שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

מרוץ ראלי בלקן 2012 Balkan Marathon Rally - סיכום 10/9/12

היום השלישי של ראלי מרתון הבלקן 2012 עומד בסימן התאונה הטראגית בסטייג' השני בה נהרג רוכב הטרקטורון היווני כריסטופר סטמבלזידיס, שהוביל את הראלי מתחילתו. קצת לפני שכל זה קרה, צוות פוינטר ממשיך להיתקל בבעיות ניווט והיום גם בכשל טכני בחלק מהמתלה האחורי-שמאלי, תקלות שתיקונן גבה את הזמן היקר שלו ושמגדילות את הפער שפתחו עליהם שני הצוותים הבולגריים מס' 302 ו-300. ביום עצוב שכזה, קצת קשה להתנחם בעובדה שצוות אראן ממשיך לתת עבודה יפה ולהוביל בבטחה את קטגוריית T2.

דרור ברלי מסכם את היום השלישי של הראלי, דני פרל מצלם ואיריס סגל מעדכנת מהשטח הישראלי.

בוקר שנראה מבטיח וטעות בניווט שמשנה את המפה

בוקר היום השלישי של ראלי מרתון הבלקן 2012 נראה מבטיח. אחרי התקיעה המביכה של אתמול, צוות פוינטר נראה נחוש יותר מתמיד לסגור את הפער הגדול שפתחו עליהם שני הצוותים הבולגריים החזקים – מס' 302 בטויוטה לנדקרוזר, ומס' 300 בפאג'רו Q. תחילת הסטייג' הראשון, בין ההרים הסמוכים לעיירה וולינגראד בה בילינו את הלילה, היתה מבטיחה. אנחנו התמקמנו בצד השביל, ליד באמפ ענקי וחיכינו למתחרים כדי לתפוס תמונות טובות. שני הצוותים הבולגריים נסעו לאט יחסית, ''כמו סבתות'' חשבתי לעצמי, והנה צוות פוינטר מגיע במהירות מסחררת, ללא ספק מהר הרבה יותר מהם. בקצב הזה, רז סוגר על הפאג'רו תוך דקה-שתיים ועוקף אותו, חשבתי לעצמי. צוות פוינטר חוזר לעצמו?... רז אכן עקף את הפאג'רו מס' 300 תוך דקות ספורות וכבר נסע בתוך שובל האבק של הלנדקרוזר מס' 302, וכאן באה טעות ניווט באחת הפניות שמאלה, ועד שהלל עלה על הבעיה, צוות פוינטר כבר עבר 4 ק''מ על השביל הלא נכון. פרסה, חזרה על העקבות והנה הלכו לאיבוד יותר מ-8 ק''מ, דקות יקרות מפז ועקיפה יקרה עוד יותר.

צוות אראן שומר על מקומו

מטבעו של מזל נאחס, הוא בא בצרורות, וכאן הגיע זמנה של זרוע עזר במתלה אחורי שמאלי להישבר. זהו החלק שמחזיק את הגלגל האחורי מכוון קדימה ולא מתבדר לכל הכיוונים. שוב עצירה, הפעם לכעשרים דקות, על מנת להחליף את החלק השבור. עשרים וכמה הדקות הללו הספיקו על מנת שכל הכלים בקטגוריה יעקפו את צוות פוינטר, והוא מסיים את הסטייג' במקום השישי והאחרון, בפיגור של 27 דקות ו-26 שניות אחרי צוות 302 המנצח. בסיכום הכללי של המירוץ לאחר היום השלישי, צוות פוינטר מס' 306 מדורג שלישי, בפיגור של שעה ו-13 דקות. פער שספק אם יוכלו לסגור עד סוף הראלי כולו בכוחות עצמם, ללא תקלות אצל צוות 302 המוביל. צוות אראן, מס' 310, עברו יום טוב יותר, בעיקר בזכות ניווט מצוין של איתי מולדבסקי ונהיגה שקולה של רועי שפירא ולמרות תקלת חשמל חמקמקה שגורמת לפאג'רו הלבן לכבות שוב ושוב ובוודאי גוזלת מהם דקות מצטברות בכל סטייג'. הם סיימו את הסטייג' הראשון במקום השני, 16 דקות ו-28 שניות אחרי הצוות הבולגרי טסאנב ופשב בניסאן פטרול מס' 314. אבל מכיוון שהצוות הבולגרי הזה הצטרף לראלי רק ביום השני, רועי ואיתי ממשיכים להוביל את קטגוריית T2 בביטחון ובפער גדול.

