שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

התצפיות הכי יפות בירידה - ערד, מעלה יאיר, ים המלח

30 קילומטרים החוצים את מדבר יהודה ממערב למזרח. חווית שטח בירידה של כ-1,000 מטרים בגובה - מערד עד לים המלח דרך תצפיות למקום הנמוך בעולם ולרכס הרי מואב בצד הירדני של בקע הירדן. טיול בירידה שרובו בעבירות קלה, עם קטע בעבירות בינונית לרכבי 4X4 גבוהים ובעבירות קשה לג'יפונים

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

המסלול מתחיל בערד (כמעט 600 מטרים מעל פני הים), עובר לצד מנחת ערד, ציר הנפט למצפה זוהר, מצד חתרורים, מצפה בוקק, מעלה יאיר עד לים המלח – המקום הנמוך בעולם (כיום כבר נמוך ממינוס 400 מטרים מתחת לפני הים).
העבירות קלה לאורך רב הדרך למעט הירידה במעלה יאיר. למרות שמדובר בירידה, ובעצם כל רכב יוכל להגיע למטה, רכבים נמוכים (בדרך כלל ג'יפונים) יצטרכו להיזהר בירידה ולבחור ציר נכון ולבצע קצת עבודות מעצ על מנץ לשמור על הגחון והטמבונים של הרכב.
לג'יפונים מומלץ לצאת בשניים עם רצועת גרירה וזוג שאקלים – לכל מקרה בו אחד הרכבים 'יתיישב' (או בעברית תקנית: יתקע) על סלע בירידה.

שיטת הניווט

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי ומבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים עי הוועדה לסימון שבילים (סימון על סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך השביל המסומן באדום - הכוונה היא לשביל המסומן בסימון שבילים אדום.
בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון ל-GPS. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח.
בסיפור דרך זה 'דקורות' 11 נקודות ציון והמרחקים בין איפוס לאיפוס קצרים על-מנת להגביר את הביטחון העצמי אצל המנווטים לאורך סיפור הדרך.
מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח אך לא תמיד סימון השבילים מתאים למפה (לפעמים משנים את תוואי השביל בטרם עודכנה המפה).
אם תשתמשו גם במכשיר GPS ו/או במחשב ועליו תוכנת מפות, תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי בניווט עצמאי בשטח גם אם אין לכם ניסיון רב (ובכול זאת יש לנהוג בזהירות שכן מכשירים אלו הם לא תחליף למפת נייר).

שיטת הניווט

נהיגה בשטח

סעו בקצב המתאים לרכב ולנוסעים והיזהרו מתנועה נגדית על השבילים.
אל תיסעו לבד – השתדלו לצאת לשטח עם מינימום שני רכבים וציוד גרירה בסיסי.
שמרו מרחק מהרכב שלפניכם ואפשרו לו את מרווח התמרון הדרוש לו לצדדים ולאחור.
חגרו חגורת בטיחות – החגורות מצילות חיים ומעבר לכך – לנוסעים שלידכם יותר נוח.
תדלקו בטרם הכניסה לשטח, אפילו המסלול קצר – כך נושא הדלק לא יטריד אתכם.
הצטיידו בציוד חילוץ וגרירה תקני המתאים לרכב שלכם (שווה לבדוק זאת לפני רגע האמת).
מפה ומצפן הם מינימום מתבקש. מכשיר ניווט לוויני (GPS) מסייע ומגביר את הביטחון העצמי.
לא לשכוח טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת.
קחו אתכם כמות מים מספקת - בהתאם לעונות השנה וגם קצת מזון לא יזיק (השטח כבר יעשה אתכם רעבים).

