שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול לאורכו של נחל פרס ועד לנחל תחמס

מסלול טיול 4X4 קצר ללב מדבר יהודה בקטע הכי הדרומי. המסלול מומלץ על הדרך לאילת או לים המלח או סתם כסיבוב עומק מדברי. בסופו 3 אפשרויות נוספות, יחד ולחוד: מעיין בדרום ים המלח, אכסניה ביתית שונה ומיוחדת ושביל מדברי הכי מהיר שיש...

אבני דרך לאורך מסלול הטיול

כביש 25, צומת צפית, צומת הערבה, מחצבות תמר, צבאים, נחל פרס, מסוע האשלג, מצד צורים, גבי פרס, נחל תחמס, הר צורים, מעלה סדום, ים המלח, עין פלוטית / מעיין האהבה, עין תמר, נאות הכיכר, נחל אמציהו, מושב עידן.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך המסלול

המסלול בעבירות קלה לנהג מנוסה ובעבירות בינונית עד קשה לנהג מתחיל בשטח או לרכב שטח ללא הילוך כוח.

המסלול נוסע על שבילים ברורים ומסומנים בצבע גם במפה וגם בשטח ולצד ובתוך שמורות טבע מוכרזות. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עבר בשטחי אש פעילים של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

מומלץ מאוד לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

קישור לטיפים לנהיגה בשטח

אורכו של המסלול המרכזי 24 ק"מ והוא יארך כ-3 עד 4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט במסלול טיול הג'יפים

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 12 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון - נ.צ..
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-
GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול טיול הג'יפים

• מים ומזון ליום בשטח.
קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח

תחילת מסלול טיול הג'יפים:

בצומת הכניסה למחצבות תמר שעל כביש 25. 4 ק"מ מזרחה מצומת צפית או 11 ק"מ מערבה מצומת הערבה.

שימו לב לפנייה בצומת והיזהרו מתנועה נגדית ומתנועה חוצה של משאית היוצאות ונכנסות למחצבה.

נ.צ. 1 – צומת מחצבת תמר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים צפונה לעבר המחצבות על דרך רחבה.

0.1 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה על שביל אפור רחב לכיוון המחצבות.

0.4 ק”מ שער הכניסה למחצבות תמר (מימין) בו ממשיכים ישר ומערבה לשביל צר המסומן בכחול.

0.6 ק”מ צומת בו מתעקלים ימינה עם כביש / שביל האספלט המשובש.

1.8 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור למרגלות הגשר הגדול של מסוע האשלג.

נ.צ. 2 – צומת כחול שחור

מסוע האשלג וים המלח שנראה בהמשך

מסוע האשלג מחבר בין מפעלי ים המלח במזרח למפעלי פריקלס וחיפה כימיקלים הנמצאים במישור רותם בקצה המזרחי של רכבת ישראל שבתחנת ההטענה צפע. אורכו של המסע 18 קילומטרים והוא מטפס 800 מטרים ממינוס 400 ועד פלוס 400 מטרים והתחיל לפעול בשנת 1987. הפעלת המסוע חוסכת כ-250 משאיות ויותר ביום שייסעו הלוך חזור על כביש 25.

ים המלח הידוע גם בשם ים המוות, בגלל ריכוז המלחים הגבוה (34% למול 3.5% בים התיכון) מספק גם חיים בזכות האשלג שמפעלי ים המלח כורים בו ואשר ממנו ומהפוספטים הכורים מאדמת הנגב מייצרים דשן כימי להגדלת תוצרת גידולי השדה מהאדמה (בנוסף כורים שם גם מגנזיום, ברום, סידן ותחמוצות כימיות נוספות).

לים המלח אין מוצא ולצערנו הוא מתייבש ושפתו מעמיקה כל שנה. הסיבות לכך טבעיות ומלאכותיות גם יחד – בגלל בריכות האידוי לשם ייצור האשלג ע"י מפעלי ים המלח בצד הישראלי ובצד הירדני, בגלל שיורד פחות גשם במזרח התיכון, בגלל שישראל סכרה את סכר דגניה ובגלל שהירדנים סכרו את הערוצים שזרמו וירדו מהרי אדום והרי הגלעד לעבר ים המלח. בשל ההתייבשות של ים המלח יורד מפלסו מידי שנה כמטר שלם. את בריכות האידוי הדרומיות ואת חופי בתי המלון בצד הישראלי של הים מזינים באמצעות תעלה המזרימה מים מהאגם הצפוני לעבר הבריכות הדרומיות ואולי בעתיד תיבנה "תעלת הימים", כפרויקט בינלאומי בשת"פ ישראלי וירדני, במטרה לייצר חשמל, להתפיל מים ולהשיב מים לים המתייבש.