מבטלים את סטייג' מס' 2

האווירה בנקודת הסרוויס סמוך לגבו להיווני היתה כבדה משהו, לנוכח קשיי היום. אבל הסטייג' השני שעמד להתחיל לאחר חציית הגבול ליוון, הפיח תקוות שכאן, בתנאים המהירים בהם הצוללת הצהובה יכולה להתבטא ולפתוח מבערים, יבוא המהפך או לפחות צמצום הפער. בעודנו עושים את דרכנו לכיוון נקודת הזינוק לסטייג' השני, אנו מופתעים לראות את כל שיירת רכבי המירוץ עושה את דרכה על הכביש בכיוון ההפוך. רז מסמן לנו עם היד להסתובב ולנסוע אחריהם. בפניה הראשונה רועי ואיתי ממתינים לנו בצד, וצועקים לנו משהו. הסטייג' השני מבוטל, נוסעים על הכביש לנקודת הסיום בעיירה פראנסטי שביוון. מה קרה? ''רוכב טרקטורון נהרג, הסטייג' מבוטל''. זה המקום להזכיר לכל מי ששכח – עם כל הכיף, האדרנלין, הדאחקות ואווירת התחרות עם רצח בעיניים ביום, והביחד עם כל הצוותים האחרים בערב – משהו שכולנו כל כך אוהבים באירועי ראלי, עדיין מדובר בספורט מסוכן להפליא. יהיה מי שיאמר שבאירועי ראלי בינלאומיים תמיד יש ''פחת'' של אחוז בקרב רוכבי אופנועים וטרקטורונים – זה נחמד להגיד את זה סתם ככה, ולא כשזה באמת קורה.

התאונה של כריסטופר

כך או כך, כריס איבד שליטה על הטרקטורון, והתהפך לתוך ערוץ נחל בעומק של עשרות מטרים. הסימן היחיד להיעלמו היה הגלגל עם הבידלוק הצהוב האופייני שעדיין מחובר לציריה שנותר זרוק לצד השביל. רוב המתחרים חלפו לצד הגלגל במהירות גבוהה מכדי לזהות שקרה משהו ולעצור. היחידי שהבין שמשהו כאן לא כשורה היה האופנוען הצרפתי לוק מישליס על הונדה XR מס' 100 שעצר, הביט לתוך הערוץ העמוק וראה את שרידי הטרקטורון מושלכים בתוך המים הזורמים. בשלב זה כריס היה עדיין בחיים. אמנם מחוסר הכרה וסובל מדימום קשה בראשו, אבל חי. הוא פונה במהירות לבית החולים הקרוב, אבל הפציעה היתה קשה מדי והוא נפטר מפצעיו. בעקבות התאונה בוטל כליל הסטייג' השני להיום, וכל המתחרים התבקשו להגיע על הכביש לשטח הכינוס בפראנסטי.

כריסטופר סטמבלדזיס ז''ל

לכריסטופר סטמבלדזיס ז''ל יש נקודה ישראלית – הבחור ביקר בישראל בעבר, השתתף באחת מתחרויות המוטוקרוס הראשונות אי שם בסוף שנות ה-80, והפליא אז בביצועיו שכללו קפיצה מעל שורת מכוניות. הוא היה מיודד מאוד עם דני ואליקו אוחנה, ואף התארח אצלם בישראל. אנחנו פגשנו בו לראשונה בטיראנה לפני הזינוק לראלי, כאשר פנה אלינו בכמה מילים בעברית רצוצה. התרשמנו מאיש מצחיק, מלא שמחת חיים וכמובן – רוכב מעולה שהפליא בביצועים. מבלי להכירו יותר מזה – זו אבידה גדולה שמעיבה על כל המשך הראלי.

סוף היום

האווירה בחניון שבפראנסטי קשה ועצובה והתדריך שהיה אמור להתקיים בערב בוטל ונדחה למחר – יום חופשי שמיועד למנוחה, התארגנות וטיפול בכלים. צוותי פוינטר ואראן ינצלו את היום החופשי לחיפוש אחרי פנצ'ריה נורמלית בסביבה, כדי לנסות לתקן כמה צמיגים מפונצ'רים, ואולי גם לנוח מעט במלון נורמלי, אחרי שני לילות של שינה באוהלים ושק''שים בשטיפ ובוולינגראד. עוד פרטים וסיפורים מהביבואק (שטח הכינוס) ביום הרביעי של ראלי מרתון הבלקן 2012 – מחר.

איריס שולחת מקבץ הגיגים כדי להעביר את הבוקר המותח....

