שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול בעבירות קשה - מעלה עשוש ומעלה ורדית

מסלול טיול אתגרי בעבירות קשה לנהגים מנוסים עם נוף מדברי שומם ומאוד מיוחד.
המסלול מחייב רכב שטח עם הילוך כוח, רצוי גם נעילת דיפרנציאל אחורית, ציוד חילוץ חובה ונהגים מנוסים בנהיגת שטח טרשי וטכני.

אבני דרך:

כביש הערבה, נחל עשוש, ציר המעיינות, מעלה עשוש, רמת צופר, נחל זעף, הר נשפה, רמת ברק, מעלה ורדית, נחל חדוד, נחל פארן, כביש 40.

עבירות, שמורות טבע ושטח אש

המסלול בעבירות קשה לנהגים מנוסים ויכולה אף להיות בעבירות קשה מאוד לנהגים בתחילת דרכם בשטח. חובה רכב גבוה עם הילוך כוח LOW.
חובה מכוון קרקעי המכיר את המעלה ויודע לכוון רכבים בקטעים טכניים. המסלול מטפס את מעלה עשוש ויורד את מעלה ורדית. מי שמאוד ירצה יוכל גם לטפס את מעלה ורדית... ואז לרדת שוב מטה.
חובה לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לרכבים המשתתפים.
רב מסלול הטיול בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטייל במסלול בכל יום בשבוע.

שיטת הניווט

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
רשימת נקודות הציון וקובץ TWL עם 9 נקודות ציון ל-GPS ניתן להורדה בסוף הכתבה.

אז מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפת סימון שבילים (מספר 17)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

קישור לטיפ שטח כללי באתר - חשוב ויכול לעזור!

תחילת המסלול:

על כביש הערבה, אבן דרך 124 ק''מ (מה זה אבן דרך? - קישור) בכניסה לנחל עשוש – קיים שילוט וסימון שבילים ירוק מערבה לאורך נחל עשוש.
נ.צ. 1 – נחל עשוש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

יורדים מכביש הערבה, פונים מערבה ונכנסים לשביל המסומן בנחל עשוש – סימון שבילים ירוק.
4.4 ק''מ צומת שבילים עם ציר המעיינות במפגש דרכים מסומנות בירוק ובאדום.
נ.צ. 2 – צומת שבילים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים עם השביל המתעקל שמאלה ודרומה על ציר המעיינות המסומן באדום.
2.2 ק''מ צומת שבילים, ללא סימון, בו פונים שמאלה עם השביל שצמוד למצוק.
2.5 ק''מ צומת שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 3 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר ושמאלה לשביל המסומן באדום ובשביל ישראל.
2.3 ק''מ נעצרים למרגלות ה''קיר'' של מעלה עשוש.
נ.צ. 4 – מעלה עשוש

מאפסים מד אוץ

מעלה עשוש

מעלה עשוש הוא בעצם לא בנחל עשוש אלא מעקף בעבירות קשה של הנחל ומחבר את רמת צופר לציר המעיינות. המעלה נראה כמו קיר והוא בעצם מפחיד הרבה יותר מאשר הוא קשה לטיפוס.
שימו לב כי במפת סימון שבילים מסומן המעלה עם חץ שחור לידו – שמשמעותו - לירידה בלבד.

