שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפ גרנד-צ'ירוקי CRD במבחן דרכים

הגרסה המפוארת והקרבית ביותר של ראש שבט הצ'ירוקי מצויד עתה גם במנוע טורבו דיזל מודרני. האם הגרנד, אחרי כל השנים, עדיין בעל האיזון הטוב ביותר בין יכולת הכביש לשטח?

רוני נאק, מגזין השטח אוטושטח, צילומים: תומר פדר

מבחן בודק גרנד-צ'ירוקי 2003

החיבור בין דיימלר לקרייזלר יצר המון מחלוקת וחיכוך בתוך חברות הענק האלו. הבדלי מנטליות ואופי ניהול, משני צידי האוקיאנוס, הפיקו אדוות חוסר-שביעות רצון (בעיקר בצד האמריקאי של האטלנטי) והד תקשורתי. אך מיזוג שני הענקים העניק לקרייזלר זריקת טכנולוגיה חשובה ושיפור הליכי ייצור בעיקר לכיוון של בקרת איכות. חולשה מסורתית בעבר. השיפור ניכר מייד דווקא באחת המכוניות שהכי מזוהות עם (וחשובות ל) קרייזלר – הוויאג'ר החדש שהוצג לפני כשנתיים עם טעם אירופאי מובהק ותווית יצור מהמפעל בגרץ – אוסטריה. השידוך עם דיימלר השפיע כמובן גם על ג'יפ (חלק מקונצרן קרייזלר) בדיוק בזמן להוציא לפנסיה את הצ'ירוקי המזדקן (יליד 1984), להציג במקומו ליברטי/צ'ירוקי חדש שפוזל יותר הכבישה (והוא הג'יפ הראשון עם מתלים נפרדים ומנגנון היגוי בשיטת מסרק – ברוכים הבאים למאה ה-21) ובמקביל לשדרג את ספינת הדגל, גרנד-צ'ירוקי, ולהתאימה לטעמו של הלקוח האירופאי אנין הטעם (יש יאמרו ''פלוץ'').

מבחן בודק גרנד-צ'ירוקי 2003

גרסה עדכנית

בסתיו האחרון הציגה ג'יפ (גיליון אוטושטח 7) את הגרסה העדכנית (וכנראה האחרונה לפני חידושו המוחלט של הגרנד לקראת שנת 2005) ביותר של הגרנד עם מנוע CRD (המשרת גם ב-ML270 CDI ) ורמת איבזור (ורמת קשיחות) ''אוברלנד'' הכוללת מערכת הנעה המתקדמת ביותר של היצרן ''קוואדרה טראק'', ורמת איבזור מקסימאלית. אלינו ה''אוברלנד'' לא יגיע (יש גם 8V עתיר הספק עם 258 כ''ס) במקומו תמצאו ברחוב המלאכה ''לימטד'' הכולל את מערכת ההנעה והמתלים של האוברלנד ופריטי איבזור נוספים מתוך החבילה שהיבואן בחר לייבא. תג המחיר נע בין 330,00 ל-380,000 ₪ ומשתנה בהתאם לרמת האיבזור, ריפודי עור וכיו''ב. הסיבה למסיבה היא יחידת ההנעה המרשימה בכל קנה מידה. זה מנוע דיזל מסילה-משותפת עם חמישה צילינדרים ו-20 שסתומים המפיק 164 כ''ס חביבים ו-40 קג''מ חביבים עוד יותר כבר מ-1800 סל''ד. הכוח עובר דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה יחסי העברה גם היא, כמו המנוע, מיוצרת על-ידי מרצדס. לא רק שהתיבה מיוצרת על-ידי מרצדס אפילו יחסי ההעברה של ההילוכים בה זהים ל-ML270CDI (למעט יחס העברה סופי קצר יותר בג'יפ). גם הבינה המלאכותית של ניהול התיבה נותרה. משם עובר הכוח דרך תיבת העברה ''ג'יפית'' אופיינית עם LOW ביחס 1:2.72 ודיפרנציאל מרכזי עם מנגנון נעילה ''וורי לוק''. מנגנון זה נמצא בלב מערכת ההנעה ומאכלס את ליבות שלושת הדיפרנציאלים של הגרנד. המנגנון מורכב מקסטה של דיסקיות שבאופן נורמאלי חופשיות, אך כאשר מתרחשת החלקה בצד אחד הולכות הדיסקיות ונצמדות בהדרגתיות עד להצמדות מלאה. כך מתקבלת העברת מומנט לינארית מצד לצד עד למצב נעול 100%. גלי הנע מעבירים את הכוח לסרנים קשיחים בכל קצה. כל הנ''ל עושה את הגרנד לרכב השטח המפואר האחרון להציג מפרט שטח כה קשוח המתעקש לשמור על מורשתו מול זרם הולך וגובר של רכבי שטח מרוככים (אפילו הריינג' רובר זנח את הסרנים החיים).

