שטח 4X4 > כתבות > אומנות

עולם רכבי השטח המיניאטוריים של שרון תרשיש

שרון תרשיש מתכנן, בונה ומייצר כלי רכב קטנים ומיוחדים ואף זכה לאחרונה בתחרות של חברת הצעצועים היפנית MATCHBOX

שרון תרשיש בן 41 נשוי + 2, עובד כמכונאי אופניים מזה כ–20 שנה ובוגר לימודי עיצוב גרפיקה ואומנות. מאז שזוכר את עצמו, היה משוגע על מכוניות, מכל הסוגים. כילד, היו לו מכוניות צעצוע קטנות של MATCHBOX ו- MAJORETTE. כאדם בוגר יותר, מעבר לתחביב רכיבת האופניים בשטח, הצליח להניח את ידו על מספר רכבים אמיתיים כגון מיני מיינור, פוקלקסווגן גולף דור ראשון, והיום פורד אסקורט ברנדה 1977 שאותה למד לתקן ולשפץ לבד. במקביל לפני 15 שנים בדיוק, כשהיה בדיוטי-פרי בדרך לירח הדבש יחד עם אשתו, הבחינו עיניו בסטנד רכבים קטנים של חברת HOTWHEELS.

כאספן מודלים גדולים, בקנ"מ 1-18 (ולאחר מכן בגלל אילוצי מקום ותקציב ירד בגודל ל- 1-43) המעבר לקנ"מ 1-64 היה כנראה בלתי נמנע. עם הירידה בגודל, והמעבר מהשקעה של 200-300 שקלים לדגם לעלות של 10 שקלים, באה ירידה במראה ובאיכות הדגמים - מה לעשות שמכונית ב-10 שקלים בגודל 6 ס"מ לא מפורטת כמו דגם גדול יותר!! עם זאת הבונוס היה בהגדלת האוסף, מעשרות מכוניות גדולות, למאות ואלפים של מכוניות קטנות של HOTWHEELS ושל חברת MATHBOX - שתי חברות בבעלות חברת הצעצועים MATTEL שמחזיקה גם בחברת בארבי, פישר-פרייס ועוד...
ישנם אספנים שאוספים מכוניות מאז שהחברה נוסדה ב-1968 ומחזיקים ברכבים כל כך נדירים, אשר שווים מוערך בעלות של כמה מאות דולרים ואפילו עשרות אלפי דולרים לדגם. ישנם גם מועדוני מרוצים שמתחרים במסלול ירידה במורד שנבנה במיוחד לרכבים קטנים אלה, כולל גביעים ופרסים כספיים. מדובר בחברים מבוגרים שכנראה מאוד אוהבים רכבים, אך לא יכולים להחזיק בכל כך הרבה רכבים אמיתיים עם כל מה שכרוך בכך.

באחד משיטוטיו באינטרנט התוודע שרון להמון תופעות שקשורת לאספני מכוניות HOTWHEELS:

מסתבר שיש מסחר עצום בדגמים נדירים, או כאלה שנוצרו במהדורה מצומצמות. רכב שנקנה בדולר אחד לפני שנה, ונשמר באריזתו יהיה שווה עשרות עד כמה מאות של דולרים היום. קל וחומר אם הרכב מסדרה נדירה יותר. ניתן לראות ב-EBAY את המוכרים ולהתרשם מההיקפים של תופעה זו. כמו כן נתקל גם בזיופים וב-CUSTOMS .

זיופים של FACTORY ERRORS שזו קטגורייה של אספנים שמחפשים דגמים ארוזים ופגומים, מרכבים שחסר להם גלגלים או חלונות ועד לרכב שבכלל לא תואם לתמונה שעל האריזה למשל. אז איך מזייפים? הזייפנים הם אומני CUSTOM אשר סרחו או אפילו עובדי מפעל שבפס הייצור בתאילנד שמים להם בצד דווקא את הדגמים הפגומים למכירה. יש שלל של מדריכים ביוטיוב כיצד לפתוח אריזה של מכונית ללא השארת עקבות, וסגירתה מחדש עם המוצר כאילו כך יצא מהמפעל.

אולם, הדבר שעניין אותו הכי הרבה היה דווקא מה שהאומנים האלה מבצעים לחיוב - לוקחים רכב פשוט והופכים אותו למשהו שנראה כאילו אמיתי. ממש מפרקים את הצעצוע לחלקיו, צובעים, מרכיבים מחדש ומצלמים על רקע של מוסך קטן או נוף אחר.

