שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מנתר לשביל - יגואר F-פייס Jaguar F-Pace

יגואר משחררת את החתול מהכביש לשביל ומצטרפת, באיחור, לאופנת רכבי הפנאי

"ניתן להזמין את ה־F־פייס עם חישוקים בגדלים שמגיעים עד ל־22 אינץ', החישוקים הגדולים בסגמנט" מתגאה ההודעה לעיתונות של יגואר. אני בטוח שהאוטו ייראה לכם נהדר עם החישוק במידה הלא שפויה הזו, גם אם אתם לא ראפרים בטיילת של לוס אנג'לס. אבל מעבר למחיר בנוחות הנסיעה, ומחיר הצמיגים עצמם, בעיית החישוקים הגיעה מהכיוון ההפוך.

רכב ההדגמה הגיע עם החישוקים הקטנים בהיצע, "18; הוסיפו גם דופן צמיג שמנמנה (שזה דבר טוב ברכב פנאי), ונוצר מראה מוזר, דבר שכל הבוחנים שמו לב אליו. וזה חבל, כי ה־F־פייס הוא אחד מכלי הרכב היפים בקטגוריה.

מהכביש לשביל ובחזרה

ה־F־פייס, רכב הפנאי הראשון של יגואר, הוצג בתערוכת פרנקפורט ב־2015 והגיע לארץ לפני כשנה. מסיבות כאלו ואחרות הוא לא נבחן אצלנו עד היום, אבל עכשיו, עם יבואן חדש למותג היוקרה האנגלי (חברת המזרח), הצלחנו לקבל אותו למבחן ראשון.
לידיעה: החל שיווק יגואר F-PACE בישראל

בתיק העיתונות מדברים ללא הרף על דינאמיות, כאשר יגואר מגדירה את ה־F־פייס כ"קרוסאובר־ביצועים עבור אלו שאוהבים לנהוג" ומעניקה כיסוי להצהרה באמצעות חלוקת משקל של 50-50 בין הצירים, מערכת הנעה כפולה חכמה, שלדה ש־80% ממנה עשויים מאלומיניום לחיסכון במשקל ועוד. הטורף, שבית הגידול שלו היה עד כה באספלט, פנה גם אל השבילים, אבל אמור לשמור שם על התכונות שאפיינו אותו עד כה.

אופנה

כאמור, החישוקים והצמיגים פוגעים בהופעה של ה־F־פייס מהצד, אבל מלפנים הוא נראה מצוין. רכב הפנאי מזוהה מיידית כיגואר עם תאורת לד ליום בצורת האות J ושבכה כמו בשאר דגמי החברה — אבל גדולה. התוצאה היא מסר של "זוז לי מהדרך לפני שאני שורט אותך עם פנסי הבי־קסנון שלי". מאחור העיצוב נאה אף הוא והתוצאה היא נוכחות מופגנת. אגב, רמת האבזור הגבוהה ביותר (ראו בסוף הכתבה) כוללת גם חישוקי "19, וניתן לשער שאלה ישפרו את המראה מהצד.

סביבת הנהג מקבלת את פנינו עם העיצוב המוכר בדגמי הדור הנוכחי של יגואר. ריפודי העור בהירים ונאים, אבל התוצאה לא מתעלה; הטיפול בחלקו העליון של לוח המחוונים עצמו פשוט — אבל מה שמפריע יותר זו איכות החומרים הלא אחידה. במספר מקומות נתקלים בפלסטיק פשוט ונוקשה מהסוג שהיינו מעירים עליו גם במכוניות שתג המחיר שלהן לא מגיע למחצית הסכום הנדרש עבור היגואר הזה. עוד יצוינו ברגים חשופים בדלתות (הנראים כאשר הדלת פתוחה), וגימור פחות נאה מהצפוי באזור זה. רמת האבזור לרכב כזה לא שלמה; אין כניסה ללא מפתח (ההנעה כן), וכפתור שחרור הנעילה של ההגה כדי לכווננו, נראה מיושן ותפעולו לא מוצלח.

המרחב מלפנים טוב בכל הממדים, ותנוחת הישיבה גבוהה יחסית גם במצב הנמוך ביותר. תפעול המערכות השונות נעשה דרך מסך מגע "8 והוא נוח יחסית לתפעול. כפתורי התפעול לחלונות ממוקמים בחלק הגבוה ביותר של דיפון הדלת, ממש מתחת לחלון — וזה לא נוח. נציין לטובה את מערכת הקול האיכותית מבית מרידיאן.

