שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סוזוקי SUZUKI SX4 S–CROSS

פוגע בול או נופל בין הכיסאות?
אלסיבוני טס עד לברצלונה כדי להתרשם מהקרוסאובר החדש של סוזוקי או בשמו המלא: SX4 S–CROSS.

 

סוזוקי בשטח

 

 

סוזוקי עשתה לעצמה שם במהלך השנים בשתי חזיתות - מכוניות קטנות וזולות, ורכבי שטח בעלי יכולת. מהסמוראי הספרטני והקשוח (קישור), דרך הויטארה שהמציאה קטגוריה חדשה והג'ימני - דיפנדר קטן (קישור) וכלה בגרנד–ויטארה הנוכחית (קישור), שעדיין נוטה יותר למשלט 21 (קישור למסלול במשלט 21) מאשר לבית קפה בעין כרם.

הקרוסאובר אמור לקחת את סוזוקי לשלב הבא, ולפנות לדור שרוצה ללכת בלי ולהרגיש עם.

בתחילה חשבנו שמדובר במחליפו של רכב הכביש של סוזוקי SX4. בחול הוא נקרא:  SX4 S–CROSSוגם ה–SX4 ימשיך להיות מיוצר ולשאת בעול בגרסת הסדאן עם הנעה קדמית.

 

לאן שייך הסוזוקי?

 

 

אז מול מי עומד הקרוסאובר? שאלה מצוינת. בחלק מהמדינות הוא ימוצב כמכונית משפחתית, באחרות כרכב פנאי.

בסיס הגלגלים שלו (260 ס''מ) ואורכו (430 ס''מ) מניחים אותו בין מכוניות כמו סקודה יטי  - קישור (שמעט קצר ממנו) או ניסאן קשקאי - קישור להשוואתי מול מזדה (שארוך ממנו בכמה סנטימטרים). ואפרופו קשקאי, הדמיון לניסאן בולט מכמה זוויות, ואין ספק שאנשי סוזוקי לא יתנגדו לדמיון גם בנתוני אולם המכירות...

ואם כבר נגענו בעיצוב, הקרוסאובר לא יגרום לכם להתאהב בו במבט ראשון. החרטום נמשך נמוך ופוגם מעט בפרופורציות הנאות למדי. הטיפול במשטחי הצד והקימורים על מכסה המנוע, גורמים לסוזוקי להיראות הרמוני וקשוח במידה, גם בזכות נגיעות פלסטיק כהה ומיני מגינים שהכרחיות לקטגוריה הזו. העיצוב הנאה של יחידות התאורה מלפנים ונגיעות כרום עדינות נותנות לסוזוקי נוכחות כנדרש בסגמנט, גם אם התוצאה לא תעתיק נשימתו של אף צופה.

מבפנים הוא נראה טוב יותר, עם קווים עדינים ומאופקים, וטיפול חכם ולא עמוס במשטחים ונגיעות מוכספות קלות מוסיפות כאן צבע ותחושה נעימה.

צו השעה מחייב גם חיסכון בדלק, והם טיפלו בנושא בעיקר דרך הורדת משקל. הם עברו על כל חלק, קטן כגדול, בכדי להשיג מטרה זו. תכנון של תושבות מנוע חדשות, לדוגמא, מתבטא בחיסכון של מספר ק''ג, וכל רכיבי המתלה זכו לדיאטה חריפה. כשאין כסף לפתח מערכות היברידיות כבדות ומסורבלות - צריך לחזור להנדסה הישנה והטובה, והניתוח כנראה הצליח - בהשוואה לקשקאי והיטי אותם הזכרנו קודם, הקרוסאובר קל בכ–200 ק''ג

לטענת סוזוקי הדיאטה הכללית, יחד עם תיבת ההילוכים החדשה, תעזור לקרוסאובר (בגרסת 1.6 אוטמטית ללא מערכת עצור וסע) לצרוך ליטר אחד לכל 18.1 ק''מ. יפה.

 

מה נשתנה?

 

 

מבחר יחידות ההנעה של הקרוסאובר כולל שני מנועים, שתי תיבות ושתי אפשרויות הנעה. אופציית הדיזל, שמקורה בשת''פ עם פיאט, רלוונטית לישראל כמו סט שרשראות שלג, וברשותכם נתעלם ממנה. מנוע הבנזין 1586 סמ''ק שמופיע כאן נראה מוכר למדי ונתוניו זהים לאלו של מנוע ה–SX4 הנוכחי. בחברה מספרים כי זהו דור חדש, שעבר טיפול מאסיבי של הורדת משקל והפחתת חיכוך, שיחד עם מערכת הזרקה חדשה אומרים לחסוך בדלק ולשפר את הגמישות. ולמרות הכול, נתוני ההספק והמומנט נותרו זהים. קצת תמוה. מעבר לתיבה ידנית בעלת חמש מהירויות קיימת גם תיבה רציפה, וכל אחת מאלו יודעות להתחבר להנעה קדמית או כפולה AWD .

ההנעה הכפולה מציעה לנהג ארבעה מצבי שליטה. היא נקראת ALL–GRIP וזו הפעם הראשונה בה אנו נתקלים בה (בעיקר בגלל שהיא חדשה לגמרי...). המצב הראשון (AUTO) - נותן עדיפות לצריכת דלק נמוכה ומשתמש רב הזמן בהנעה קדמית בלבד. המצב השני (SPORT) - משפר את תגובת הדוושה ודואג לאחיזה אופטימאלית לארבעת הגלגלים. מצב SNOW משתמש בהנעה כפולה כברירת מחדל. במצב זה המערכת תשתמש גם במידע מההגה ודוושת התאוצה בכדי לווסת את הכוח בין הגלגלים. המצב הרביעי והאחרון הוא LOCK - שלמעשה מדמה נעילת דיפרנציאל מרכזית.