נהיגה בשטח

קישורים ל'טיפ נהיגה'

תחילת המסלול בערד

למי שמגיע מתל אביב – נוסעים על כביש 40 לכיוון באר ובצומת להבים פונים שמאלה (מזרחה) לכביש 31 לכיוון צומת שוקת אותה חוצים מזרחה (פונים ימינה ומיד שמאלה). למי שמגיע מבאר שבע – נוסע עד לצומת שוקת ופונה ימינה (מזרחה) לערד. נוסעים על כביש 31 עד הכניסה לערד – צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד.
את מתחילים בחלק המערבי ביותר בערד - צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד.
בקרבת הצומת תחנת דלק של דור אלון (מצד ימין) ותחנת דלק של פז (מצד שמאל).
נ.צ. 1 – צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד

תחילת המסלול בערד

מאפסים מד אוץ

מטפסים עם הכביש, כל הדרך ישר קדימה (ישר גם בכיכר מיד לאחר תחנות הדלק) לכיוון המנחת של ערד.
לאחר 1.9 ק''מ (עוד לפני הכניסה למתחם של המנחת) פונים שמאלה-דרומה בצומת לקטע אספלט קצר ההופך לאחר 50 מטרים לשביל.
נ.צ. 2 – צומת הכניסה למנחת ערד

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ
בצומת, כאמור, פונים שמאלה-דרומה לקטע אספלט קצר ההופך לאחר 50 מטרים לשביל ומסתכלים דרומה לכיוון קו המתח הנמוך.
יש לנסוע על אחד מהשבילים הלא ברורים לכיוון קו המתח אשר מתחתיו מתחיל השביל המסומן בירוק.
לאחר כ-700 מטרים השביל הופך לכבוש (עדיין מסומן בירוק).
לאחר 1.5 ק'מ (מצטבר) צומת של שבילים ירוק עם כחול.
נ.צ. 3 – צומת שבילים כחול-ירוק

מאפסים מד אוץ

מדבר יהודה

מדבר יהודה
מדבר יהודה הוא אזור גאוגרפי, מירחו בצפון ועד לצומת הערבה בדרום, וברוחב של כ-25 ק'מ אותם חוצה מסלול הטיול מערד לים המלח. במזרחה של ארץ ישראל באורך של 85 ק'מ
מדבר יהודה נפרש בין הרי יהודה לים המלח ושיאו הוא מצוק ההעתקים. מדבר יהודה הוא מדבר בצל גשם ובשל כך הוא מאופיין באקלים מדברי למרות שממערב וממזרח לו אזורים לחים וגשומים הרבה יותר.
מדבר בצל הגשם הוא מדבר הנוצר בסמוך לאזורים גשומים אבל בגלל מיקומו בין רכסי הרים רמת המשקעים בו נמוכה ובמקרה של מדבר יהודה מגיעים העננים ממערב ומורידים את הגשם עד קו פרשת המים של ירושלים. שהעננים ממשיכים מזרחה הם מנמיכים ומתחממים ואינם מורידים עוד גשם עד אשר הם מטפסים שוב כאשר הם מגיעים למצוק הירדני שם הם מורידים את שארית הגשם שבהם.
בגלל הגשם בהרי יהודה ואופי הקרקע (שאינה מחלחלת/סופגת מים) מדבר יהודה נהנה מזרימה של שיטפונות בנחלים החוצים את המדבר לרוחבו בדרך לים המלח.

מדבר יהודה

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 11 – דרום מדבר יהודה וים המלח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צהל ולכן אפשרי לכל ימות השבוע.
אורך המסלול כ- 30 ק'מ.
ניתן לנסיעה רצופה של כשעתיים-שלוש שעות בקצב בינוני-מהיר או כשש-שבע שעות באופן רגוע יותר עם עצירות לתצפיות, פיקניק וכדי ליהנות מהטבע.
אפשר לעשות את המסלול הפוך ואז הוא הופך למסלול אתגרי, במיוחד מעלה יאיר שמהווה אתגר בעבירות קשה ובתקופות מסוימות גם בעבירות קשה מאוד המחייבת ידע בנהיגה, רכב מתאים וכפפות לביצוע עבודות הנדסיות בשטח.
אפשר לטפס חזרה לערד דרך השטח – ראו את מסלול הטיול – מערד לים המלח דרך הר קפון והר קומות
הקפידו לנסוע על השבילים ולא לרדת מהם שכן רב הדרך היא בתוך שמורת טבע מוגנת. – לשאלות בעניין אפשר להיעזר בפורום שמירת טבע.

