מסלול טיול חוצה בקעת אבו טריפה

טיול ללב השממה של הנגב, למדבר הפראי, היכן שאין קליטה והנוף כולו טבע. מתחילים במצפה רמון בנסיעה על "דרך הפסלים" שמעל מכתש רמון, יורדים לתוך בקעת אבו טריפה, קופצים לגב של עין אם צ'אלח, עולים לשלוחת צלמון, יורדים שוב לתוך נחל צין ומסיימים במפעלי אורון בואכה דימונה.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול

מצפה רמון, דרך הפסלים, מכתש רמון, מצפור גבעת געש, נחל חוה, מעלה מחמל, מעלה נוח, נחל טרף, בקעת אבו-טריפה, עין אום צ'אלח, שלוחת צלמון, נחל שלף, נחל חגור, נחל צין, מפעלי אורון, צומת רותם, דימונה.

 

בגן הפסלים שלאורך שפת מכתב רמון

 

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך מסלול הטיול

המסלול נוסע על שבילים מסומנים, חלקם עם דרדרת ומדרגות סלע קטנות. המסלול בעבירות בינונית ושמור רק לרכבי שטח עם הילוך כוח!
קישור לטיפים לנהיגה בשטח

המסלול חוצה שמורות טבע מדבריות מיוחדות -  אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח ובסביבת החיים של בעלי החיים במדבר.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
טיפ שטח - שמירת טבע

המסלול אינו עובר בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה באמצע השבוע.

יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
קישור לטיפ שטח: רשימת ציוד חילוץ, גרירה ותיקונים 

אורכו של המסלול כ-99 ק"מ והוא יארך כ-8 עד 10 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט לאורכו של מסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו, ואפשר לשתף בניווט גם את נוסעי הרכב הגדולים והקטנים יותר.
המסלול מפורט בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אפשר להסתדר רק עם סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 17 (הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אבל יכול לאפס אתכם על המיקום לאורך שבילי המדבר הארוכים.

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום בשטח.

טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

 

 

תחילת מסלול הטיול:

בכיכר הכניסה למצפה רמון. כ-200 ק”מ ממרכז הארץ דרומה על כביש 40.

מדרום לכיכר תחנת דלק אחרונה. חשוב לתדלק ולצאת מלאים בדלק ומים לפני השטח.

נ.צ. 1 – כיכר של מצפה רמון
 

 

מתחילים ומאפסים מד אוץ

 

בכיכר פונים מזרחה לכיוון החורשה, מתרחקים ממצפה רמון, ונוסעים עם השביל הכבוש והמסומן בסימון שבילים שחור נוסעים על דרך הפסלים אשר מפוזרים מעל המצוק של מכתש רמון. 

2.1 ק”מ צומת שבילים למרגלות עמוד חשמל נמוך.

נ.צ. 2 – צומת שבילים
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה לדרך צרה ומדברית (עוזבים את הכורכר הלבן שממשיך שמאלה למאגר מים גדול) וממשיכים מזרחה על השביל המסומן בשחור. 

0.9 ק”מ צומת שבילים עם שביל ישראל  בו ממשיכים ישר, ימינה ומזרחה על השביל הנוסע מעל שפת המכתש. 

7.6 ק”מ מצפור גבעת געש מימין לדרך – כדאי לעצור וללכת לתצפית. 

12.8 השביל נכנס לתוך ערוץ וחוצה את נחל חוה.

15.1 ק”מ עוברים תחת קו מתח וממשיכים בירידה על השביל המסומן בשחור. 

15.2 ק”מ צומת שבילים של מעלה מחמל. 

נ.צ. 3 – צומת שבילים
 

 

מכתש רמון

 

להיווצרות המכתש יש תיאוריה גאולוגית ולצידה כמה קונספירציות, כמו לדוגמה פגיעה של מטאוריט גדול. אך ההסבר המניח את הדעת משלב בין מרכבים גאולוגיים לתקופות אקלים שונות שיחד יצרו את המכתש (וגם את המכתש המדבריים הנוספים בארץ ובסיני: המכתש הגדול, המכתש הקטן וצמד מכתשי הר עריף).  

הגאולוגים טוענים כי לפני שנוצר המכתש היה כאן הר גבוה (חלק מהר רמון). תקופה גשומה עם משקעים רבים גרמו לכך שהמים יחדרו לקרקע, ימיסו ויפרקו את שכבות הסלע הרכות וינקזו את חומר הסחף החוצה עם הנחלים - נחל רמון ונחל נקרות, דרך מפער נקרות - נקודת המוצא של המכתש. הגג של המכתש, שעשוי מחומר קשה יותר, נשחק ונפל לאחר שהחומר תחתיו קרס וכך נוצרו קירות גבוהים ומצוקיים שבתוכם המכתש. לאחר התקופה האקלימית הגשומה התחלף מזג האוויר וללא הרבה גשם נשמרים קירות המכתש. 