המרחב מאחור מספק; מרווח הרגליים ומרווח הראש, למרות גג השמש הפנורמי, טובים, אבל בהתחשב בבסיס הגלגלים המגודל, 287 ס"מ, ציפינו ליותר. המושב האמצעי פחות נוח אם כי מנהרת ההינע אינה גבוהה. יצוינו פתחי מיזוג ושקעי USB להטענה. תא המטען גדול ועמוק וסף ההטענה מעט גבוה.

דהירה

למבחן קיבלנו את גרסת הכניסה של מנוע הבנזין — 2.0 ליטר טורבו המפיק 252 כ"ס ו־36.5 קג"מ. לתיבה האוטומטית שמונה הילוכים וההנעה היא כפולה לא־קבועה; בנהיגה רגילה מועברת תפוקת המנוע לאחור, ומעבר מהנעה אחורית לכפולה עם יחס של 50:50 בין הצירים נעשה תוך 165 מילי־שנייה.

המנוע מתעורר בקול גדול מדי בהתנעה קרה, משתתק, ועם זאת רועד באופן מפתיע שאינו מפריע. עד שמגיעים ל־2000 סל"ד ישנה השהיה בזינוק, אבל משם היגואר זריז, צובר מהירות בקלות ואין בעיה להאיץ אותו למהירויות גבוהות מאוד, גם אם מורגש שמדובר ברכב לא קל (1710 ק"ג, למרות שפע האלומיניום).

ל־F פייס יש מצבי נהיגה, וההבדל ביניהם לא מאוד גדול. עם זאת, התיבה עובדת טוב יותר במצב
'ספורט' — יש מצב נפרד לתיבה, יש נוסף המשפיע גם על ההגה — עם תגובות זריזות, אבל גם במצב הרגיל אין כמעט תלונות. למה כמעט? כי מדי פעם נדרש יותר מדי זמן כדי להגיב לקיק דאון. בנהיגה נינוחה תיבת ההילוכים ממהרת להגיע להילוכים גבוהים והמנוע רוטן על כך בהמהום מורגש, לא פעם בולט מדי, שלא צפינו לפגוש; ניתן לפתור בקלות במעבר למצב 'ספורט'.

צריכת הדלק בשיוט עמדה על 13.3 ק"מ/ל' ובימי המבחן המאומצים נרשם ממוצע מרשים פחות של 7.7 ק"מ/ל'.

קרוס־פיט

נוחות הנסיעה סבירה, לא פחות, אבל גם לא הרבה יותר. בעיר, ה־F־פייס עשוי להיות קצת עסוק מדי פעם, והוא מתקשה לפעמים עם בורות, אבל מסתדר עם שיבושים קטנים. מחוץ לעיר, למרות החתך הגבוה של הצמיגים, העבירו המתלים פנימה לא מעט מהשיבושים הקטנים והבינוניים, אך רכב הפנאי הרשים במעבר על גלי כביש. רעשי הרוח מורגשים יתר על המידה, ורעשי כביש נשמעים אף הם, אם כי במידה פחות מציקה.

החוזקה של ה־F פייס מוצאת ביטוי בכביש המפותל. להגה משקל טוב גם במצב הרגיל, ומשקל עדיף במצב הדינאמי. האחיזה טובה, ואם תזמינו את השלדה לשחק, הזנב יפסע. יכולת הפנייה טובה, אבל צריך לשים לב שההגה לא ליניארי; התגובה שלו עם תחילת ההפניה עדינה מאשר בהמשכה, אבל מתרגלים לזה במהרה. הבלמים טובים ומספקים כושר תאוטה הראוי לרכב כזה.

ליגואר יכולת דינמית טובה מאוד והוא מהנה לנהיגה, גם אם הוא מעט רך ופחות חד ממה שמצפים לו מרכב של המותג הזה. שילוב ההילוכים הידני מההגה נוח, ותפעול זה מציע לנהג עצמאות חלקית — לא יעביר הילוך במנתק, כן יספק קיק דאון.