 גרסה עדכנית

חוץ ופנים

מן החוץ אין הגרנד הזה שונה מקודמיו. למעט כיתוב CRD צנוע על הדלת החמישית וחישוקי סגסוגת 17 אינץ' ועליהם צמיגי כביש טהורים בחתך 65. החזית עדיין מאוד מרשימה עם גריל שבע הצלעות המוכר של ג'יפ. השמשה הקדמית משופעת מאוד ומחזרת את תחושת הדינאמיות של הכלי וקו המתניים גבוה ואסרטיבי. כל זה מקנה לג'יפ המפואר מראה כוחני ואטלתי מחד גיסא ופאר ואלגנטיות מאיחד גיסא כל זה כשהוא נצמד לדנ''א העיצובי המאפיין את הגרנד משחר ימיו. הפנים עטור העור מתחיל להראות את גילו. רכב המבחן שמגיע אלינו (יחד עם כל הגרנדים שנמכרים כאן) מהמפעל באוסטריה, מהודק ומוקפד באופן מרשים מאוד. וגם אם אין לחומרים את המגע והמראה הכה מפתים של פנים ה-5X הרי שאיכות ההרכבה וההקפדה אינם נופלים בהרבה. אבל גם איכות ייצור גבוהה לא תצליח להסתיר עיצוב שמתחיל להסגיר את הפז''מ של הרכב ומשווע לזריקת רענון וכדאי שתהיה עם מזרק גדול. לוח המחוונים עשיר בפרטים אך נראה ארכאי, המיתוג פלסטי ולא מחמיא למגע. מאוד קורקטי אך הנדסת האנוש כאמור מעט מיושנת. משטחי עץ מאפיינים אם הגרסה הזו ויש גם מערכת שמע מקורית איכותית מאוד. מערכת בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרך צמוד לתקרה, בקרת שיוט ומושבים עמוקים, רכים ומרופדי עור. המושבים זחים חשמלית ויש שני מצבי זיכרון. בעת הדימום נע מושב הנהג אוטומטית לאחור כדי לאפשר יציאה נוחה. טווח הכיוון והתנועה רחב מאוד ויתאים לכל מבנה גוף. המושב רך וכורסתי מאוד. חברי המערכת הקלים יותר נהנו מאוד הכבדים מהם (85 ק''ג +) התלוננו על קריסת הריפוד אחרי נסיעה ממושכת. התמיכה בצדי הגוף טובה כך גם ברגליים והישבן. המושב האחורי ממשיך את קו העור והנוחות של החזית. המרווח לתקרה מעט מוגבל ביחס ל-SUV מרוממי התקרה אך עדיין המרווח מאחור יותר מסביר. תא המטען נרחב ומרופד. ברצפה תגלו ''ספייר'' בגודל מלא – כולל חישוק – יחד עם תאי אחסנה נוספים ומקור למתח.

