שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול מתל צפית לתל גודד

מסלול טיול באורך 38 ק''מ, בעבירות בינונית.
המסלול מתחיל ביער חרובית שליד צומת ראם, מטפסים לתל צפית, מבקרים במערות לוזית, עולים למצפה משואה, נוסעים על רמת אבישור, מטפסים לתל גודד, זוחלים במערות שלמרגלותיו ומסיימים ליד קיבוץ בית גוברין.
המסלול כולל קובץ טורבו CD/נביגייד/TWL לטעינה אליכם למחשב...

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול: באורך 38 ק''מ. עבירות: המסלול בעבירות בינונית - מתאים לכל ימות השנה. המסלול מתאים לרכב בעל הנעה כפולה והילוך LOW. ניווט והליכה: מסלול הטיול נוח לניווט וכולל הליכות קצרצרות לתוך מערות. שטחי אש: המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ולכן מאפשר לנסוע לאורכו גם באמצע השבוע. אבני דרך: מתחילים ביער חרובית שליד צומת ראם, מטפסים לתל צפית, מבקרים במערות לוזית, עולים למצפה משואה, נוסעים על רמת אבישור, מטפסים לתל גודד וזוחלים במערות שלמרגלותיו. מסיימים ליד קיבוץ בית גוברין.

שיטת הניווט לאורך המסלול:

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על אבנים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים קטנים במדידת המרחקים - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח. אם תשתמשו גם במכשיר GPS, תוכלו להגביר את בטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט.

הכנות:

דורש תכנון של ערב קודם, מציאת בן זוג (רכב נוסף) אחד לפחות והכנת אמצעים בסיסיים: מפה בקנה מידה של 1/50,000, רצוי מפת סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים), מצפן, GPS - מומלץ לבטחון העצמי של הנווט, אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו, סלולרי - טעון ו/או סוללה נוספת. ציוד חילוץ בסיסי (רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים), ומומלץ כי יהיה תקני ובדוק. במסלול זה חובה לצאת לשטח עם מינימום שני רכבים היכולים לגרור אחד את השני במקרה הצורך. יש לתדלק בטרם היציאה למסלול.

תחילת המסלול:

תחנת הדלק בצומת ראם הלא הוא צומת מסמייה מהווה את נקודת המפגש ותחילת המסלול. נקודת ציון 1 - צומת מסמייה.

יוצאים לדרך

נוסעים מזרחה לכיוון כביש 6 וברמזור הראשון פונים ימינה לכביש 383 לכיוון כפר הרי''ף, כפר מנחם וצומת צפית. עוברים את הפנייה לקיבוץ כפר מנחם ולאחר 2 ק''מ פונים ימינה עם השילוט ל''צפית''. נקודת ציון 2 - צומת צפית.

יער חרובית

יער נטוע ע''י קק''ל ובסביבתו עצי חרובים רבים המעניקים לו את שמו. ביער שולחנות ומתקני פיקניק ובשבתות מאכלס משפחות רבות.

בצומת פונים ימינה-דרומה ונוסעים 100 מטר על הכביש עד הפנייה שמאלה-מזרחה לדרך ''חרובית'' המסומנת גם בסימון שבילים אדום. נקודת ציון 3 - הצומת.

פונים שמאלה ומתחילים לנסוע על שביל המסומן באדום שמשמאלנו שדרת ברושים. לאחר 1.4 ק''מ חוצים מעבר בקר (רשת הברזל העבה החוסמת את השביל לחצייה של פרות) ופונים ימינה עם השילוט ''דרך חרובית''. לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) ממשיכים עם סימון השבילים האדום וחוצים מעבר בקר הנמצא בעיקול ימינה של השביל המרכזי. לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) חוצים מעבר בקר שלישי ויורדים לאורכה של דרך כורכר לבנה. לאחר 2.6 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת שבילים שסימון השבילים האדום ממשיך ישר-דרומה ואילו השילוט ''דרך חרובית'' פונה שמאלה-מזרחה. נקודת ציון 4 - צומת.

