שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

אנלוגי בעולם דיגיטלי - אודי Audi Q5

לקחנו את אודי Q5 החדש באיחור אופנתי קל אל שבילי ארצנו. היה מאובק

לאחר כחצי שנה של עיכוב, הוציאה אודי ישראל את Q5 החדש למבחן. כבר הצגנו בעבר את מבחן הדרכים של ה-SQ5 אך זו גרסה כוחנית ולא גרסת לחם וחמאה (לחם משיפון מלא, עם צימוקים). קל לטעות ולחשוב שה־Q5 הזה הוא רק מתיחת פנים לדור היוצא, שכן הקווים זהים ואין כאן משהו חדש או חלילה — נועז. והאמת, זה לא רע. בייחוד בצבע הכחול בו הופיע רכב המבחן, אם כי יש לציין כי רכב המבחן הופיע עם כמעט כל תוספת אפשרית, ביניהם החישוקים הענקיים בקוטר "20.

הסוף לאנלוגיה

ספון במושב הנהג, נגלה לפני עולם דיגיטלי מרשים. לוח המחוונים הוא למעשה מסך גדול; מימין לו, בחלקו העליון של הדשבורד נמצא צג דיגיטלי גדול נוסף; לפני בורר ההילוכים יש משטח כתיבה, מגע עליו ניתן לכתוב ספרות או אותיות לטיניות. לוח המחוונים מציע לא מעט אפשרויות צפייה, ביניהן מסך ניווט ענקי, תצוגת נתונים מהטלפון החכם, מידע מתחנות רדיו ועוד. עיצוב הדשבורד נקי וחלק, ויש שיראו אותו פשוט ומשעמם, אך לדעתי זה נהדר. תנוחת נהיגה טובה מצאתי בקלות, והמרחב מלפנים טוב בהחלט.

מאחור המצב מורכב יותר. מנהרת הינע גבוהה ורחבה מונעת מהיושב במרכז לשבת בניחותא, והוא יאלץ לשבת בפיסוק רחב ולא להזיז את רגליו. אם רק צמד מבוגרים מאכלס את המושב, יהיה להם נעים — עם מושב נוח, מרחב טוב, פתח מיזוג וראות טובה החוצה. אפרופו ראות, החלון האחורי קטן ולמעלה מתנוסס חלון גג פנוראמי.

בינתיים אני גם שם לב שיחסית לרכב פנאי אין ב־Q5 די מקומות אחסון. לעומת זאת, בדלתות מלפנים יש מקום לבקבוק 1.5 ליטר, ומיד מנצל אחד לאחסון. לתא המטען נפח מכובד של 540 ליטר, אך סף ההטענה מעט גבוה. מתחת לרצפה נמצא גלגל חליפי צר בלבד.

ל־Q5 שפע מכובד של מערכות בטיחות עכשוויות, ואלה כוללות התרעת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים ושטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, זיהוי תמרורים ועמעום אורות אוטומטי.

אליעזר בן יהודה

לפני היציאה אני מנסה להיעזר במערכת הניווט המקורית המובנית ברכב. מה אומר לכם, משטח הכתיבה ואני, סיפור אהבה גדול לא יצא מזה. צריך לכתוב את האותיות והמערכת תמצא לבד את המקום הנכסף. מפה לשם, את הניווט הצלחתי להפעיל רק לאחר שמצאתי את האותיות. ממש אליעזר בן יהודה הלועזי.

ה־Q5 שקיבלתי מצויד במנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין שמפיק 252 כ"ס ו־37.7 קג"מ. המנוע משודך לתיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, וההנעה כפולה. על פניו אלו נתונים טובים ותו לא, אבל בפועל הביצועים לא פחות מנהדרים — 6.3 שניות מעמידה ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 237 קמ"ש. למעשה, ה־Q5 מאיץ חזק גם במהירויות עליהן מדווחים במהדורות החדשות. עקיפה? בקלילות, גם במתווה תלול. כיף.

שקט ונוח? תלוי

אבל לא הכל מושלם ביצירה מאינגולשטאט.
ל־Q5 מספר מצבי נהיגה, ביניהם 'קומפורט' (נוחות), 'אוטומט' (רגיל), 'דיינמיק' (ספורט) ועוד. רכב המבחן צויד בקפיצי אוויר, מה שאמור להעניק נוחות משופרת, אך היא עדיין לא מצטיינת, אולי בגלל הגלגלים גדולי הקוטר שהתווספו כאופציה בתשלום ברכב המבחן. במתווה עירוני ה־Q5 תמיד זז על מתליו, אך לזכותו ייאמר שלא נרשמו חבטות, בטח לא כאלה שחדרו אל תא הנוסעים. במתווה בינעירוני הורגשו תיקוני כביש, ולמעשה, כאן דווקא מצב 'קומפורט' פחות מוצלח, שכן המרכב פחות מרוסן.

