מסלול טיול לאורך שלוחת המשלטים

טיול שבילים ממערב לירושלים, מגובה של 700 מטרים יורדים לכ-300 מטרים ומטפסים בחזרה במסלול מעגלי בין פריחות ובוץ (בעונה המתאימה), נוף מקסים (כל השנה) ואתרים היסטוריים מיוחדים

אבני דרך: 

נווה אילן, דרך המשלטים, חרבת עלקת, דרך דיפנבייקר, מצפור רפא, משלט 7, נחל אילן, נחל נחשון, אבני מיל רומיות, חרבת מצד, יער המכללות, אמאוס, יער יהודי בלגיה, יד השמונה.
 

 

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול נוסע על שבילים כבושים או טובים. כשיבש המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל ג'יפון 4X4 ולמעט קטע אחד הדורש ידע בנהיגה שאר הדרך קלה. בחורף המסלול יכול להיות בעבירות בינונית בזכות הבוץ, מעברי המים ובעיקר הסלעים החלקים.
קישור לטיפים לנהיגה בשטח

שמירת טבע - המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בשדות.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
טיפ שטח - שמירת טבע

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה באמצע השבוע.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-18.5 ק"מ והוא יארך כ-4  שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט לאורכו של מסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו, ואפשר לשתף בניווט גם את נוסעי הרכב הגדולים והקטנים יותר.

המסלול מפורט בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אפשר להסתדר רק עם סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח
 

 

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS (למי שיש)  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
 

 

הכנת אמצעים למסלול הטיול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לחצי יום טיול בשטח.

טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח
 

 

תחילת מסלול הטיול

 

בכיכר של נווה אילן – הכיכר הראשונה על כביש 425 צפונית לכביש 1 ולמחלף נווה אילן המקשר את כביש 1 לעבר אבו ג'וש ומעלה החמישה.

נ.צ. 1 כיכר נווה אילן
 

 

מתחילים ומאפסים מד אוץ

 

בכיכר פונים מערבה (שמאלה למי שהגיע מכביש 1) לכיוון נווה אילן ויד השמונה וחולפים על פני תחנת הדלק ומסעדת אלוויס שמשמאל לכביש.

0.4 ק”מ פנייה שמאלה לשביל המסומן בכחול עם שלט דהוי לפארק יצחק רבין ודרך המשלטים. 

נ.צ. 2 ירידה שמאלה לשטח
 

 

מאפסים מד אוץ

 

נוסעים בירידה על שביל המסומן בכחול. 

0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה על שביל הכורכר הכבוש המתעקל מערבה. 

מימין ומשמאל לדרך שקדיות פורחות וזה הזמן לזמזם:

" בארץ אהבתי השקד פורח 
בארץ אהבתי מחכים לאורח 
שבע עלמות שבע אמהות 

שבע כלות בשער "

(רוחמה רז בשירה של לאה גולדברג, לחן של מוני אמריליו)

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.

משמאל תחנת שואבה של חברת מקורות – כיום מפעילה מקורות 5 קווי צנרת שונים המבטיחים אספקת מים רצופה לירושלים גם במקרה חירום. הראשונים להניח צינור מהשפלה לירושלים היו הבריטים וצינור זה חובל בזמן מלחמת העצמאות. אז ולפני הנחת הצינור שתו בירושלים מי בארות ומעיינות שהמפורסם ביותר הוא מעיין הגיחון הנובע למרגלות עיר דויד.

1.3 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה עם הסימון הכחול. 

1.9 ק”מ צומת שבילים.

נ.צ. 3 – צומת שבילים

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה ולמטה וממשיכים עם הסימון הכחול. 

1.8 ק”מ צומת שבילים המסומנים בכחול ובירוק. 

נ.צ. 4 – צומת כחול ירוק

 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה ומטפסים עם השביל המסומן בירוק. 

0.4 צומת שבילים בו פונים שמאלה לצד מטע זיתים מימין לדרך. 

0.5 צומת קטן בו פונים שמאלה ונכנסים לחרבת עלקת - במקום מבנה מאבן בעל שני חדרים, לצידו מבנה קטן המכסה על באר ולא רחוק מסתתרת באר נוספות ומסביב בוסתן של עצי פרי. המקום, כפי הנראה, מיושב ומעובד כבר מאות שנים, המבנה "חדש" והוא מהתקופה העות'מנית ובשנים האחרונות חזרו החקלאים לעבד את השטחים שסביב לו.

נ.צ. 5- חרבת עלקת

חוזרים לשביל הראשי ופונים שמאלה מיל הזיתים. 

לא מאפסים מד אוץ  וממשיכים במעלה השביל כשהזיתים מימין. 

0.8 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ומיד בצומת הקרוב פונים שמאלה ולמעלה לשביל המסומן בירוק. 

נ.צ. 6 – צומת שבילים
 


 

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק ועולים מעלה עם השלט לשלוחת המשלטים היא דרך דיפנבייקר. 

