שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סיכום טיול לדרום מדבר יהודה - 14/11/20

מדבר יהודה מזמן לנו הג'יפאים אתגרים רבים וטובים, לכן יצאנו בבוקר שבת לטיול אתגרי בנופיו המיוחדים שבחלקו הדרומי של מדבר יהודה
צילומים אלמוג גרוסמן, עלוש, מרינה, רון צוקרמן ואמיר נחומי

מדבר יהודה, 2500 קמ"ר, משתרע מאזור נחל פרת בצפון ועד נחל צאלים בדרום. חלקו הדרומי טרשי, צחיח ולמעט שיחים בודדים באפיקי הנחלים, הוא נעדר צמחיה לחלוטין. ערוצי הנחלים החוצים אותו, מתעמקים ממש בסמוך למורדות הרי יהודה (חברון), ולמטייל החוצה אותו במגמה צפון - דרום הוא מזמן נופים מרהיבים והרבה מאוד חציות של קניונים, ושמשמעותם - אתגרי נהיגה.

סיפור הטיול

מכך שרצינו לחצות את החלק הדרומי של מדבר יהודה, במגמה דרום לצפון, ירדנו אל המדבר מאזור מצדות יהודה שעל המורדות הדרומיים של הר חברון. וכדי להגיע לשם בחרנו לחצות את גבעות יתיר ויער יתיר כמסלול מעבר.
התחלנו כרגיל בתדריך שכלל בתחילה היכרות ותיאור המסלול, נקודות חשובות לנהיגה, אתגרים צפויים, לוח זמנים והפסקות וכללי בטיחות.
או אז התחלנו בנסיעה בשבילי היער. על הדרך "אכלנו" את מעלה הר חירן לארוחת בוקר, וקינחנו בארוחת בוקר אמיתית באחת מפינות היער היפות של יער יתיר.
לאחר ש"נחתנו" על ציר סימון שבילים ירוק המוביל מכביש 80 (צומת תל ערד צפונה למצדות יהודה), מתגלה מיד המדבר בכל עוצמתו, גבעות טרשים, שממה והרבה "צהוב" בעיניים. הנחל הראשון שפגש אותנו במסענו צפונה על הסמ"ש הירוק היה נחל עדשה. נחל לא מוכר כל כך אך ערוצו צר ומתפתל. אט אט בטכניקה של מדרון תלול גלשנו לאפיק הנחל, והתחלנו בנסיעה לאורכו לכיוון נקודת יציאה המתאימה להמשך הטיפוס צפונה. הדרך מתנהלת פעם בנחל ולפעמית יוצאת וחוצה אותו. באחת החציות הוכח כי רכב עם פגוש "משוך" קדימה מקלקל את החגיגה. אולם ידידנו אלמוג הנהג הפליא לנווט את ה-XV שלו שפגושו משוריין במוטות פלדה, ותוך שהוא מלכך את הקרקע ומיישר את הקפלים, הרים בסוף את ה"אף" והמריא.

תדריך בוקר

תדריך בוקר

נסיעה בשבילי היער

נסיעה בשבילי היער

טיפוס למרום הר חירן

טיפוס למרום הר חירן

ה-XV זנב לאריות לא מאכזב

ארוחת הבוקר ביער יתיר

ארוחת הבוקר ביער יתיר

נכנסים למדבר

נכנסים למדבר

ראשון בתור נחל עדשה

ראשון בתור  נחל עדשה

חציית ערוץ בנחל עדשה

חציית ערוץ בנחל עדשה

חציית ערוץ נחל עדשה

ממשיכים צפונה וחוצים נחלים עמוקים

לאחר שנחלצנו מערוץ נחל עדשה המשכנו מעט על סכיני הר בטח וירדנו על הערוץ שם שוב אתגרי חציית ערוצים והפעם גם מעלה תלול עתיר מהמורות וסלעים. השיירה נוסעת מידי פעם בתמרות אבק של מי שנאלץ להשתמש בטכניקת האינרציה במעלה.
נחל בטח מאחורינו ואנו שוב מטפסים במעלה תלול לעבר כתף חצרון המובילה למרום הר חצרון והנוף הנשקף מרהיב, ונתן גם מלא סיפוק על ההתגברות על האתגרים.

