שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מונגוליה

לאדה ניבה במדבר המונגולי Lada Niva

רכב השטח תוצרת רוסיה שלא השתנה הרבה מאז נוצר בשנות ה-70 עבר לא מזמן מתיחת פנים וקצת התאמות לשנות ה-20 של המאה הנוכחית...
המסע האחרון בסוכות 2019 אפשר לנו לנהוג כ-1772 ק"מ במדבר גובי ובערבות מונגוליה ולהתרשם מפאר היצירה הרוסית לשטח

מונגוליה ארץ קשוחה

1,772 ק"מ ללב מדבר גובי וחזרה לאולן-באטר, בירת מונגוליה, מספיקים בהחלט כדי להבין שמונגוליה היא מדינה קשוחה ותושביה, במיוחד הנוודים ורועי הצאן שחיים בערבות המדבר הקפואות מחוספסים בהתאם וכאילו בדיוק לקשיחות הזו נוצרה הניבה של לאדה.
ואתחיל עם הסיכום - רכב שטח שעושה הכול כמו כלי הרכב הגדולים והיקרים פי כמה וכמה אבל ללא ספק קשוח ונועד לאנשים קשוחים.
אבל אני נסעתי בניבה יחד עם מיכאל - איש גדול, ותיק הצנחנים, מקים לוט"ר אילת ולא שמעתי אף לא תלונה אחת, אלא ההיפך הוא הנכון - 1,772 ק"מ נסענו בכלי הקשוח הזה, עמדנו בקצב (הכתבנו אותו) של הג'יפים היפנים הגדולים, "נתנו בראש" בדיונות ונהנינו מכל רגע בקופסה הקטנה של לאדה.
קישור ליומן המסע - מונגוליה 2019


לאדה ניבה 2019 במדבר גובי - מונגוליה

לאדה ניבה Lada Niva

הניבה הוא אחד מכלי הרכב הוותיקים ביותר שנוסעים בשטח וגם שמר על היכולות שלו לאורך השנים כשפרוש השם ברוסית הוא: שדה תבואה - לכאן מן הסתם ייעדו את הכלי באימפריה הסובייטית. הניבה מיוצר ע"י הקונצרן הרוסי אוטו-וואז (AutoVAZ) המייצר גם רכבי לאדה לכביש וגם הניבה לשטח. הניבה המיוצר מזה 38 שנים כמעט ללא שינוים ועבר לפני כארבע שנים מתיחת פנים קלה, שהשאירה אותו עם הצורה הקופסתית ועם מנוע הבנזין המיושן בנפח 1.7 ליטר (קישור לאתר היצרן).
מה שכן זכה לשינוי בולט הוא תוספת השם לתת הדגם שמעתה נקרא ניבה אורבן - כלומר רכב שטח עירוני (יש גם דגם קשוח יותר ומוכן לשטח שנקרא BRONTO - קישור לאתר היצרן).
ב-1977, כשהושקה הניבה לראשונה, הקונספט היה ייחודי לאימפריה הסובייטית: רכב שטח עם מרכב אחוד, מתלה נפרד מלפנים, קפיצי סליל בכל ארבע הפינות וגם הנעה 4X4 קבועה עם יכולות שטח גבוהות כרכב עבודה.
איכות יצור נמוכה, נוחות לא משהו (טוב... הרוסים קשוחים!) ולמרות הקונספט זה כנראה לא מתחרה אמיתי לדיפנדר או לדיסקברי של לנד-רובר, ובנוסף גם לא מצטיין באמינות. ובכל זאת זה מה יש! ומה שאפשר לרכוש אצל הסובייטים.
בעולם הוא לא ממש הצליח, בארץ נעשה ניסיון לייבוא באמצע שנות ה-90, אך בקרב חובבי שטח הוא נחשב כרכב טוב ו...קשוח!

אז איך היו 1,772 ק"מ?

אז כפי שכבר כתבתי - היה כיף! ובטח שונה ומיוחד. האם זה הרכב שנרצה לקנות ליום יום? כנראה שלא! דורש קשיחות שמתאימה למסעות ופחות לשימוש יום-יומי (וזה נכון גם למי שנוסע בדיפנדר...).
הניבה מרשים מאוד בפשטות ובבסיסיות ומספק בהתאם נוחות נסיעה סבירה בהתחשב במגבלת הגודל. הדבר הראשון שנתקלים בו בכניסה לרכב הוא הבלאגן בכפתורים של תפעול הרכב. לדוגמא: הכפתורים של הפעלת מערכת החימום והקירור מפוזרים בכמה מקומות בלוח המכוונים, מתחת, בימין, בשמאל וממש צריך ללמוד היכן ללחוץ ואיזה ידית להזיז כדי לקבל תוצאה רצויה - ואפשר ממש הכול, כמו כל רכב מודרני, רק שצריך להבין איך עושים זאת!
אין ללאדה שום מערכת בטיחות מודרנית, שלא לדבר על בקרת אחיזה או בקרת יציבות ESP, כאן סומכים על הנהג ואם הוא טעה? אז זו בהחלט בעיה שלו!
בערבות הענקיות של מדבר גובי ידע הניבה להתמודד יפה עם תחלואי הדרך ולשמור על קצב גבוה, יכולת תמרון מצוינת, עבודת מתלים טובה (בתנאי ששמים את הגלגלים במקום הנכון) ובדיונות שבדרום גובי הוא בכלל להיט - קל משקל, מנוע בנזין, רק לתת בגז ואין דיונה שהוא לא יטפס וירד בנוחות מפתיעה - ממש שד קטן.
נסענו עם הניבה בקצב של הג'יפים היפנים הגדולים וגם במהירויות של 3 ספרות במרחבי המדבר הענקיים של מדבר גובי והתוצאות לא איחרו לבוא! השמשה והפנסים הקדמיים סדוקים בגלל שינוי טמפרטורה וזעזועים ברכב (לנהג ולנוסע הקשוח שלצידו שלום)! הריתוכים בצדדים של הפגוש הקידמי התחילו להיפתח עם הדרך ולבסוף צד אחד נשר ונפל (ונאסף לכלי הרכב).
בהילוך 5 ועם 3,000 סל"ד הניבה משייט עם המנוע המיושן שלו בכ-100 קמ"ש שזה בסדר ונוח וצריכת הדלק היא די חסכונית - 23 ליטר בנזין ל-315 ק"מ על הכביש.
ולסיום זה כלי של "נהיגה אמיתית", ללא מערכות סיוע, ללא מערכות בטיחות, ובלי הרבה סלחנות זה רכב שמחייב את הנהג לתפעול כלי הרכב ברמה גבוהה ולבחירת נתיב מיטבי - עשית זאת? הרווחת רכב שטח טוב ובמחיר צנוע! (עולה חדש כרבע מרכב יפני גדול בן 3 שנים).

נתונים טכניים - LADA 4х4 Urban (ניבה 1700)

אורך: 3900 מ"מ
רוחב: 1700 מ"מ
גובה: 1640 מ"מ
בסיס גלגלים: 2450 מ"מ
מרווח גחון: 220 מ"מ
משקל עצמי: 1300 ק"ג
משקל מקסימלי: 1750 ק"ג
צריכת דלק ממוצעת ע"פ היצרן: כ-10 ק"מ לליטר
מהירות מקסימלית: 150 קמ"ש
מהירות מאפס למאה: 17 שניות