חזרה לויקי

סובארו

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

החברה היפנית היתה הראשונה שייצרה, בייצור המוני, רכבי כביש עם הנעה 4X4

חטיבת הרכב של קונצרן פוג'י התחילה את דרכה בעולם המוטורי בשנת 1946, בייצור של קטנוע שנקרא ראביט (שבסוף בשנות ה-60/תחילת ה-70 הגיע לארץ). ב-1954 החלה סובארו לייצר גם מכוניות אבל שורשיו של הקונצרן נעוצים הרחק בתחילת המאה ה-20, כחברה לייצור מטוסים דווקא, אותה הקים צ'יקואי נקג'ימה (Chikuhei Nakajima). גם היום מעורבת פוג'י, שחלק ממניותיה נמצא בידי טויוטה, בייצור מטוסים ומסוקים. טויוטה, אגב, רכשה את המניות מג'נרל מוטורס, וזו בזמנו קנתה אותן מניסאן, שהחזיקה ב-20 אחוז ממניות פוג'י משנת 1968 עד 1998. בנוסף, מייצרת פוג'י מנועים, משאבות וגנרטורים, עד 2003 עסקה גם בייצור אוטובוסים וקרונות רכבת ובמשך שנים רבות סיפקה מנועים לטרקטורונים ולאופנועי הים והשלג של פולריס.

image

הרומן של סובארו עם הנעה 4X4 החל בתחילת שנות ה-70, כניסיון של החברה למיצוב שונה של מכוניותיה שיעזור לשיווק שלהן בארה''ב בעיקר. לא היתה כאן כוונה לייצר רכב שטח, אלא מכונית עם יכולות משופרות בתנאים קשים, כמו שלג, דרכי עפר קלות וחול. הדגם הראשון של הליאונה 4X4 יצא לשוק ב-1972, עם מנוע הבוקסר המפורסם בנפח 1400 ו-1600 סמ''ק, תיבת הילוכים ידנית והנעה 4X4 לא-קבועה, ללא הילוך כוח (הדור הראשון של הליאונה מוכר היום בארץ כ''סובארו פשע'').

image

בישראל אנו מכירים את סובארו כחברה היפנית הראשונה ששברה בצורה מוחלטת את החרם הערבי (קדמה לה חברת הינו עם הקונטסה, אך זו היתה אפיזודה קצרה וחולפת) – והנתונים העיסקיים הוכיחו שהיא לא נפגעה מהחלטה זו. היו שנים שסובארו היה רכב הליסינג של כל עם ישראל (כלומר כולם קנו אותו), עוד לפני שידעו אצלנו מה זה ליסינג...

image

בראמבי משופר עם חלקי שילדה מטויוטה היילקס

image

הדור השני שהופיע ב-1980 צוייד כבר במנוע 1800 סמ''ק וקיבל הילוך כוח. ב-1985 הגיח הדור השלישי, זה עם הקווים הישרים, עם אותה רכבת כוח. בדגמים המאוחרים, היה אפשר כבר לקבל את גרסת ה-4X4 עם תיבת הילוכים אוטומטית. במקביל, ייצרה סובארו טנדרים מבוססי ליאונה, שקנו להם מעריצים רבים בעולם, בעיקר בארה''ב (שם הם מכונים בראט BRAT) ובאוסטרליה (שם הם נקראים בראמבי BRUMBY). גם הדגמים האחרים של סובארו, כמו הג'אסטי והסאמבר, הרכב המסחרי שנקרא בארץ ''סובארית'', קיבלו הנעה בכל ארבעת הגלגלים.

image

בתחילת שנות ה-90 שינתה סובארו לחלוטין את ליין המכוניות שלה, עם הצגתן של האימפרזה והלגאסי. במרבית ארצות העולם הדגמים האלה משווקים בגרסאות AWD בלבד, עם הנעה 4X4 קבועה. על בסיס הלגאסי נבנה מאוחר יותר האאוטבק, והאימפרזה שימשה כבסיס לפורסטר. מכוניות אלו ''כיוונו'' לקהל שונה, בעיקר לקהילות היאפיות של צפון-מזרח ארה''ב ושל קליפורניה, שם הן זוכות להצלחה ולנאמנות גדולה מצד הלקוחות. במקומות רבים, וגם בארץ, יש מועדוני סובארו 4X4 המקיימים פעילויות ענפות (כתבה על טיול סובארו 4X4 בישראל).

image

ליאונה 4X4 דור שני

image

בין השנים 2003 ל-2006 ייצרה סובארו בארה''ב את הבאחה – מעין טנדר כפול קבינה על בסיס הלגאסי/אאוטבק, וב-2006 הציגה את הטריבקה – המכונית הראשונה של סובארו שצועקת ''תראו אותי'', בניגוד לעיצוב המופנם יחסית של האאוטבק ובעיקר של הפורסטר, שהוא בבחינת ''זאב בעור כבש'' (מבחן דרכים לטריבקה).

ואי אפשר לדבר על סובארו מבלי להזכיר את ההצלחות הגדולות ב-WRC עם שלוש אליפויות יצרנים ואליפויות נהגים לקולין מק'ריי המנוח, לריצ'רד ברנס (ינוח בשלום על משכבו) ולפטר סולברג (שיזכה לחיים ארוכים).

סובארו ב-WRC

image

קישורים נוספים

מבחן דרכים לפורסטר דור אחרון

תמונות נוספות

image