מעלה עשוש

טיפוס עלייה

בטרם מתחילים לטפס, יש לבדוק את העלייה בסריקה רגלית ולהחליט על מסלול טיפוס בקו שיהיה הכי ישר (ניצב) לעלייה (גלגלים בכיוון מעלה), עם מינימום תמרון בין המכשולים והמדרגות של העלייה.
לאחר מכן, יש להכין את העלייה: לפנות מכשולים לאורך ציר הטיפוס ולמלא את הבורות והמדרגות בסלעים גדולים ככול האפשר.
לשלב הילוך כוח LOW (לנעול דיפרנציאל אחורי אם אפשר - קישור) ולטפס בנחישות במהירות קבועה, ללא פרפור (החלקה) של הגלגלים ובמהירות סבירה שלא מאפשרת לרכב לקפוץ גבוה מידי במפגש עם המדרגות והמכשולים.
חשוב לא להכניס את הרכב לשיפוע צד.
לא הצלחתם לטפס?! - חזרו בנסיעה לאחור (שלבו הילוך אחורי) ונסו שנית – קצת מהר יותר או במסלול אחר. ניסיתם שלוש – ארבע פעמים ולא הלך, הסתובבו וחזרו לאחור או השתמשו בכננת שתמשוך אתכם מעלה.
רוצים עוד? טיפ שטח לטיפוס עלייה

טיפוס עלייה

מאפסים מד אוץ

לאחר טיפוס מעלה עשוש ממשיכים דרומה על השביל האדום.
3.8 ק''מ צומת עם שביל המגיע ממערב מתוך נחל עשוש והר נשפה בו ממשיכים דרומה על האדום.
8.7 ק''מ צומת נחל זעף.
נ.צ. 5 – צומת זעף

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה לשביל שבתוך נחל זעף.
0.4 ק''מ השביל מתחבר עם השביל הכחול ופונים ימינה במעלה הנחל.
2.6 ק''מ מעלה זעף – יש לשלב הילוך כוח ולטפס במסלול הנוח ביותר לטיפוס.
8.9 ק''מ צומת הר כיפה מפגש שבילים כחול ואדום.
נ.צ. 6 – צומת הר כיפה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על השביל המסומן באדום.
1.5 ק''מ השביל האדום חוצה את נחל ברק (שביל הולכי רגל מסומן בשחור).
8.5 ק''מ נעצרים בראש מעלה ורדית.
נ.צ. 7 – מעלה ורדית

מאפסים מד אוץ

מעלה ורדית

מעלה ורדית הוא מעלה קשה, אולי אחד מעשרת המעלות הקשים בישראל לכלי רכב גלגליים.
שמו של המעלה הוא בזכות הנחל והקניון המקסים הנמצא מדרום לו הנשפכים לנחל פארן.

מעלה ורדית

ירידה קשה בשטח טרשי

האתגר הוא לרדת ללא נזקים לרכב!
יש לבחון בתחילה את הירידה בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה.
רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרכב לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
יש לשלב להילוך כוח LOW ולהילוך נמוך בתיבת ההילוכים (למי שיש בקרת ירידה HDC אפשר להפעילה).
התקדמו באיטיות בירידה תוך כדי לחיצה על הבלמים ושחרורם לפרקים קצרים. עשו זאת עם סבלנות כך שהרכב יתגלגל קדימה ברצף וללא טלטולים מיותרים.
ברגע שהירידה מאפשרת (בסיום המדרגות של הורדית) עזבו את הבבלמים ואפשרו לרכב לרדת את המשך הירידה כשרק המנוע בולם את הרכב.
חשוב: זכרו כי כאשר הרכב צובר מהירות – לחיצה על הבלמים יכולה להיות מסוכנת ולהכניס את הרכב לשיפוע צד ואף לגרום להתהפכות.

רוצים עוד? טיפ שטח לירידת ירידה

ירידה קשה בשטח טרשי

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל שלמרגלות מעלה ורדית.
0.9 ק''מ משמאל שביל ישראל ושביל כחול המובילים לקניון ורדית – שווה טיול רגלי ודורש כשעתיים של טיול בקניון הצר וחזרה לרכב.
5.8 ק''מ מפגש שבילים עם נחל פארן המסומנים באדום ובשחור.
נ.צ 8 – נחל פארן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה ונוסעים על השביל במעלה נחל פארן.
4.2 ק''מ הדרך חוצה תחת קו מתח.
4.8 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
5.1 ק''מ צומת שבילים בו חוצים את ציר הנפט וממשיכים ישר ומערבה לכיוון כביש 40.
6.5 כביש 40 משאבות הפארן.
נ.צ. 9 – כביש 40

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-45 ק''מ של מסלול הטיול

ימינה על כביש 40 לכיוון מצפה רמון ומרכז הארץ.
שמאלה על כביש 40 דרומה לכיוון צומת ציחור וכביש הערבה בואכה אילת.