מאפסים מד אוץ

משיכים ישר על השביל הכחול (הירוק כאמור שובר חזק ימינה) .
לאחר כ-200 מטרים חוצים לראשונה קו צינור גז ישן המגיע משדה זוהר לערד.
לאחר 500 מטרים ק'מ (מצטבר) מגיעים לצומת בה יש להמשיך על השביל הראשי שמאלה (ימינה פונה שביל למאהל בדואי).
לאחר 1.1 ק'מ (מצטבר) חוצים צינור גז נוסף בדרכו לערד.
לאחר 2 ק'מ (מצטבר) מגעים לצומת V.
נ.צ. 4 – צומת שבילים בצורת V

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים בצומת ימינה בטיפוס לעבר מצפה זהר (אנחנו עוד נחזור לצומת V)
לאחר 400 מטרים על השביל מגיעים למצפה ממנו ניתן לראות במזרח את כביש המפעלים (258) מצומת חתרורים לצומת צפית.
רחוק יותר מזרחה את ים המלח ואת מצוק ההעתקים הירדני.
מצפון את העיר ערד ומדרום את מפעל הגז של שדה זוהר.
נ.צ. 5 – מצפה זוהר
חוזרים 400 מטרים בחזרה לצומת בנ.צ. 4

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ
בצומת פונים ימינה ויורדים עם השביל המסומן בכחול
לאחר כ-1 ק'מ צומת שבילים.
השביל הירוק ושביל ישראל (המסומן בלבן-כחול-כתום) פונים שמאלה לפסגת ראש זוהר והשביל הכחול ממשיך בדרכו למטה.
בצומת הקטנה הזו תחת ראש זוהר עולה השאלה הקבועה:
האם לטפס למעלה עם הרכב או לא?
האם מותר או אסור?
המתח הקבוע בין הרצון לתת בגז לרצון לשמור על הטבע.
מצד אחד אין שילוט האוסר זאת והשביל נראה כשביל לרכב עם קוליסים של צמיגי רכב ומצד שני במפות סימון שבילים נראה כי הוא מופיע כשביל להולכי רגל בלבד.
והפתרון שלי: לכו קצת ברגל – זה גם לא אתגר מיוחד לטפס מעלה וגם זה כייף לשחרר קצת את הרגליים בטיפוס לתצפית.
לאחר הביקור בראש זוהר ממשיכים למטה על השביל הכחול ולאחר 3.2 ק'מ (מצטבר) אנחנו בכביש 31 היורד מערד לים המלח.
נ.צ. 6 – חציית כביש 31

מאפסים מד אוץ

ראש זוהר

תצפית מקסימה, בגובה 552 מטרים מעל פני הים, ששימשה בעברה כמצד דרך רומי, מאוחר יותר כבסיס בריטי, אחר כבסיס של צהל ובראשה אנדרטה לזכרו של פנחס סלע – מטייל או חייל או גם וגם שנהרג בדרכי המדבר (נשמח לקבל מידע אודותיו).
ראש זהר נמצאת על דרך המלח אשר שימשה בעבר את הסוחרים ועוברי האורח בדרכם מים המלח מערבה לכיוון ערד ומשם לנמל עזה. המקום שימש כתחנת מס רומית והבריטים לאחר כ-2,000 שנים הקימו במקום תחנת משטרה שאת שרידי משטחי הבטון שלה עוד ניתן לראות על הקרקע.

ראש זוהר

מאפסים מד אוץ

חוצים את כביש 31 בזהירות יתרה – זכרו כי הנהגים הנוסעים על הכביש או רוכבי האופנועים הנותנים בו בגז אינם מצפים לרכב מטיילים אשר חוצה את הכביש בנחת.
ממשיכים על השביל המסומן בכחול .
לאחר 300 מטרים השביל מתעקל שמאלה וחוצה ערוץ נחל (יבש כמובן).
לאחר 1.1 ק'מ (מצטבר) יש לפנות בחוזקה ימינה ( ישר ממשיך שביל ללא סימון).
לאחר 7 ק'מ (מצטבר) על השביל הכחול מגיעים לשרידים של מצד חתרורים – ששימש כתחנת מכס על דרך המלח וכיום נשאר במקום גל אבנים סביב בור עמוק – ללא ספק נקודה אסטרטגית בעבר וכיום תצפית מדהימה מזרחה.
ממשיכים עם השביל הכחול יורדים, חוצים ועולים את נחל מורד (מימין ומשמאל אפשר לפרוס מחצלת לפיקניק).
לאחר 8 ק'מ (מצטבר) מגיעים לצומת שבילים שחור כחול.
נ.צ. 7 – צומת שבילים שחור-כחול

מאפסים מד אוץ

מזה החתרורים האלו?

