שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים לקסוס Lexus RX

לקסוס RX החדש מביא עיצוב בוטה, חידושים רבים, טכנולוגיה משופרת ומקנח ביכולת דינמית עדיפה. רכב פנאי בעל הנעה כפולה, יוקרתי חדש, במאבק קשה מאי פעם מול המתחרים, לחיזוק הקליינטורה ולהרחבתה.

נסיעות התרשמות על דגמי ה-RX המוצע בשתי גרסאות מנוע - RX350 ו–RX450h (היברידי) שניהם עם הנעה כפולה.

 

זווית של שינוי

 

 

לקסוס RX, שהושק ב–1998, היה מהראשונים ברכבי הפנאי - וחשוב יותר: חלוץ ממש בין מותגי היוקרה. תוך זמן קצר הפך ה–RX לפופולרי מבין דגמי החברה; אחראי כיום לשליש מהמכירות, כאשר עד עתה נמכרו ממנו 2.2 מיליון יחידות. 

ועם זאת - וותק זה לא הכל בחיים. כאשר לכל יצרני היוקרה רכב פנאי גדול, התחרות גלובלית, חשיבות רכבי הפנאי רק גדלה וללקסוס חשוב להצליח באירופה - ה–RX החדש עומד בפני אתגר גדול: לשמר לקוחות קיימים ולהביא חדשים.

מבחן דרכים - RX450h לקסוס 01/01/2013

לקסוס Lexus RX450h - המשכנע - 16/11/2009

לקסוס Lexus RX350 במבחן דרכים  25/09/2009

טכנולוגיה בשטח - LEXUS RX400h לקסוס היברידי  09/09/2008

 

אוריגמי מתכות, פלסטיק ועור

 

 

עד לפני עשר שנים, לקסוס ייצרה מכוניות מעולות, אבל מרובעות, תרתי משמע. עם הכניסה לאירופה היה ברור גם לה שהיא חייבת לפנות אל הרגש, והדרך הקצרה לרגש, גברי או נשי, היא דרך העיניים. לפחות עם מכוניות.

קונספט LF–Gh מ–2011 הראה את הדרך, מכונית הסלון GS מ–2012 יישמה אותה. השבכה, בעיצוב דמוי שעון חול, הובילה את המהפך ואליה הצטרפו קווים מחודדים מלוא הרכב. אבל השבכה על שני חלקיה לא הספיקה ולקסוס הקצינה: שבכת ענק אחודה התייצבה בחזית (IS, 2013), והובילה גם את עיצוב רכב הפנאי החדש של לקסוס, NX (2014). וגם את ה–RX החדש.

המראה המצודד, שמה נאמר ''מחודד'', מכה במתבונן כבר במבט ראשון. החזית, עם אותה שבכה ולוע עצום בתחתיתה, מאיימת משהו, ויוצרת רושם כביר המתחזק עם קיפולים חדים של מתכת ופלסטיק. מהצד, בולט עיצוב ''כתפיים'' גבוה וחסון, בשילוב אלמנט נאה (ומאוד אופנתי בימים אלו) של השחרת קורת C ליצירת מראה ''צף'' לגג. החלק האחורי, שקיבל טיפול פחות זוויתי אך מורכב, הוא לטעמי הנאה בעיצוב החדש.    

 

אסרטיבי, אבל קצת פחות

 

 

תא הנוסעים מציג גישה קצת פחות אסרטיבית, ועדיין הוא עמוס מפלסים, חומרים וערב רב של כפתורים. מעל כל אלה, במרכז, ניצב בגאווה מסך בגודל ''12.3 שיציג לכם כל כך הרבה אפשרויות כיוון, כיול ומידע, עד כי תידרש כתבה נפרדת עבורו. הפיקוד מתבצע על ידי עכבר בין המושבים, שמתפקד נאות ברגע שמתרגלים.

רכבי ההשקה היו עמוסים בכל טוב, כולל מערכות בטיחות מתקדמות וביניהן בקרת שיוט אדפטיבית, הצגת תמרורים בלוח המחוונים, תצוגה עילית ועוד. מוקדם לדעת מה מכל אלה יגיע לכאן, ובאיזה מחיר.

איכות החומרים, הגימור וההרכבה מכבדים את המוצא, כשחברת ימאהה (לא מהצד של האופנועים, לתוהים, זו של הפסנתרים) אחראית על חיתוכי הלייזר העדינים של משטחי העץ/אלומיניום הפזורים בחלל הנוסעים.

מרחב לא חסר, אבל רחבי גוף עלולים להלין על עובי המנהרה בין המושבים מלפנים. מאחור גבוהים עשויים להרגיש מעט קרבת פדחת אל הגג המשתפל. רצפת הרכב שטוחה לחלוטין ומאפשרת הושבת נוסע שלישי בנוחות סבירה.

