שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

הכי מזרחה שיש - ירדן, מרץ 2019

מאות קילומטרים של נהיגה בלב המדבר החיג'אזי - חמדות, בזלות, דיונות ומרחבים שוממים אין סופיים! כשרק מידי פעם פוגשים בדואים - נוודים אמיתיים, שחיים כך סתם בלב המדבר.
חזרנו מ-4 ימים במזרח ירדן, כ-2,000 ק"מ של מסע על הגבולות המזרחיים של ירדן - מישראל, לאורך הגבול עם ערב הסעודית, קרוב לעיראק וחזרה מערבה לצד הגבול הסורי, עם חבורת מטיילים הרפתקנית כשלסיום נסענו לבקר במוזיאון המכוניות של המלך חוסיין - מוזיאון מרשים בקנה מידה עולמי!
צילמה: טלי לוי
הדריך: עופר אוגש

טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום הראשון:

את המסע לירדן התחלנו כרגיל במעבר גבול בין ישראל לירדן, קצת בירוקרטיה ולאחר כשעתיים וחצי "מצאנו עצמנו" בצד הירדני של הגבול עם לוחיות רישוי לבנות ומצוידיים בכל המסמכים הדרושים למסע לא שגרתי בלב הממלכה ההאשמית של ירדן.
התחלנו בטיפוס כביש על דרך המלך, רגע לפני שנכנסנו לשטח אכלנו צהרים, תדלקנו את כלי הרכב (הג'יפים...) וקדימה לשטח - מרגע זה לא נראה יותר את הכביש! עד מחר בערב.
תחילתה של הדרך בשבילים חוליים מהירים, עברנו למרגלות הקשתות של חרז'ה, על מנת "להתחבר" לטיולים המוכרים שלנו במערב ירדן (קישור ליומני המסעות של אתר השטח בירדן) והמשכנו מזרחה עד לתחילתו של הערוץ הטרשי המטפס למצוק המדברי המזרחי.
הדרך מתפתלת, עולה יורדת , עוברת בין נחלים למעברים צרים, סלעים ואבנים, קצת עזרה מהכננת ואנחנו ממשיכים ומתקדמים מזרחה. רגע עוצרים לקפה לצד סימני הדרך העתיקים שעל דרך הבשמים ההיסטורית ומממשיכים לטפס מזרחה.
עוד שלוש עליות עם דרדרת, במדרגה האחרונה משיכה קלה ברצועה ועם החושך אנו מתייצבים בראש המצוק המדברי המזרחי של ירדן.
נסיעה קצרה על המצוק ועם הדרך הקצרה ודרך הגאיות והערוצים אנו יורדים מזרחה ומגיעים למרגלות חאן טורקי עתיק הנמצא על דרך החאג' - דרך עולי הרכב למכה היא קלעת פצ'ועה.
מסדרים את חניון הלילה, מקימים אוהלים (אצל חלקנו האוהלים בגודל של בתים הדורשים אישורי בנייה...), ארוחת ערב שהבדואים הכינו עבורנו, עם תה מתוק מהמדורה ופורשים לישון תחת שמים בהירים ומלאי כוכבים.

יום ראשון מתחיל בדיונות צפונית לוואדי ראם עם הפנים מזרחה:

אבן דרך נבטית על דרך הבשמים העתיקה:

והסיום עם חושך ראשון בשיא הגובה של המצוק המדברי המזרחי - 1,400 מטרים:

טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום השני:

את הבוקר התחלנו עם שמים כחולים למרגלות המצודה, שהייתה רק צללית בלילה היא קלעת פצ'ועה - חאן דרכים טורקי על דרך החאג' - דרך עולי הרגל למכה.
לאחר ארוחת בוקר עצרנו בתחנה הטענה שוממת (בשנה האחרונה) של פוספטים הנמצאת על מסעף פעיל של מפעל הרכבת החיג'אזית (קישור לכתבה על רכבת האמונה) המקשר את רמת המדבר עם נמל עקבה.
חצינו את הכביש היורד למעבר הגבול הדרומי בין ירדן לערב הסעודית - מעבר אל אומרי ונכנסו מזרחה אל מרחבי מדבר אדירים.
בלב השטח עצרנו לשעה במאהל בדואי שהוקם כך סתם במדבר, כשרק הנשים והילדים והמשאיות מרצדס הישנות והטובות נשארו במאהל ואילו הגברים והנערים יצאו למרעה של הצאן, חלקם במרחק של יומיים/שלושה הליכה מהמאהל הגדול.
המשכנו מזרחה על מישורי חמדה ענקיים עד לראש המצוק שמעל הגבול הסעודי. "חיש קל" (לקח כשעה וחצי נסיעה מהירה) ירדנו את המצוק ונסענו לאחת "הפינות" על גבול ירדן ערב הסעודית.
בנסיעה מהירה, חלקה אף מהירה מאוד, וארוכה טיפסנו צפונה עד למאגר מי שטפונות ומשם המשכנו לתוך קע-ג'עפר - המליחה השטוחה והגדולה של המזרח התיכון.
בהנאה (ובהנעה מהירה...) חצינו את הימה עד לישוב ג'עפר. עוררנו את איש הפלאפל והשווארמה - שתי מסעדות הזוכות לתואר "הטובות ביותר בג'עפר !!!" וסעדנו צהרים עם המנות הכי מומלצות שלהם (ואנא סלחו לי ששעת הצהרים הייתה יותר קרובה לעת ערב...).
תדלקנו ועלינו על כביש הבטון הוא כביש 5 או בשמו המקומי "כביש סאדם חוסיין" ונסענו צפונה עד לאל-אזרק - "הכחולה" לדוברי העברית.
כא כבר חיכה לנו מלון טוב עם ארוחת ערב דשנה ולסיום לילה טוב לכוחותינו.

