אופנועים / טרקטורונים > יצרנים

אינדיאן

יצרנית אופנועים אמריקאית ותיקה, ששורשיה נעוצים עוד במאה ה-19, שעברה תהפוכות רבות במהלך השנים ושרדה עד היום

כמו יצרניות אופנועים רבות אחרות, גם אינדיאן החלה את דרכה כיצרנית אופניים. היא נוסדה ב-1897 על ידי ג'ורג' הנדי (George Hendee) ונקראה תחילה על שמו של מייסדה. ב-1900 הצטרף אליו אוסקר הדסטרום (Oscar Hedstrom) והשניים, שהתחרו במירוצי אופניים, החליטו להתחיל ולייצר אופנועים. האופנוע הראשון שייצרו, נהוג על ידי הדסטרום, קבע ב-1903 שיא מהירות עולמי לאופנועים – כ-90 קמ"ש. ב-1911 זכו אפונעי אינדיאן בשלושת המקומות הראשונים במירוץ של האי מאן.

אינדיאן המשיכה להתפתח ובתקופה לשפני מלחמת העולם הראשונה היתה היצרנית האופנועים הגדולה בעולם. למרות ההצלחה, בתקופה זו עזבו שני המייסדים בעקבות חילוקי דעות עם הדירקטוריון של החברה. בתקופת המלחמה, הייצור של אינדיאן הופנה ברובו לצרכים צבאיים, תוך הזנחה של הסוכנים המקומיים האזרחיים, מהלך שפגע בה בהמשך דרכה.

אינדיאן, שנת ייצור 1910

בתקופה שבין שתי מלחמות העולם חזרה אינדיאן להיות יצרנית משמעותית, עם שני דגמים עיקריים, הסקאוט והצ'יף, אותם ייצרה כמעט ללא שינוי במשך כשני עשורים. בתום מלחמת העולם השנייה נמכרה החברה לקבוצת משקיעים אמריקאים, שלא השכילו לשמר אותה בחיים וב-1953 הופסק הייצור כליל.

סקאוט משנות ה-30

אבל השם אינדיאן לא נעלם מעולם האופנועים. תחילה הוא נרכש לצורך שיווק אופנועי רויאל אנפילד בארה"ב, אחר כך נעשה מהלך דומה עם אופנועי מצ'לס הבריטיים ואופנועי איטלג'ט האיטלקיים. בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה-20 ובעשור הראשון של המאה ה-21 המשיך השם לשמש פרויקטים שונים, עד שבשנת 2011 נקנו הזכויות על ידי חברת פולאריס, שחידשה בתנופה גדולה את ייצור האינדיאנים, עם שורה ארוכה של דגמים חדשים שזוכים להצלחה רבה. החל מ-2017 הם מיובאים לישראל על ידי ד.ל.ב מוטוספורטס מקבוצת לובינסקי.

ומהיכן השם אינדיאן? אחד מדגמי האופניים שייצר הנדי בראשית דרכו נקרא "אמריקן אינדיאן". עד מהרה קוצר השם וב-1928 הפך לשם הרשמי של החברה כולה.

רואדמאסטר מודל 2017