שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

סוכות יומיים בצפון - דרום רמת הגולן 20-21/9/13

חג סוכות, תקופה אידיאלית לטיולים ואנו קבוצה גדולה בת 12 ג'יפים נפגשנו לטיול יומיים בצפון.
בטיול זה שילבנו נהיגה אתגרית, ברכות רחצה, אתרי מורשת קרב. החבר'ה היו על הכייפק והתמונות ידברונה בעד עצמן.

נפגשים בבוקר, תדרורך על הטיול, מבט במפת שבילים,  הוראות בטיחות ונוהל שיירה. חלוקת מכשירי קשר והופ יוצאים לדרך.

קצת בלגן במעלה בני יהודה הישנה

קצת בלגן במעלה בני יהודה הישנהקצת בלגן במעלה בני יהודה הישנה

ארוחת בוקר והדרכת נהיגה בשטח טרשי.

ארוחת בוקר והדרכת נהיגה בשטח טרשי.ארוחת בוקר והדרכת נהיגה בשטח טרשי.

מגיעים לגבים לפני חציית הנחל.

מגיעים לגבים לפני חציית הנחל.מגיעים לגבים לפני חציית הנחל.

נהנים בגבים.

נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.נהנים בגבים.

חוצים את נחל סמך

חוצים את נחל סמךחוצים את נחל סמך

עין עלמין

עין עלמיןעין עלמין

תחילת היום השני, ביקור באתר ההנצחה ''מצפה גדות''

תחילת היום השני, ביקור באתר ההנצחה ''מצפה גדות''תחילת היום השני, ביקור באתר ההנצחה   ''מצפה גדות''

מצפה גדות  (קטע זה נלקח מתוך ויקיפדיה)
כשעולים לרמת הגולן, במעלה אחרי חציית גשר בנות יעקוב לצדי הדרך ניתן להבחין בשרשרת מוצבים סוריים נטושים אשר בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים הטרידו את כל הישובים בעמק החולה בהפגזות ארטילריות ובייחוד את קיבוץ גדות שסבל רבות מהפגזות אלו. בהמשך המעלה נמצא מצפה גדות זהו מוצב סורי בשם מורתפע-א-דרג`את (אל) מורתפע (בעברית: הנישא).

מוצב זה היה אחד המוצבים המבוצרים ביותר בגולן, בתוך המוצב היו (ועדיין קיימים) תעלות קשר ושדות מוקשים (באזור המוצב הוסרו המוקשים, יש לנוע רק בשבילים המסומנים ואין לחצות גדרות בסביבת האתר). המוצב שלט על הדרך הראשית העולה לרמת הגולן דרך גשר בנות יעקב. בפסגת המוצב מוצבת אנדרטת זיכרון לחטיבת הגולן לחללים שנפלו במלחמת ששת הימים ועד למלחמת שלום הגליל.

המוצב פונה לכיוון מערבה אל עבר הישובים בעמק החולה. לסורים באותה התקופה היה יתרון אסטרטגי משמעותי על העמק והשליטה של המוצב הייתה בעיקר על קיבוץ גדות, אשר שסבל פגיעות רבות מהמוצב.

עם סיום הקרבות של מלחמת ששת הימים עלו מספר בני קיבוץ גדות למוצב הסורי שנכבש עם מפקד פיקוד הצפון (באותם ימים) האלוף דוד אלעזר זל. ובנוכחותם אמר האלוף: מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים, משפט זה חקוק על אבן בזלת בנקודת התצפית במוצב על עמק החולה. כוונתו של דוד הייתה שרק כאשר רואים את השליטה המוחלטת של המוצב על הקיבוץ ניתן להבין כמה קשה היו החיים לבני הקיבוץ שהחזיקו מעמד מול ההפגזות מהמוצב.

באתר, מוצבת האנדרטה ובמרכזה נמצאת רחבת זיכרון ובה לוח זיכרון לחיילים הנופלים. במרכז האנדרטה ישנו מבנה משולש מבטון, הפונה לכיוון הגולן. האנדרטה והאתר נחנכו ביוני 1972 את אנדרטה עיצב האמן עזרא אוריון.


ניתן להסתובב בשבילי המוצב והתעלות המוליכים אל נקודות התצפית ולהתרשם מהנוף של עמק החולה והרי הגליל העליון. בנוסף ניתן לקבל הסבר על המקום במתקן קולי המסביר על האתר תוך כדי תצפית על היישובים הנצפים מהמוצב.

סיור באתר...

סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...סיור באתר...

מתחילים את השטח ביום השני

מתחילים את השטח ביום השנימתחילים את השטח ביום השני

חוצים נחלים ומעברי מים תוך כדי טיפוס סלעים

חוצים נחלים ומעברי מים תוך כדי טיפוס סלעיםחוצים נחלים ומעברי מים תוך כדי טיפוס סלעים

מתרחצים בעין טינה

מתרחצים בעין טינהמתרחצים בעין טינה

מגיעים למעיין בגונן - קפיצת ראש.

מגיעים למעיין בגונן - קפיצת ראש.מגיעים למעיין בגונן - קפיצת ראש.

משתעשעים במעיין

משתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעייןמשתעשעים במעיין

משקיפים מהצד

משקיפים מהצדמשקיפים מהצד

תל פאחר - מצפה גולני  (קטע זה נלקח מתוך ויקיפדיה)

היווה חלק מקו מוצבים הסורי בין זעורה לישראל יחד עם בורג' בביל, תל עזיזאת, חריאת וחירבת א- סודה. המוצב היה במקום אסטרטגי ומבוצר כהלכה: שלוש רצועות של חפירות, שדות מוקשים וגדרות תיל היקפו אותו מכל עבר. נכבש במלחמת ששת הימים עי גדוד 12 של גולני, בקרב עקוב מדם. נזכר בשיר המוכר גולני שלי, ואף שיר נוסף וכולו על הקרב תל פאחר. במקום כיום אתר הנצחה עם הסברים מוקלטים, וניתן ללכת בתעלות ובבונקרים. על במת בזלת גדולה ניצב זחלם מאותם קרבות, ומתחתיו שלט: המקום אשר אתה עומד בו בדמם של לוחמי גולני נגאל.

בסיום... ארוחת צהריים מאוחרת ושיחת סיכום.

בסיום... ארוחת צהריים מאוחרת ושיחת סיכום.בסיום...  ארוחת צהריים מאוחרת ושיחת סיכום.

לסיכום... היה לנו טיול ארוך ומגוון בו נגענו בכל מה שאנו מצפים מטיול ג'יפים. נהיגה אתגרית, בריכות רחצה, חציית נחלים וסלעים, אתרי קרב ומורשת. ויותר מכל נוצרו חברויות בין המטיילים וזה הבסיס לטיול מוצלח. אישית נהנתי מאוד מהחברים ומהטיול. תודה רבה לכולכם.  יחיאל דניאל

תגובות

1 תגובות

1

yarive12

04 באוקטובר 2013 ב 14:20

טיול מהנה

הטויל היה מהנה מאוד, יופי של מסלול הנופים בריכות המים אפילו הלינה בשטח הייתה חוויה. נהננו מאוד תודה יחיאל