170138

140621

11

1169703

141897

12

1168509

143394

13

1167843

143901

14

1167646

143524

קובץ TWL להורדה למכשירי GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה למכשירי GPS

תמונות שצילם בני בייקר בנחל הירקון

תמונות שצילם בני בייקר בנחל הירקוןתמונות שצילם בני בייקר בנחל הירקוןתמונות שצילם בני בייקר בנחל הירקוןתמונות שצילם בני בייקר בנחל הירקון

תגובות

6 תגובות

1

Ogash Ofer

02 באפריל 2013 ב 21:06

חיות לצד המסלול בירקון

הוספתי בדף 3 תמונות מקסימות שצילם בני בייקר.
תודה לבני.

2

lev4ik

11 באוקטובר 2013 ב 17:03

עברנו במסלול היום

עברנו במסלול היום, בלי מכשיר GPS, רק לפי סיפור דרך. למי שעושה מסלול שטח לבד פעם ראשונה סיפור דרך לא הספיק , היינו צריכים לבצע כמה סיבובים ולחזור אחורה :)
מה שהיה עוזר מאוד בתיאור מסלולים זה תמונות של נקודות מפנה.
כמו כן בגלל שערים סגורים היו כמה נקודות לא פשוטות למעבר כדי לעקוף.
חוץ מזה מסלול היה מהנה מאוד.

3

itai_y

31 באוקטובר 2013 ב 16:50

האם המסלול מתאים לפורסטר לא ממוגנת?

4

אורח/ת

21 בינואר 2014 ב 11:02

מסלול מקסים

5

אורח/ת

02 בפברואר 2014 ב 10:31

עבירות במסלול

עופר שלום
"מסלול טיול בעבירות קלה בקיץ, בינונית בחורף ואף יכול להיות בלתי עביר בימי סופת גשמים."

ימי סופת גשמים שבהם המסלול לא עביר , הכוונה לימי גשמים רגילים שאמורים להיות לנו באמצע השבוע הנוכחי ?
אני מתכנן לעשת את המסלול באמצע השבוע , אבל החזאים צופים לנו גשם , האם לדעתך יהי עביר? (שיהי לא קל אבל השאלה האם זה יהי אביר ללא טרקטור צמוד)

6

Ogash Ofer

02 בפברואר 2014 ב 13:29

עבירות במסלול

אורח/ת כתב/ה:
" עופר שלום
מסלול טיול בעבירות קלה בקיץ, בינונית בחורף ואף יכול להיות בלתי עביר בימי סופת גשמים.

ימי סופת גשמים שבהם המסלול לא עביר , הכוונה לימי גשמים רגילים שאמורים להיות לנו באמצע השבוע הנוכחי ?
אני מתכנן לעשת את המסלול באמצע השבוע , אבל החזאים צופים לנו גשם , האם לדעתך יהי עביר? (שיהי לא קל אבל השאלה האם זה יהי אביר ללא טרקטור צמוד) "
שעת גשם זה מצוין אבל יום שלם ורצוף של גשם יכול להיות בעייתי. בסיום של ינואר שחון זה הזמן לטייל על הירקון, גם אם צפוי קצת גשם בהמשך השבוע.