סוף מסלול - עד כאן כ-45 ק''מ של מסלול הטיול

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל ישנה

נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 989662 166891
2 990930 163558
3 989013 162185
4 987699 160782
5 981393 160505
6 978161 155543
7 973826 152656
8 970108 150377
9 971462 145167

קובץ TWL להורדה למחשב (לחצו על הורד קובץ בתחתית)

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS
לשימוש במכשירי גרמין יש להוסיף את הספרה ''3'' משמאל לקואורדינאטות הצפוניות. במכשירי מגלן יש למלא בספרות ''0'' את המקומות הפנויים משמאל לקואורדינאטה.

קישור לסיכום הדרכת נהיגה במעלות קשים
(בהדרכה זו צולמו התמונות שבכתבה זו)

סעו בזהירות ובהצלחה!

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה למחשב (לחצו על הורד קובץ בתחתית)

תגובות

12 תגובות

1

רותםב

15 באפריל 2011 ב 11:10

מה אורך המסלול?

2

Ogash Ofer

15 באפריל 2011 ב 16:23

מה אורך המסלול?

רשום בסופו:
סוף מסלול - עד כאן כ-45 ק''מ של מסלול הטיול.

3

שלומי בר-און

16 באפריל 2011 ב 19:44

"רצוי נעילת דיפרנציאל...."

ורצוי גם אוטו שאפשר לשבור ולהתעלל בו.

4

chen levak

11 באוגוסט 2011 ב 14:34

טיול

5

אבישי זמל

03 באוקטובר 2012 ב 10:46

עשוש,ורדית ברק

שלום,
אני מבין שאם אני נוסע בציר הזה ממערב (כביש 40) למזרח (כביש הערבה),העבירות קלה הרבה יותר ?!
יש משהו שיכול לתת הערכה ?

תודה

6

Ogash Ofer

03 באוקטובר 2012 ב 11:08

עשוש,ורדית ברק

אבישי זמל כתב/ה:
"שלום,
אני מבין שאם אני נוסע בציר הזה ממערב (כביש 40) למזרח (כביש הערבה),העבירות קלה הרבה יותר ?!
יש משהו שיכול לתת הערכה ?

תודה"
ממש לא! אם אתה הופך את המסלול אתה צריך לעלות את מעלה ורדית - וזה כבר סרט אחר לגמרי! בקיצור מעלה ורדית דורש ניסיון ומקצועיות. אתה יכול להיכנס מכביש 40 לכיוון הר כיפה, לרדת את מעלה הר כיפה ואז לרדת את מעלה עשוש (או לעקוף את מעלה עשוש דרך נחל עשוש) ומשם להגיע לערבה - זאת כבר אופציה קלה יותר. אך עדיין דורש ניסיון בירידה של ירידות תלולות.

7

קובי53

04 באוקטובר 2012 ב 12:01

מעלה עשוש

האם מעלה עשוש הכרחי למעבר או ניתן לעקוף ולהמשיך את המסלול?

8

Ogash Ofer

07 באוקטובר 2012 ב 13:21

מעלה עשוש - מעקף

קובי53 כתב/ה:
"האם מעלה עשוש הכרחי למעבר או ניתן לעקוף ולהמשיך את המסלול?"
אפשר לעקוף את מעלה עשוש דרך נחל עשוש. מנ.צ. 3 תפנה ימינה ותמשיך על הסימון שבילים האדום עוד כ-500 מטרים עד למפגש שבילים אדום ושחור. פנה ימינה לשביל המסומן בשחור - זה נחל עשוש. כ-11 ק''מ מהצומת, ולאחר שיוצאים מבין הקירות הגבוהים (והמקסימים) של העשוש, למרגלות הר נשפה - צומת שבילים שחור וירוק. פנה ימינה ומזרחה לשביל הירוק כ-4 ק''מ עד השביל המסומן באדום שבין נ.צ. 4 מצפון ונ.צ. 5 מדרום וימינה לצומת.