מאפסים מד אוץ

בצומת שתחת מסוע האשלג פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול לתוך נחל פרס.

0.5 ק”מ השביל חוצה תחת גשר גדול ונוסף של המסוע וממשיכים על השביל הכבוש היטב במקביל לנחל פרס.

1.9 ק”מ השביל המסומן בכחול חוצה שוב תחת גשר נוסף של המסוע.

2.1 ק”מ צומת שבילים למרגלות הר צבאים בו ממשיכים ימינה עם הסימון הכחול ולכיוון המסוע.

2.5 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 3 – צומת כחול שחור

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור וחוצים בגשר בטון מעל מסוע האשלג.

מיד לאחר הגשר פוגשים צומת שבילים עם רגלי מסומן בירוק בו פונים שמאלה עם הסימון השחור ולכיוון עמודי החשמל הגדולים.

4.1 ק”מ פנייה חדה ימינה על השביל המסומן בשחור לכיוון העלייה תחת קווי המתח, שלאחר העלייה רואים למטה ומימין את ערוץ הזרימה המקסים והפראי של נחל פרס.

6.8 ק”מ תחילתה של ירידה תלולה ומעט טכנית, בשיא הגובה של השביל, כ-70 מטרים מעל פני הים באחת הכיפות הגבוהות של הר צורים. מומלץ לסרוק רגלית את הירידה, בטרם ״דורכים״ עם הצמיגים במדרגה, ולתכנן את המעבר במכשול.

6.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום למרגלות הר צורים.

נ.צ. 4 – צומת שחור אדום

מאפסים מד אוץ

בצומת פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן באדום לקטע דרך המיועד רק לרכבי שטח בעלי הילוך כוח .

0.6 ק”מ בקצה השביל מגיעים לתצפית מדהימה מזרחה מעל מעלה צורים. בתצפית רואים את בריכות האידוי של דרום ים המלח, את מפעל המגנזיום, מפעל הברום ומפעלי האשלג מהם מטפס המסוע, כולם חלק ממפלי ים המלח. מדרום לים מקבצים ירוקים של צמחייה הצומחת לצד בריכות של מים מתוקים, כשסביב הרוב שממה מדברית ללא צמחייה, בגלל הקרקע המליחה.

לג׳יפונים (חסרי הילוך כוח) הרוצים להגיע לתצפית מומלץ לבדוק היטב את הדרך ולתכנן היטב את העלייה שיש לטפס בדרך חזרה מהתצפית, או להסתפק בתצפית מנקודה זו.

נ.צ. 5 – ראש מעלה צורים

חוזרים לאחור - 1.2 ק”מ מגיעים לצומת המסומן באדום ובשחור.

נ.צ. 4 – צומת שחור אדום

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן באדום.

3 ק”מ צומת T על גדת נחל פרס ומעל גבי פרס.

נ.צ. 6 – צומת T

נחל פרס ונחל תחמס

נַחַל פֶּרֶס ונחל תחמס הנשפך אליו הם הגבול הדרומי של מדבר יהודה. שמו יכול להיות העוף הדורס שמקונן באזור – הפרס או שיבוש העברי לשם בערבית של הנחל: "וואדי פארש", שפרושו מזרון. אורכו כ-17 ק"מ והוא זורם בכיוון דרום מזרח במקביל ומצפון לכביש 25 מאזור צומת צפית שבבקעת צבאים עד לנחל תמר הזורם ליד צומת הערבה. לצידו של הנחל וכחלק מהשביל שאנו נוסעים עליו עברה דרך רומית, בת 2,000 שנים, שחיברה בין הערבה לנמל עזה.

בשנת 2007 אירעה תאונה מוטורית בנחל עת רכב שטח ובו 5 בחורי ישיבה הדרדר ונפל לתהום בתוך הנחל. ארבעה מהמטיילים נהרגו, והחמישי חולץ לאחר שעות ע"י יחידת החילוץ – סעו בזהירות!