אז ראשית זה שם לתופעה גיאולוגית הקיימת במדבר יהודה בה נראים גבעות סלעיות עגלגלות בצבעים בין גבעות החוואר הלבנות.
חתרורים הם בעצם השם הגיאולוגי למה שאנו מכירים כ-'פצלי שמן' – כלומר החתרורים הם סלע ביטומני שאפשר להפיק ממנו אנרגיה. ואכן בין סלעי מדבר יהודה אפשר לראות הרבה כתמים של סלעים צבעוניים המכילים מינרלים רבים ומיוחדים שרובם גם מכילים ביטומן.
סלעי החתרורים הם סלעי משקע ימי, המאפיינים את מדבר יהודה (שהיה מכוסה בשכבת ים לפני כ-60 מליון שנים), עם מרכבי גדול של חומר אורגני שלא הספיק להתחמצן טרם התקשה לסלע. כיום שהסלע נחשף לאוויר (ולחמצן) החומר שבו עובר תהליך חמצון והופך להיות ביטומני ואפשרי לשימוש כמקור אנרגיה.
ומה מקור השם – כנראה שהוא מגיע מערבית ואז יש הטוענים כי לא מדובר בחתרורים אלא בחדרורים – כלומר מהמילה 'חדר' = ירוק , שהוא אכן צבע בולט בין סלעי החתרורים.
למאמר מלומד בנושא הסלעים הבוערים של מט'ח

מזה החתרורים האלו?

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור.
לאחר 200 מטרים מגיעים לצומת שבילים.
נ.צ. 8 – צומת שבילים שחור-אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום העובר בתוך נחל פרסה.
לאחר 3.1 ק''מ מגיעים לצומת (שעוד נחזור אליה בהמשך הדרך) .
ממשיכים על השביל הימני המסומן באדום .
לאחר 3.7 ק''מ (מצטבר) מגיעים למצפה בוקק.
נוף מלונות בצד הישראלי, וחצי ים המלח הדרומי, בריכות אידוי של מפעלי ים המלח, תעלה של מים המחברת את ים המלח הצפוני לדרומי והכפר צפי (וואדי חסה) מהצד הירדני נראים בעין מהתצפית המדהימה.
נ.צ 9 – מצפה בוקק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים 600 מטרים לאחור עד לצומת.
פונים ימינה לשביל המסומן בשחור עם השלט למעלה יאיר.
לאחר 3.1 ק'מ (מצטבר) על השחור מגיעים לצומת T עם שביל המסומן בכחול.
נ.צ. 10 – צומת T שחור-כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל הכחול.
לאחר 700 מטרים מגיעים לצומת קטן.
בצומת אפשר לפנות ימינה ולנסוע 200 מטרים הלוך לתצפית ו-200 מטרים חזור להמשך השביל.
פונים שמאלה בצומת (או ממשיכים ישר למי שהגיע מהתצפית שמימין)
לאחר 1.3 ק'מ (או 1.7 ק'מ למי שנסע לתצפית) (מצטבר) קצהו של מעלה יאיר – לא תוכלו לפספס יש שלט גדול וגם אנדרטה לזכרו של סרן יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים שפרץ את המעלה ונרצח ע'י בדואים בנחל סרפד (קרוב לגבול בין ישראל למצרים באזור ניצנה) .
כבר בתחילת הירידה יש לשלב להילוך LOW. מומלץ כי לפני המדרגות, הקיימות במספר מקומות לאורכה של הירידה הארוכה, לרדת ולסרוק ברגל על מנת להחליט על ציר תנועה נכון ובטוח ואם צרך אז למלא באבנים את הברות שתחת מדרגות הסלע.
לאחר 4.9 ק'מ (או 5.3 ק'מ אם בקרתם בתצפית) (מצטבר) מגיע השביל למרגלות המצוק ולכביש 90.
נ.צ. 11 – כביש 90

מאפסים מד אוץ

עולים על הכביש

שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה.
ימינה (דרומה) לאזור המלונות, לצומת זוהר – ממנה אפשר לטפס חזרה לערד או לפנות לצומת הערבה.
שמאלה (צפונה) על כביש ים המלח לכיוון ירושלים.