בכלל, הדגם החדש גדל: בסיס הגלגלים ארוך ב–5 ס''מ (ל–279 ס''מ), ולמרכב נוספו 12 ס''מ (ל–477 ס''מ). הרוחב והגובה גדלו בשיעור זניח, וגם שינויים אלה יוצרים פרופורציות עדיפות. תא המטען מציע נפח מכובד של 539 ליטר, אך רצפתו (השטוחה) גבוהה למדי.  

 

בין מגדש לחשמל

 

 

כמו בדור הקודם, ה–RX מוצע בשתי גרסאות מנוע - RX350 ו–RX450h (היברידי) עם הנעה כפולה, ואופציה לקדמית בשווקים מסוימים. לגרסה נוספת, שלא תגיע לכאן בקרוב, מנוע 2.0 ליטר מוגדש (238 כ''ס, 35.7 קג''מ).

מנוע ה–V6 בנפח 3456 סמ''ק מהדור הקודם עדיין כאן, עם עדכונים לשיפור ביצועים ויעילות, ובראשם מעבר להזרקת דלק ישירה. הנתונים שופרו מעט לעומת הדור היוצא, עם תפוקה של 300 כ''ס ו–38.4 קג''מ, העוברים לגלגלים דרך תיבה אוטומטית 8 הילוכים חדשה.  זה מספיק בשביל להאיץ ל–100 קמ''ש ב–8.2 שניות (ולהגיע ל–200 קמ''ש), לא רע עם רכב שמשקלו כמעט 2 טון. 

בגרסה ההיברידית משרת אותו מנוע בתפוקה מופחתת - 262 כ''ס ו–34.2 קג''מ - אך צמד מנועים חשמליים מפצה על ''האובדן''; אחד בחזית (167 כ''ס, 34.2 קג''מ) ואחד מאחור (68 כ''ס, 14.2 קג''מ) לגלגלים האחוריים, לסך כולל של 308 כ''ס. כאן התיבה רציפה (CVT), ולמרות 2.1 טון על המאזניים, המיאוץ הקלאסי קוצץ בחצי שנייה ל–7.7 שניות.

 

קשיחות ומתלים

 

 

קשיחות המרכב עלתה בכ–30%, בצמוד לשדרוג וכיול חדש למתלים ולהיגוי, לטובת התנהגות כביש יותר מהודקת. אופציה מעניינת חדשה הינה מערך מתלים אקטיביים (AVS), שיודעים לעבור עצמאית בין מצב קשיח לרך בהתאם לתנאי הדרך (גם בפניות). גרסאות F–Sport צוידו בנוסף גם מוטות מייצבים אקטיביים (''Skyhook''), לצמצום זוויות הגלגול בפניות. הכיול נשלט באמצעות מתג ''מצבי נהיגה'' עם חמישה מצבים: ''אקו'', ''נורמל'', ''ספורט S'', ''ספורט S '' ו''אישי'', ובהיברידי יש גם מצב חשמלי מלא (EV).   

 

 

אגרסיה בלי רגרסיה

 

 

אני מתחיל את היום ב–RX450h (היברדי). המושבים חובקים אותי בעדינות ונוחים לאורך זמן. ההגה עבה ויאה אחיזה, למרות שהייתי מקצץ מילימטר או שניים מהיקפו.

תוואי המסלול לוקח אותנו ממרכז העיר ליסבון, דרך הגשר הארוך באירופה - ואסקו דה גאמה (17.185 ק''מ) - אל עבר הפרברים והגבעות הסובבים את העיר. מזג האוויר לא ממש לטובתנו, עם עננות, ערפל, תנאי ראות נמוכים ורוח ערה. אולי זה מסביר את רעשי הרוח במהירות השיוט שחדרו פנימה, כאשר גם רעשי כביש מכיוון בתי הגלגלים (חישוקי ''20) נכחו יותר מהרצוי.

עם הצמדת דוושת התאוצה לשטיח ה–RX מאיץ יפה, עם די והותר כוח ליצירת עקיפות בטוחות גם במהירות גבוהה. תיבת ההילוכים הרציפה עובדת באופן מוכר, עם עלייה לסל''ד גבוה (ורועש) בזמן תאוצה חזקה, כשתחושת ''המצמד המחליק'' הייתה קצת יותר מוחשית מהרצוי.

במהירויות נמוכות גורם המומנט המידי ללא מעט איבודי אחיזה, בפרט ביציאה מפנייה, והעסיק רבות את הבקרות השונות. אלו ממהרות לשמור עליכם מעצמכם, אך פעולתן מורגשות יתר על המידה. הבלמים, חשוב לציין, תפקדו מצוין.     

