שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

דרקון אש - ק.ט.מ 1090 אדוונצ'ר R

ק.ט.מ שחררה את דור ה- 1190 ופיתחה מתוכו שני דגמי אדוונצ'ר שונים. סופר אדוונצ'ר בנפח 1290 ודגם 1090 קל יותר. יצאתי להרפתקה בהר הנגב והכביש האסור, כדי לעמוד על טיבו של האדוונצ'ר הקרבי, ק.ט.מ 1090 אדוונצ'ר R

הר הנגב, השמורה הגדולה בארץ נחשבת גם למדבר הגבוה ביותר בארץ. ארץ קשה עם פערי טמפרטורה קיצוניים בין יום ללילה ואתגרי שטח ייחודיים. המשיכה לרכיבה במדבר מייחלת אל המרחבים האדירים, והרכיבה על הרכסים הגבוהים מעצימה את החוויה כשהנוף הרחב נפרס לפניי. רב ונשגב.

אחרי שירות של ארבע שנים (2013-2016), הוציאה ק.ט.מ את דגמי 1190 משורותיה ומתפצלת לשני נפחים: 1290 ו- 1090, כאשר לכל אחד מהנפחים קיים דגם מוטה כביש (S) ודגם שטח, הזוכה לאותR בשמו.

דגם ה- 1090R עבר שינויים ניכרים, בעיקר בבולמים ובמנוע, שירד לנפח 1050 סמ"ק. המנוע הוא עדיין המשך אבולוציוני של מנוע ה- RC8, אשר הצטמצם בנפח ובמשקל. ה- 1090R נעול גלגלי טיובלס במידות של בנים - 21 אינץ' מלפנים ו- 18 מאחור, מהלך מתלים ארוך ומראה סופר מסוקס.

על המדרכה

כבר במבט ראשון מרשים עד כמה שהאופנוע חתיך. שילוב הצבע הלבן עם שחור מט ומגן כתום נראה כמו צבעי אזהרה של חיה גדולה, יפה ותוקפנית. קווי המתאר משדרים קשיחות מחוספסת והגובה מלא נוכחות ועוצמה.

לוע התדלוק לא כל כך מותאם לחדק המילוי הסטנדרטי ונדרש רומן מהצד להחדרה מוצלחת. הפלסטיקה איכותית, אך יש מקום לשיפור בגימור, כגון כיסוי המושב שאיבד קצת כיוון או תא הכסף הקטן שהתעוות במסכה הקדמית. האופנוע נראה גבוה, אך הישיבה עליו נוחה וניתן לנוע בקלות על המושב. ברכיבות ארוכות המושב פחות נוח. לתחושתי, בגלל שהוא מעט צר. המראות משתלבות טוב במראה הכללי ומספקות שדה ראיה רחב וברור. רגליות הרוכב רחבות ונוחות, ידיות ורגליות השליטה נוחות והמצמד ההידראולי קצת קשה אך מפריד היטב. מתג מעבר לאור גבוה עבר לי לא אחת בטעות לאור גבוה, בגלל תצורת מפסק בולטת לכיוון אצבע שמאל. לוח השעונים מכיל מידע עשיר ומיגון הרוח נמוך, ברוח אופיו הקרבי של האופנוע.

עובד בכביש

שילוב ההילוכים מדויק ושחרור המצמד משלח את האופנוע קדימה בנחישות. המנוע, כמו קפה טוב, מרגיש חזק וחם. כיאה למערכת כוח כזו, הבלמים מתפקדים מצוין.

הבולמים טובים וחזקים. מעט נוקשים לרכיבה בישיבה על דרך עירונית משובשת, אך ברכיבה ספורטיבית על כבישים טובים יש תחושה טובה מאוד, וכאשר מגבירים קצב החיבור לקרקע נוסך ביטחון.

את המשקף הקדמי ניתן להעלות ולהוריד באופן מכני, גם תוך כדי רכיבה, אם כי יכולת מיגון הרוח שלו נמוכה. כידון האופנוע גבוה ונוח גם לרוכבים גבוהים.

תכנות וכיוון מחשב ניהול האינפורמציה דורש פרק למידה לא קצר ומורכב. לעתים נדרשות יותר מדי לחיצות כדי לבצע פעולות פשוטות, כגון ביטול בקרות. חלקן אגב, דורשות עמידה במקום.

הצטערתי לגלות בתפריט פונקציות שחסומות עבור הדגם הנוכחי, כגון כיוון בולמים אלקטרוני, מד ל"א בגלגלים או חימום ידיות. כנראה שזה המחיר של המחיר. עוד משהו מדליק שהיה חסר לי – שקע מצת.

האופנוע נע בזריזות בעיר, בזכות משקל לא גבוה ותגובת מצערת טובה. עם זאת, זווית הצידוד של הכידון צרה מדי ועד שמסתגלים לטווח המוגבל זה יכול להיות מסוכן. אחרי שמתרגלים, זה לא מסוכן אבל עדיין מטריד ומגביל. התאורה הראשית אינה מסוג לד, אבל מספקת אלומת אור טובה. גם האור הגבוה טוב. אורות הזנב והמאותתים אינם מסוג לד.