עולים על הכביש

ציר הניווט בנקודות ציון

מספר

צפוניות

מזרחיות

1

1073027

168786

צומת הכניסה לאזור תעשייה

2

1071128

168765

צומת הכניסה למנחת ערד

3

1070326

170087

צומת שבילים כחול-ירוק

4

1070654

171688

צומת שבילים בצורת צומת שבילים בצורת v

5

1070391

171966

מצפה זוהר

6

1070750

173771

חציית כביש 31

7

1069924

180093

צומת שבילים שחור-כחול

8

1069647

180232

צומת שבילים שחור-אדום

9

1068485

183330

מצפה בוקק

10

1070816

182270

צומת T שחור-כחול

11

1069347

184346

כביש 90

קובץ TWL להורדה

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה
ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה '1' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה '4'.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה

תגובות, הערות וסיפורים שלאחר המסע יתקבלו בברכה ולבטח יסייעו לאלו שיטיילו בעתיד

תגובות

21 תגובות

1

eyali0001

29 ביוני 2008 ב 14:24

לא צריכה להיות בעיה

לרדת את מעלה יאיר ללא מיגון. כמובן שהכל בתנאי שאתה משתמש בכלי עבודה הכי חשוב שהוא השכל הישר.

2

אמיר

29 ביולי 2008 ב 23:22

תיקונים:

1. בנ.צ. הראשון, קודם נוסעים 1.9 ק"מ, ורק לפני המנחת פונים שמאלה. לפי הכתוב ניתן לחשוב שפונים ימינה 1.9 ק"מ לפני המנחת...
2. נ.צ. 8, לאחר 3.1 ק"מ פונים ימינה בשביל האדום ולא שמאלה.
3. אשר לפנחס ז"ל: (בקשר לאנדרטה בראש זוהר).

באתר "יזכור" של משרד הביטחון כתוב: "בהיותו בתפקיד, נעדר מיחידתו ורק כעבור מספר ימים נמצאה גופתו דרומית לבאר שבע.גלעד על שמו נמצא על ראש זוהר."

המסלול מסחרר בנופיו. סיפור הדרך מדוייק ומועיל להנאה מהטיול. תודה.

3

Ogash Ofer

30 ביולי 2008 ב 11:08

תוקן

שתי ההערות הראשונות - תוקנו - תודה
לגבי אשר פנחס - רשמת זאת במסודר - וגם על כך תודה

4

yuvalasulin

07 באוקטובר 2008 ב 15:08

המסלול יפה ומתוחזק

בירידה לא בעייתי לכל רכב 4x4 במדרגה הראשונה חשוב לבחור את המסלול בקפידה אחרת אפשר להשאיר את הטמבון למזכרת ירדנו ב4-10-2008 עם טריוס(החדש) בלי שום בעיה מסלול מומלץ ביותר נוף עוצר נשימה

5

boazs64

10 בפברואר 2009 ב 22:35

האם המסלול מתאים לאמצע השבוע?

מבחינת שטחי אש?

6

Ogash Ofer

11 בפברואר 2009 ב 05:22

אחי, זה רשום!

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ולכן אפשרי לכל ימות השבוע.
תיהנו!

7

boazs64

11 בפברואר 2009 ב 12:09

עכשיו אני רואה

פשוט חיפשתי בסוף הכתבה, וזה בהתחלה.
תודה גבר גבר!

8

intercut

09 בדצמבר 2010 ב 20:44

הלינק לקובץ לא עובד, תודה

9

elibit

27 במרץ 2011 ב 22:15

לא ניתן להוריד את ה TWL !!!

