שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מועדון סוזוקי למרסבא - אוקטובר 2018

מועדון סוזוקי יצא למסלול מעט אתגרי בצפון מדבר יהודה שכלל תצפית על המרסבא, תצפית מהר מונטר, ג'בל חרמון ומצוק העתקים.
בדרך התמודדו עם מספר אתגרים
הדריך: וייזל עדי

המפגש
נפגשים ב-09:00 בתחנת הדלק בכניסה למישור אדומים. חלוקת מכשירי קשר, הסבר על המסלול ויוצאים לדרך. המפגש הראשון עם השטח הינו הציר השחור שנוסע לאורך הציר שאמור היה להיום גדר ההפרדה ולאחר בניית התשתיות, הוחלט להזיז את הגדר למקום אחר.
נוסעים עם הציר עד לבור המים המשקיף על היישוב קידר ועל שכונות מזרח ירושלים.

תצפית על מנזר המרסבא

תצפית על מנזר המרסבא

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

סרטון קצר

הנסיעה למנזר

מסיימים את ארוחת הבוקר בבור המים המשקיף אל השכונות המזרחיות ויורדים בציר אל הואדי קדרון. נסיעה בשבילים צרים ומפותלים מביאה את השיירה עד נחל קדרון. זרימה של מי ביוב - מי שפכים של שכונות מזרח ירושלים והכפרים הסובבים אותה זורמים בערוץ הנחל יחד עם זוהמה אחרת של פלסטיקים למיניהם ושקיות.
חוצים את הנחל מספר פעמים ומתחילים בטיפוס לכיוון תצפית מנזר המרסבא.
מיקמנו את הרכבים בחלקו הדרומי ביותר של הציר ותיצפתנו על המנזר. כמות המסוקים עמוסי התיירים שעברו מעלינו בדרכם למצדה הייתה גדולה במיוחד ונראה כי אוטובוס שלם של תיירים שכרו את חברת המסוקים לטיסה בשמי מדבר יהודה.

image

imageimageimageimageimageimage

המרסבא


מר סבא הוא מנזר יווני-אורתודוקסי הבנוי על צוק במדרון נחל קדרון שבצפון מדבר יהודה בתחומי שטח B. המנזר נקרא על שם מייסדו, הנזיר סבאס, ופעיל כמעט ברציפות זה כ-1,500 שנים. סבאס, שפעל במשך כ-50 שנה להקמת מיסיונים ומנזרים בארץ ישראל, היה הדמות החשובה מבין נזירי המדבר של התקופה הביזנטית, והיה גם בעל השפעה רבה על הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס הראשון.
מנזר מר סבא ידוע בטיפיקון שלו, סידור הנחיות בדבר התפילות והטקסים של הכנסייה האורתודוקסית, שהוכר כטיפיקון הסטנדרטי הראשון. טיפיקון זה ריכז את אורחות החיים, התפילה והמנהגים של הנזירים המוקדמים בארץ ישראל, במצרים ובאסיה הקטנה, הורחב ועודכן במאה ה-7 ובמאה ה-8. בשל קרבתו של המנזר לירושלים, כונה לעיתים טיפיקון המנזר בשם "טיפיקון ירושלים".

סבאס הקדוש
הקמת המנזר ושנות פעילותו הראשונות קשורות בקשר אמיץ לתולדותיו של מייסדו, הנזיר סבאס. סבאס נולד בשנת 439 בקפדוקיה שבמרכז טורקיה, בצעירותו למד במנזר, ובשנת 456 הגיע לירושלים. הוא שהה בקוינוביון ובלאורה של תיאוקטיסטוס, בנחל אוג. היה תלמידו של אותימיוס, וליווה אותו למסעות תענית במדבר. סבאס נחשב לבן הדור השלישי של נזירי המדבר, אחרי דורותיהם של חריטון ואותימיוס.

לאחר מות אותימיוס, החל סבאס לחיות במערה במצוק נחל קדרון כמתבודד, ותוך שנים ספורות התקבצו סביבו נזירים נוספים שחיו במערות התבודדות. את הביוגרפיה של סבאס כתב קירילוס מסקיתופוליס, שהיה תלמידו של סבאס.

עם השנים התפתח המנזר, ומספר נזיריו הגיע למאות. בעזרת תרומות נדיבות וקשריו הטובים של סבאס נבנו מבנים נוספים עבור המנזר על מצוקו של נחל קדרון, מול המערות ששמשו את סבאס ומלוויו. בשנות חייו האחרונות של סבאס אכלס המנזר מאות נזירים. לפני מותו של סבאס בשנת 532 פקדו את המנזר אלפי נזירים. (מקור: ויקיפדיה )

הטיפוס להר מונטר

הטיפוס להר מונטר

imageimageimageimageimageimage

image

ג'בל חרמון ומצוק העתקים

לאחר תצפית מראש הר מונטר ירדנו "בציר המאגורה" לכיוון בקעת הורקנייה לא לפני שעצרנו במאגורה עצמה, ובצילה אכלנו את ארוחת הצהרים.
חצינו את בקעת הורקניה, חלפנו על פני החיילים המאבטחים את הבסיס הסמוך וטיפסנו לראש ג'בל חרמון לתצפית מיוחדת על יריחו ונבי מוסא.
את הירידה מראש התצפית למצוקי דרגות בחרנו לעשות דרך הסכין הדרומית והאתגרית. נסיעה לאורך מצוק העתקים, ירידה למעבר אוג וסיום של יום מוצלח בקיבוץ אלמוג.

יורדים את הסכין המרכזית מג'בל חרמון לבקעת הורקניה

יורדים את הסכין המרכזית מג'בל חרמון לבקעת הורקניה

ארוחת צהרים בציר המאגורה

ארוחת צהרים בציר המאגורה

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

eitansade56@gmail.com

05 בנובמבר 2018 ב 14:00

היה מהנה , מאתגר , מקצועי (עדי ויזל עם ההסברים המתאימים) ומחכים לטיול הבא !
איתן ורונית שדה

2

אורח/ת - יניב

05 בנובמבר 2018 ב 20:05

היה טיול ממש מהנה, עם נוף מדהים, אתגרי עבירות והדרכה מושלמת של עדי. תודה רבה.

3

pelegw

05 בנובמבר 2018 ב 20:16

היה אחלה טיול ונהנינו מכל רגע למרות שחתכנו לפני העליה לג׳בל חרמון.
עדי, תמיד כיף לטייל איתך ואני מחכה שניפגש שוב בשטח.