ה־F־פייס נעים לנסיעה בשבילים, דבר שמיעוט של לקוחות אמיצים ינסה. כאשר השביל מאתגר יותר, בורות למשל, רכב הפנאי מסתדר פחות טוב ומתחיל לקפץ קצת, ובנוסף נשמעים יותר מדי רעשים מכיוון הגחון. מערכת ההנעה מעבירה את הכוח לפנים פחות מהר מהמובטח, אבל כאמור זה לא ישנה למרבית הלקוחות. בפועל ניתן לשער שקטעי השטח יהיו בשביל העפר המוביל לבית הקפה, ולא בזה המסתיים בנקודת תצפית שעל הגבעה.

טוב

יש מה לאהוב ב־F־פייס. הוא נראה נהדר (גם אם לא מכל זווית), הוא מהנה לנהיגה, יחידת ההנעה עושה עבודה טובה לרוב עם ביצועים טובים, גם אם אינה חפה ממגרעות, ונוחות הנסיעה סבירה, אם־כי לא מתעלה.

אבל במספר תחומים אחרים היגואר הזה פחות מרשים. החל מתא הנוסעים שמציע פה ושם חומרים פשוטים מדי וגימור לא שלם, דרך רמת אבזור שאינה שלמה וגמור בהיעדרה של מערכת לניטור שטחים מתים.

על כל יתרונותיו וחסרונותיו של ה־F פייס הוסיפו את העובדה שהוא יקר מהמתחרים הישירים שלו, וקיבלתם רכב פנאי טוב, אך כזה המתקשה מול המתחרות הטובות בקטגוריה.

גרסאות ואבזור - יגואר F-פייס Jaguar F-Pace

יגואר F־פייס מוצע עם שלושה מנועים מוגדשים: דיזל אחד ושני בנזין. מנוע הדיזל 2.0 ל' מציע שתי רמות הספק: 180 כ"ס ב־389,000 שקלים ו־240 כ"ס ב־430,000 שקלים. מנוע בנזין בנפח זהה מייצר 250 כ"ס, ומחיר גרסה זו 459,000 שקלים. הגרסה הבכירה, מנוע V6 בנפח 3.0 ל' ו־340 כ"ס, מוצעת ב־529,000 שקלים.

רמת האבזור הראשונה היא 'פרסטיג' (רק בדיזל החלש) וכוללת חישוקי "18, חיישני גשם, בקרת שיוט, מסך מגע "8, ריפודי עור לכל המושבים עם כוונון חשמלי לקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה מלפנים ומאחור ומצלמה אחורית. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ו... זהו.
ציפינו ליותר.

רמת האבזור הגבוה יותר, 'פרסטיג' פלוס' (כמו ברכב המבחן), כוללת הפעלה חשמלית לדלת תא המטען, מפתח דינאמי — Acticity Key; "מפתח פעילות" המאפשר לנעול את הרכב עם צמיד גומי, ולבצע פעילות ספורטיבית כולל שחייה, גם כאשר המפתח נשאר בתוך המכונית; ולא, אין כניסה ללא מפתח מהדלתות, רק מתא המטען —
חימום מושבים מלפנים, חלונות כהים ומערכת קול מבית מרידיאן. בנוסף, ב־39,000 שקלים מוצעת חבילת אבזור R-Sport (לא בדיזל הבסיסי) הכוללת שבכה שחורה, קיט חיצוני, חישוקי "19, הגה שונה, ומושבים ספורטיביים יותר עם עור מחורר.

יגואר F-פייס Jaguar F-Pace בנפח 2.0 ליטר, בנזין, טורבו, אוט', 4x4

מנוע טורבו-בנזין 4 ציל', קדמי, אורכי, 1997 סמ"ק

תזמון 16 שס', גל-זיזים עילי כפול

הספק/ סל"ד 250 כ"ס/5500

מומנט/ סל"ד 37.2 קג"מ/1200-4500

תמסורת אוטומטית 8 היל', הנעה כפולה קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 11.9 מ'

מתלים קדמיים עצמות עצה כפולות

מתלים אחוריים רב-חיבוריים

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, מובילאי

צמיגים ק'/א' 255/60-18

בסיס גלגלים 287.5 ס"מ

אxרxג 165x194x474.5 ס"מ

משקל 1710 ק"ג

תא מטען 650 ל'

מיכל דלק 63 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 217 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 6.8 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 7.7 ק"מ/ל'

דרגת זיהום 14

מחיר 459,000 שקלים

אחריות 36 חודשים/ 100,000 ק"מ

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) - טרם נבחן

תגובות

0 תגובות