יום ב 10/09/2012 10:15 - היום השלישי לראלי, 10/9/12 - הגיגים אני יושבת ליד האינטרנט. הזמן לא עובר. השעה כבר 09:20. אני יודעת שהיום אמורים להזניק את כולם מאוחר יותר, אבל בינתיים הוזנקו המתחרים רק ממקום מחנה הלילה אל עיר הנופש והספא הבולגרית: Velingrad. נראה שפותחים שם את היום במעין מפגן ראווה לטובת תושבי ונופשי העיר. רכבים 300, 306 (רז והלל), ו- 312 כבר בפאתי העיר בנקודה ממנה הם יוזנקו אל נקודת ההזנקה הרשמית של היום. הרכב של רועי ואיתי (310) עושה דרכו באיטיות בפקקים של Velingrad וכל שאר הרכבים, בנקודה זו או אחרת, בדרכם אל העיר. לגבי ה''תקלה'' של אתמול: מסתבר שהם נסעו מאחורי ובצמידות לרכב 302 אשר בנקודה מסוימת החליט לקחת רוורס. הרכב שלנו (310) נאלץ לפנות לו מקום וגם הוא נסע רוורס היישר אל תוכה של ביצה שהיתה מוסווית היטב בעשבייה הירוקה שכיסתה את כל האזור ההוא. לאחר ניסיונות חילוץ עצמיים שלא צלחו אך כיסו את הרכב בבוץ וכיסו את הלל עד לראשו במי הביצה המבוצבצים, עבר שם רכב של המארגנים, חילץ אותם והם המשיכו לנקודת הסיום CP3 שהיתה בסה''כ כק''מ אחד מהביצה. היום, אחרי התקלה מאמש אשר שיבשה את מיקומם המבטיח של רז והלל ולמרות הלילה השקט שעבר על כוחותינו, המתח (אצלי לפחות) מתחיל לזרום לו בדם לקראת ההזנקה (ואנחנו עדיין לא מדברים בכלל על נקודת ההזנקה הרשמית, אלא רק על הנסיעה עד אליה).
בינתיים לא נותר לי, אלא לשלוח להם איחולי הצלחה על גבי התדרים של הרגש (אין כל תקשורת אחרת כרגע, לדאבוני) ולהציב את האצבעות בתנוחת ה''בהצלחה''.
נשתמע בהמשך, איריס

יום ב 10/09/2012 10:56 - עוד משהו.....

היום השלישי – דף 2 אוף. ה GPS היה תקוע ולא שמתי לב שהחברה כבר הוזנקו מזמן. חמישה רכבים הוזנקו לפני רז והלל (חלקם מבין המצטרפים החדשים וחלקם מהוותיקים). רז והלל בדרכם ל- CP2 רועי ואיתי עומדים להגיע בכל רגע ל- CP1. שוב ה- GPS אצלי מפשל בגדול. מסתבר ש 306 שלנו נתקעו מאיזושהי סיבה לפני CP1 להמון זמן. הם נוסעים די לאט. הרבה מדי רכבים עברו אותם, כולל 310 של רועי ואיתי. לא יודעת מה קורה. אני מפתחת כאב בטן ושאר חוליים. אי אפשר ככה. אני יודעת בדיוק מה עובר עכשיו לרז בראש ומה עובר להלל בראש. אני חושבת שיש להם איזושהי תקלה. הם נוסעים לאט יחסית וממוקמים במקום השישי. לא יכולה יותר. אני יוצאת מהחדר. לא עומדת בזה.

יום ב 10/09/2012 13:20 - עדכון

נכון לשעה 13:05. כל הקבוצה הישראלית יושבת כרגע ב- Yellow שאחרי
הצומת של כבישים 197 ו- 19 לכיוון דרום.

העיכוב של רז והלל נוצר כתוצאה ממשהו שנשבר בסרן האחורי. הלל תיקן
והם מתכוונים כרע להלחם על המקום השלישי, שכן הביצה של אתמול בנוסף
לשבר בסרן מהיום - שיבשו להם את התכניות.
כרגע יש להם עוד כ- 3 שעות להזנקה ולכן הם לא ממהרים. ד''ש לכולם מכולם. איריס

יום ב 10/09/2012 14:37 - עידכון חשוב!!!

הסטייג' השני של היום בוטל, עקב תאונה בה נהרג
רוכב טרקטורון על המסלול.
בשעה זו כל המתחרים נוסעים בשיירה לנקודת סיום היום.

סוגרים את היום בארוחה טובה - כולכם נראים נהדר...

סוגרים את היום בארוחה טובה - כולכם נראים נהדר... סוגרים את היום בארוחה טובה - כולכם נראים נהדר... סוגרים את היום בארוחה טובה - כולכם נראים נהדר... סוגרים את היום בארוחה טובה - כולכם נראים נהדר...

תגובות

0 תגובות