מעלה הר חצרון

מעלה הר חצרון

מעלה הר חצרון "קלי קלות"

לאחר שטיפסנו למרום הר חצרון, המשכנו בדרך לעבר נחל שפן

נחל שפן ידוע בזכות היציאה מהערוץ שלו דרומה במעלה עתיר דרדרת. אולם גם היציאה צפונה אינה גן עדן, מעלה מחורץ ומסולע.
גיבורינו מתגברים על המעלה לא בלי מעט תמרות אבק.

היציאה צפונה מערוץ נחל שפן

הנחל התורן אחרי השפן - נחל הרדוף

נחל הרדוף גם הוא נחל "נעלם" אשר חצייתו מדרום לצפון כרוכה בהתגברות על מעלה בשם "גבריאלי" בשפת הג'יפאים, אל תשאלו אותי על שום מה ולמה, כי איני יודע. כך או כך משהגענו למקום התגלה מעלה לא ארוך אבל רצוף מפלים אשר במפה כתוב: "עבירות קשה מאוד" לרכבים נעולים כפול בלבד. היות והיו עימנו מספר חברים שנעדרו את היכולת הזו שלא לדבר על סוברו XV ללא הילוך כוח, אז עבדכם בחר לעקוף את הבעיה בשטח "בר" בניווט שטח קלאסי משנות הטרום G.P.S.
ראו תמונות.

עקיפת המפלים במעלה נחל הרדוף

עקיפת המפלים במעלה נחל הרדוף

"בר" בשטח

"עוקף מפלים"


הנחל הבא בתור - נחל קרש

נחל קרש גם הוא נחל די "אנונימי" בין הנחלים הגדולים הידועים של מדבר יהודה. הנחל בדרכנו, ובכך לא נוכל להתעלם ממנו, כמו כן אחד היובלים הנשפכים אל הנחל יצר שלושה מפלים קטנים ובהמשכם גבי מים הידועים בשם גבי קרש. מצאנו אותם אך הם היו יבשים. משפגשנו את השעה 14:00, לפי התוכנית - הפסקת צהרים, אז התפזרנו סביב צל עץ קטן ופתחנו שולחנות.

הפסקת צהרים ע"י גבי קרש.

הפסקת צהרים ע

חוקי הקורונה מחייבים ריחוק חברתי

חוקי הקורונה מחייבים ריחוק חברתי

באין עץ אז בצל הטויוטה

באין עץ אז בצל הטויוטה

איש איש תחת מכוניתו

איש איש תחת מכוניתו

התחנה הבאה - הר חולד

הר חולד מתנשא לגובה 550 מטר מעל פני הים, והוא נקודת תצפית מרהיבה על האזור. מכך שהיינו צפופים בלו"ז, נאלצנו לוותר על הטיפוס ועשינו לידו "חיתוך" על ציר בעל קשיים טכניים ומעבר נחל שזכה לשם "מעבר אשמדאי" הדרך משכה כבר לכיוון צפון מערב לכיוון משטרת "אום דרג'" או בעברית - "מצפה מדרג". מספר עליות טכניות וחציית ערוצים ללא שם ואנו בטיפוס על ציר כבוש ויפה כשמולנו גבוה מתנשאת הגבעה שעליה ממוקם המבנה של המשטרה הבריטית מתקופת המנדט. גם מחוגי השעון נעים קדימה ללא שאפשר לעצור אותם, השמש משפילה לכיוון מערב והשמיים מתכסים בעבים. ולכן אין ברירה - PLAN B - נעלה לעבר מעלה עמוס בדרך כביש מנדטורי ישן העובר דרך היישוב רשדייה, ולא דרך מנקושייה וציר מעלה עמוס.