 חוץ ופנים

שיפורי נוחות

מתחת לפני הפח, השינויים לכבוד שנת הדגם 2003 כוללים ריכוך המתלים על-ידי הפחתת שיכוך בולמי-הזעזועים. תלונות על עוצמת בלימה בלתי מספקת נענו באמצעות התקנת משאבת בלם עם ספיקה מוגברת וקליפרים חדשים ו''נשכניים'' יותר. ההגה הכבד-אך-מהיר משקלו הופחת על-ידי קפיצים מחזירים רכים יותר. וזהו בעצם. שיפור הנוחות מורגש מאוד בעיר בכלל וליד קניון איילון בפרט. שם (בצד השייך לעירית ב''ב) עברה ההזנחה את המיטב שמסלולי ניסויים הנוחות בכל מתקן של כל יצרן רכב בכל מקום על פני הגלובוס. במין אוסף קאוטי של בורות על שברים על גלים לא אחידים. ב-30 קמ''ש המתלים עדיין לא בשיא יעילותם ומעבירים חלק מהתנודות פנימה למרכב האחוד. אך מעל מהירות זו, 50 או 60 קמ''ש, בידוד התא הנוסעים אקזמפלארי ולא יבייש את הטובות ב5C שהפכה קובעת התקן לנוחות בישראל. הנהג רואה בעין את השיבושים המטורפים הללו אך דבר אינו חודר פנימה ולא מוצא ביטוי דרך הישבן. מרשים מאוד.

 שיפורי נוחות

כשהקצב עולה

מחוץ לעיר כשהקצב עולה, מרשים המנוע ביכולת להזיז כלי כבד בעזוז רב. תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות לפקודות מהדוושה או מידית ההילוכים (למרבה הצער נטולת אותו תפעול נוח שמאל/ימין שיש במרצדס) ושילוב ההילוכים כמו הפערים ביחסי ההעברה מצויין. רעש המנוע נוכח בעיקר במהירות איטית או בסל''ד גבוה. אך הוא ''סוחב'' מצויין מסל''ד הביניים והתאוצות כאמור, מהמקום וביניים ראויות ביותר. הפחתת השיכוך מורגשת בשני אופנים: נוחות נסיעה טובה ומחיקה של רוב שיבושי הדרך, ונידנוד מרכב אחרי מהמורה דרמטית יותר. שזה תוצר ברור של תת-שיכוך. מול הדגם הקודם, שהיה מהודק להפליא אך כנראה מהודק מדי לטעם האמריקאי, הגרנד הנוכחי רך ונוח יותר וממש על הגבול של רך מדי. הוא עדיין לא נפטר מהתנהגות אופיינית למכוניות קשיחות סרן שמעביר היזון חוזר למרכב כל אימת שמתרחשת תנודה גדולה של הסרן. אך בגדול הגרנד נוח ונעים מאוד. הבלמים טרם נפרדו מספוגיות רבה אך עוצמת הבלימה משופרת מאוד ומוסיפה המון לשקט הנפשי כשנוהגים באופן נמרץ ב-SUV במשקל הנושק לשתי טונות. ההגה מהיר (עדיין מנגנון סבבת) עם 2.75 סיבובים בין נעילות ומשקלו עדיין מעט כבד לטעמי מייד עם הפנייתו. יש לו מעט שטח מת במרכז וגם תוך כדי פניה. זה לא הגה של מכונית ספורט ובוודאי איש לא מצפה ממנו להיות כזה אבל דאחילק ג'יפ העולם כבר שני צעדים קדימה! רצף פניות מהיר מגלה זווית גלגול מורגשת מאוד. אך ברגע שהעומס עולה ומוטות הייצוב נכנסים לפעולה נעצרת נטיית המרכב ונשמרת על זווית קבועה גם בקשתות כביש מהירות מאוד. הגרנד לא אוהב שינויי כיוון מהירים מאוד וכאן כדאי להיזהר (כמו עם כל SUV ) שלא להגזים. רעשי רוח נשמעים היטב מהמראות ומסגרות החלונות. תרם לזה לא מעט מזג אוויר סוער מאוד ובכל זאת, מעט רועש מדי. שקט לחלוטין היה הפנים. אין זכר לציקצוק, קרקוש או קשקוש מכל סוג שהוא. לא משנה מה המהירות או מהו מפלס השיבושים הפנים שקט וחרישי עדות לאיכות ההרכבה הגבוהה ולהקפדה הרבה לשיפור איכות היצור. מרשים מאוד. לפני הירידה לשטח הצצה לגחון. דוד העמם בולט במרכז הגרנד ומצד ימין. הוא חשוף לגמרי כמו גם ה''אמבטיה'' שמכילה את הגלגל הרזרבי. גם תיבת ההעברה נמוכה מתחת לקו השלדה אך מוגנת טוב יותר על-ידי קורת רוחב מאסיבית ומיגון פח מחורר. לפנים חשופות זרועות הרדיוס לפגיעה או עיוות. לפנים יש אוזן חילוץ אחת ועוד אחת תמצאו מאחור.