9

uri_uri

18 בנובמבר 2014 ב 14:35

לעלות את מעלה ורדית

עופר שלום,
איך אפשר אחרי מעלה עשוש להגיע למעלה ורדית, לעלות אותו ,לרדת ואז להמשיך כרגיל עד סיום המסלול.
אני יוצא עם רנגלר אך יוצא איתי סוזוקי גרנד ויטרה האם המסלול מתאים ?
תודה

10

Ogash Ofer

18 בנובמבר 2014 ב 14:42

לעלות את מעלה ורדית

uri_uri כתב/ה:
"עופר שלום,
איך אפשר אחרי מעלה עשוש להגיע למעלה ורדית, לעלות אותו ,לרדת ואז להמשיך כרגיל עד סיום המסלול.
אני יוצא עם רנגלר אך יוצא איתי סוזוקי גרנד ויטרה האם המסלול מתאים ?
תודה"
אפשר לנסוע דרך נחל פארן ולטפס לעבר הורדית. אבל נראה לי שהכי פשוט הוא לנסוע בהתאם למסלול - לרדת את המעלה. מי שרוצה / יכול / יצליח יטפס מעלה! ואז יירד בחזרה למטה ותמשיכו בדרככם בהתאם למסלול.

11

אורח/ת

22 ביוני 2017 ב 09:10

גם סובארו יכול לטפס את העשוש

12

Ogash Ofer

22 ביוני 2017 ב 09:46

גם סובארו יכול לטפס את העשוש

אורח/ת כתב/ה:
""
זה שסובארו (או סובארואים) טיפסו את העשוש לא אומר שזה במסגרת מעטפת הביצועים שלהם. מעלה עשוש נועד לכלי רכב עם הילוך כוח! כל טיפוס שלא בנחת הוא טיפוס לא מקצועי! והנזק לכלי הרכב יבוא בהמשך שלא לדבר על הסכנה תוך כדי. לא הייתי מעודד טיפוס של העשוש ללא הילוך כוח או בצורה של ''לבוא בראבק''. מפנה את הכותב (שלא הזדהה) לטיפ שטח לטיפוס מעלות (קישור) שם בסעיף 18 ו-19 אני רושם:  18. לאחר כשלון בטיפוס אפשר לנסות לטפס מעט מהר יותר! שימו לב והקפידו לא לקפוץ או לטלטל את הרכב בעוצמה על מנת לא לשבור חלקים מכאניים ו/או להתהפך! 

19. לא הצלחת לטפס?!- עצור! סע לאחור, ובחן שנית את  מסלול הטיפוס תוך שימת לב מיוחדת לנקודה הספציפית שלא עברת. כנראה שנקודה בעייתית זו מחייבת בנייה או מעקף.    

אם אין אתה מצליח לטפס את העלייה - אין טעם להילחם בה שכן הדבר מסוכן הן לנוסעים והן לרכב. 

זכור כי מהירות גבוהה בשילוב נגיחות בסלע וקפיצות, עשויים לגרום לשבירת מכלולים ברכב.  

קפיצה תוך כדי טיפוס עשויה להסיט את הרכב ממסלולו  -  מסוכן מאוד כאשר לצד המעלה - תהום וגם סכנה של כניסה ל- שיפוע צד בשל החלקת הגלגלים (פרפור) והחלקה הצידה. 
והייתי גם מפנה אותך לטיפ שטח: שילוב הילוך כוח ברכב עם גיר אוטומטי (קישור).