שטח 4X4 > כתבות > חדשות

טויוטה וב.מ.וו יפתחו במשותף רכב פנאי המונע במימן

יצרניות הרכב מחפשות דרכים נוספות לייצור מכוניות שאינן מזהמות, ולא רק חשמליות. אחד הכיוונים המבטיחים הוא הנעה בתאי דלק מימניים, ושתי הענקיות מיפן ומגרמניה ישתפו פעולה בפיתוח כלי רכב כאלה

"מבול" המכוניות החשמליות המציף אותנו מכל עבר וההכרזות של יצרניות רבות על מעבר לכלי רכב "נקיים" בעשור הקרוב, יכולים להוביל למסקנה שזהו העתיד של תעשיית הרכב, אבל זה לא בדיוק כך. לא מעט יצרניות מחפשות דרכים נוספות לייצור מכוניות שאינן מזהמות (קישור לכתבה), ואחד הכיוונים המבטיחים הוא הנעה בתאי דלק מימניים.

מנועים כאלה אינם דבר חדש (קישור לכתבה), אבל בשנים האחרונות יש התקדמות ניכרת בתחום, ויש יצרניות שהחלו אפילו בייצור סדרתי של מכוניות מונעות במימן, כמו יונדאי. השבוע התבשרנו כי חברת טויוטה תשתף כוחות עם ב.מ.וו לייצור רכב פנאי המצויד במנוע תאי דלק מימניים.

דגם ניסיוני של ב.מ.וו X5 המונע בתאי דלק מימניים

לשתי החברות יש כבר ניסיון בייצור מכוניות מונעות מימן, אבל בטכנולוגיות שונות. ב.מ.וו עשתה זאת עם מנוע בעירה פנימית שבו המימן מחליף את הבנזין וטויוטה עם המיראי המונעת בתאי דלק. בשני המקרים הדלק הוא מימן, אבל השימוש בו שונה לחלוטין: במנוע תאי דלק, המימן משמש לייצור חשמל והגלגלים מקבלים את הכוח ממנועים חשמליים.

היתרון בסוג ההנעה הזאת, הוא חוסר התלות בנקודות טעינה. תדלוק במימן מתבצע בדיוק כמו תדלוק בבנזין, והוא אורך דקות ספורות בלבד. בתהליך העבודה של המנוע לא נותרים כלל מזהמים, והדבר היחיד שנפלט מהרכב אלו אדי מים... יש דגמי ניסוי של מכוניות שמונעות בשיטה זו, שמסוגלים לגמוע כאלף ק"מ על תדלוק אחד.

במקביל, הודיעה טויוטה על הסכם שיתוף פעולה עם אוניברסיטת נורת'ווסטרן שבארה"ב, כדי להשתמש במפעל הנתונים הראשון בעולם שפותח באוניברסיטה במטרה להפוך כלי רכב לירוקים ויעילים יותר (מפעל הנתונים הוא אלגוריתם למידת מכונה, שמסוגל לסנתז חומרים במהירויות שיא). בנק הנתונים הענק של המפעל, מכיל יותר חומרים אנאורגניים חדשים ממה שמדענים אספו וסווגו אי-פעם בעבר.

טויוטה מחפשת זרזים חדשים כדי להפוך את תאי הדלק ליעילים יותר, ומקווה למצוא דרכים לייצור מימן בצורה נקייה יותר, להסיר CO2 מהאוויר ולפתח תאים סולאריים בעלי יעילות גבוהה.