שטח 4X4 > כתבות > טכני

שיפורי רכב שטח - פרק ב'

בחלקה השני של הכתבה נמשיך ונסקור שיפורים נוספים המקובלים להתקנה בארץ.

בחלקה השני של הכתבה נמשיך ונסקור שיפורים נוספים המקובלים להתקנה בארץ. למען אלה שלא זוכרים - או אלה שלא קראו את החלק הראשון של הכתבה (בה התייחסנו להחלפת צמיגים ולהתקנת כננות) - נביא שוב את הפיסקה הפותחת מהכתבה הקודמת, המסבירה את הסכנות שבהתקנת שיפורים. ישנם ''שיפורים'', אפילו במסגרת החוק, שאינם בריאים לרכב, ועלולים להיות גם מסוכנים. כמעט לכל תוספת שהיא, ישנה השפעה על התנהגות הרכב - ולרוב ההשפעה היא שלילית. בסדרת כתבות זאת, ננסה ללמוד על השפעותיהם של ה''שיפורים'' השונים, מה לעשות ומה לא.

נעילות דיפרנציאל

נעילות הדיפרנציאל מתחלקות לכמה סוגים: אוטומטיות, נשלטות, מוגבלות החלקה וקבועות. נעילות אוטומטיות: יתרונות - מחיר. חסרונות - משתלב ומתנתק תוך כדי נסיעה על כביש, בלאי צמיגים גבוה יותר. סכנות - החלקה, שבר מכני בצירייה. נשלטות: בנשלטות יש כיום שלושה סוגים - חשמלי - כמו בפג'רו, נשלט אוויר (ARB), ונשלט כבל (OX). יתרונות - כל היתרונות של דיפרנציאל נעול בשטח, כל היתרונות של דיפרנציאל פתוח על הכביש. חסרונות - יקרות יותר מכל נעילה אחרת. סכנות - שבר מיכני בצירייה כתוצאה משימוש לא נכון. מוגבלות החלקה: נעילות שלא נועלות את הדיפרנציאל, אלא מאיטות את קצב ההחלקה של הגלגל שבאוויר. יתרונות - מורגש פחות מנעילה אוטומטית על הכביש, מחיר. חסרונות - לא מספקת נעילה מלאה, מורגשת על הכביש אם כי בצורה מוגבלת. סכנות - איבוד שליטה והחלקה. קבועה: נעילה קבועה מסוג ספול, או דטרוייט SPIN-NO, או הפתרון הישראלי - ריתוך הסטליטים. יתרונות - מחיר, אמינות, חוזק. חסרונות - סיבוב נוקשה, ירידה בקוטר הסיבוב, קושי בנסיעה בשיפוע צד. סכנות - קשה מאוד לנהוג עם רכב כזה במהירות (למעט בקו ישר).

נעילות דיפרנציאל

מיגונים

רבים רואים במיגון הרכב את התוספת האולטימטיבית, את הדבר שמפריד בין רכבי שטח ורכבי כביש. חשוב לבדוק כשאנו ממגנים את הרכב, שלא מקבעים חלק של הרכב שאמור להיות גמיש (בעיקר בפג'רו קינג, שם כבר ראיתי טעויות כאלו אצל מתקינים), שאנו לא פוגעים בזווית הגישה של הרכב, שאין ברגים בולטים מדי, שהמיגונים לא מפריעים לטיפולים שגרתיים (כמו החלפת שמנים למשל), שאנו מחברים את המיגונים למקומות מספיק חזקים.

הגבהות

בסעיף הזה אני אעשה הכללות נוראיות, ומי שיהיה זקוק להסברים מפורטים יותר מוזמן לקרוא את סדרת הכתבות של על מתלים. אני מחלק את ההגבהות לשני סוגים - הגבהה שאינה משנה את מהלך המתלה, והגבהה שמשנה את מהלך המתלה. הגבהה שאינה משנה את מהלך המתלה (יש מקרים שהיא אפילו מקטינה אותו), אינה תורמת כלום לעבירות הרכב בשטח ונותנת רק אופציה לצמיג גדול יותר. יתרונות - אין. חסרונות - יציבות הרכב יורדת (עקב עליית מרכז הכובד). סכנות - התהפכות. הגבהות שכן משנות את מהלך המתלה הן סיפור אחר לגמרי. כאן אנו מקבלים יתרון של מהלך מתלה מוגדל (מצויין בשטח), מרגישים יותר את העברות המשקל של הרכב ומקבלים את הרגשת הנדנדה המפורסמת. יתרונות - מהלך מתלה משופר. חסרונות - יציבות פחותה, אפקט נדנוד של הרכב גם בנסיעה על כביש. סכנות - התהפכות.

פגושים ייעודיים ומגיני חזירים

כמו שראינו בפרק הקודם, ישנם מצבים בהם אין לנו ברירה אלא להחליף את הפגוש בפגוש ייעודי המתאים לכננת. כמו כן, ישנם רבים שמרכיבים על רכבם מגיני-חזירים בשביל לשפר את ההופעה/עמידות בתאונה/הגנה מפני חזירים (מחק את המיותר) - וחבל על הכסף. למגן החזירים אין שום אפקט חיובי על רכבנו - הוא מוסיף משקל מיותר מקדימה, עלול להסגר על מכסה המנוע במקרה תאונה ולמנוע את פתיחת המכסה, בדר''כ המגן גורם יותר נזק במקרה של תאונה, ואחרון אחרון חביב - והכי חשוב לנו - מקטין את זווית הגישה ברכב. לגבי פגושים ייעודיים - כשאין ברירה אז אין ברירה, אבל חשוב לבצע את ההתקנה אצל מי שיודע את העבודה ושלא יסבך אותנו במקרה של כריות אוויר קופצות/לא נפתחות. כדאי למקם על פגוש ייעודי גם שתי נקודות גרירה טובות ו''בריאות'', למקרה של חילוץ.

גגונים

לעיתים הפתרון היחידי לאחסנת ציוד. חשוב לשים לב בהתקנת גגון - שיהיה מחובר לפחות בארבע נקודות למרכב הרכב, ושיש לו תו תקן ומשקל המקסימום רשום. כאשר מסדרים את הציוד על הגגון חשוב לדאוג לחלוקת משקל שווה על פני הגג, ולגובה אחיד ככל האפשר של הציוד. יתרונות - מקום לאחסן ציוד. חסרונות - לא נוח להעמיס ולפרוק. סכנות - פגיעה ביציבות הרכב.

פילטר אוויר פתוח

אחד מהשיפורים הנפוצים ביותר בעולם השטח בשנים האחרונות. יתרונות - תוספת כוח למנוע, חיסכון בצריכת דלק, אורך חיים עצום. חסרונות - סינון פחות טוב של אבק, צריך לנקותו מידי שבוע, צליל לוואי בעת יניקת האוויר. סכנות - נזק למנוע עקב שאיבת לכלוך.

כתבות נוספות




שיפורי רכב שטח - כתבה ראשונה בסדרה

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

06 בפברואר 2002 ב 18:44

תיקון טעות:

תודה לנמרוד שהבס את תשומת ליבי. נועל ה - NOSPIN זהה באופן פעולתו לדטרויט למעט העובדה שהוא מיועד לאפליקציות כבדות יותר. הוא לא נעילה קבועה כי אם אוטומטית. לרדו