הרכב הראשון ששרון הכין הוא בזכות הסרט האחרון מסדרת מקס הזועם:
"כל כך התלהבתי מהסרט, שהחלטתי לנסות להכין לי רכב כמו של הגיבור הראשי. ביקשתי מאשתי לנבור בערימת מכוניות בחצי חינם ולנסות למצוא לי פורד פלקון XB אוסטרלית" לאחר השגת הרכב המבוקש רכש DREMEL שזה כלי בסיסי של כל CUSTOMIZER מתחיל או מקצוען. כמה שבועות והיה בידיו רכב שהיה לא פחות מיצירת אומנות. ממש מרוצה, החליט שאם השקיע מאות שקלים ב DREMEL אין סיבה להפסיק, שרון לקח חיפושית קטנה ויצר ממנה חיפושית באחה, כולל כל הציוד על הגג, הגבהות ומנוע מאחור.

לאט מצא עצמו משנה את סגנון האוסף שלו מאיסוף של הכל לאיסוף של מה שמעניין אותו לשנות ולפרק. כמו כן קנה מכוניות לצורך קצירת חלקים, כגון מנועים וגלגלים. לפעמים קנה רכב אחד כמה פעמים, בשביל למצות את כל האפשרויות ולהכין את אותו הדגם בכמה אופציות- פתוח, סגור, מונמך, מוגבה, אדום, שחור וכו'. עם הזמן רכש שרון דבקים, המון סופרגלו, מיכלי ספריי צבע, לק לציפורניים ועוד ועוד... ולאחרונה רכש גם מסורית קטנה בשביל חיתוך מדוייק של דלתות, או מכסי מנוע.

"הצלחתי להביא את העבודות שלי לקבוצות ולמועדונים החשובים בעולם, והשיפור באיכות העבודות ניכר בהחלט לאחר 4 שנים בתחום". לרכבי השטח שלו המציא מערכת מתלים ששיגעה את הרשת, וניתן לראות את צילומי הוידאו של הרכבים האלה בערוץ היוטיוב שלו.

היום ברשותו של שרון מאות יצירות. חלק מהן נראות חלודות ומשומשות, וחלק נראות חדשות. מה שבטוח, זה לא דומה בכלל לדגם המקורי. שרון זכה במספר תחרויות עיצוב, אך הבולטת ביניהן היא של חברת MATCHBOX, אשר כל שנה מקיימת תחרות בעמוד האינסטגרם שלה.

הרכב הזוכה בתחרות

לתחרות תמונות בשם MATCHBOXCUSTOMCONTEST2018# יכול להכנס כל משתתף שיצר משהו ממכונית MATCHBOX. צוות של החברה בוחן את היצירות, ומחליט על המנצחים. כך קרה (כבר שנה שנייה ברציפות) ששרון זכה יחד עם עוד 14 אומנים מכל העולם מתוך 1200, בפרס:

כל אחד מהזוכים מקבל לידיו רכב לא צבוע של החברה. השנה זו NISSAN X TERRA

את הניסאן יש להכין, ולשנות כראות עייני היוצרולסיום לשלוח חזרה לארצות הברית - שם הוא יוצג בתערוכת הרכב JCCS - תערוכת רכב יפני קלאסי שמתקיימת כל שנה בדיוק בתקופה זו. בתום התערוכה היצירה נשלחת חזרה למשתתפים יחד עם מתנה - רכב מהדורה מוגבלת. "אכן נחמד וכייפי להיות בר המזל שזוכה להציג שם וגם לייצג את ישראל!"
קישור לעמוד התחרות

ניתן לעקוב אחרי שרון בדף האינסטגרם שלו - SHARONTARSHISH וגם בפייסבוק.

שרון מכין כל שבוע לפחות שני רכבים, אז לא משעמם... "במיוחד כשהבן שלי בן השנתיים וחצי מעוניין כל הזמן שאחלוק איתו את המכוניות שאני מעצב, למרות שיש לו מאות של מכוניות צעצוע משל עצמו".










תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - כפיר

07 בספטמבר 2018 ב 10:19

אדם נדיר ומוכשר, הכבוד להכיר אותך ואת יצירותך המדהימות, עוקב אחרייך שנים המשך כך תותח!

2

אורח/ת - alex

07 בספטמבר 2018 ב 11:29

גאה בך אחי כל הכבוד ויש כבוד

3

Ogash Ofer

02 באוקטובר 2018 ב 22:10

וזו המכונית ששרון קיבל בסוף התחרות -מתנה קטנה מחברת Matchbox:
רכב כתום שיוצר רק עבור משתתפי האירוע, והעובדים שנטלו חלק בתפעולו. מדובר ב 50 יחידות ממוספרות - של שרון זו מכונית מספר 19. מדובר על פריט סופר נדיר לאספנים!