ממשיכים ישר ודרומה על השביל המסומן באדום ולאחר 400 מטר פונים שמאלה עם השביל המרכזי המסומן באדום. לאחר 600 מטר (מצטבר) ממשיכים ישר על האדום ולאחר 1,000 מטר (מצטבר) מגיעים לצומת T בה פונים ימינה עדיין על השביל המסומן באדום. לאחר 1.2 ק''מ (מצטבר) יוצא השביל לשדה פתוח המלווה אותנו מצד ימין. לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T, הנמצאת על שביל כורכר לבן כשממול רואים את תל צפית. נקודת ציון 5 - הצומת.

פונים שמאלה-מזרחה על שביל הכורכר הלבן המסומן בסימון שבילים כחול ועולה על הגדה הצפונית של נחל האלה. לאחר 1.4 ק''מ חוצה השביל המרכזי שביל ולאחריו ערוץ נחל. לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) פונה השביל המרכזי בקשת ימינה וחוצה את נחל האלה. נקודת ציון 6 - נחל האלה.

השביל המסומן בכחול חוזר מערבה בתחילה צמוד לנחל האלה ולאחר מכן מתרחק מעט דרומה. לאחר 2.8 ק''מ עובר השביל תחת קו מתח גבוה ופונה ימינה כאשר את תל צפית ניתן לראות באופק. ממשיכים לנסוע על השביל עד לעיקול שמאלה של השביל הכחול - 3.8 ק''מ (מצטבר). נקודת ציון 7 - עיקול בכחול.

ממשיכים ישר תחת קווי המתח הגבוה. לאחר 4.7 ק''מ (מצטבר) חוצה השביל את נחל האלה. לאחר 5.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T (מפגש עם שביל המסומן באדום). נקודת ציון 8 - צומת T.

פונים חזק שמאלה לכיוון התל ונוסעים ישר על השביל המרכזי בכיוון מעלה. השביל חוצה גדר של שיחי צבר ומטפס בשביל המסומן בסימון שבילים ירוק (הצבע הירוק בקושי נראה) לתל צפית - כאן מומלץ לשלב להילוך LOW עוד בטרם תתחיל העליה המחייבת הילוך כוח. לאחר 1.3 ק''מ מגיעים לפסגת תל צפית. נקודת ציון 9 - תל צפית.

התצפית מתל צפית

תל צפית, בשמו הערבי - תל א-סאפי, מתנשא לגובה של 203 מטר, מדרום מזרח לקיבוץ כפר מנחם. באביב הגבעה כולה ירוקה עם ניקוד כלניות באדום ובין הסלעים מתחבאות להן הרקפות. התל בולט בגובהו ובבדידותו ושימש בעבר כנקודה אסטרטגית חשובה השולטת על המרחב החקלאי שסביבה. הצלבנים כינו אותה ''קסטרום אלבום'' (מצודה לבנה) ויכול להיות שזו העיר לבנה מתקופת יהושע ואולי גם העיר גת (שמקומה המדויק לא נודע) מתקופת הפלשתים. בתצפית מערבה רואים מתחת לתל את תחנת הגז של תל צפית ובאופק את הים התיכון. מימין את הבתים של אשדוד וימינה להם את הארובות של תחנת הכוח הצפונית לאשדוד. משמאל רואים את הארובות של חברת החשמל באשקלון. מדרום - את השדות של בית ניר וקצת מקרית גת וממזרח את הרכס של הרי חברון.

יורדים מזרחה שלשמאלנו קבר שייח לכיוון המאהל הבדואי הקבוע הנמצא למרגלות התל. כשמגיעים למרכז המאהל, 300 מטר מהפסגה, השביל מתעקל ימינה ויורד במרכזו של ואדי - 1.2 ק''מ (מצטבר) עד לצומת T בה נפגשים עם שביל כבוש בצבע לבן המסומן בסימון שבילים שחור. נקודת ציון 10 - על השביל הכבוש בלבן.

