שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

יומן מסע ציד שטפונות בדרום - נובמבר 2012

דיווחים על מזג אוויר חורפי ביום שישי הגיע לאוזניי ביום רביעי בערב. פרסום הטיול וברגע האחרון של יום שישי בבוקר יצאנו למדבר יהודה.
פגשנו את השיטפון בנחל צאלים.
הדריך: עדי וייזל

נחל צאלים סמוך לברכת צפירה

נחל צאלים סמוך לברכת צפירהנחל צאלים סמוך לברכת צפירה

ההחלטה לצאת

ביום שלישי בערב ובוקרו של יום רביעי,החליטו החזאים סופית כי יום שישי ושבת יהיו סוערים במיוחד. פרסמנו מסע ציד שיטפונות ביום שישי בתקווה שיהיו ג'יפאים ספונטנים שיצטרפו אליי. ביום חמישי בערב התגבשה קבוצה לא גדולה אך בהחלט איכותית של מספר גיפים וממש ביום שישי בבוקר שונתה נקודת המפגש מערד לכפר אדומים. הדיווחים כי בדרום טרם החל מטר הגשמים והוא נמצא כרגע וממשיך בדרכו לירושלים שינה את מקום המפגש כאמור, לכפר אדומים.

הזרימה באופק- צילום ע"י אמיר שושני

השיטפון בנחל אוג ביום הציד

כאמור הגענו לקראת השעה 09:45 לנחל אוג ומשראינו כי אין זרימה החלטנו לנוע לדרום מדבר יהודה. את מה שהפסדנו ניתן לראות בסרטונים הבאים שצולמו עי אמיר שושני והעלו ליו טיוב - ציבורי. איך לא הייתה לנו סבלנות..סהכ 20 דקות והיינו זוכים למראה הנפלא הזה. שושני קבל ח''ח

הזרימה מתקרבת - צילום : אמיר שושני

ההכנות לציד

לאחר המפגש נסענו ישירות לקיבוץ אלמוג מתוך ציפייה לצפות בזרימה בנחל אוג. השעה 09:45 והנחל יבש. דיי מוזר שכן בירושלים יורדים גשמים חזקים אבל אין לדעת מתי יופיע פרץ המים. ממתינים כרבע שעה ומחליטים כי נעים דרומה לעבר מצוקי דרגות ומצפים לראות זרימות והלוואי שיטפון, בנחלי המדבר הדרומי (דרגה,תקוע,ערגות, חבר,צאלים). לאחר שעלינו למצוקי דרגות זכינו לממטרים קלים עד חזקים במיוחד במדבר (ראו סרטון) - האמת זו חוויה בפני עצמה. צבעי המדבר כאשר הכול רטוב הם מדהימים. כל זמן שיורד גשם כך מתחזקת הציפייה לזרימה בנחל הבא. לצערי כל נחלי מדבר יהודה הדרומי היו יבשים למרות הגשמים במדבר (ברור כי לצורך זרימה או שיטפון יש צורך בגשמים במקומות הגבוהים והרחוקים ולוא דווקא במקום הנמוך, קרי המדבר). ממש לקראת השעה 16:00 שכבר השמש החלה לשקוע ואני התחלתי בתכנון היציאה מהשטח - החלטנו להאיץ ולהגיע עד ברכת צפירה ושוב מתוך ציפייה לראות את צאלים זורם. שעה 17:00 בקירוב הגענו לברכת צפירה ושם זכינו למראה מיוחד במינו של שיטפון - לא סתם זרימה. שיטפון!!! רק בשביל זה היה שווה לעשות את כל הדרך.

מבול בדרום מדבר יהודה - צילום מהרכב שלי ביום הטיול

תמונות נבחרות

תמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרותתמונות נבחרות