שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: שרידי הכפרים הצ'רקסים בגולן

13 יישובים צ'רקסים היו ברמת הגולן עד למלחמת ששת הימים, שבעקבותיה ברחו התושבים לסוריה. הכפרים ברובם נהרסו, ורק שרידים מועטים מעידים על מה שהיה כאן: המסגדים בחושניה ובצורימן, והכפר רמת'ניה שנותר כמעט בשלמותו

בליבו של אחד משטחי האש של רמת הגולן, תמצאו את אחד האתרים המעניינים והיפים ביותר ברמת הגולן: שרידי הכפר הצ'רקסי רמת'ניה. זה היה אחד מ-13 יישובים צ'רקסיים שהוקמו ברמת הגולן בסוף המאה ה-19, לאחר שמאות אלפי צ'רקסים גורשו ממולדתם, בצפון הקווקז, על ידי הרוסים. האימפריה העות'מאנית קלטה אותם בשמחה, ויישבה אותם באזורי ספר כדי לחזק את שליטתה בהם. אחד מאזורים אלה היה רמת הגולן, והתיישבות היתה כולה בנפת קוניטרה.

שרידי רמת'ניה, מבט מתל רמת'ניה הסמוך

בפרוץ מלחמת ששת הימים, יצאו תושבי הכפרים מבתיהם, אך בסיום המלחמה לא הורשו לשוב ורובם עברו לסוריה. מרבית היישובים נהרסו, וכיום נותרו שרידים בשלושה מקומות: המסגד בחושניה, הנמצא על כביש 87 ואי אפשר ל"פספס" אותו, המסגד בצורימן, הנמצא ממש בצמוד לגבול והדרך אליו לעתים סגורה מסיבות ביטחוניות, והשרידים המרשימים של הכפר רמת'ניה, שרוב בתיו נותרו על תילם והביקור בו מספק חוויה מיוחדת.

אחד מבתי רמת'ניה

הכפר, הנמצא בליבו של שטח אש, נבנה על כיפה גבוהה ובסביבתו נמצאו שרידים ארכיאולוגיים רבים מתקופות שונות, המצביעים על כך כי המקום היה מיושב לסירוגין לפחות מהאלף השלישי לפני הספירה, אך מרבית הממצאים הם מהתקופה הרומית והביזנטית. בשנת 1885 נרכשו חלק מאדמות הכפר על ידי אגודת "חברת בית יהודה" מצפת, ונעשה ניסיון התיישבות יהודי במקום. לאחר שהתברר כי קניית האדמות נעשתה באופן לא חוקי, עזבו אנשי האגודה את המקום וכמה מהם היו ממקימי המושבה בני יהודה על אדמות ביר א-שכום, זאת המוכרת היום למטיילים ברמת הגולן כ"בני יהודה הישנה".

צריח המסגד בצורימן

איך מגיעים: המסגד בחושניה נמצא כאמור ממש על כביש 87. לצורימן, נוסעים על כביש 91 עד לצומת זיוון, שם פונים ימינה (מזרחה) ובנקודה שבה הכביש עושה פניה חדה ימינה ממשיכים ישר על דרך משובשת עד למסגד. לרמת'ניה נכנסים בדרך עפר היוצאת צפונה ממש מול המסגד בחושניה, העבירה לרכבי שטח. ברכב רגיל אפשר לעשות רק חלק מהדרך, ואת סופה יש לעשות בהליכה רגלית. ושימו לב: מדובר בשטח אש פעיל ביותר, שאפשר להיכנס אליו רק בסופי השבוע!