 כשהקצב עולה

בשטח

על שבילים מהירים מגהץ הגרנד את השיבושים המעטים ביעילות רבה. עוצמתו של המנוע נוכחת גם כאן ותכונות הניהוג המעולות על הכביש באות לידי ביטוי גם על שביל מועט אחיזה ורב פיתולים. נהג נמרץ יותר יוכל להפיק החלקות כוח מענגות ומשחקי זנב שובבים במיטב סגנון הראלי והגרנד ישמח לשתף פעולה. ואם בראש שלכם טיול אביבי ונינוח תוכלו לעשות זאת בסטייל ונוחות של מכונית פאר. בשטח טכני מתגלה, שוב, מערכת ה''קוואדרה דרייב'' בשיא יכולתה. ולא רק שם גם על פני בוץ חלק מאוד, העברת הכוח כה יעילה שזה הופך את ההתמודדות לקלה ונטולת מאמץ או זיעה קרה. מהלך מתלים גדול יספיק לרוב מעללי השטח המתונים אבל אם תצליבו וגלגל יונף באוויר או אז תכנס לפעולה מערכת הנעילות אשר תוך סיחרור אחד תנעל את עצמה ותעביר את הגרנד על פני חריצי מים עמוקים ועל סלעים גדולים אפילו אם רק גלגל בודד אוחז. במצבה הקיצוני נועלת המערכת את כל שלושת הדיפרנציאל שבאוטו כשמתקבלת למעשה נעילה 100% של כל המערכת. דור רכבי השטח האחרון מסתמך בכבדות על המערכת הבלמים כדי לדמות נעילת דיפרנציאל. דבר זה יוצר בעיות התחממות (אצל חלקן) עד לרמה של ביטול הגבלת ההחלקה לטובת שיור הבלמים. הגרנד מסתמך על נעילות דיפרנציאל מכאניות ומשחרר את הבלמים - לבלום. זוויות המרכב השטוחות ומרווח גחון של 21 ס''מ יגבילו הסתערות על שטח טכני מאוד ללא התקנת מיגון ראוי וסט צמיגים אגרסיבי יותר. יחס ההעברה הקצר קצר דיו כדי שיהיה אפשר להתמודד עם שטח קשה מאוד בעליה או במורד. כמה מעברים מסובכים מאוד גילו עד כמה עמידה השלדה בפני כוחות הפיתול. מבחן בדוק לכך הוא פתיחת הדלת האחורי. סגירתה, ברכבי שטח רבים, אינה אפשרית בשל פיתול מרכב רב, אך הגרנד מוצק להפליא וכל הדלתות נסגרו בצליל בוטח של מקרר אמאנה מלא.

JEEP אמיתי

עבור הכבוד של לשאת את השם JEEP , עם המסורת ומורשת הקרב הכרוכה בזה, על כלי רכב להרגיש נוח בשטח, כל שטח בכל מצב ובכל מזג אוויר. הגרנד צ'ירוקי הוא נושא ראוי לשם המיתולוגי והוא נושא בקרבו דנ''א מובהק של המותג המיתולוגי. כיום, בעצם הוא עומד לבדו כרכב פאר מסוקס ורב יכולת הפוזל – או נכון יותר נוטה – בכבדות לשטח ומעודד את בעליו לתור אחר הרפתקאות שיטחיות. גם אם הפז''מ כבר ניכר בעיצוב הפנים והנדסת האנוש ''אולד פאשין'' משהו, הגרנד צ'ירוקי מסוגל להעניק המון בכביש ובשטח בנוסחה מוצלחת ומתפתחת מאז הוצג לראשונה ב-1992. יש רק לקוות שהדור הבא לא יילך בדרך הדודו וישמור על אותו דנ''א קסום שקנה אוהדים בכל העולם. הדנ''א של JEEP.

JEEP אמיתי

תגובות

0 תגובות