קירו הצפוני של מכתש רמון נישא לגובה של כ-350 מטרים מלב המכתש ואילו ההר הגבוה ביותר בנגב הוא הר רמון, אשר בפינה צפון מערבית של המכתש, ונישא לגובה של 1,033 מטרים. למכתש רמון 4 מפערים (פתחים במצוק): מפער נקרות ממזרח – המנקז את נחל נקרות מזרחה לכביש הערבה, מפער גוונים – דרכו יוצא כביש 40 דרומה, מפער פיטם מדרום למכתש ומפער ערוד במערב.

למכתש רמון 5 מעלות דרכם אפשר לרדת או לעלות את המצוק. מעלה נח - בעבירות קלה עד בינונית, הנמצא בפינה הצפון מזרחית של המכתש. מעלה מחמל - מעלה מלאכותי בעבירות קשה מאוד, שנוצר על ציר הנפט ומתחתיו נמצא צינור גדול קוטר המחבר את אילת עם אשקלון ולהפך. מעלה העצמאות - סלול אספלט וחלק מכביש 40 המחבר את אילת עם מרכז הארץ. מעלה רמון - מעלה טרשי בעבירות בינונית עד קשה הנמצא מעברית למצפה רמון. ומעלה ערוד - מעלה בעבירות קלה הנמצא בפינה הצפון מערבית של מכתש רמון.
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה לקצה המצוק ולמעלה מחמל שעל ציר הנפט אילת – אשקלון (קצא"א). 

0.3 ק”מ עוצרים למרגלות עמוד קו המתח הגובה המטפס מתוך המכתש לצד השביל של מעלה מחמל. 

נ.צ. 4 – מעלה מחמל
 

 

ציר הנפט אילת - אשקלון

 

ציר הנפט הוא דרך מלאכותית אשר נוצרה למען קו צינור הנפט הקבור באדמה ומחבר את נמל אילת עם נמל אשקלון ולהיפ.  צינור הנפט הגדול יכול להזרים נפט בין ים תיכון לים האדום והוא שייך לחברה בשם קצא''א הנמצאת בבעלות ממשלת ישראל וממשלת אירן (ורק לאחרונה הוסדר הנושא הכספי שבין המדינות, שכבר אין בניהן קשרים).
חברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) מספקת גשר יבשתי בין מזרח למערב ומאפשרת להעביר נפט בצינורות ובכך לחסוך לחברות המשנעות נפט את דמי המעבר בתעלת סואץ או את העלות בהקפת אפריקה. לאורכו של הציר מספר מעלות קשים ומפורסמים כמו מעלה זיק, הנמצא צפונית לנו, ומעלה מחמל, הנמצא למרגלותינו. 

 

 

מאפסים מד אוץ

 

חוזרים צפונה ולאחור על השביל המסומן בשחור. 

0.3 ק”מ צומת מעלה מחמל (נ.צ. 4). 

0.9 ק”מ חולפים על פני הפנייה ימינה לשביל המגיע למצד מחמל. 

1.6 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום.

נ.צ. 5 – צומת שחור/אדום
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה לשביל האדום עם השלט לכיוון מעלה נוח. 

4.5 ק”מ צומת מעלה נוח במפגש שבילים מסומנים באדום ובכחול.

מומלץ להמשיך ישר לתצפית מהפינה הכי צפון – מזרחית של מכתש רמון ואז לחזור לצומת.

נ.צ. 6 – צומת מעלה נוח
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול ונוסעים לתוך השממה של הנגב. 

2.5 ק”מ תצפית לכיוון הבקעה הארוכה של נחל טרף ולגבעה קטנה שאפשר לקרוא לה: הר ההר הקטנה.

7.1 ק”מ צומת שבילים בלב בקעת אבו טריפה מסומן בכחול ובירוק.

נ.צ. 7 – צומת כחול/ירוק
 

 

מאפסים מד אוץ

 

אם יש זמן (דרוש כשעה וחצי) פונים ימינה ומזרחה לשביל המסומן בירוק והנוסע לכיוון עין אם צ'אלח.

פונים מזרחה לשביל המסומן בירוק.

5.6 ק"מ סוף השביל. מכאן יש לרדת בשביל הרגלי כ-300 מטרים עד לגב הנמצא מימין לשביל בתוך ערוץ הנחל.

נ.צ. 8 – עין אם צ'אלח

 

חוזרים ל-נ.צ.7 או שממשיכים ישר אם לא נסענו לעין אם צ'אלח.

 

עין אם צ'אלח ביום מלא וטוב

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר צפונה על השביל המסומן בכחול.

8.5 ק”מ צומת שבילים בראש שלוחת צלמון מסומנים בכחול, שחור ואדום.

נ.צ. 9 – שלוחת צלמון
 

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על השביל המסומן באדום.

1.4 ק”מ חוצים את נחל שלף.

3.1 ק”מ חוצים את נחל חגור.

8.2 ק”מ יורדים לתוך נחל חווה (אותו הערוץ שהתחיל דרומה על שפת מצוק רמון) ופונים ימינה וצפונה עם השביל המסומן באדום. 

