שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2023: יוצאים לדרך

שלב הפרולוג נערך כבר אתמול והיום יוצאים המתחרים לסטייג' הראשון, שאורכו כ-600 ק"מ, מתוכם כ-370 ק"מ תחרותיים. השנה יש לא מעט שינויים בתקנונים, שיכולים להשפיע מאוד על התוצאות והמיקומים

אם אתם חסידים שרופים של הדקאר, אתם בוודאי יודעים שנעשים כל הזמן שינויים בתקנון של הראלי, שעכשיו גם משפיעים על התקנונים של אליפויות ה-FIA וה-FIM. שינויים האלה כללו דברים רבים, מהגבלת כמות הצמיגים בהם ניתן להשתמש במהלך הראלי ועד להחלטה שספרי הדרכים יחולקו רק בבוקרו של כל סטייג'. לכל השינויים יש שתי מטרות עיקריות: להפוך את הראלי לבטוח יותר ותחרותי יותר. השנה נוספו כמה כללים חדשים, וננסה לעשות קצת סדר בדברים.

המהפכה הדיגיטלית עליה הכריזו מארגני הדקאר לפני כמה חודשים (קישור לכתבה), לפיה ספרי הדרך יהיו דיגיטליים בלבד, תצטרך כנראה לחכות עוד קצת, לפחות לגבי רוכבי האופנועים הבכירים שימשיכו להשתמש בספר הדרך המסורתי, העשוי נייר. במרבית הקטגוריות האחרות, ספר הדרך אכן יהיה דיגיטלי בלבד, ובמספר קטגוריות המתחרים יוכלו לבחור את ספר הדרך המועדף עליהם.

השנה יישמו המארגנים גם את מה שנקרא "מסלול מראה". כל סטייג' יחולק לשני מסלולים כמעט זהים, אבל עם נקודות ציון שונות, כך שהמסלול שהמתחרה יהיה צריך לעבור ונקודות הציון שיצטרך לאמת יהיו תלויים באיזה ספר דרך קיבל. ספרי הדרכים יוקצו באופן אקראי, כך שלא ישתלם למתחרה לעקוב אחרי מי שלפניו, כי יש סיכוי גדול שיגיע לנקודות ציון לא נכונות ויסתכן בעונשי זמן מסיביים. זה יהפוך את הניווט – שגם כך לא פשוט במרחבים של ערב הסעודית – לקריטי ביותר.

גם התקנות לגבי סדר הזינוק לסטייג' הראשון השתנו. מקובל היה שמי שמגיע ראשון בפרולוג, הוא זה שפותח למחרת את התחרות. אחרי שהגיעו למסקנה שלהיות ה"פותח" זה לא בהכרח יתרון, עשרת הראשונים בפרולוג יוכלו לבחור לעצמם את המיקום בזינוק לסטייג' של היום הראשון. ההשתתפות בפרולוג היא חובה ואי אפשר להתחמק ממנה.

כדי לתת יתרון ל"פותח", החליטו המארגנים לתת למתחרים המובילים בונוסים של זמן. הבונוס יוענק לשלושת המתחרים הראשונים שיגיעו לכל נקודת ציון, והוא יראה כך: מתחרה ראשון יקבל 1.5 שניות x המרחק שעבר מאז נקודת הציון הקודמת. מתחרה שני יקבל שנייה אחת x המרחק והשלישי 0.5 שניות x המרחק. לדוגמה, מתחרה שיגיע ראשון לנקודת ציון אחרי 200 ק"מ - יקבל בונוס של חמש דקות (1.5 שניות X 200 ק"מ = 300 שניות או 5 דקות), השני יקבל בונוס של 3.3 דקות, והשלישי יקבל 1.6 דקות. הבונוס יעוגל כלפי מטה לשניות שלמות. זה יהפוך את הניקוד למסובך יותר עבור המארגנים, אבל הם טוענים שמערכת המעקב שלהם מתעדכנת מיידית עם אימות נקודות הציון, והזמנים של המתחרים יעודכנו בהתאם.

ואחרי כל החפירה הזו, יש גם מרוץ (קישור לכתבה). הפרולוג נערך אתמול במסלול מסודר בסמוך לחופי הים האדום, והיום מתחילה התחרות במסלול מעגלי שאורכו הכולל כ-600 ק"מ, מתוכם 367 ק"מ תחרותיים. אנחנו נעקוב.