פונים שמאלה עם השילוט ל''בית ניר'' ונוסעים 400 מטר שמשמאל עץ בודד וצומת עם שביל בצבע חום כסימון השבילים השחור מפנה אליו יחד עם השלט ל''מערות לוזית''. על שביל זה 4.4 ק''מ לפי הסימון השחור עד לכביש 353. נקודת ציון 11 - הכביש.

פונים שמאלה על כביש 353 ונוסעים 200 מטר עד צומת הכניסה לישוב לוזית. נקודת ציון 12 - צומת הכניסה לישוב.

בצומת פונים ימינה לשביל המטפס 700 מטר עד לפתח מערות לוזית. נקודת ציון 13 - מערת לוזית.

מערות לוזית

חונים את הרכב ויורדים לטיול רגלי במערכת מערות הפתוחה לקהל ללא תשלום. יש להקפיד לנוע רק על שבילים קיימים בשל החשש לנפילה לתוך מערות שפתחיהן מוסתרים בצמחייה. בכל האזור יש אלפי מערות ואף לא אחת מהן טבעית - כולן מעשי ידי אדם. בכניסה למערות אפשר להבחין בשכבת הסלע הקשה הנקראת ''נארי'' ומהווה את גג המערה שמתחתיה סלע קרטון רך שנחפר בעמל רב. רב המערות שימשו כמחצבות וחלקן נחצבו כמערות למגורים, בתי בד, מחסנים ואף כמערות קבורה.

חוזרים על עקבותינו עד לכביש בנקודת ציון 12

על הכביש נוסעים מזרחה 1.6 ק''מ עד לשביל קטן המשולט ''מצפה משואה 4 ק''מ''. נקודת ציון 14 - הפניה ימינה.

פונים ימינה-דרומה חזרה לשטח ונוסעים על השביל המסומן בסימון שבילים כחול 2 ק''מ עד לצומת עם שביל המגיע משמאל, בתחילתו מעבר בקר ושלט ''מצפה משואה''. נקודת ציון 15.

פונים שמאלה לכיוון צפון-מזרח, חוצים את מעבר הבקר, ונוסעים סך הכול 3.1 ק''מ על השביל לאורך השלטים ל''מצפה משואה'' אותם פוגשים לאחר 600 מטר, 1.5 ק''מ, 1.9 ק''מ וב-2.1 ק''מ כשעולים על הכביש המטפס למצפה. שימו לב שמסביב למצפה בשיא הגובה הכביש הוא חד סיטרי. נקודת ציון 16 - מצפה משואה בשיא הגובה.

מצפה משואה

על ראש הגבעה, בגובה 372 מטר מעל פני הים, בנתה קק''ל מגדל תצפית בו יושב צופה השומר על היערות. הגבעה נמצאת בחלק הגבוה יותר של שפלת יהודה שממערב לנו פרוש מישור החוף וממזרח הרי יהודה.

יורדים מהתצפית

נוסעים על הכביש ולאחר שהכביש חוזר להיות דו-סיטרי פונים שמאלה בפנייה הראשונה המאפשרת זאת לשביל המשולט ''בית גוברין''.

לאחר 700 מטר פוגשים שלט נוסף לכיוון ''בית גוברין''. לאחר קילומטר (מצטבר) עולים על קטע כביש קטן וכזה מתעקל שמאלה ממשיכים ישר לתוך שביל עם השלט ''בית גוברין''. לאחר 1.3 (מצטבר) מגיעים לצומת שבילים כאשר משמאל שביל קטן הנכנס בין העצים. נקודת ציון 17 - צומת שבילים.

ב-0.8 ק''מ פונים שמאלה בצומת T. מטפסים על השביל 2.2 ק''מ (מצטבר) עד הפנייה הראשונה ימינה, לשביל המשולט ''בית גוברין 9 ק''מ''. נקודת ציון 18 - פנייה ימינה.

נוסעים על השביל שנמצא בשיא הגובה של רמת אבישור והמסומן בסימון שבילים ירוק ובסימון של שביל חוצה ישראל (3 פסים בצבע כתום-כחול-לבן). לאחר 1.6 ק''מ צומת שבילים - אנחנו ממשיכים מעלה על השביל המסומן בירוק לכיוון חרבת צורה - המקום מוזנח אך מי שיחפש ימצא באר מים ו-2 גתות עתיקות בין שרידי המבנים.

ממשיכים על השביל

לאחר 3 ק''מ (מצטבר) כשמולנו רואים את תל גודד פונים שמאלה לשביל קטן המסומן בסימון שבילים ירוק וחוצה ישראל ויורדים ירידה סלעית (מומלץ לאט-לאט בהילוך LOW ). לאחר 3.7 ק''מ (מצטבר) מגיעים כמעט לכביש ובצומת T פונים ימינה. לאחר 4.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T. נקודת ציון 19 - צומת T.

הרוצים לסיים את הטיול פונים שמאלה ונוסעים לכיוון המערות בנקודת ציון 21 או העלייה לכביש בנקודת ציון 22.

הרוצים לטפס בטיפוס אתגרי לשיא הגובה של תל גודד

פונים ימינה ובצומת לאחר 500 מטר יפנו שמאלה לכיוון העליות הנראות על הצלע של התל. כאן כבר מומלץ לשלב להילוך LOW ולהתחיל במלאכת הטיפוס. יש לבחור את השביל המתאים ביותר עבורכם בכל קטע וקטע ומומלץ לרדת ולבחון את העליות החדות ברגל ו/או לשלוח מכוון קרקעי שיעזור לכם. בכל מקרה חשוב לזכור כי אם נכשלתם בעלייה, יש לחזור לאחור לאט-לאט בשילוב הילוך לאחור ולהימנע ככול שניתן משיפוע צד. ראו טיפ שטח טיפוס עלייה

שיא הגובה של תל גודד נמצא בנקודת ציון 20

מראש התל תצפית מדהימה אל השפלה שמסביב ואל הרי חברון ממזרח. באזור ולמרגלות התל מאות מערות מסתור חצובות בסלע שחלקן שימשו את המורדים בתקופת המרד של בר כוכבא ברומאים. בתל נמצאו שרידים לישוב קדום, אולי העיר המקראית מורשת גת - עירו של מיכה הנביא.

יורדים בזהירות, עדיין משולבים להילוך LOW, צפונה לכיוון כביש 35. בנקודת ציון 21 מערות מסתור מתקופת בר-כוכבא שאפשר להכנס ולזחול בתוכן.

נוסעים על השביל מעט דרומה וחוזרים לכביש דרך שער בקר

חשוב להקפיד ולסגור את שער הבקר לאחר שיוצאים לכביש. כביש 35 - אחד מכבישי הרוחב המרכזיים של השפלה מחבר את קריית גת במערב לחברון במזרח. נקודת ציון 22 - על הכביש סיום המסלול

רגע לפני העלייה הכביש מומלץ:

לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בנחת הביתה ... להתראות בטיול הבא, עופר.

מספר צפוניות מזרחיות

1. 1129856 129677 2. 1127683 136085 3. 1127589 136095 4. 1126172 136649 5. 1124723 136586 6. 1124393 138415 7. 1123850 137012 8. 1123997 135912 9. 1123316 135612 10. 1122465 135521 11. 1120727 138842 12. 1120891 139015 13. 1120408 139298 14. 1120880 140494 15. 1119731 141747 16. 1119414 142732 17. 1118672 142420 18. 1118361 142726 19. 1115245 142017 20. 1115511 141561 21. 1115165 141829 22. 1114838 141760

מספר          צפוניות    מזרחיות

שימו לב!

הקואורינדטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הסיפרה ''1'' שבקואורדינטות הצפוניות בסיפרה ''4''.