מנוע ה- 1050 סמ"ק, הוא נפח מוקטן מאבולוציית ה- 1190. לכן לא הופתעתי לגלות את קבלת הפנים החמה שלו, כשהוא עדיין מפיץ רמות חום גבוהות אל ממגורות הדור הבא. צמיגי טיובלס הם מצרך נדיר ומבוקש בדגמים דו שימושיים קרביים, ועבור רוכב המתנהל גם בכביש, הרי שמדובר ביתרון נחשק ב- R. צמיגי הקוביות' אתם מגיע ה- R1090 הם בחתך של 50/50.

רכיבה במהירות חוקית מתבצעת בשלווה ונוחות. ניתן לחוש ברטט המנוע מרגליות הרוכב והכידון. משהו שכיפת גומי לרגליות ותושבות גומי לכידון, היו מצליחים למתן בקטעי הכביש. ברכיבת כביש מהירה (מעל 150 קמ"ש) הופיעו נדנודי כידון מפחידים, חרף העובדה שמצוי משכך היגוי תחת משלוש ההיגוי התחתון. הסבל האחורי גדול ונוח לאריזה. יכולת הנשיאה שלו מרשימה ומכובדת.

מכל הדלק גדול וברכיבה ספורטיבית הצריכה כצפוי גבוהה. במהלך המבחן נמדדה צריכת דלק ממוצעת בכביש של 15 ק"מ לליטר. במצב רזרבה נותרים 3.5 ליטר המספיקים לכדי 50 ק"מ לערך. תצוגת טווח הנסיעה מתאפסת לפחות 20 ק"מ לפני סוף הרזרבי.


ברכיבת כביש ספורטיבית התרשמתי מחוזק השלדה, כשגם בפניות מהירות האופנוע נשאר יציב ואיתן. לתחושתי, עם זוג צמיגי כביש, יצליח ה- 1090 לרגש מאוד בכבישים המתפתלים בפניות מהירות. כשמצב ניהול המנוע עובר לספורט, הופכת כל יציאה לעקיפה, לשמחת בית השואבה. האופנוע יוצא למתפרצת בעצמה ונחישות של טיל. הכוח המתפרץ שלו מרגש ומצליח לטעת בי ביטחון, שאוכל לחמוק ממצבים לא רצויים בזריזות.

לסיכום, ה- R בסדר בכביש. מובן שיותר טוב מאחיו הצעיר 690, אך רחוק מלפנק בעיר או ברכיבות ארוכות. לא הייתי מגדיר אותו כדגם שכיף לצאת אתו לטיולי כביש, אבל אפשר בהחלט להגיע אתו גם לתאי שטח רחוקים.

חזק בשטח

בכניסה לשטח מתחתי שרירים ונעמדתי לרכוב בעמידה, כדי לשלוט טוב יותר באופנוע. העמידה מאוד נוחה על ה- 1090R, המושב הצר נוח לחביקה בין הרגליים, הרגליות רחבות ומשוננות ומחברות אותי היטב לאופנוע. הכידון הגבוה משלים את התמונה, תנוחת הרכיבה על האופנוע נוחה בישיבה ובעמידה. דגם ה- R מגיע עם אפשרויות מיגון ראויות לשטח. החל במגני ידיות הכידון, דרך מגן גחון חזק ועד מיגוני הצד, שמגיעים בצביעה מותגית גאה.

בולמי ה-R נוקשים. ראיתי זאת לזכות בנחיתה מקפיצות גבוהות, אך פחות במעבר על במפים קטנים. ברכיבה מהירה, כשמגבירים קצב יש יותר ביטחון מכיוון הבולמים, אך הרגשתי שצריך לחבר את הגוף לאופנוע חזק יותר. מה שיכול קצת לעייף. נהניתי ברכיבת חולות מהירה. הבולמים שומרים את האופנוע מפני שקיעה, כל עוד לא מתרגשים מקטעי ריחוף קצרים. יאמי. מצב השטח במיפוי המנוע מגביל את תפוקת הכוח ל- 100 כ"ס. לכן בקטעי חול אני ממליץ להמשיך לעבוד עם מצב ספורט ולבטל את בקרת האחיזה. חשוב לזכור שבקרת האחיזה חוזרת לעבוד עם כל דימום מנוע ולעיתים אף עקב דימום סרק.

אופי המנוע לקוח כאמור מדגם הכביש. אמנם בנפח מנוע כזה לא ניתן לומר עליו שהוא חלש בשום מצב, אך עדיין הייתי שמח ליותר מומנט. את הראייה לכך קיבלתי כאשר רכבתי למשל בהילוך שישי, סביב 80 קמ"ש. שמעתי קרקושים מכיוון המנוע ושרשרת ההינע, המשוועים להורדת הילוכים. האופנוע מסתדר גם בסל"ד בינוני, אבל תכלס זורח בסל"ד גבוה.