הי עופר,
לא ניתן להורד את הקובץ. האם תוכל לתקן זאת.
תודה
אלעזר

10

Ogash Ofer

28 במרץ 2011 ב 09:39

לא ניתן להוריד את ה TWL !!!

elibit כתב/ה:
"הי עופר,
לא ניתן להורד את הקובץ. האם תוכל לתקן זאת.
תודה
אלעזר"
החלפתי את הקבצים ועכשיו ניתן להוריד את קובץ TWL המעודכן.

11

ofirb

26 באפריל 2011 ב 14:27

וואהו מסלול מהמם, נהננו מכל רגע, הניווט

וואהו מסלול מהמם, נהננו מכל רגע, הניווט היה קל והמסלול מסודר.
הטראנו עברה בקלות את מעלה יאיר
תודה רבה על המסלול המעניין והנופים המשגעים

12

motyale

27 בנובמבר 2011 ב 21:14

יופי של מסלול

חברים משהו משהו מסלול מדויק לא צריך GPS מעלה יאיר פשוט לגלוש על המיגון והכול בסדר היום יום אחרי עדיין יש אדרנלין ותחושה של הייי

13

motyale

27 בנובמבר 2011 ב 21:16

מעלה יאיר

חברים וגיפאים יקרים טילנו בשבת במידבר יהודה מסלול מדהים ביופיו חוץ מדבר מכוער אחד שכבר דובר עליו כאן באתר אני מבקש ממי שמתכנן להגיע למעלה יאיר לקחת קצת טינר או מדלל 21/23 כדי לנקות את המצבה שם זה  ניראה כל כך לא טוב שחייבים לתקן את זה תודה מראש מוטי


מוטי הנגר בטארקן
צטט והגב תגובה

14

מדר זיו

15 בינואר 2012 ב 23:05

תענוג !!!!

עשיתי את המסלול יום שבת.מסלול מדהים !!!!! התצפית ממצפה בוקק פשוט משגעת !!!!! וכמובן הירידה במעלה יאיר מעניינת. עופר הרבה הרבה תודה !!!!!

15

Ogash Ofer

15 בינואר 2012 ב 23:09

תענוג !!!!

מדר זיו כתב/ה:
"עשיתי את המסלול יום שבת.מסלול מדהים !!!!! התצפית ממצפה בוקק פשוט משגעת !!!!! וכמובן הירידה במעלה יאיר מעניינת. עופר הרבה הרבה תודה !!!!!"
תודה רבה ולילה טוב.

16

אורח/ת

03 במאי 2012 ב 17:10

שאלה

17

ilia

25 בינואר 2014 ב 18:37

מסלול מצויין

סיפור דרך מדויק ותצפיות משגעות. אני אישית לא הייתי מתקרב לירידה של מעלה יאיר בג'יפונים. ישנו סיכוי טוב להשאיר שם חלקים ''מיותרים'' של רכב. לגיפים גבוהים אין שום בעיה. לסיכום מסלול מצויין אפשר לסיים את היום בעין קדם ,עם חוזרים למרכז דרך ירושלים

18

אורח/ת

15 במרץ 2014 ב 15:08

תודה לעופר

מסלול מקסים, קצת מחורץ אחרי הגשם, הרכבים הנמוכים קצת יסבלו.

19

mosheam

21 באפריל 2014 ב 18:32

תודה רבה

עופר,
תודה רבה,עשינו את המסלול בחול המועד פסח, מסלול מעולה, סיפור דרך מדויק ותצפיות יפות כל הכבוד וישר כוח !!

20

ofer schwa

22 באפריל 2014 ב 09:35

מעלה יאיר

עשינו את מעלה יאיר בירידה 21.4.14, ירידה לא פשוטה לרכבים לא מוגבהים, לאחר שעברו שם לא מעט גיפים המעלה מלא בסלעים וגם פג'רו ארוך חדש חוטף מכות.
סך הכל מסלול מדויק מאוד ומהנה.

21

eli1700

04 באוקטובר 2014 ב 16:25

האם מתאים לגיפ ליברטי (שירוקי)?

האם המסלול מתאים לגיפ ליברטי (שירוקי) ?