מסע מצפון הבקעה לסרטבה

שבת 10/02/18, עשרה ג'יפאים יוצאים למסלול האתגרי והיפיפה אשר לוקח אותנו ממש מצפון הבקעה (אזור צומת מחולה) אל הסרטבה. התכנסות, תדריך ומיד יוצאים לדרך

הדרך מתחילה, אנחנו מטפסים לכיוון מעלה גיבורים ומתחילים בנסיעה טכנית על סלעים ומדרגות כשמזג האוויר לצדינו. תוך כדי הנסיעה הטכנית הנוף לא נעלם מעיננו וגם הפריחה שהחלה. רואים פה ושם כלניות וכמובן את שיחי הרותם והעיריות בכל מקום. גם אירוסים, מקור החסידה ולוף ארץ ישראלי אחד יפיפה. כמובן שבזיהוי הפרחים נעזרתי לא מעט בחברי הקבוצה שהיו ברובם משופשפים מאוד בשטח ומה שלא ידענו, כמו תמיד אני שואל את אמא שיודעת כל עץ, שיח ופרח בארצנו.

הגענו אל המעלה ולשמחתי לא מעט מהמטיילים טילו איתי כבר פעם וידעתי שאוכל לסמוך על משה יוסבשווילי שיכוון במכשול הראשון. יוסי ישלח קדימה לחכות לנהגים בסוף המעלה ופלג יצלם לנו הכל. את מעלה גיבורים הקבוצה עברה בקלילות והמשכנו הלאה לכיוון עינות אל ג'מאל כאשר היום ממש אי אפשר להבחין במעיינות הקטנים בין אוהלי הבדואים אשר התיישבו באזור.

המשכנו לכיוון התצפית המרהיבה במצפה אבוקה (אבו קנדול) ומשם המשכנו דרך מעלה בקעות לכיוון התצפית של מצפה מנשה (אל מוברה). משם צפינו אל פאתי כפר טמון ועמק הבוקע שבו מתרכזים הגידולים של תושבי טמון. המשכנו בסקירת הגזרה והתחלנו להרגיש את הרעב. לאחר כחצי שעה שוב עצרנו ליד הכרם הפסטורלי של חברי אבירם ברמלי לארוחת צהריים.

ביציאה שלנו לכיוון הסרטבה שוטטנו קצת בין הכרמים של המושב בקעות, הסברתי קצת על סוגי הענבים ולמה חלקם גדלים בשטח פתוח וחלקם בחממות, ההבדל בגידול בין יישובי גב ההר לישובים אשר נמצאים בבקעה עצמה.

לאחר נסיעה של כרבע שעה על הכביש והטיפוס לאמבטיית מכורה נכנסנו ליד בריכת יחזקאל לשביל המוביל לסרטבה, נעצרנו לעצירה ממש מתחת לאם חלל אשר משם אפשר לראות את עמק הג'יפטליק ומעליו את שמורת חרובה ואת גידולי התמרים אשר נמצאים בביצת ארגמן, הסבר קצר וממשיכים לטפס.

הגענו למעלה הסיפון ומאחר שבקעת הירדן היא ביתי ואני עולה לסרטבה לא מעט פעמים ידעתי שמצב העלייה אשר מצפון למעבר הסיפון (קיצור הדרך שנועד לעקוף את המדרגה) במצב ממש בעייתי בשל התחפרות עמוקה של אחד הג'יפים שטיפס במהלך השבוע ובתוספת הגשם שירד הקיצור הפך להיות מסוכן. בכדי לוודא את החשש החלטתי לבדוק את הקיצור ואכן ההצלבות והשיפועים שכנראה התחדדו עוד יותר בגשם נעשו קיצוניים ביותר והיה מסוכן ומיותר לעלות מהמעלה הזה אז חזרנו לדרך הישנה והמקורית של מעבר הסיפון על המדרגה. ידעתי שנתגבר בקלות כי החברה בקבוצה בהחלט נהגים מנוסים וטובים.

טפסנו את המדרגה אחד אחד וללא פגע ומשם בזריזות לעין סרטבה המלא במים. הסבר קצר על המקום ולמה הוא משמש ומשם קפצנו להפסקת קפה למרגלות הסרטבה, היו גם כאלו שהגדילו והחליטו לטפס עד ראש הסרטבה מה שעורך בערך 10 דקות, עליה קשה וירידה לא פחות, לפי איך שחזרו החבר'ה כנראה שהיה שווה את זה.

בסביבות השעה 4 אחר הצהריים התחלנו לרדת אט אט, שנייה אחת של חוסר תשומת לב בשילוב בחירת נתיב לא נכון וקיבלתי הודעה קצת מפחידה בקשר ''נמרוד עצור, צריך להגיע אלינו, צחי בשיפוע צד''. אינני קרוב למקום האירוע ואני יודע שמימין קיר ומשמאל תהום. בדיוק כשסיימתי להסתובב ולטוס למעלה לאירוע ולחלץ- שוב קריאה בקשה ''נמרוד הכל טוב, הסתדרנו'' ושוב נוכחתי לדעת כמה החבר'ה מנוסים, קרי רוח ובעלי שכל ישר, פשוט תענוג של חבר'ה. הכל הסתיים במהרה כאשר החבר'ה קפצו מהרכבים ותפעלו את המצב.

ממשיכים לרדת ועוד עיכוב- קבוצה של 7 ג'יפים החליטה לטפס לסרטבה ממש לפני החשיכה מה שמאוד לא מומלץ לא רק בשל החוק האוסר על כך (בגלל שהיא שמורת טבע) גם בשל המסלול שלא מאפשר הרבה מרווח לטעויות.

סיימנו את הירידה בצילומי הרמת גלגל אחורי במכשול האחרון ונעצרנו למשוב לפני היציאה לכביש בין מטעי התמרים הצעירים וחממות הפלפל של משפחת שני. היה נהדר.

מאחל לעצמי עוד קבוצות כאלו בהמשך, פשוט כייף של אנשים ביום מושלם.

וכמובן המון תודה למי שצילם ושיתף: יוסי מור, מיקה שרוני, תמיר לבנטר, גדעון אליאב, צחי בן חייל.