0.3 ק”מ צומת עם שביל המסומן בכחול בו ממשיכים ישר על השביל הירוק. 

0.9 ק”מ משמאל לדרך חניון עם ספסלים הנקרא: מצפור רפא - על שמם של צילי קפלן וד"ר רפאל קפלן, רופא ילדים מירושלים.

0.9 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק. 

1 ק”מ צומת T עם שביל כבוש היטב המסומן באדום. 

נ.צ. 7 – צומת T
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה עם השביל המסומן באדום ונוסעים על שלוחת המשלטים שמעל כביש 1. 

הדרך הנופית שנפרצה בשנת 1975 בזכות קק"ל מחברת משלטים מתקופת מלחמת העצמאות ששלטו על הדרך העולה משער הגיא לירושלים וכשנוסעים כאן למעלה אפשר להבין מה פירוש "שולטים".

הדרך נקראת על שמו של ג'ון דיפנבייקר - ראש ממשלת קנדה בשנים 1963-1957 וידיד הציונות, אשר דחף את ממשלת קנדה ואת הפרלמנט להתנגד להחלטת האו"ם משנת 1975 שהשוותה את הציונות לגזענות (מסתבר שגם אז האום היה שמום!).

0.8 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על הכורכר. 

0.9 ק”מ צומת שבילים פונים ימינה עם השלט למשלט 7. 

1.2 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמעלה. 

1.4 ק”מ צומת שבילים בלב אוכף רחב ושטח – משלט 7 המשמש גם כאתר הנצחה לחללי הגדוד השישי של הפלמ"ח.

אם תפנו שמאלה ולמעלה תגיעו תוך כ-200 מטרים לתצפית יפה מערבה בשיא הגובה.

נ.צ. 8 - משלט 7   

 

 

מאפסים מד אוץ

 

חוזרים מהמשלט לצומת בו עזבנו את דרך המשלטים.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה כשלאומת שבנו. 

0.4 ק”מ צומת בו פונים חזק ימינה חזרה לשביל הכבוש היטב המסומן באדום. 

ממשיכים כל הזמן בירידה מערבה כשכביש 1 משמאל ועמוק למטה בתוך הגיא של נחל נחשון. 

2.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובירוק. 

נ.צ. 9 – צומת אדום ירוק
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה ולמעלה עם הסימון הירוק. 

0.4 ק”מ צומת שבילים קטן ובמרכזה גשרון בטון החוצה את נחל אילן. 

נ.צ. 10 – גשרון בטון
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים שמאלה ולמעלה עם הסימון הכחול - השביל נראה קצת מאיים, אפשרי לנהג טוב ועם הכוונה מהקרקע גם ללא הילוך כוח.

0.9 ק”מ צומת T עם שביל מסומן באדום.

נ.צ. 11 – צומת כחול אדום
 

 

מאפסים מד אוץ

 

פונים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן באדום.

0.1 ק"מ אוסף של אבני מיל רומיות משמאל לדרך. אבני המיל בצורת גליל אבן הנקראות בלטינית Milliarium הוצבו ע"י הרומאים כל 1,000 צעדים כפולים, שקול לכ-מטר ונקרא פאסום, יחידת מרחק כמו קילומטר. על האבן רשום שם הקיסר שבתקופתו הוצבה האבן והמרחק מהערים שבקצה הדרך. האבן המרכזית עשויה זהב והוצבה ברומא (בכן הביטוי "כל הדרכים מובילות לרומא"). אבני המיל הרומיות הן הבסיס ל"אבני הדרך" וסימוני הדרכים כיום.

0.7 ק”מ צומת שבילים ממשיכים ישר וימינה. 

1 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול. 

השביל המסומן בכחול יורד לאתר העבודות של הרכבת לירושלים – היכן שעובר "גשר 8" מעל נחל יתלה שאורכו 150 מטרים והוא מחבר בין מנהרה 2 למנהרה 3. לרוב הדרך חסומה ע"י שער ברזל ולא ניתן לרדת מטה.

נ.צ. 12 – צומת אדום כחול
 

 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים למעלה וימינה עם סימון השבילים האדום. 

0.5 ק”מ צומת שבילים עם שביל מסומן בירוק משמאל לדרך בו ממשיכים ישר על האדום. 

0.8 ק”מ חרבת מצד משמאל לדרך. החרבה שולטת על הדרך המובילה לעיר הרומאית העתיקה אמאוס שהתפרסמה בעת מרד החשמונאים בזכות ההתקפה המוחצת של יהודה המכבי על הלגיון הרומי. ועוד בטרם המרד – ע"פ המסורת הנוצרית באמאוס התגלה ישו לשניים מתלמידיו לאחר שנצלב בירושלים.

1.2 ק”מ השביל נכנס לתוך רחבה של גן הפסלים בלב יער המכללות. 

במקום ספסלים ושולחנות וכן כדאי ללכת בין הפסלים.

נ.צ. 13 – יער המכללות
 

 

מאפסים מד אוץ

 

בקצה המזרחי של הרחבה - ממשיכים ישר ולמעלה בשביל המסומן בירוק והוא השני מימין. 