בוקר טוב בקלעת פצ'ועה

שרידי הרכבת החיגאזית

בדואים אמיתיים כך סתם בלב המדבר הערבי

מישורי חמדות ומליחות ענקיות

טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום השלישי:

לאחר קניות ותדלוק של בוקר יצאנו לחצות של הימה היבשה של אל אזרק והתחלנו את יומנו עמוק מזרחה לתוך "הידית של ירדן". מרחבי מדבר אין סופיים עם מעט מאוד נוודים בדואים המופיעים מייד 50 ק"מ עם מפגש מיוחד, שיש יאמרו ממש מרגש, בין הבזלת השחורה לחמדה החומה ובשילוב חול זהוב משגע. ממש שכיית חמדה למי שאוהב מדבר! ואם מחפשים דרכים בין הבזלות (ועושים קצת עבודות מע"צ כדי לפתוח את הדרך) זה גם שכרון חושים מוטורי.
לאחר שעת הצהרים עלינו על ציר ה-TAP, דרך הנפט אשר מתחילה אי שם בשדות הנפט של סעודיה, חוצה את רמת הגולן, בקטע המוכר לנו, ומגיעה לאחר כ-1200 ק"מ בסוף הדרך מערבה לנמל צידון שבלבנון.
בית משאבות ישן עם מגוף - ברז ברזל ענק, חתוך מאפשר לנו הצצה לתוך הצינור המיוחד.
תחנת משמר הכי מזרחית של "משמר המדבר הירדני" מארחת אותנו לזמן קצר לארוחת צהרים שהכין עבורנו ועבור החיילים במקום, השף הידוע טל כהן כשלסיום אופיר הפליאה בשירה ונגינה על ה"מנדולינה" הקטנה (אני יודע שיש לה שם אחר...).
לעת ערב חצינו את מעבר הבזלות והתחלנו בתנועה מהירה על משטחי המלח צפונה לעבר כביש 10.
קצת פחות משעתיים בחושך (כי איך אפשר בלי לראות את "האור שבלוח השעונים") והגענו אל כיבש 10 וציר ה-H - ציר הנפט משדות הנפט שבקירקוק עיראק לעבר נמחל חיפה שעל הים התיכון.
לסיום עוד כשעתיים, כולל הפסקת קפה של "נהגי משאיות" וחזרנו על הכביש עד למלון המפנק באל אזרק.

אגם מים בלב המדבר החרב - המים נשארו מהשיטפון האחרון:

המעבר מהחמדות לשדות הבזלת כמסביב דיונות צהובות

סיקול שדה בזלות כדי לאפשר מעבר מצד לצד של הדיונה

מסעדת השקשוקה והתבשיל של טל כהן - סניף ואסד

טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום הרביעי:

בוקר רגוע של שבת התחיל בתיקון פנצ'ר באל אזרק ומיד נסענו לבקר באזרק אל דרוז' - המצודה המרשימה שבנו הצלבנים, המוסלמים השתלטו עליה והקימו מסגד במרכזה והמודיעין הבריטי הושיב כאן את מפקדת המודיעין הקרבי שלו. המצודה בנויה כולה מאבני בזלת - גוויל וגזית גם יח. מאבני הבזלת בנו הצלבנים חדרים, דלתות ענק עשויות מאבן וגג שכולו קורות בזלת ארוכות - נדיר ומיוחד!
המשכנו לביקור בוילה המרשימה של עמרה - מבנה מתקופת בית אומייה ובתוכו ציורי קיר של אומנים מאיטליה אשר הגיעו לכאן עם הזמנה מיוחדת של השליט המסולמי בסוף המאה השביעית כדי לצייר על הקיר מחוויות ומנעמי אנשי השילטון.
המצודה השלישת בה ביקרנו - חארנה, היא חאן דרכים ענק השימש את עשירי העולם במסעם מזרחה לעיראק או דרומה לעבר מצוות החאג' במכה.
לאחר המצודות נכנסנו לליבה של בירת ירדן היא רבת עמון ונסענו היישר ל"גבעת המוזאונים" - כאן נכסנו למוזיאון המוכניות של המלך חוסיין. כנראה אחד מאוספי כלי הרכב העתיקים והעכשווים המרשימים בעולם השייכים לאדם פרטי - מלך ירדן! מקום חובה לאוהבי המוטוריקה המסביר מהוא עושר אין סופי של מלך.
חצינו את עמאן מערבה ועצרנו בסלט - אחת מעיירי הלווין שמסביב לעמאן, במסעדה הדומה יותר לסטנדרט מערבי, לארוחת צהרים "מזרחית".
המשכנו בירידה לבקעת הירדן בדרך נוף מקסימה וקדימה צפונה למעבר הגבול הקרוב לבית שאן, שהפעם עבר עלינו ביעילות ובמהרה.
כאן סיימנו 1,280 ק"מ של מסע לאורך הגבולות של ירדן ובחישוב הדרך מהמרכז לאילת וחזרה למרכז, כמעט 2,000 ק"מ של נהיגה ב-4 ימים!

תודה ענקית לכל חבורת המטיילים המופלאה

תמונות - טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום הראשון:

תמונות - טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום השני:

תמונות - טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום השלישי:

תמונות - טיול ג'יפים למזרח ירדן - היום הרביעי:

תמונות - מוזיאון המכוניות של המלך חוסיין:

קישורים למסעות הבאים של אתר השטח בירדן:

המסלול הקלאסי: טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה

המסלול הקלאסי של 4 ימים במערב ירדן: טיול ג'יפים לפטרה, דיונות בואדי ראם ולמצודת כרך