עוד אפשר למצוא כאן תא מטען גדול למדי (430 ליטר) גג שמש כפול הנפתח כולו (מייצר פתח של יותר מחצי מטר בגג) וכמקובל בהשקות - את כל רשימת התוספות.

 

איך זה מרגיש?

 

 

לא רע בכלל. כרגיל בהשקה, זמן הנהיגה רחוק מלהספיק למבחן דרכים מלא. אבל ברגע בו קרצה ההזדמנות, סובבתי את ההגה לשביל במטרה למצוא את ה–DNA המסורתי של סוזוקי. ומצאתי אותו.

נסיעה על השביל זרוע האבנים השתולות הראה משהו לגבי החומר ממנו עשוי הקרוסאובר. במהירות של 50–60 קמ''ש על השביל הציג הסוזוקי ספיגה נהדרת, שמר על יציבה נכונה והראה נכונות גבוהה להיכנס לפניות ולהגיב בדרך צפויה ואף משעשעת.

על הכבישים המתפתלים סביב ברצלונה, שמר הסוזוקי על נינוחות תחת לחץ שלא מוכרת בין בני מינו. ההגה בעל משקל טוב ומדויק מאוד - בסוזוקי מספרים שהצוות שכייל את שלדת הקרוסאובר הוא הצוות שפיתח את הסוויפט, וזה מורגש. ההתנהגות צפויה, רהוטה ואפילו תעלה חיוך מדי פעם.

הכבישים באזור איכותיים, כך שבנסיעה בינעירונית הרגיש הסוזוקי נינוח ונוח למדי כשרעשי כביש ורוח נוכחים בשיוט. בתוך העיר, על מעט השברים שנמצאו, עושה רושם שהסוזוקי משלם מחיר בנוחות ובהרגשה קשיחה משהו על היכולות שלו בכביש המפותל ובשביל המהיר. נחכה למבחן מקיף בארץ.

מעבר לזה, ההרגשה טובה למדי, הקרוסאובר לא זורח ולא נכשל בשום משימה. יחידת ההנעה עושה תפקידה היטב, לא פחות ולא יותר. הביצועים מספקים ורק תחת עומס גבוה מורגשת פעולת התיבה הרציפה ורעשי המנוע חודרים אל התא. תחת שימוש רגיל התיבה איננה מושכת תשומת לב בצורה האופיינית לבנות מינה. ואם הגענו אל תא הנוסעים, גם כאן, התחושה בסדר. המרווח מלפנים טוב, בסיס הכיסא קצר למידותיי והתחושה מהמושבים קצת נוקשה (אולי באשמת ריפוד העור הטרי).

עיצוב הפנים, קו החלונות הנמוך, וגג השמש אדיר המימדים תורמים לאווירה קלילה בתא הנוסעים. גם מאחור המצב טוב, ניתן לבחור בשני מצבים למשענת אך המושב מעט דרגשי לאנשים גדולי מידות. בנסיעה הקצרה והמאומצת עמדה צריכת הדלק על 12.3 ק''מ לליטר

 

למי זה שייך?

 

 

סוזוקי ישראל מייעדים את הקרוסאובר למשפחות שמאסו במשפחתית קונבנציונאלית. עיצובו מציב אותו בקרבה למכוניות פנאי, המחירים מציבים אותו נמוך יותר.

גרסת ההנעה הכפולה האוטומטית נמכרת בישראל ב–139,000 שקלים - זה הופך אותו לרכב ההנעה הכפולה הזול בישראל. גרסת ההנעה הקדמית האוטומטית תשווק בארץ במחיר 119,000 שקלים - נמוך משמעותית ממשפחתית עדכנית (ויש גם קרוס אובר ידנית ב–109,000 שקלים). משפחתית מודרנית או רכב פנאי מהעידן החדש, עשויים להציג יכולת עדיפה בתחומים מסוימים - אבל במחיר גבוה משמעותית. יש לי הרגשה שיהיו רבים שיעדיפו את נקודת האיזון בין תמורה למחיר שמייצג הסוזוקי קרוסאובר.

 

סוזוקי קרוס אובר 1.6 אוטומטי (בסוגריים: דגם 4X4 מנוע 1.6 אוטומטי)

 

 

מנוע: 4 צילנדרים, קדמי, רוחבי, 1586 סמ''ק

תזמון: 16 שסתומים, תזמון משתנה

הספק/סל''ד: 120 כ''ס/6000

מומנט/סל''ד: 15.9 קג''מ/4400

תמסורת: אוטומטית-רציפה, 7 הילוכים

הנעה: כפולה (ויש גם דגם עם הנעה בודדת)

מתלים קדמיים: מקפרסון

מתלים אחוריים: קורת פיתול

בלמים ק'/א': דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות אלקטרוניות ABS , ESP

צמיגים:  205/60-16

בסיס גלגלים: 260 ס''מ

אxרxג 430x176.5x15:ס''מ

משקל: 1125 ק''ג (1190 ק''ג)

תא מטען: 430 ליטר

מיכל דלק: 47 ליטר

מהירות מרבית: (יצרן) 170 קמ''ש (166 קמ''ש)

0 ל-100 קמ''ש: (יצרן) 12.4 שניות (13.5 שניות)

צריכת דלק: (ממוצע יצרן) 18.1 ק''מ/ליטר (17.6 ק''מ/ליטר)

דרגת זיהום: 3 (4)

מחיר: 120,000 שקלים (140,000 שקלים)

אחריות : 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק (E–NCAP):  חמישה כוכבים  

תגובות

0 תגובות