תצפית על הגבים של נחל פרס

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק ונוסעים רק 100 מטרים עד לקצה המצוק מעל גבי פרס, התצפית מטה מדהימה, בסוף החורף לרוב יש גם מים בגבים וביום לא חם מומלץ ללכת על השביל הרגלי המסומן בירוק ולרדת לתוך הערוץ.

מאפסים מד אוץ

בצומת T פונים ימינה וחוצים את הערוץ של נחל פרס עם השביל המסומן באדום.

0.8 ק”מ צבע השביל לכלי רכב מתחלף מצבע אדום לצבע כחול.

1.2 ק”מ השביל המסומן באדום מצטרף לשביל הכחול, לכעשרים מטרים ושוב חוזר לכחול.

1.9 ק”מ מעבר נחל תחמס, הנשפך כ-2 ק"מ מזרחית מכאן לנחל פרס.

נ.צ. 7 – נחל תחמס

מאפסים מד אוץ

חוצים את הערוץ וממשיכים על השביל המסומן בכחול.

0.5 ק”מ השביל נכנס ונוסע באחד מיובליו של נחל תחמס, ממש מעל המפל הקטן שמשמאל.

1.9 ק”מ השביל הכחול חוזר לכביש 25 באזור צומת הכניסה למכתש הקטן, שמדרום לכביש.

נ.צ. 8 – כביש 25

עד כאן 24 ק"מ של מסלול שטח מדברי מיוחד

שימו לב ובזהירות יתרה בעלייה לכביש המהיר!!

העלייה לכביש מומלצת מעט שמאלה ומזרחה לנקודת החיבור של השביל הכחול לאזור הכביש.

לכיוון תל אביב יש לפנות ימינה ולטפס על כביש 25 דרך דימונה.

לכיוון ים המלח ואילת יש לפנות ימינה על כביש 25, לפנות שמאלה בצומת לכיוון המכתש הקטן, לבצע פניית פרסה ולצאת לצומת ימינה לכביש 25 מזרחה לכיוון אילת וים המלח.

קובץ למכשירי GPS ורשימת נקודות ציון

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

מפת מסלול הטיול בקנה מידה 1/250,000

3 תוספות מיוחדות מזרחית למסלול

עין פלוטית הוא מעיין האהבה או הנסתר

בריכה קסומה של מים צוננים, מעט מליחים, אך מאפשרים חיים, עם דגים קטנים, למרגלות עצי דקל וצמוד מצפון לכביש 2499 המחבר את כביש 90 למושבי עין תמר ונאות הכיכר.

המעיין נמצא כ-5 ק"מ דרום מזרחית לצומת עין תמר שעל כביש 90 או 1.5 ק”מ מהשער הצהוב בכניסה למושבים.

נ.צ. 9 – עין פלוטית

נחל אמציהו

יש האומרים כי זה נחל / שביל הנהיגה המהיר ביותר בישראל – השביל, המסומן לכל אורכו בצבע האדום נוסע לאורכו של נחל אמציהו מנ.צ. 10 הנמצא בצומת הכביש שבין עין תמר לנאות הכיכר ועד לנ.צ. 11 הנמצאת על כביש הפנימי היורד למושב עידן שבצפון הערבה.

באמצע הנחל כ-7 ק"מ דרומה מעין תמר (נ.צ. 10) צומת עם נחל אביה - שביל מסומן בשחור (פנייה ימינה ומערבה לשחור תביא אתכם לאחר 6 ק"מ לכביש הערבה).

עוד כ-11 ק"מ דרומה על השביל המסומן באדום מסתיים נחל אמציהו (נ.צ. 11) בכביש הפנימי היורד דרומה למושב עידן כ- 3 ק"מ עד צומת עידן / עין חצבה / עיר אובות.

הצימר של נועם – תיירות מסוג אחר במקום הכי נמוך בעולם

בלב מושב נאות הכיכר, כ-450 מטרים מהשער של המושב (ו-1.6 ק"מ מהשער של עין תמר) נמצא צימר אמיתי, במובן האירופאי של המילה, שני בתים במושב שהוסבו לטובת אכסניה מיוחדת. קונספט תיירות מיוחד לישראל בו התיירים ישנים בחדרי הבית ומשתמשים בשירותי הסלון והמקלחת, במחיר זול. אפשר אפילו להרכיב אוהל על הדשא ולשלם מעט על מקלחת... שווה לנסות!

קישור: הצימר במקום הנמוך בעולם

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת