שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ביקור בממלכה האשמית - טיול ג'יפים לירדן, נובמבר 2017

גם הפעם יצאנו לבקר בממלכה האשמית של ירדן עם חבורה מגוונת של ג'יפאים.
תחילת החורף, טמפרטורות מעט נמוכות והמדבר המתין לבואנו.

עקבה

שעת בוקר מוקדמת, הג'יפאים מגיעים למעבר הגבול "יצחק רבין" הסמוך לאילת. כרגיל,אלו הישנים באילת תמיד מאחרים ואלו היוצאים מהבית מוקדם, מקדימים.
בירוקרטיה קצרה בצד הישראלי ועוברים לצד הירדני. באזור הזה הסבלנות משתלמת - החלפת מספרים לרכב, תשלום על רישיון רכב וביטוח חובה, מפגש ראשוני עם השוטר והמדריך המקומי ויאללה לעקבה.

העיר עמוסה ברכבים והמקומיים מתרוצצים ממקום למקום. המסעדות מלאות בתיירים הפוקדים את עיר הנופש ואנחנו בדרכנו למסעדה המקומית "אל מוהנדס" לאכול את הארוחה הראשונה שלנו בממלכה.

השיירה עולה על דרך המלך ונוסעת לכיון ואדי ראם. תדלוק ראשון ונכנסים לסביבת ואדי ראם. מפגש ראשוני של הרכבים עם הדיונות העמוקות והאינסופיות - ההתרגשות בשיאה.
מהר מאוד מבינים כי חייבים להוריד אוויר אחרת הרכב לא יתקדם. האוויר בצמיגים יורד ל-12PSI ונוסעים למפגש הראשון עם הדיונה בכדי ללמוד את רזי הנסיעה בה.

הפטריה

ואדי ראם

שעת צהרים מוקדמת והשיירה נכנסת לפאתי ואדי ראם. משתעשעים בדיונה, עשרות ניסיונות, חלקם מוצלחים וחלקם פחות.
הנוף מסביב מדהים, ההרים שהטבע פיסל באבן החול יוצרים צורות מיוחדות שמביאות חשק לצלם כל הר שעוברים לידו.
ההרים לא "בנויים" מסלע אלא מאבן חול נובית - אבן הנוטה לצבע אדום, אבן שמקורה בסלע משקע יבשתי. האבן מכילה ריכוז גבוה של נחושת,ברזל ומנגן דבר הגורם לצבעים בשכבות האבן.
"האבן" מתפוררת במגע עם סלע קשה ובשל רכותה היא ניתנת לפיסול ע"י הרוח והגשם שפוקדים את האיזור מפעם לפעם במשך אלפי ומיליוני שנים.
לאחר נסיעה בפאתי הואדי, נכנסנו לשמורת ואדי ראם.
ואדי ראם הוא הואדי הארוך ביותר בממלכה. ב-1998 הוכרזה השמורה כשטח מוגן מציד והכל במטרה לשמור על האיזון בשמורה.
עשרות אלפי תיירים מבקרים בואדי מידי שנה ובעצם ניתן לומר, כמעט, כי אין תייר שמגיע לירדן ולא מבקר בו. חמולות שלמות של בדואים גרים בשטח השמורה ומתפרנסים מאותם תיירים המטיילים בשמורה על גבי גמלים, ג'יפים או סתם ב"צימרים" הפזורים בואדי הענק.

מאהל טיפוסי

ימי החורף קצרים במיוחד. בשעה 17:30 הואדי חשוך לחלוטין והשיירה נוסעת בחושך מוחלט לכיוון המאהל שם ממתינה לנו ארוחת הערב המסורתית.
מאדפונה - אורז, עוף, כבש שמבושלים בבטן האדמה במשך 4-5 שעות וכל שנותר זה לנקות את הצלחת וללקק את האצבעות. השף ישמח תמיד למלא את הצלחת שוב עד שנהיה שבעים.

למחרת בבוקר יצאנו למסלול המירוץ של הגמלים הנמצא בסמוך למאהל. זכינו להפנינג ענק של עשרות גמלים שהשתתפו בתחרות ולאחר מכן סחרו בגמלים. כבר משעה מוקדמת (06:30) החלו ראשוני בעלי הגמלים לאמן את הבהמה לקראת התחרות שהחלה בשעה 07:30. הפרס לזוכים לא ברור אבל נראה כי שווי הגמל והשושלת שלו יעלו ככל שיזכה ביותר תחרויות.
לאחר ארוחת הבוקר שהמתינה במאהל נכנסנו לעומק השטח והפעם לאזור המכונה "ארץ הקשתות".
לצערנו את הקשתות יכולנו לראות רק מרחוק שכן הוליווד השתלטה על האיזור. סרט אמריקאי עם שלל שמות מפורסמים השתלט על קטעים נרחבים באיזור ושכר עשרות בעלי ג'יפים שחסמו את הצירים כדי שחלילה לא נפריע לצילומים.
כמה דיונות ענק פזורות באיזור והחברים מצאו שלל מקומות שעשוע לבדוק את יכולות הרכב ואת ניסיונם בדיונה.
בשל היום הקצר כבר בשעה 13:00 היינו על הכביש אצל הפאנצ'ר מאכער הקבוע שימלא לנו אוויר בצמיגים ומהר מאוד היינו על "דרך המלך" בדרכנו לואדי מוסא ולביקור בפטרה - בירת הנבטים.

אזור פטרה מהדרך לואדי מוסא

פטרה וואדי מוסא

ואדי מוסא הוא כפר גדול יחסית המרכז את כל הפעילות סביב פטרה. פטרה היא מקור הפרנסה של הכפר שרבים מתושביו היו בעבר תושבי פטרה עצמה.
הביקור בפטרה תמיד מעלה את השאלה - איך לעזאזל בנו את כל זה ללא כל הטכנולוגיה שיש היום. עשרות מערות, גומחות, פסלים ומבנים בשלל צורות גדלים וצבעים.
קשה לתאר את פטרה במילים ויש להתבונן בתמונות כדי להבין את הפלא ואז יהיה ברור איך המקום נכלל ברשימת 7 פלאי עולם.
בסיום הסיור עצרנו לקניות והתפנקנו בבית המלון המקומי במקלחת חמה וארוחת ערב.

למחרת עזבנו את ואדי מוסא, ירדנו דרך ואדי נאמלה עד הערבה הירדנית. בדרך עצרנו לתצפית אל הערבה הישראלית והשתעשענו בדיונות הענקיות של הערבה הירדנית. בשעת צהרים הגענו לואדי חאסה - נסיעה במים באחד המקומות היפים באזור.
שעת ערב מוקדמת הגענו למעבר הגבול הירדני - שוב בירוקרטיה של החזרת המספרים הירדנים, מעט תשלומים וכעת סבלנות - הבטחון הישראלי בפתח.
45 דקות של בדיקות קפדניות ואנחנו בחוץ.

נסיים כרגיל במילים - הממלכה האשמית אף פעם לא משעממת - אחללה מסלול, אחללה קבוצה.