שטח 4X4 > כתבות > נותנים בגז

ג'יפים ונשים : שילוב מסוכן?

שדר רדיו ביטא בקול דעה רווחת וקולנית. האם באמת אפשר להאשים נשים בחוסר יכולת, או בחוסר זהירות, או בכלל בחוסר של משהו? טור אישי

לפני ימים מספר הקשבתי בעיון, שלא כמנהגי, לתוכנית הרדיו המילה האחרונה בגלי צהל. אברי גלעד וג'קי לוי ניהלו שם, כהרגלם, דיון אינטליגנטי על כל מה שזז, או שלא זז. היו שם מסורת ישראל, קולנוענות מודרנית, מצב החסה בשטחים, מתיחות, הגיגי חדר כושר ושאר דברים המטרידים אושיות כמו אברי וג'קי. לפתע, ללא כל הודעה מוקדמת, הטיל אברי גלעד פצצה לחלל גלי האתר. איני זוכר מה היה ההקשר, אבל אברי אמר (ויסלח לי האיש אם איני מצטט במדויק), כי: השילוב של אישה וג'יפ אופנתי וגדול מידות הוא בעייתי ומסוכן.

איני יודע בדיוק את מספר תגובות הנאצה שקיבל האיש מנשים זועמות – חלקן בצדק רב - אך אני כן יודע כי גלעד העז והביע בקול רם דעה מקובלת ורווחת, אשר למרות שלא הוכחה מעולם מחקרית, נחשבת בעיני ציבור גדול כאמת לאמיתה. גלעד טען כי אישה הנוהגת ב-SUV מפחידה אותו. הוא מפחד מהממדים, מהעצמה, מהעיסוק בשלל דברים תוך כדי נהיגה, אשר אינם קשורים בנהיגה ואולי גם מחוסר היכולת (וכאן זו כבר פרשנות שלי).

הכצעקתה?

ככלל, נשים מפגינות כישורי נהיגה ירודים בהשוואה לגברים. גם למשפט האחרון (אשר מייצג הפעם את דעתו של כותב שורות אלה) אין תמיכה אמפירית, אבל יש מאחוריו שנים רבות של תצפיות בכביש וקילומטרים רבים של הדרכת נהיגה לגברים ולנשים. ההסבר להבדלי הכושר מגדריים הללו הוא – ויסלחו לי כל הגברים המשוכנעים בעליונותם הגנטית – תרבותי בלבד. כאשר בנים משחקים בטרקטורים ובאופנים, בנות מלבישות ברבי ומתאימות את צבעי הבגדים. מה לעשות, כך הם פני הדברים וכולנו חוטאים בהבדלי מגדר אלה. גם אנוכי.

הכצעקתה?

אבל, האם חוץ מההעדפה התרבותית לטרקטור, או לבובת ברבי, ישנם הבדלים מולדים ביכולת ללמוד לנהוג? ממש לא. כאשר אנו נוהגים בכביש, מבט קצר מסביבנו יגלה נהגים טובים וגם נהגות טובות. מבט חטוף ממנו יגלה נהגים זוועתיים ונהגות איומות. תצפית מעמיקה יותר, מכס מדריך נהיגה מתקדמת יגלה דווקא שלנשים לרוב יש פוטנציאל לימוד והתקדמות גבוה מזה של גברים. גברים צריכים להתגבר על האגו שמונע מהם ללמוד ולנשים אין את הבעיה הזו. למעשה, את ההתקדמויות הגדולות ביותר בקריירת ההדרכה שלי רשמתי אצל חניכות מהמין הנשי – והסיבות יכולות להיות כישורי תקשורת עדיפים, העדר אגו ואולי גם אינטואיציה ויכולת קבלת החלטות בתנאי אי ודאות עדיפים.

אז האם באמת נשים וג'יפים הם שילוב מסוכן? כן, בהחלט. תנועה בסביבה עירונית צפופה עם כלי רכב גדול וכבד, אשר מנתק את האוחז/ת בהגה מהסביבה ומקנה תחושת כוח ואנונימיות, היא מתכון לצרות. וכאשר מדברים בטלפון, מאזינים מוזיקה ועושים עוד עשרות פעולות אחרות, רמת הסיכון לרכב ובעיקר לסובב אותו עולה. אבל, אם תשימו לב היטב לכתוב בצמד המשפטים הקודמים, תבחינו כי פעולות אלה אינן נחלת המין הנשי. גברים עושים את כל אלה ורמת הסיכון לעצמם ולסביבה זהה לחלוטין. מהסיבה הזו אני מתנגד לפסיקה החד משמעית של גלעד וקורא לו לפסול התנהגויות מזיקות בכביש לכשעצמן (שימוש בסלולרי, אלימות מילולית ופיזית ועוד) ולא על בסיס מגדרי, אשר רק מנציחות את ההבדלים התרבותיים, במקום למזער אותם.

תגובות

10 תגובות

1

סיגל אדלשטיין

24 בדצמבר 2007 ב 15:18

אברי גלעד-פה גדול

אם יש שדרן שאני לא אוהבת להאזין לו זה אברי גלעד השובניסט!

2

אורח/ת

24 בדצמבר 2007 ב 16:38

אברי גלעד צודק

ואישתי מרשה לי להגיד את זה .....

3

איל דניאל

24 בדצמבר 2007 ב 19:27

נשים ותאונות

נשים לא עושות תאונות, הן רק גורמות לתאונות.

4

Ogash Ofer

24 בדצמבר 2007 ב 20:44

עוד דבר מעצבן

ל-1: אני מכיר תופעה מעצבנת יותר מנסיעה איטית במסלול השמאלי - רכב שעוקף אותך ואז נדחף לך מול האף ועוד מאט (ובדרך כלל הטיפש הזה עושה זאת גם מול משאית או רכב כבד).
ולדיון עצמו: מנסיון יש טיפשים ויש טיפשות - זה פשוט תלוי ברמת העניין שלהם בכביש וסביבתו.

5

אורח/ת

25 בדצמבר 2007 ב 06:49

שנת 2007

מפליא אותי כול פעם מחדש תגובות כאלו, אני נהגת אמבולנס לשעבר עם המון כישורי נהיגה אוהבת לראות ביום יום איך גברים כאשר רואים אותי עם הג'יפ מבצעת תמרונים
בחניות ברוורסים מתחילים לכוון אותי או בואי נעשה בישבילך את הרוורס או את לא תצליחי להיכנס פה. אז לכול השוביניסטים בכביש יש גם כאלה וגם כאלו אבל נשים יותר זהירות בכביש מחכרים שנעשו. אז תרגיע מצב אברי וג'קי כנראה שיש לך פחדים בכלל אז אתה נותן אמרות כאלו לך קבל טיפול.

6

אהרון ט.

25 בדצמבר 2007 ב 22:18

אני חושב שזו התבטאות שוביניסטית!!!

גם מאחורי שנים רבות של הדרכת נהגים ונהגות, יש להבדיל בין נהג לבין נוהג! ומכאן גם בין נהגת לבין נוהגת!
אני אישית מכיר הרבה נהגות שיכולות ללמד את הגברים פרק אחד או שנים בהילכות נהיגה אמיתיות!
אני מכיר גם נוהגות שפחד לתת להן הגה בידים!
מאידך גיסא אני מכיר גם הרבה גברים שאיני מבין איך עברו טסט!!!
לכן - בלי הכלליו בבקשה!!!!
נשים אינן מסוכנות יותר מגברים על הכביש.
גם נשים שנוהגות ב - SUV גדול ואימתני לא מפחידות אותי בכלל!

7

evita

26 בדצמבר 2007 ב 20:05

בחור כלבבי !!

אין תגובה יותר טובה מי זו של אהרון כול הכבוד !!!!

8

אורח/ת

30 בדצמבר 2007 ב 17:35

רישיון לג'יפים

אני כמובן מתעלמת מההערה השובניסטית, אני מבקשת להאיר דבר אחר, כולנו יודעים שג'יפ בשנים האחרונות הפך להיות סמל המעמד החברתי, וכול אדם שיש לו כסף רוכש לעצמו ג'יפ. אין לי בעיה עם זה, שיבורכו. אבל שכול ילד בן שמונה עשרה שאבא רוצה לפנק אותו מקבל ג'יפ, זה כבר סיפור אחר מבחינתי. לכן אני חושבת שכול אדם שקונה ג'יפ חייב לעבור הכשרה או להוכיח את כישוריו, נהיגת שטח היא נהיגה אחרת, נהיגה בכביש עם רכב שטח היא נהיגה אחרת. אני יודעת שאני מסתכנת בטענותי, אבל אני חושבת שלמען בטחונם של כול הנוהגים באשר הם, יש להוציא רישיון נפרד לג'יפים!!!

9

ליאור קרלינסקי

31 בדצמבר 2007 ב 15:26

אישתי קוראת את הפורומים אז אני אוביקטיבי

כמי שמטייל בשטח עם קבוצות נשים בשטח זהירות יותר רגועות יותר אין אגו אין דואוינים   שוויצים ומקשיבות למדריך הרבה יותר האמונה לא מוציאות ראש לבדוק אולי הוא טועה -- נכון מר בנדל
כך שתורידו את ההכללות ותהיו רציניים

ולסיכום  אירית היקרה אישתי האהובה שקנתה לי האנטר את נהגת טובה ממך בשטח וגם על הכביש !!!   -- נכון מר בנדל

10

Ogash Ofer

02 באפריל 2011 ב 17:20

מי נתן לך רישיון... ???

לא צריך לחפש הרבה באתר השטח - התגית: טיולי ג'יפים - נשים בלבד אומרת הכול