שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מזרח ומערב - מסע אתגרי לדרום ירדן

מסע שוטטות בסגנון פרי-סטייל לעומק המדבר הירדני מאפשר לנסוע רחוק ולמצוא אתגרים חדשים בשטח.
3 ימים של נהיגה בדרום ירדן וכל יום בתא שטח אחר - יום חולות מצפון לוואדי ראם, יום חמדות במזרח המדבר הדרומי ויום טרשים במערב - בירידה ממצוק ההעתקים עד הערבה הירדנית.
צילמו: נדב זלצמן, טל כהן, איתי לוינשטיין ועופר אוגש

היום הראשון - מזרח ומערב ירדן

היום הראשון היה קצר - קצת פחות משלוש שעות וכולנו חצינו את הגבול בין ישראל לירדן ונסענו לאכול פלאפל בעקבה. טיפסנו על דרך המלך עד למדבר הדרומי ונכנסנו לשטח מצפון לוואדי ראם.
יום של דיונות ושבילים מהירים, קצת קפיצות, כמה שקיעות על סכיני הדיונות, ביקור עם חשיכה בקשתות של חרז'ה ולסיום נהיגת לילה מהירה בדרך למאהל, שסיפק לנו ארוחה חמה ואוהלים "להתרסק" ולשיון בהם.
סך הכול 120 ק"מ של נהיגה בשטח החולי.

היום השני - מזרח ומערב ירדן

לאחר ארוחת בוקר במאהל יצאנו מזרחה לעבר הדיונות הגדולות המשקיפות על קע דייסה. המשכנו מזרחה לעבר מדווארה - עיירת הגבול שבין ירדן לערב הסעודית. חצינו את הפסים הנטושים של הרכבת החיג'אזית (קישור לכתבה על הרכבת) וטיפסנו בשבילים מהירים ובתוך ערוצי הנחלים לעבר רמת המדבר המזרחי לגובה של 1,400 מטרים. את ארוחת הצהרים, בניצוחו של השף הצפוני והידוע טל כהן עשינו למרגלות קלעת פצ'ועה - חאן טורקי עתיק על דרך החאג' - דרך עולי הרגל למכה.
המשכנו צפונה ומערבה על משטחי חמדות מהירים, ספגנו 4 פנצ'רים ולייתר דיוק 4 קרעים בצמיגים מאבנים רעות שמבטיח לכולם "שהם לא היו שם קודם - אלא קפצו לדרך בדיוק איך שעברנו שם". עם קצת אילתורים והרבה עזרה מחברים המשכנו מערבה ועם חשיכה עלינו על כביש צר בדרך לראס אל נקב - ראש המעלה על דרך המלך, בדרך לפטרה.
קצת לפני וואדי מוסא, עצרנו אצל הצמיגאי המקומי שניסה לעזור לנו לתקן את הצמיגים, אך גם הוא נואש מהשעה המאוחרת, מהקור העז ובעיקר מהקרעים הכפולים והרחבים.
בשעה סבירה הגענו לארוחת ערב, מקלחת ושינה טובה במלון שמעל פטרה, כשהאודמוטר נותן לנו 210 ק"מ.

היום השלישי - מזרח ומערב ירדן

התחלנו את הבוקר בקצת קניות ושטטות בוואדי מוסא וכמובן בתיקון צמיגים והחלפת גלגלים ויצאנו דרום לאורך מצוק ההעתקים ודרך המלך ההיסטורית לעבר הירידה לערבה.
קצת כביש מפותל והגענו ליעד. שטח טרשי, שתחילתו שבילים טובים המשמשים את הרועים הבדואים, בגובה של 800 מטרים מעל פני הים. תצפית לשכבות הסלע השונות המרכיבות את מצוק ההעתקים הירדני. והמשכו בערוץ נחל מקסים ומבודד היורד את כל הדרך עד לכביש הערבה הירדני, שבגובה 100 מטרים מעל פני הים.
בתחילתו של הערוץ נהננו מ"סחף חיובי" שריפד לנו את הדרך, מנע מעברים וטיפוסים לגדות הנחל (כי השוליים נסחפו ונוצרו "מצוקונים" בין גדת הנחל לערוץ הנחל בו נסענו. אך לצערנו ולשמחתנו, המשך הערוץ נסחף כולו ואיתו גם השבילים מהעבר. דרך הדיונות הגדולות שבגדה הדרומית טיפסנו לשיא הגובה ובערוץ חולי, שכולו דיונות, שבניהן אמבטיות מאיימות של חול ירדנו לערוץ הדרומי ובו שביל טוב שהוציא אותנו מערבה אל כביש הערבה, לא לפני שהשף המפורסם מאתמול - טל כהן שמו, רקח לנו שוב ארוחת צהרים לתפארת.
עוד כמה עשרות קילומטרים דרומה על כביש הערבה ובשעה טובה הגענו אל מעבר הגבול בין ישראל לירדן, שתוך פחות משעה העביר את כל השיירה בין שני המסופים שעל האודומטר 220 ק"מ.

תודה ענקית לכל המשתתפים ולהתראות במסעות הבאים

תודה מיוחדת ממני (הח"מ) ומהמדריך והשוטר הירדני לארנון האלוף שאירח אותנו בקיה סורנטו הגיבור שלו, נהג להפליא, נתן בגז כשצריך, שמר על השיירה וסיפק לנו רוגע כל המסע.