 

ב–RX החדש התקדמה לקסוס לא מעט ביחס לזה היוצא בכל הנוגע לניהוג, עם יותר חיבור למתרחש, ריסון נאות של המרכב הגדול והכבד בשינויי כיוון, ויכולת לשמור על קצב גם כשהכביש מתפתל - כל עוד לא מגזימים.

ההגה קל משקל, כמקובל בימינו, כאשר פעולתו לא אחידה סביב המרכז, עם שינוי מורגש בפעולת התגבור מרגע התחלת ההפניה. הוא לא טורח לספר לכם מאומה על המתרחש בפני הכביש, והוא חסר דיוק בפעולתו.

נוחות הנסיעה טובה, וזו מגובה באיכות נסיעה נעימה תודות לפעולה עגולה של המתלים לבידוד המרכב וריסונו. למרות זאת, מדי פעם הצליחו שיבושים רוחביים או חדים לעבור אל ישבנינו, כשעל כבישים עם איכות סלילה נמוכה הטריד לעיתים רעד קל את המרכב הגדול.

מעבר ל–RX350 - וההבדלים אינם גדולים, אך קיימים: הביצועים מעט פחות טובים, אך תיבת ההילוכים החדשה עובדת נהדר עם המנוע ובכלל - מהירה, חלקה ושקטה בפעולתה. ההיגוי יצר תחושה מעט יותר טבעית. צריכת הדלק, מן הסתם, הייתה יותר גבוהה - כ–8.5 ק''מ לליטר לעומת 11.5 ק''מ/ליטר בהיבריד בתוואי מסלול דומה למדי.                

 

הגרסה האחרונה בה נהגנו, RX450h עם חבילת F–Sport, הפתיעה לטובה בכל הנוגע להתנהגות הכביש והיכולת הכוללת, כשכיול המתלים הייחודי לה, עם אותם מוטות ייצוב אקטיביים, תורם רבות. זוויות הגלגול פחתו משמעותית, כך גם העברות המשקל על שני הצירים וההגה קיבל משקל יותר נכון. התוצאה: הגברת הביטחון של האוחז בהגה בהגברת הקצב. על צד השלילה נציין כי התיבה הרציפה היא החוליה החלשה, אך לפי היבואן, חבילה זו תוצע בארץ בגרסת 350, כך שחוויית הנהיגה תשתפר בזכות התיבה האוטומטית.

 

 

הגשה חדשה

 

 

בסיכומו של יום, אין ספק כי לקסוס ביצעה שדרוג וחידוד - ולא רק במראה - בדור הרביעי של רכב הפנאי המצליח. האיכות שם, המרווח והנוחות גם, כך גם הטכנולוגיה, והניהוג השתפר באופן ניכר. עניין העיצוב הוא עניין של טעם אישי, אך העולם באופן כללי הולך לכיוון אגרסיבי משהו... 

 

 

לקסוס RX350 אוטומטי עם הנעה כפולה (RX450 היבריד)

 

 

מנוע: V6, קדמי, רוחבי, 3456 סמ''ק, הזרקה ישירה,

(סוללת ניקל-מטאל, 167 כ''ס מנוע חשמלי קדמי, 68 כ''ס אחורי),

תזמון: 24 שס’, גל-זיזים עילי כפול, תזמון משתנה,

הספק/סל''ד 300 כ''ס/ 6300,

(הספק משולב 308 כ''ס/6000),

מומנט/סל''ד 37.7 קג''מ/ 4700,

(34.2 קג''מ/4600 – בנזין בלבד),

תמסורת: אוטמטית 8 הילועים,

הנעה: כפולה (אוטומטית-רציפה, הנעה-כפולה),

מתלים קדמיים: מקפרסון,

מתלים אחוריים: עצמות עצה כפולות,

בלמים: ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים,

מערכות עזר: בקרת שיוט אקטיבית, התראת התנגשות מלפנים, התראת סטייה מנתיב, מערכת סיוע בבלימה, ניטור שטח מת, חיישני לחץ אוויר TPMS, תצוגת תמרורים ,

צמיגים: 235/65-18 ,

בסיס גלגלים: 279 ס''מ,

אxרxג: 489x189.5x168.5 ס''מ,

משקל: 1965 ק''ג (2100 ק''ג),

תא מטען: 553 ל’ (539 ל’),

מיכל דלק: 72 ל’ (65 ל’) ,

מהירות מרבית (יצרן): 200 קמ''ש,

0 ל-100 קמ''ש (יצרן): 8.2 שנ’ (7.7 שנ’),

צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 11.1 ק''מ/ל’ (19.2 ק''מ/ל’),

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2015) 5 כוכבים: מבוגרים 91%, ילדים 82%, הולכי רגל 79%

תגובות

0 תגובות