בגלל הבולמים המוגבהים של דגם ה- R, האופנוע מרגיש קצת יותר כבד, בגלל מרכז כובד שעלה. המשקל הגבוה פחות הפריע לי ברכיבה, אבל יותר בתמרונים איטיים ובעיקר במצבים של הטייה קלה.

כדי לשנות את מצב בקרת הבלימה (ABS) או בקרת האחיזה נדרשת עמידה מוחלטת של האופנוע. לבקרת האחיזה אין רמות ביניים – זה או אתה או בלעדיה וחבל.

צריכת הדלק בשטח עשויה לרדת אל מתחת ל- 10 ק"מ לליטר. בעיקר אם יש בתפריט צמיגים טובים וחולות. אחרי עבודת שטח מאומצת, חיוותה נורית המנוע מחאה כתומה. לרוב היא פשוט כבתה לאחר מספר קילומטרים רגועים עם נוף יפה.

האופנוע מרגיש ארוך, מה שתורם מאוד ליציבות הכיוונית שלו ברכיבות שבילים מהירות. אולי בגלל זה סיבובים הוא פחות אהב בשטח. העברות ההילוכים מדויקות ודווקא אהבתי את העובדה שקשה לשלב להילוך סרק כשהמנוע מונע. אני מעדיף לכבות מנוע כדי לעבור להילוך סרק, מאשר הילוך סרק בשגגה, בגלל מכה קלה מהמגף. סך הכול האופנוע מרגיש חזק ועמיד מאוד לשטח קשה. הוא פחות נעים ויותר מעייף, אבל מספק רמות רבות של כיף וריגוש.

סיכום

נהניתי במחיצתו של ה- 1090R. יכולת הכביש שלו אינה מפנקת, אך תוכל להביא כל רוכב לכל תא שטח שירצה, עם יכולת נשיאת ציוד טובה. המנוע חזק, אך חם מדי לקיץ שלנו. במהירות חוקית ובכבישים מפותלים כיף במחיצתו. המתלים הקשיחים והגבוהים אומרים שטח ושם האופנוע מרגיש מאוד חזק - בכוח המנוע וגם בחוזק המבני שלו. עם גז נחוש הוא יעבור ישורות משובשות בלי להתרגש. בהר הנגב, חבל הארץ הקשוח, הצליח הק.ט.מ R1090 להפגין אופי חזק ומרשים שיעמוד בתלאות הדרך של המדבר הקשה.

מפרט טכני - ק.ט.מ 1090 אדוונצ'ר KTM R

מנוע

ארבע פעימות בנפח 1050 סמ"ק, שני צילינדרים בתצורת V 75°

מהלך X קדח 103 x 63 מ"מ

הילוכים 6

קירור נוזל

מתנע חשמלי

מצמד מחליק נשלט הידראולי

הספק 125 כ"ס

תמסורת שרשרת

מכל דלק 23 ליטר

שלדה

צינורות כרומולי, זנב אלומיניום

בולם קדמי מזלג בקוטר 48 מ"מ ומהלך של 220 מ"מ

בולם אחורי PDS מונושוק עם מהלך של 220 מ"מ

בלם קדמי שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ, עם קליפרים צפים של ברמבו ו- 4 בוכנות. ABS

בלם אחורי דיסק בקוטר 267 מ"מ, קליפר עם 2 בוכנות. ABS

גלגל קדמי 21"

גלגל אחורי "18

מידות

בסיס גלגלים 1580 מ"מ

גובה מושב 890 מ"מ

מרווח גחון 250 מ"מ

משקל יבש 207 ק"ג

מחיר 110,201 שקל

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - איזה כייף לקרא את הכהן שטח שוב

04 בספטמבר 2018 ב 17:33

משכנע להזמין נסיעת מבחן...אחרי החגים

2

אורח/ת - איציק

06 בספטמבר 2018 ב 00:31

how do you compare to the 990 ?

3

אורח/ת - ישראל

06 בספטמבר 2018 ב 02:17

מחיר המטורף לא מצדיק מיסוי ורווח היבואן בשמים לעשירים בלבד

4

אורח/ת - גורדי

06 בספטמבר 2018 ב 18:40

איך הקטמ בהשוואה לאפריקה? השוואה מתבקשת

5

צביקה כהן השטח

10 בספטמבר 2018 ב 16:58

אכן השוואה מעניינת ומתבקשת גורדי

6

צביקה כהן השטח

10 בספטמבר 2018 ב 17:05

לאיציק
הק.ט.מ 990 אופנוע מרגש בעל יכולת שטח מעולה, אך חסר את עדכוני הבטיחות הקיימים בדגמים המודרנים (כגון בקרת אחיזה). מעבר לכך, לא ניתן לקיים השוואה רלוונטית, מאחר ולמרבה הצער ה- 990 אינו מיוצר יותר.