9.6 ק”מ צומת על דרך המחצבות החדשה.

נ.צ. 10 – דרך המחצבות
 

מאפסים מד אוץ

חוצים את דרך המחצבות וממשיכים ישר למעברים שמתחת פסי הרכבת.

0.2 ק”מ חוצים תחת הגשר וממשיכים ישר וצפונה בערוץ עד הדרך הטובה במפגש שבילים כחול ואדום. 

0.7 ק”מ צומת שבילים בצורת T – אם פונים ימנה על השביל הכחול יורדים לכיוון מעלה עקרבים ואם פונים שמאלה מטפסים לכיוון שדה בוקר.

נ.צ. 11 – צומת T
 

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה עם השביל המסומן באדום ומטפסים לאורך נחל צין ומסילת הרכבת שמשמאל לשביל. 

3.8 ק”מ צומת השבילים בכניסה לעין אם טינה ולגב זרחן.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ומערבה על השביל המסומן באדום. 

2.2 ק”מ חוצים תחת גשר הרכבת הגדול של נחל צין.

2.4 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 13 – צומת שבילים
 

מפעלי צין ומפעלי אורון

הסלעים שאותם ראינו לכול אורך הדרך נוצרו בים - כן!!! בעבר לפני כמה עשרות מיליוני שנים היה כאן ים. אפשר לראות את משטחי הצור הנמצאים מעל סלעי הגיר וכולם יחד נוצרו, בזמנים שונים, בים. סלעים אלו מורכבים משלדי בעלי-חיים ואצות שחיו, מתו ושקעו על קרקעית הים של אז. כיום הקרקע עשירה בקלציט ובזרחן וממנה כורים את הפוספט.
מסילת הברזל מחברת את מפעלי צין הנמצאים נמוך יותר בנחל צין עם מפעלי אורון הנמצאים צפונית לנו ומובילה את המחצבים לכיוון דימונה ומשם לנמל אשדוד.

 

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור ועם השלט למפעלי אורון.

חוצה את נחל צין, נוסעים צפונה ובהמשך מתעקלים מזרחה לצד המסילה שעולה למפעלי אורן. 

6.2 ק”מ צומת עם השביל המסומן באדום בו ממשיכים ישר. 

8.2 ק”מ מפגש חסום עם פסי הרכבת.

נ.צ. 14 – פסי הרכבת
 

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל לצד המסילה המסומן באדום. 

5.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר לכיוון מפעלי אורון. 

6.4 ק”מ מעבר פסי רכבת בכניסה אורון. 

נ.צ. 15 – פסי רכבת

מאפסים מד אוץ

חוצים את הפסים ומיד פונים שמאלה וצפונה במקביל לפסים. 

0.5 ק”מ השביל עוזב את המסילה ופונה ימינה. 

1.2 ק”מ כביש הכניסה למפעל אורון – כאן סוף השטח.

נ.צ. 16 – כביש 206
 

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על כביש 206.

3.4 ק”מ צומת הפנייה שמאלה לירוחם ולמכתש גדול בו ממשיכים ישר על כביש 206. 

15.5 ק”מ צומת רותם שעל כביש 25 – דימונה עד צומת הערבה. 

נ.צ. 17 – צומת רותם
 

עד כאן 99 ק”מ של מסלול הטיול (כולל עין אם צ'אלח) מתוכם 85 ק"מ בשטח

פונים ימינה  ויורדים לצומת הערבה לכיוון ים המלח או אילת.

פונים שמאלה ומטפסים לדימונה, באר שבע ומרכז הארץ.

 

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

 

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

 

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1002599

131094

2

1004313

132375

3

1010943

142467

4

1010601

142436

5

1011999

142891

6

1011745

145473

7

1014670

149149

8

1012269

153433

9

1016923

152526

10

1022778

147339

11

1023461

147471

12

1024853

144152

13

1026199

142331

14

1031324

147290

15

1036027

151065

16

1036496

151822

17

1049516

158792



 

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע דרומי

 

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע צפוני

 

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע צפוני

מפת המסלול בקנה מידה 1/250000 - קטע צפוני

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

 


מסלולי טיול בארץ
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
 
מיוחדים: כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם

טיולי ג'יפים בארץ  | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים  | טיולי אופנועים  | טיולי כביש בעולם

 

תגובות

4 תגובות

1

it2

30 בדצמבר 2017 ב 00:59

היי, מה מצב המים בעין אום צאלח?

2

Ogash Ofer

30 בדצמבר 2017 ב 06:45

it2 כתב/ה:
"

היי, מה מצב המים בעין אום צאלח?

"
מעט ומעופשים. מחכים לגשם טוב. 
גם אני אשמח לתמונה עדכנית. 

3

ben.ashkar170

05 בפברואר 2018 ב 20:44

מדהים הגימני הסטנדרטי הזה... תודה על המסלול.

4

ben.ashkar170

12 בפברואר 2018 ב 08:40

עופר האם לדעתך סובארו vx בידי נהגים מאד מנוסים ,יכולה לעשות את המסלול הזה?