בכל הנוגע לבידוד רעשים נציין כי בידוד רעשי המנוע נהדר וקולו כמעט ולא נשמע. אחת הסיבות לכך היא שב־100 קמ"ש הוא מסתובב ב־1750 סיבובי מנוע נמוכים. בידוד רעשי הרוח מרשים גם הוא, אך בידוד רעשי הכביש פחות מכיוון שהאתגר גדול, כלומר רחב יותר, עם צמיגים שרוחבם 255 מ"מ בכל פינה.

יכולת בשטח, יכולת בכביש

בשטח (שבילים, כן?) לעומת זאת, המצב טוב משמעותית. ה־Q5 מגהץ את תוואי השטח בצורה מרשימה ומטפל היטב הן באבנים והן בחריצים. שיוט בתנאים שכאלה במהירויות של מעל 70(!) קמ"ש נעשה ברוגע כמעט מעצבן. הגעתם אל מכשול — העבירו למצב 'אופרואד' (שטח) והמתלים יגביהו את המרכב, אתם תדאגו לשמור על גז קבוע ללא עצירה ומערכות העזר ידאגו שתשאירו אותו מאחור.

מתלי אוויר וצמיגים רחבים הם מתכון ידוע ליכולת גבוהה בכבישים המפותלים, והאודי פנאי לא מאכזב עם התנהגות בטוחה, גם בעיקולים מהירים יחסית. בהדוקים מעט קשה לו (בכל זאת, כ־170 ס"מ גובה וכ־1800 ק"ג), אך תודות לקפיצי האוויר גם זוויות הגלול מתונות (יחסית לרכב פנאי) והבלימה לינארית ועוצמתה טובה. כך שלמעשה את מרבית הכבישים יגמא רכב הפנאי היוקרתי במהירות מרשימה ובקלילות תואמת. עם זאת, נהגים מיומנים לא ימצאו בו שותף, שכן בקרת האחיזה היא מהלחוצות, מאלו שינטרלו את דוושת התאוצה עד כמעט עצירה מלאה.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן — עם לא מעט נהיגת שבילים, מתאר מפותל, תוואי עירוני ובינעירוני, שני מבוגרים וציוד — עמדה על ליטר לכל 9 קילומטרים. נתון סביר בהחלט.

שיפור והתחשבנות

ביחס לקודמו, אודי Q5 החדש מציג שיפור כמעט בכל תחום. הוא נאה יותר למראה, תא הנוסעים עבר קפיצת מדרגה, המנוע חזק יותר ויש לו מערכות בטיחות מרובות. עם זאת, יש לו גם חסרונות, כדוגמת נוחות לא מושלמת ורעשי כביש מוחשיים, ונראה לנו כי וויתור על חישוקי הענק רק ישפר בשני תחומים אלה. מחירו של ה־Q5 הוא 335,000 שקלים (ללא תוספות), סכום מקובל לרכב פנאי מכובד מסוגו, שיש לו יתרונות רבים וחסרונות מועטים (שניתן, כנראה, לצמצמם).

אודי Q5 2.0 ל' טורבו, אוט', 4x4

מנוע טורבו-בנזין 4 ציל', קדמי, אורכי, 1984 סמ"ק, הזרקה ישירה

תזמון 16 שס', גל-זיזים עילי כפול

הספק/ סל"ד 252 כ"ס/5000-6000

מומנט/ סל"ד 37.7 קג"מ/1600-4500

תמסורת רובוטית דו-מצמדית 7 היל', הנעה כפולה קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 11.6 מ'

מתלים ק'/א' רב-חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, תאורה אדפטיבית

צמיגים ק'/א' 235/60-18

בסיס גלגלים 283 ס"מ

אxרxג 167x190x466 ס"מ

משקל 1795 ק"ג

תא מטען 550 ל'

מיכל דלק 70 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 237 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 6.3 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) ? ק"מ/ל'

דרגת זיהום 14

מחיר 355,000 שקלים

אחריות 36 חודשים

ציון E-NCAP מבחן ריסוק 5 כוכבים (2017)

בטיחות מבוגרים 93%

בטיחות ילדים 86%

הולכי רגל 73%