1.4 ק”מ מימין לשביל הירוק ספסלים הצופים דרומה לנוף של הרי ירושלים ובמרכזם בור מים מכוסה. 

1.9 ק”מ כביש אספלט בכניסה ליער יהודי בלגיה. 

נ.צ. 14 - כביש
 

 

מאפסים מד אוץ

 

ממשיכים ישר ומזרחה על האספלט לתוך נווה אילן. 

0.3 ק”מ נכנסים לנווה אילן ופונים שמאלה.

0.4 ק”מ כיכר בו פונים שמאלה ולמעלה. 

0.6 ק”מ כיכר בו פונים ימינה ולמעלה. 

1.2 ק”מ כיכר בו ממשיכים ישר לכיוון השער הצהוב. 

1.4 ק”מ שער היציאה מנווה אילן. 

נ.צ. 15 – שער צהוב

1.6 ק”מ כיכר בו ממשיכים ישר. 

2.1 ק”מ הכיכר שעל כביש 425 בה התחלנו את המסלול -  נ.צ. 1.
 

 

עד כאן 18.5 ק”מ של מסלול הטיול

 

פונים ימינה  חזרה לכביש 1

פונים שמאלה למעלה החמישה ולאבו ג'וש

 

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

 

נקודות הציון של מסלול הטיול - רשת ישראל הישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''
.

 

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

 

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1134571

158942

2

1134806

158649

3

1134651

157022

4

1135674

155639

5

1135496

155459

6

1135465

155646

7

1135111

154822

8

1135484

153922

9

1136098

153025

10

1136232

153413

11

1136394

153601

12

1136235

154473

13

1135913

155545

14

1135282

157033

15

1134878

158278

 

מפת המסלול בקנה מידה של 1/50,000

                  מפת המסלול בקנה מידה של 1/50,000

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

 

מסלולי טיול בארץ
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם

טיולי ג'יפים בארץ  | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים  | טיולי אופנועים  | טיולי כביש בעולם

 

 

 

תגובות

3 תגובות

1

Carpe67

24 במרץ 2018 ב 23:02

עשינו את המסלול היום, ג'ימני כמו בתמונות, מוגבהים קצת צמיגי שטח וכו
המסלול קל עד קל מאוד, עכשיו כשיבש עביר ברובו לכל רכב עם קצת מרווח גחון.
העליה המתוארת בסיפור כדורשת מכוון היא הנקודה היחידה ששווה להתעכב עליה ומחייבת הנעה ל4 גלגלים (כל השאר עשינו ב2X4).
לדעתי אין שום צורך בהילוך כוח. הקטע הבעייתי באורך 50 מטר בערך, לרכבים גבוהים יחסית (דאסטר למשל) אין שום בעיה לעבור שם. ג'יפונים נמוכים יותר ידרשו כיוון מדויק, יש כמה סלעים בולטים.
מסלול נהדר כמעט לכל רכב 4X4 ואפילו לא רק, הנופים נפלאים והנוף רווי היסטוריה, ,תודה על מסלול מהמם, צאו לטייל!
זיו

2

Ogash Ofer

26 במרץ 2018 ב 19:21

Carpe67 כתב/ה:
"

עשינו את המסלול היום, ג'ימני כמו בתמונות, מוגבהים קצת צמיגי שטח וכו
המסלול קל עד קל מאוד, עכשיו כשיבש עביר ברובו לכל רכב עם קצת מרווח גחון.
העליה המתוארת בסיפור כדורשת מכוון היא הנקודה היחידה ששווה להתעכב עליה ומחייבת הנעה ל4 גלגלים (כל השאר עשינו ב2X4).
לדעתי אין שום צורך בהילוך כוח. הקטע הבעייתי באורך 50 מטר בערך, לרכבים גבוהים יחסית (דאסטר למשל) אין שום בעיה לעבור שם. ג'יפונים נמוכים יותר ידרשו כיוון מדויק, יש כמה סלעים בולטים.
מסלול נהדר כמעט לכל רכב 4X4 ואפילו לא רק, הנופים נפלאים והנוף רווי היסטוריה, ,תודה על מסלול מהמם, צאו לטייל!
זיו

"
צודק בכל מילה. 
תודה על הפידבק. 

3

מדר זיו

14 באפריל 2018 ב 20:43

14.4.18 עשינו את המסלול.
נ.צ 7 פונים ימינה באדום.
0.8 הדרך הראשית מתעקלת שמאלה וצריך להמשיך איתה.
אכן יש שביל ישר שממשיך לפי הכתוב אבל הוא לא כורכר וזו לא הדרך.אני המשכתי ישר וטעיתי.לשים לב.
במשלט 7 ניתן לעלות 200 מטר לתצפית ולרדת חזרה.לא לנסות להמשיך כי זה לא מוביל לשום מקום.
מסלול יפה לצערי התקופה היא מינימום פריחה וללא שקדיות.
תודה לעופר על המסלול.