שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > יוון וקפריסין

טיול אופנועים בצפון יוון

האירופאים הרגילו אותנו רק "לתת בגז", ללעוס סלעים ולעשות הארד-אנדורו בחלק הצפון -מזרחי של היבשת. אבל מה עם מי שרוצה לטייל עם אופנוע בשטח וליהנות מהמרחבים ההרריים המקסימים, מערוצי הנחלים הזורמים ומהסינגלים האין סופיים?
סיכום טיול מיוחד של אופנועי אנדורו, בו גם כביש מפותל אינו מילה גסה...

מסע אופנועים ביוון - ספטמבר 2018 צילם וערך: רני ליטבק

אנדורו בצפון יוון

בזמן שהילדים חזרו לספסל הלימודים, בתחילת ספטמבר, אנחנו חזרנו לספסל/מושב האופנוע בצפון מזרח יוון. רק שלנו היה גם כידון, שני גלגלים ומנוע. אמנם רוב הנסיעות שלנו צפונה לסלוניקי הם עבור טיולי אנדורו, טיול הארד אנדורו או הדרכות רכיבה אבל הפעם יצאנו לדרך לטיול אופנועים כשבתוכנית "הכול מהכול" בשיטה האהובה של "הכול כלול"!: שבילים וסינגלים, סלעים וכבישים מפותלים, פסגות הרים וערוצים זורמים, בית מלון צופה על הים ובקתה בלב ההרים, שמש וגם גשם וכמובן אוכל יווני פשוט ומצוין.
האופנועים עליהם רכבנו הם כלים איטלקיים תוצרת בטא / BETA - רובם שתי פעימות 300 סמ"ק וחלקם 4 פעימות. האופנועים שבדיוק מתאימים למשימת הטיול - סופגים, סלחניים ומאפשרים לעשות הכול, גם למי שטרם רכב על כלי דומה.
והאזור שבו התמקד הטיול שלנו היה צפון יוון - אזור ארץ מקדוניה, עד למשולש הגבולות עם בולגריה מצפון וטורקיה ממזרח.

טיול בצפון יוון

לאחר טיסה לילה קצרה לסלוניקי ועוד כשעה וחצי ברכב הגענו למלון שלנו, המשקיף על המפרץ של קוואלה.
לאחר מנוחה וארוחת בוקר יצאנו ליום הסתגלות ברכס ההרים קוואלה - המטפס מיד מהעיירה לשיא גובה של 1,100 מטרים בתצפית לים הָאִגֶאִי, וחזרה למטה לעיירה שבקצה המפרץ. סה"כ 116 ק"מ של רכיבה מגוונת בשטח - משבילים מהירים ועד סינגלים צפופים. לעת ערב אכלנו בטברנה שבין חומות העיר העתיקה.
היום השני והשלישי לטיול יוחדו למסע צפונה ומזרחה לעומק "ארץ מקדוניה", לשבילים שבהם צעדו ראשוני היוונים, מוסלמים מתקופת הכיבוש הערבי, מורדים פרטיזנים ממלחמת העולם השנייה ואן ספור תרבויות, עד שכיום האזור מחולק בין ארבע מדינות, לא בהכרח לפי מקור האוכלוסייה.
יצאנו לדרך כשחם בקרבת הים והשמש זורחת בשמיים כחולים ללא עננים. לאחר טיפוס ללב ההרים של כשעתיים "תפס" אותנו גשם אדיר - היורה של צפון יוון. זמן טוב להפסקת קפה קטן...
המשכנו את דרכנו בגשם, שמעט נחלש, ועל כבישים, שבילים וסינגלים ביער טיפסנו לשיא גובה של 1,300 מטרים. לאחר 140 ק"מ של רכיבה הגענו לבקתת הרים מקסימה בקצה של כביש אספלט צר.
התחלקנו לבקתות, שהפתיעו אותנו לטובה בניקיון, במים החמים, במצעים ובעיקר באוכל המשובח של ארוחת הערב.
את היום השלישי לרכיבה התחלנו ב"סינגל פרא" צר ועמוס בסבך, אותו החשבנו ל"נתיב המורדים" הידועה אצל המתנגדים לשלטון הנאצי בצפון יוון בתקופת מלחמת העולם השנייה. המשכנו על שבילים טובים לליבה של שמורת טבע שבמרכזה מפל בגובה 40 מטרים (קיבלנו אישור מהפקח להיכנס לשמורה) ולאחר כ- 80 ק״מ של רכיבה בשטח הגענו לארוחת הצהרים במסעדה מקומית, המגישה סופלאקי (שיפודים) אבל קפה, מבית הקפה השכן... לאחר הצהרים עלינו על הכביש המפותל והשומם וירדנו לאורכם של 60 ק״מ חזרה למלון בקוואלה.
אז מי שחושב שיוון זה חופש, ים, נופש, שמש, סתלבט - אז הוא צודק! אבל אפשר גם בתצורה של זיעה וגשם למי שני גלגלים בשטח עושים לו את זה. סה"כ רכבנו 400 ק"מ בשלושה ימים במסלול מגוון "הכול כלול"!