המעלה לעבר הר חולד

המעלה לבר הר חולד

עקיפת הר חולד

עקיפת הר חולד

מעבר אשמדאי

המשך מעבר אשמדאי

השעה 15:30 - חולפים ב"אום דרג'"

כשעה לפני דימדומים חלפנו על פני תחנת המשטרה אום דרג' ועלינו על הדרך הכבושה העוברת רובה בנחל חבר, על גבול האזור הידוע בשם "ארץ הזוהר". הדרך חסרת אירועים, מתקדמים עפ"י השעון וכאמור בוחרים בתכנית החילופית להגיע לסיום במעלה עמוס בזמן.
בשעה 16:16 עברנו את הישוב מעלה עמוס והמשכנו בשיירה לעבר עמק האלה. לאחר שעברנו את מחסות הל"ה התכנסנו לסיום. כולם נהנו עד מאוד ורוצים לשוב למדבר בהקדם. אחרי שהחבר'ה התחילו להתפזר התברר שהגראנד צ'רוקי הקשיש של רז "תקוע" בהילוך נמוך. הפעלנו מיד נוהל תיקוני שטח, תאורה וכניסה מתחת לרכב. חיש קל התגלתה הבעיה, ניתוק ידית השליטה עקב אובדן האבטחה. הידית למקומה, אבטחה חילופית ושוב הצ'רוקי בהילוך גבוה מוכן לדרך הביתה.

החלפת ברכות ולהתראות.

בנחל חבר בין ערמות עננים

בנחל חבר בין ערמות עננים

ק"מ אחד לפני האספלט

ק

על הכביש ליד מעלה עמוס

על הכביש ליד מעלה עמוס

16054539548861605453959652160545396421816054539685011605453970825160545397408916054539773881605453981130160545398298516054539845891605453987989160545398963116054539916601605453997413160545400111516054540041391605454015700160545401909716054540234871605454026303160545402922116054540314271605454033715160545403969016054540460741605454048794160545405052716054540563541605454060076160545406208816054540659681605454082341160545408541516054540888771605454101348160545410570116054541085741605454110503160545411227016054541149941605454117496160545414407716054541834761605454205171160545421745516054542324181605454237137160545424088716054542441711605454272291160545428380416054542893221605454293002160545429542716054542987071605454304138160545430819516054543106731605454325572160545433623716054543384771605454348331160545435332716054543554931605454358420160545436268916054543660691605454370368160545438472316054543953511605454397879160545439980616054544025371605454410733160545441670716054544224141605454419032160545442563216054544301091605454427726160545444937916054544513311605454456652160545445834416054544673981605454464576160545446987616054544820981605454484522160545449040116054544922791605454496394160545449404216054544984421605454516191160545451917016054545215621605454523958160545452531016054545279771605454532072160545453577216054545385531605454540354160545454407616054545462731605454548783160545455613116054545619281605454565879160545457113616054545734201605454574642160545459660016054546002191605454606801160545461805916054546270571605454629592160545463175816054546342311605454636971

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

5 תגובות

1

thealmog890

17 בנובמבר 2020 ב 12:46

טיול כיפי ומרתק עם אמיר. תודה רבה על ההזדמנות לבחון את קצה יכולות הסובארו עם החבר׳ה הכבדים.

2

אורח/ת - שרון מ.

22 בנובמבר 2020 ב 15:04

אמיר
תודה רבה על טיול מקסים
נשמח לעוד בעתיד

3

אורח/ת - רון

22 בנובמבר 2020 ב 15:05

תודה רבה אמיר על עוד טיול מוצלח בשרשרת הטיולים שלנו

4

אורח/ת - מרינה

22 בנובמבר 2020 ב 15:05

אמיר מאוד נהנינו, הנופים מרהיבים, המסלול מתוקתק ואתה מדריך עם נשמה! תהיה בריא ונפגש בטיולים הבאים 😍😁

5

אורח/ת - חיים

22 בנובמבר 2020 ב 15:06

אמיר תודה רבה על טיול מדהים !!