שטח 4X4 > כתבות > שטח

רכבת האמונה - 100 שנה לרכבת החיג'זית

מוזיאון ארץ- ישראל שבתל אביב מציג תערוכה חדשה המגוללת את סיפור בנייתה של הרכבת החיג'אזית שנוסדה על ידי הסולטן הטורקי עבדול חמיד השני, כחלק מהרעיון הפאן איסלמי ומתוך שאיפה לאפשר לעולי רגל מוסלמים להגיע לשתי הערים הקדושות לאיסלאם: מכה ומדינה דרך חבל חיג'אז שבחצי האי ערב.

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

הרכבת החיג'אזית, היא עבור עולם האיסלם ''רכבת האמונה''.
לאחר שהסולטן עבדול חמיד השני, הכריז ב-2 במאי 1900,על בניית הרכבת, תמכו רבים ובהם מדינאים ועיתונאים מוסלמים בפרוייקט.
 כוונתו של הסולטאן הייתה שבניית רכבת זו תתבסס על משאבים מוסלמים בלבד, לעומת מסילות הברזל העתמאניות האחרות, שממונו על ידי חברות אירופאיות זרות.
 
וכך היה: עלות ההקמה הגיעה לכארבעה מיליון לירות שטרלינג אשר נתרמו על ידי הסולטאן, שליטי מצרים ואיראן, מרוקו ובוכרה ואף מאמינים מוסלמים רבים מרחבי העולם כולו. בניית הרכבת החיג'אזית הסתיימה ללא גרעון.

הפרוייקט היה מבצע הנדסי וכלכלי שלא נודע כדוגמתו בתולדותיה של האימפריה, סלילת המסילה מדמשק למדינה הושלמה ב-1 בספטמבר 1908, יום ציון 33 שנים להכתרתו של הסולטאן. משך הנסיעה ארך כ- 72 שעות, לעומת שבועות רבים שארך אותו מסע בשיירות גמלים. לעומת זאת השאיפה להמשיך את הנחת מסילת הברזל עד לעיר מכה לא התממשה. בשנת 1909 הודח עבדול חמיד השני במהפכת הטורקים הצעירים ועם נפילתו נעצרה בנייתה של המסילה.

''רכבת האמונה'', מעבר ליעודה הדתי, שימשה לשלטון העות'מאני להעברת כוחות צבאיים לאזור מדינה. במהלך מלחמת העולם הראשונה נפגעה פעמים מספר בידי המורדים הערבים שלחמו נגד הטורקים, בפיקודו של לורנס איש ערב בשירות האינטרסים האסטרטגים הבריטים.
לרכבת החיג'אזית הייתה משמעות גם לגבי הצמיחה הציונית.
לרכבת היתה  שלוחה שעברה בתחומי ארץ-ישראל וחיברה את חיפה לעיירה הסורית דרעא. ביישוב היהודי היא נודעה בשם ''רכבת העמק''.
שלוחה זו, אשר נולדה כעורק המיועד לייעל את בנייתה של ''רכבת אמונת האיסלם'' תרמה רבות, בהקשר היסטורי של התקופה המנדטורית, לפיתוחה של העיר חיפה ושל הישובים היהודים בעמק יזרעאל .
פעילות רכבת העמק הגיעה לסופה ב-1948 במהלך מלחמת השחרור, אך נשארה בזיכרון הקולקטיבי של היישוב כאייקון חזותי ומקור לשירה ולסיפורת.

התערוכה, של האוצרת שרה טוראל, מציגה אוסף ייחודי של תצלומים וגלוית דואר מתקופת בניית הרכבת, הניצבים מול תצלומים עכשוויים של אותם אתרים.
כמו כן מוצגים פריטים הכוללים קטעים מהמסילה, מפות מקוריות, סרטים, ופריטים בולאים נדירים ביותר מאוסף אלכסנדר – מכתבים שעברו דרך הרכבת החיג'אזית והוחתמו בקרון שהעניק שרותי דואר לנוסעים.
קישור לכתבה: הרכבת החיג'אזית - סיפורה של הרכבת בדרך למצוות החאג' במכה  

קישורים לכתבות נוספות ממזרח ירדן (תוואי הרכבת החיג'אזית)

לכתבה הכי מזרחה שיש - הקליקו כאן

לכתבה על מצודות המדבר שבמזרח ירדן - הקליקו כאן

לכתבה על צירי הנפט החוצים את ירדן - הקליקו כאן

לאלבום התמונות המיוחדות של גיל ירום - הקליקו כאן

תגובות

0 תגובות